تلکس خوزنا : كرونا تا پايان امسال همراهمان است
پنجشنبه، 12 تیر 1399 - 18:35     کد خبر: 89024

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اينكه اين بيماري تا آخر امسال با ماست، گفت: تعريف وضعيت‌هاي قرمز، نارنجي و سفيد براي استان‌ها و شهرستان‌ها از نظر ابتلا به كرونا نسبي است و اتفاقاً نگراني ما در مورد استان‌هاي سفيد بيشتر است، زيرا اوج شيوع در آنها هنوز اتفاق نيفتاده است.

 ايسنا: دكتر قاسم جان بابايي در سفري به استان آذربايجان شرقي، به همراه دكتر گويا، رييس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت، روند رسيدگي به مبتلايان كوويد ١٩ در اين استان و همچنين وضعيت بيمارستان هاي معين كرونا را سفر كردند.

در اين سفر با حضور معاون درمان وزارت بهداشت، ۵ طرح بهداشتي و درماني در كليبر و اهر افتتاح شد. در اين راستا، مركز دياليز ۱۱ تختخوابي بيمارستان امام خميني (ره) كليبر، مركز جامع سلامت شهري و روستايي آبش احمد و مركز جامع سلامت روستاي نجف تراكمه كليبر به بهره برداري رسيد. در اهر نيز بخش اعصاب و روان بيمارستان باقرالعلوم و مركز خدمات جامع سلامت روستاي رواسجان در يك هزار و ۱۰۰ مترمربع و هزينه ۲۷ ميليارد ريال، افتتاح شد.

جان بابايي، همچنين به همراه جمعي از مديران و مسئولان استاني از پروژه هاي دياليز و تسهيلات زايماني(LDR) شهرستان اهر  و بيمارستان باقر العلوم اين شهرستان بازديد و ضمن ارزيابي روند رائه خدمات از بيماران ميتلا به كوويد ۱۹ عيادت كردند.

در ادامه نيز معاون درمان وزارت بهداشت با سفر به شهر تبريز، عملكرد بخشهاي مختلف مركزآموزشي درماني امام رضا(ع) را مورد ارزيابي قرار داد. 

وي در حاشيه اين بازديد بيان كرد: با توجه به ارزيابي هايي صورت گرفته به جرات مي توان گفت، بيمارستان امام رضا (ع) تبريز به عنوان سانتر اصلي مراقبت از بيماران كرونايي و يكي از بهترين مراكز ارائه دهنده خدمات درماني كشور است كه در اين ايام عملكرد مناسبي داشته است. 

جان بابايي تصريح كرد: سال‌ هاي گذشته اقداماتي كه در توسعه تخت‌ هاي بيمارستاني در بيمارستان امام رضا تبريز صورت گرفته، كنون به ياري استان آمده است.

وي خاطرنشان كرد: درصد بهبودي مردم در بيمارستان‌ ها، وابسته به تبحر تيم درماني و مراقبتي است كه خوشبختانه اين دانشگاه در كشور بهترين است و گروه ‌هاي متعدد متخصصان طب اورژانس، متخصصان عفوني، داخلي، فوق تخصصي ريه و هم بخش مراقبت‌هاي ويژه با بهترين عملكرد خدمات ارائه مي‌ دهند.

گفتني است، معاون درمان وزارت بهداشت با حضور در نشست ستاد استاني مقابله با كرونا و استماع گزارش آخرين وضعيت شيوع كرونا ويروس در استان در آذربايجان شرقي، گفت: اگر توسعه زيرساخت هاي درماني و بهداشتي در دولت هاي يازدهم و دوازدهم اتفاق نمي افتاد، مديريت كرونا به اين خوبي انجام نمي گرفت و وضعيت وخيم مي شد.

وي با تاكيد بر لزوم هم افزايي براي مديريت و كنترل شيوع كرونا، اظهار كرد: اگر مهار بيماري اتفاق نيفتد، هر چه زيرساختها را زياد كنيم، وقتي بار بيماري زياد شود، قدر مطلق مرگ و مير و سوز و داغ خانواده ها بيشتر مي شود.

وي با بيان اينكه كرونا بيماري نيست كه وضعيت ابتلا به آن امروز قرمز و فردا سفيد شود، بلكه هنوز در پيك اول آن قرار داريم، ادامه داد: تجربه جهاني نشان مي دهد هر محدوديتي كه ناديده گرفته شود، اين بيماري به شكل سينوسي افزايش مي يابد.

جان بابايي با اشاره به اينكه اين بيماري تا آخر امسال با ماست، گفت: تعريف وضعيت هاي قرمز، نارنجي و سفيد براي استان ها و شهرستان ها از نظر ابتلا به كرونا نيز نسبي است و اتفاقاً نگراني ما در مورد استان هاي سفيد بيشتر است، زيرا اوج شيوع در آنها هنوز اتفاق نيفتاده است.

وي ادامه داد: با توجه به اينكه بيشترين خطر اين بيماري براي سالمندان است و كودكان نيز از نظر چرخه انتشار مهم هستند، هر استان بايد با توجه به رفتارشناسي خاص خود، نسخه متفاوتي براي مديريت شيوع ويروس بپيچد. 

وي با تاكيد بر لزوم اعمال دقيق پروتكل هاي بهداشتي در اماكن و مجتمع هاي تجاري و واحدهاي كسب و كار، اضافه كرد: اگر كسي كسب و كاري را راه انداخته است كه پروتكل هاي بهداشتي و فاصله گذاري اجتماعي را رعايت نمي كند، بايد تعطيل شود تا براي ديگران الگوسازي رفتاري شود. 

معاون درمان وزارت بهداشت تاكيد كرد: بايد تغيير رفتارها به عنوان شاخص تاثيرگذار در افزايش آمار مبتلايان مديريت شود.

به گزارش وبدا، وي گفت: زماني كه كشور آلوده است، هيچ استاني نمي تواند بگويد كه سفيد هستم و سفيد باقي مي مانم.

معاون درمان وزارت بهداشت همچنين ضمن ابراز رضايت از اقدامات انجام شده در زمينه توسعه زيرساخت‌هاي درماني آذربايجان شرقي، يادآور شد: امسال ۴۰ تخت ويژه به امكانات درماني استان اضافه و تجهيز بيمارستان مرداني آذر آغاز مي شود.


برگشت به تلکس خبرها