تلکس خوزنا : «چشم صورتي» هم از علائم ابتلا به كوويد ۱۹ است
چهارشنبه، 20 فروردین 1399 - 18:02     کد خبر: 87801

به گزارش «تابناك»، دكتر كيانوش جهانپور در نشست خبري امروز با اصحاب رسانه كه به صورت آنلاين برگزار شد، در خصوص مطالبي كه غربي ها درباره گرايش سازمان بهداشت جهاني به چين مطرح كرده‌اند گفت: در پاسخ به اينكه امروز برخي مي‌گويند WHO «چين محور» است بايد به اظهار نظرهايي كه در گذشته مطرح شده و اين سازمان را «آمريكا محور» خوانده اشاره كرد كه هر دو اظهارات سياسي هستند و اغراض سياسي را دنبال مي‌كنند.

وي افزود: همان گونه كه پيشتر هم گفته ام، از روز اول مطابق سخنان وزير محترم بهداشت كوشيديم تا قطار سلامت را به لوكوموتيو سياست متصل نكنيم و بر اين اساس رويكرد سياسي در همكاري با سازمان بهداشت جهاني نداريم و خيلي هم نشانه اي از سياست در كارشان نديده‌ايم. اينكه دولت آمريكا در زماني كه بايد به سمت مسئوليت مشترك و اقدام مشترك برويم، چنين رفتاري نشان مي‌دهد، تاكيد بر اين واقعيت است كه ويروس كرونا از ويروس دونالد ترامپ خطرناك تر نيست!
 
رئيس مركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت بهداشت در پاسخ به سوالي در خصوص تجويز داروي «فاوي‌پيراوير» به رغم حاشيه هاي چند وقت اخير و تاكيد مسئولان وزارت بهداشت بر مجوز نداشتن اين دارو، گفت: اينكه برخي پزشكان فاوي‌پيراوير تجويز مي‌كنند و شنيده ها حكايت از فروش اين دارو در بازار سياه يا به اصطلاح عمومي، بازار ناصر خسرو دارد، از منظر قانوني قابل پيگرد است به ويژه اينكه مشخص است كدام پزشك چنين تجويزي داشته و بيماران را روانه بازار سياه كرده است.
 
وي افزود: البته گزارش ها نشان مي‌دهد آنچه در بازار سياه به عنوان داروي فاوي‌پيراوير به فروش مي‌شد، جعلي است و مصرف اين داروي جعلي ممكن است عواقبي براي بيماران داشته باشد و حتي سلامت ايشان را به خطر بياندازد.
 
جهانپور در ادامه در پاسخ به سوالي در خصوص ترافيك اين روزهاي شهرهايي مانند تهران، آن هم در آستانه اجراي گام بعدي فاصله گذاري و بازگشت به كار برخي مشاغل، گفت: بازگشت مشاعل به صورت تدريجي و با احراز سلامت افراد و شاغلان انجام مي‌شود. اگر از ما به عنوان وزارت بهداشت بپرسيد، كه قطعا علاقمنديم تا كل كشور تعطيل باشد تا همه در خانه ها باشند و در را قفل كنند كه در آن صورت ما هم از هفته بعد لازم نيست سر كار برويم چون فردي بستري نمي‌شود، اما چنين امري نه ممكن و نه مطلوب است و بايد شرايط اقتصادي و واقعيت‌هاي اجتماعي جامعه را در نظر بگيريم.

وي افزود: ما درباره اقدامات ناممكن و نامطلوب صحبت نمي‌كنيم بايد همه شاخص‌هاي مرتبط با اقتصاد و اقتصاد سلامت را در نظر بگيريم؛ حفظ اشتغال و معيشت مردم مهم است و امروزه درآمد و اشتغال مردم يكي از عوامل مهم اجتماعي و اقتصادي موثر بر سلامت است كه نمي‌توانيم آن را ناديده بگيريم. در ستاد ملي كرونا هم فقط مسئولان حوزه سلامت حضور ندارند بلكه همه شاخص‌ها و الزامات اقثصادي، اجتماعي در اتخاذ تدابيري مانند بازگشايي مشاغل به صورت تدريجي از ۲۳ فروردين در كشور در نظر گرفته شده است.

سخنگوي وزارت بهداشت افزود: ترافيك روز‌هاي اخير هم به جز بخشي كه مربوط به عشاق و زوج‌هاي جوان است، يا آنهايي كه ساده انگاري مي‌كنند يا تداوم طرح فاصله گذاري را نديد مي‌گيرند و تردد غير ضروري دارند، بخش مهمي از آن به اين دليل است كه مردم از ناوگان حمل و نقل عمومي استفاده نمي‌كنند و با اتومبيل‌هاي شخصي به سر كار مي‌روند كه اگرچه اين خودروهاي تك سرنشين موجب افزايش آلودگي هوا و ترافيك مي‌شوند، اما در فاصله گذاري موثر هستند.
 
وي افزود:به عبارت بهتر، اينكه مردم از خودروهاي شخصي استفاده مي‌كنند و ترافيك اين روزها را موجب شده، در تقابل با فاصله گذاري نيست و حتي مي‌توان تاكيد كرد در راستاي فاصله گذاري اجتماعي بوده است.

برگشت به تلکس خبرها