تلکس خوزنا : در توليد كيت‌هاي آزمايشگاهي كرونا خودكفا شديم
چهارشنبه، 20 فروردین 1399 - 12:23     کد خبر: 87794

رييس جمهوري با اشاره به دستاوردهاي علمي و پزشكي براي مقابله با كرونا گفت: به زودي در توليد كيت‌هاي آزمايشگاهي كرونا به خودكفايي مي‌رسيم.

به گزارش «تابناك»، حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني پيش از ظهر امروز در نشست هيات دولت با تبريك فرارسيدن نيمه شعبان گفت: آن چيزي كه براي ما مهم است، اميد به آينده است و از اميد بالاتر، آمادگي است. انتظار ظهور حضرت ولي عصر (عج) هم به معناي اميد به آينده و هم به معناي آمادگي براي صلح و عدالت در سراسر جهان است. بنابراين در آمادگي‌ هر كس مي‌توان ديد او منتظر است يا نيست.

شيعيان واقعي چه كساني هستند؟

وي ادامه داد: آن كس در زندگي فردي و جمعي به گونه‌اي است كه الگويش تلاش براي رسيدن به عدالت است، معلوم است كه منتظر است. در روايت هم آمده كه شيعيان ما را بايد در عمل آنها شناخت. اگر مسير ائمه (ع) را در عمل هر كس مشاهده كرديد، آنها شيعيان واقعي هستند.

رييس دولت تدبير و اميد با بيان اينكه در دين و مكتب ما ياس معنايي ندارد، اظهار داشت: سراسر زندگي بايد اميد باشد و اين اعتقاد بايد باشد كه پشت هر بن‌بست و پيچيدگي‌ فرج است. فرج به معناي گشايش است. بايد هميشه منتظر گشايش و منتظر باشيم.

روحاني با بيان اينكه در شرايط كنوني بيش از هر زمان ديگر محتاج اين عقيده هستيم، تصريح كرد: هر چقدر اين اعتقاد قوي‌تر شود، سكون، آرامش و جهان‌بيني واقعي براي انسان حاصل مي‌شود. مهدويت به ما جهان‌بيني آينده مي‌دهد كه جهان آينده، جهان صلح، فرج و گشايش واقعي است.

وي با تاكيد بر اينكه آن ايمان و اعتقاد به زندگي نشاط مي‌دهد و ما را از نااميدي نجات داده و از غم و افسردگي مي‌رهاند، خاطرنشان كرد: آينده جهان را با شكوه زيبا و پر از عدل و داد مي‌كند. اين عدل و داد جزيي نيست بلكه سراسر جهان را فرامي‌گيرد. بنابراين عيد مهمي در پيشرو داريم و اميدواريم با عنايت و دعاي آن حضرت، دست همه ما را در اين ايام سخت بگيرد و سريعتر در شرايط عادي و معمولي مردم با آرامش بيشتر به فعاليت‌هاي اجتماعي و مسائل شخصي‌شان ادامه دهند.

به دستاوردهاي بزرگ هسته‌اي رسيديم كه بعدا رونمايي خواهيم كرد

رييس جمهوري با اشاره به اين كه امروز در روز ۲۰ فروردين روز هسته‌اي قرار داريم اظهار داشت: ما همه سال در اين روز جشن هسته‌اي مي‌گيريم و هر ساله افتتاح‌هاي فراواني داريم. امسال هم از سال گذشته برنامه‌ريزي بيشتري شده بود، ما بسياري از پيشرفت هاي علمي هسته اي در اين مدت پيدا كرديم مخصوصا از ارديبهشت پارسال كه محققين ما بدون مانع فعاليت‌هاي خود را ادامه دادند و به دستاوردهاي بزرگي رسيدند.

