تلکس خوزنا : اينترنت سايت‌هاي دانشگاهي رايگان شد
چهارشنبه، 20 فروردین 1399 - 18:16     کد خبر: 87811

خبرگزاري ايسنا: به گفته معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، با ارسال ليستي از سايت‌هاي دانشگاهي مورد تاييد وزارت علوم به اپراتورها از روز گذشته، از امروز (چهارشنبه) ترافيك اين سايت‌ها براي دانشجويان رايگان است.

 پس از اعلام تعطيلي مراكز آموزشي و دانشگاه‌ها به دليل شيوع ويروس كرونا، محمدجواد آذري جهرمي -وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات- اعلام كرد: با توجه به احتمال تعطيلي مدارس و دانشگاه‌ها، با همكاري وزارت علوم و آموزش و پرورش، امكانات ويژه‌اي جهت آموزش مجازي و از راه دور فراهم شده تا دانش‌آموزان و دانشجويان ضمن حفظ سلامت خود، از تحصيل علم جا نمانند.

درواقع مقرر شد سازمان فناوري اطلاعات ليستي از مراكز آموزشي به رگولاتوري ارسال كند و اين ليست به اپراتورها اعلام شود تا ترافيكشان را رايگان كنند. با به پايان رسيدن تعطيلات نوروزي و اجباري شدن حضور در كلاس‌هاي مجازي دانشگاه، رايگان شدن تعرفه سايت‌هاي دانشگاهي مورد بحث قرار گرفت، زيرا با وجود اعلام آذري جهرمي مبني‌ بر رايگان شدن سايت‌هايي كه وزارت علوم براي آموزش از راه دور دانش‌آموزان و دانشجويان اعلام كرده بنابر مصوبه ستاد ملي كرونا، اين اتفاق تا روز گذشته توسط اپراتورها رخ نداده بود.

در اين راستا حسين فلاح جوشقاني -رئيس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي- در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اينكه رايگان شدن سايت‌هاي دانشگاهي پيشنهاد وزارت ارتباطات براي تسهيل شرايط براي دانشجويان بوده، گفت: مقرر شد وزارت علوم سايت‌هاي مورد نظر را به ما اعلام كند و دسترسي به اين سايت‌ها براي دانشجويان رايگان شود. قبل از عيد هم بسته ۱۰۰ گيگابايتي اينترنت در اختيار كاربران بود كه شامل دانشجويان هم مي‌شد.

وي درباره علت تاخير در اجرايي شدن اين موضوع اظهار كرد: وزارت علوم ليستي شامل آدرس، آي‌پي، نام دامنه و اطلاعات كامل را اعلام كرد كه اپراتورها بتوانند اين اطلاعات را روي سيستم‌هايشان تنظيم كنند و ما منتظر كامل شدن ليست بوديم. اين اطلاعات دو روز پيش به ما اعلام شد و ما آن را روز گذشته (سه‌شنبه) به اپراتورها ارسال كرديم. اقدامات فني اين كار تا آخر وقت ديروز توسط اپراتورها انجام شد تا بتوانند روي سيستمشان ترافيك رايگان را اعمال كنند.

معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات همچنين خاطرنشان كرد: اين اقدام توسط همه اپراتورها و سرويس‌دهندگان اينترنتي از جمله موبايل، ثابت و مخابرات انجام مي‌شود. البته پيش از عيد ما به اپراتورها اعلام كرديم كه در اين زمينه مساعدت كنند، اما اكنون با ارسال ليست، آنها را ملزم به رايگان كردن ترافيك سايت‌هاي مورد نظر كرديم و در صورتي كه دانشجويان با خلاف اين مورد مواجه شدند،‌ مي‌توانند آن را اعلام كنند.


برگشت به تلکس خبرها