وي افزود: ما نشان دادن اين دستاورد را به روزي ديگر موكول مي‌كنيم كه اين دستاوردها در زمينه پزشكي، بهداشت و درمان جايگاه دارد، امروز علم هسته‌اي مي تواند به ما كمك كند. ديروز در ويدئو كنفرانس‌هايي كه با استان‌هاي مختلف داشتيم ديديم يك مركز پرتودهي گاما، ماسك‌هايي را براي استفاده مناسب مي‌كند و در بخش هاي مختلف كشاورزي و غير كشاورزي مي‌تواند براي ما موثر باشد.

روحاني ادامه داد: موضوع كرونا گرچه سختي‌ها و رنج هايي را براي جامعه به ارمغان آورد ولي باعث شد در زمينه علم، دانش و شركت‌هاي دانش بنيان، علم سلامت قدم‌هاي بسيار خوبي برداشته شود كه اين بسيار ارزشمند است امروز در كيت هاي آزمايشي كم كم روي پاي خود مي ايستيم، روز به روز توليدات ما با شيوه ها و فناوري‌هاي جديد بيشتر مي شود.

رييس دولت تدبير و اميد گفت: چند روز پيش ما از نمايشگاهي در زمينه سي‌تي اسكن بازديد كرديم، كه دستاورد يك شركت‌بنيان بود اين دستاورد به ما مي‌گويد نقص در ريه كجا است اين تلاش بزرگي در زمينه علم و دانش است.

كيت‌هاي جديدي براي «كرونا» ساخته‌ايم

روحاني افزود: در جلسه صبح امروز دولت معاون علمي ما اطلاع داد كه كيت‌هاي جديدي در اختيار قرار گرفته  اين كيت‌ها كار ديگري انجام مي‌دهد اما مكمل كارهاي گذشته است به ما نشان مي‌دهد كه آيا فرد در زمان كوتاهي ويروس كرونا را گرفته و پشت سر گذاشته يا نه.

وي با بيان اين كه اين موضوع مي تواند بسيار مفيد و موثر باشد اظهار داشت: اين كيت مي تواند براي بسياري از افرادي كه در جامعه اين ويروس را گرفتند و علامتي نبوده اطمينان حاصل كند.

رييس جمهوري گفت: ما هر روز كه پيش مي‌رويم در علم، دانش و توليد و در زمينه ماسك بي‌نياز مي‌شويم امروز هم براي تنفس مصنوعي داخلي در داخل توليد در شركت‌هاي دانش بنيان فعال شده است.

روحاني با اشاره به شرايط اوليه شيوع بيماري كرونا در جهان گفت: در روزهاي اوليه تعدادي دانشجو در چين داشتيم كه به ايران بازگردانده شدند و تلاش كرديم آنها را قرنطينه كنيم، هرجايي را كه اعلام مي‌كرديم به صورتي شانه خالي مي كردند و از ترس بيماري كرونا هيچ بيمارستان و مركز درمان آماده نبود.

وي خاطرنشان كرد: كرونا ترس و وحشتي در كشور ايجاد كرده بود كه هيچ مركزي  اين دانشجويان كه بعدا مشخص شد كه هيچ مشكلي ندارند و به بيماري مبتلا نيستند اما اين ترس وجود داشت.

كادر پزشكي ما با تجهيزات كامل به جنگ كرونا مي‌روند

روحاني گفت: وقتي اين بيماري در ايران شروع شد در روزهاي اوليه ترس و وحشت زيادي ميان پزشكان و پرستاران ايجاد و تمام كشور ايجاد كرد، زيرا همه آماده آمادگي لازم و تجهيزات مورد نياز وجود نداشت، اما امروز يك پرستار از نظر لباس و ماسك و ساير تجهيزات دغدغه اي ندارد با اطمينان خاطر به بيمارستان مي‌رود و درمان مي كند.

رييس جمهوري تصريح كرد: حالت اضطراب روز اول بيماري كرونا ديگر وجود ندارد بيمارستان‌هاي ما فعال هستند و پزشكان و پرستاران كاملا آماده هستند.

روحاني با اشاره به شرايط تحريم و تلاش كشور براي توليد، بيان كرد: در شرايطي كه هم تحريم هستيم و هم در مسئله مبارزه با كرونا قرار داريم اما مردم در فروشگاه ها وفور در مواد غذايي و مواد بهداشتي را مشاهده مي كنند.

وي با ابراز اميداوري از اين كه در ماسك هاي بهداشتي مورد نياز مردم به زودي و در آينده نزديك به خودكفايي برسيم، تصريح كرد: وزارت صمت و اصناف تلاش خوبي را آغاز كرده اند و بسياري از خطوط توليد تغيير كرده و به اين موضوع اختصاص يافته است.

صندوق بين المللي پول به وظايف خود عمل كند

روحاني ادامه داد: ما در طول ۵۰ سال گذشته از اين صندوق چيزي نخواستيم و به وظايف خود هم عمل كرديم. اگر در اين شرايط سخت، آنها به وظايف خود عمل نكنند دنيا برداشت ديگري از اين مسئله خواهد داشت.

وي با تشريح رويكرد يكجانبه‌گرايانه آمريكا اظهار داشت: آمريكا هميشه يكجانبه‌گرا بوده و در اين مسئله بيماري نيز بازهم همين روند غلط و تفكرات نادرست خود را ادامه مي‌دهد كه يك موضوع تاريخي است. در تاريخ اين مسئله باقي مي‌ماند كاخ سفيد كه تاكنون در مسائل اقتصادي تروريست بود، در مسائل درماني هم تروريست است.

رييس‌جمهور با بيان اينكه ننگ تاريخي براي هيات حاكمه آمريكا باقي مي‌ماند كه در اين شرايط فشارهاي خود را بر ملت بزرگ ايران ادامه مي‌دهد، تصريح كرد: ملت ما در طول تاريخ تاب‌آوري داشته و اين بار هم تاب‌آوري دارند. در مسئله كرونا، آمريكايي‌ها مصوبه ۲۰۰۵ سازمان بهداشت جهاني را نقض كردند كه همه بايد در مسئله بيماري واگيردار با يكديگر همكاري كنند.

روحاني اضافه كرد: با كشورهاي ديگر و كشورهاي دوست خود، روابط خوب‌مان را ادامه مي‌دهيم. نيازمندي‌ها را در داخل توليد و در خارج تامين مي‌كنيم. براي تامين ارز هم بانك مركزي آن را تامين و كالاهاي مورد نياز را تامين مي‌كنيم.

 در مباره با كرونا اصل كمك و حضور مردم است

وي درباره روند جديد مبارزه با كرونا هم خاطرنشان كرد: يك مرحله را پشت سر گذاشتيم كه مرحله مقابله و كنترل بوده كه از ۳۰ بهمن شروع شد. روزي كه متوجه شديم يكي، دو نفر بابت اين ويروس فوت كردند و تست‌شان مثبت است، ۳۰ بهمن بود. ما به عنوان دولت ۳۰ بهمن خبردار شديم و وزير بهداشت در دولت اين مسئله را اعلام كرد. در همان جلسه دولت، اعلام كردم خبر را به مردم بدهيد و مردم خبردار باشند كه اين بيماري آمده و از خودشان مراقبت كنند.

رييس ستاد ملي مقابله با كرونا ادامه داد: اين ويروس همان ۳۰ بهمن در قم بود و روز بعد در اراك هم خبر سرايت را دادند. ما متوجه شديم اين بيماري از قم عبور كرده و به استان‌هاي ديگر هم وارد شده است. من از تمام استان‌ها سوال مي‌كنم كرونا چه روزي وارد شده است، آنها مي‌گويند دوم اسفند، سوم اسفند و چهارم اسفند.

روحاني با اشاره به تصميمات مقابله با كرونا ابراز داشت: از همان روز تصميمات لازم را در اين زمينه اتخاذ كرديم و چيزي را از مردم مخفي نكرديم. اساسا در مبارزه با كرونا اصل كمك مردم و حضور مردم در صحنه است. هر چيزي هم به دست آورديم، كمك مردم بوده است.

مشكلي در تامين مايحتاج مردم در زمان شيوع كرونا نداشته و نداريم

رييس جمهوري اظهار داشت: اينكه شما مي بينيد در بسياري از زمينه ها دست ما باز شده است كار مردم و كارگاه ها بوده است، همه فعال شدند و به ميدان آمدند اين كه در مواد غذايي مشكل نداريم و وزارت كشاورزي پيش‌بينياش اين است كه در گندم خودكفا خواهيم بود اين تلاش كشاورزان ماست اين كه امسال شما مي‌بينيد بارندگي‌ها برخي جاها شديد است سيلاب است اما خسارت آنچناني نداريم به دليل كار بزرگي است كه از پارسال انجام داديم.

وي افزود: همه كارها توسط استانداري‌ها، وزارت نيرو و دستگاه هاي ديگر انجام داده سدهايي كه به بهره برداري شده است در بسياري از جاها سيلاب‌ها باعث خوشحالي ما مي‌شود مثلا در استان سيستان و بلوچستان، ان‌شاءالله تالاب‌ها و درياچه‌هاي ما پر مي‌شود اين به دليل تلاشي است كه در اين يك سال گذشته انجام شده است،متاسفانه اين موضوع‌ها زياد بيان نمي‌شود، امروز بايد در رسانه‌ها بيان شود كه چرا ما آرام تر هستيم، هواشناسي ما زودتر خبردار مي شود سدهاي ما آماده‌تر هستند بسياري از رودخانه‌ها لايروبي شده است، اين كار عظيمي است كه همه بخش‌ها با هم انجام مي‌دهند

فاصله گذاري اجتماعي براي عبور از مشكلات است

روحاني ادامه داد: در مبارزه با كرونا بحث دولت نيست بلكه همه ملت است، امروز فاصله گذاري اجتماعي داريم و اين درست است اما پيوندهاي ملي ما بايد از هر روز ديگر محكم‌تر شود نبايد اين فاصله اجتماعي فاصله ملي براي ما درست كند ما اتحاد ملي مي خواهيم اما فاصله اجتماعي هم مي‌خواهيم تا زماني كه از اين مشكلات عبور كنيم، ما با كمك مردم و نيروهاي مسلح براي مبارزه با كرونا و تامين زنندگي مردم وارد شديم ما تلاشمان بر اين بود كه هم در مقابله با كرونا ايستادگي كنيم هم نيازمندهاي ضروري زندگي تامين شود ما مرگ كرونايي را قبول نداريم بايد اين به حداقل ممكن برسد ما مرگ ناشي از گرسنگي را هم قبول نداريم.

 براي مقابله با كرونا جان نياز به نان دارد

روحاني افزود: ما بايد همه نيازمندي‌هاي ضروري مردم را تامين كنيم براي مقابله با كرونا جان نياز به نان دارد نياز به برق و گاز داريم ما همه نيازمندي‌ها را با هم در نظر مي‌گيريم اما اولويت‌بندي وجود دارد گاهي ممكن است يكي فداي ديگري شود ولي ما همه تلاش خود را مي‌كنيم ما با همه تلاش به مقابله با كرونا آمديم.

وي گفت: موج اول مقابله با كرونا تا جمعه ادامه مي‌يابد شنبه مرحله سخت‌تري شروع مي‌شود اگر با اين بيماري مسري به مردم بگوييم داخل خانه بمانند و كسي از خانه خارج نشود راحت‌ترين كار دولت است ولي امكان پذير نيست. يكسري افراد براي توليد نيازمندي‌ها بايد بيرون بروند.

رييس جمهوري اظهار داشت: ما دو جور از مردم داريم؛ يك عده حقوق ثابت دارند مي‌گويند سركار برويم يا نرويم حقوق را مي‌گيريم فعلا در دستور كار ما نيست تا حقوق كارمندان را قطع كنيم همه به طور كامل حقوق خود را دريافت مي كنند اما عده اي هستند كه كارگر روزمزد هستند اگر يك روز كار نكنند دستمزدي ندارند و پول غذاي شب ندارند ما بايد براي اينها كاري كنيم.

نيازمند تلفيق سلامت مردم و فعاليت‌هاي اقتصادي در چارچوب مقررات هستيم

رييس‌جمهور با اشاره به تصميمات اتخاذ شده براي مقابله با كرونا در برخي از كشورها اظهار داشت: بعضي از كشورها از هفته پيش اعلام كردند ۲۰ درصد حقوق كارمندان بابت مقابله با كرونا بايد داده شود. ما كه اين كار را شروع نكرديم و فعلا هم در دستوركار ما نيست و همه حقوق را به طور كامل دريافت مي‌كنند. وقتي حقوق را به طور كامل دريافت مي‌شود، به كارمند بگوييم سركار نيا، اين موضوع آسان است چراكه او مي‌گويد به من دستور دادند و من در خانه مي‌مانم.

روحاني ادامه داد: براي كارگري كه كار نكند، مزدي ندارد و پولي براي تامين غذاي شب ندارد، براي او چه بايد بكنيم؟ براي افرادي كه كسب و كارشان در اين دو ماه تعطيل شده است، كاري نداشتند، چك‌ها، بدهكاري‌ها و اجاره دارند، چه بايد بكنيم؟

وي با بيان اينكه ما نيازمند تلفيق سلامت مردم و مقابله با كرونا و هم فعاليت اجتماعي و اقتصادي در چارچوب مقررات هستيم، تصريح كرد: دستورالعمل‌هاي پزشكي براي ما اصل است. ممكن است شغلي با پروتكل‌هاي پزشكي سازگار نباشد مثل كسب و كارهاي پرريسك. ما به آنها اجازه فعاليت مجدد را نمي‌دهيم. تمام مشاغل پرريسك گفته‌ايم بمانند براي مراحل بعدي تا ببينيم چه مي‌توانيم بكنيم.

موج دوم مقابله با كرونا را از شنبه آغاز مي‌كنيم

رييس ستاد ملي مقابله با كرونا با بيان اينكه معيار ما پروتكل‌هاي وزارت بهداشت و درمان است، خاطرنشان كرد: اگر وزارت بهداشت و درمان به ما گفت با انجام كاري با اين پروتكل سازگار است، ما آن را انجام مي‌دهيم. اگر هم گفت قابل جمع نيست، سلامت مردم را ترجيح مي‌دهيم. از شنبه مرحله جديد مقابله با كرونا و موج دوم آغاز مي‌شود كه نيازمند همكاري مردم باشد.

روحاني با بيان اينكه مرحله دوم مقابله با كرونا نسبت به دوره قبل سخت‌تر است، ابراز داشت: ما مي‌خواهيم فعاليت اقتصادي را در حدي كه امكانپذير است، انجام بدهيم و همزمان نيز مبارزه با كرونا را نيز انجام بدهيم. قبلا مبارزه نشسته در خانه بود اما اكنون مبارزه ايستاده در فعاليت اقتصادي است. راهي جز اين پيش روي ما نيست.

وي افزود: برخي از دولت‌ها كشورشان را تفكيك كردند. چند استاني كه شرايط‌شان سخت‌تر بوده، آنها را قرنطينه كردند و سخت‌گيري‌ها را در آنجا بيشتر كرده و استان‌هاي ديگر را باز گذاشتند. ما هم مي‌توانيم به تدريج اين قدم‌ها را برداريم اما زود است. من ديروز با استان‌هايي صحبت مي‌كردم كه خودشان هم مي‌گفتند ما استان‌هاي سفيدي هستيم ولي از ما مي‌خواستند فعاليت مدارس آغاز نشود.

رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه براي بازگشايي مدارس و دانشگاه‌ها عجله‌اي نداريم، عنوان كرد: ممكن است برخي از فعاليت‌هاي فرهنگي مانند تئاتر، سينما و خيلي از فعاليت‌هاي اقتصادي و اجتماعي تا مدت‌ها بازگشايي نشوند. ممكن  است مساجد ما اينگونه باشند، اماكن مقدس ما اينگونه باشد. در اين گونه موارد بايد تامل كرده و صبر كنيم.

روحاني با بيان اينكه در كسب و كار شرط ما اين است كه تمام اصول مورد مراعات قرار بگيرد، يادآور شد: وزارت بهداشت و وزارت كشور، در اين زمينه كار بزرگي را انجام دادند. براي تلفيق اين دو كار، جلسات متعددي را برگزار كردند. نيروهاي مسلح در اين باره همكاري كردند. براي نظارت بر اصناف و كسب و كارها به كمك بسيج نياز داريم و قرار شد وزارت بهداشت از كمك‌هاي بسيج كمك كند.

وي با بيان اينكه ممكن است در حمل و نقل هم به اين كمك‌ها نياز داشته باشيم، عنوان كرد: اين مسئله متناسب با شرايط است. يعني ممكن است ۳۰، ۲۰ نفر وارد اتوبوس شوند و يك صف براي ورود به اتوبوس وجود ندارد. با نصحيت كه بيش از اين تعداد وارد اتوبوس نشويد، ممكن است حرف گوش نكنند.

رييس شوراي عالي امنيت ملي افزود: در اينجا ممكن است بگوييم ظرفيت اتوبوس به اين اندازه است و اين ظرفيت وقتي تمام شود، بايد درب اتوبوس بسته شود. در اينجا ممكن است يك نفر نياز باشد تا به بسته شدن درب اتوبوس كمك كند.

كسب و كارهاي پرريسك تا اطلاع ثانوي تعطيل است

روحاني با يادآوري اينكه كسب و كارهاي پرريسك فعلا و تا اطلاع ثانوي همچنان تعطيل هستند، گفت: در شهرستان‌ها هم گفتيم كسب و كارها با رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي از شنبه شروع شوند اما تهران را يك هفته تاخير انداختيم چراكه شرايط بايد درست و مهيا باشد.

وي با بيان اينكه ما هم‌اكنون در مرحله كنترل اين بيماري هستيم، اظهار داشت: اضطراب آنچناني نداريم. بيمارستان‌ها و بخش‌هاي درماني ما آماده‌اند. به هر بيمارستاني زنگ مي‌زنيم، تخت و آي‌سي‌يوهاي خالي داريم. مردم بايد ما را ياري كنند. من از مردم خاضعانه در برابر آنها تعظيم كرده و كمك كردند. تشكر مي‌كنم.

رييس‌جمهور اضافه كرد: اكثريت شخصيت‌هاي سياسي كمك كردند، از روزنامه‌ها كه چند روز آينده منتشر خواهند شد، انتظار داريم ما را ياري كنند، همانطور كه صداوسيما ما را كمك مي‌كند. اين مرحله سخت‌تر از قبل است و بايد قدم به قدم جلو برويم.

روحاني با تشكر از قواي ديگر، نيروهاي مسلح، اقشار و همه مردم تصريح كرد: از مقام معظم رهبري تشكر ويژه مي‌كنم كه هر كجا نياز به ياري داشتيم، ما را كمك كردند. با ياري مردم اين مسير را ادامه مي‌دهيم. هم سلامت مردم و هم نيازمندهاي مردم، هم دنيا و هم آخرت، هم علم و هم دين تفكيك‌ناپذير هستند. اميدواريم حضرت ولي عصر (عج) عنايتش شامل حال ما شود و از دعاي او از اين مرحله سخت عبور كنيم


برگشت به تلکس خبرها