تلکس خوزنا : رييس جمهور :از فردا ماسك‌زدن اجباري است
شنبه، 14 تیر 1399 - 11:41     کد خبر: 89035

رئيس جمهور گفت: از روز اول در بازگشايي مراكز تعطيل شده به خاطر ويروس كرونا با مردم قرار گذاشتيم گشايش ها به شرط رعايت پروتكل هاي بهداشتي است.

 ايسنا: حسن روحاني در جلسه ستاد ملي مقابله با كرونا اظهار كرد: توانمندي كشور ما اين است كه در اين ايام كرونايي روي پاي خود ايستاد. هم در مسائل بهداشتي هم در توليد ماسك، هم در آماده سازي كيت ها كار بزرگي شركت‌هاي دانش بنيان و دانشگاه‌ها همزمان انجام دادند، در اين مسير فداكاري كادر درمان هم محفوظ است.

وي ادامه داد: از روز اول خدمت مردم عزيز گفتيم اين ويروس مهمان ناخوانده است ، مدت حضورش معلوم نيست. با هواي گرم هم نمي رود. متخصصين ما گفتند حضورش ادامه دار است. اين ويروس ناشناخته است اول پيرها را درگير مي كرد الان جوان‌ها را هم درگير مي كند. علائمش هم دائما در حال تغيير است.

رئيس جمهور گفت: قراري داشتيم با مردم عزيزمان و گفتيم بايد تمام پروتكل‌هاي بهداشتي رعايت شود.

وي با اشاره به توان بخش توليد كشور اظهاركرد: از روز اول گفتيم تمام مراكز توليدي بايد فعال باشند. تمام فروشگاه ها، مراكز بهداشتي و درماني هم فعال بودند. مدتي بقيه مشاغل را تعطيل كرديم و مدتي سفر را هم ممنوع كرديم. در زمان بازگشايي مجدد قراري گذاشتيم با مردم و گفتيم به شرط رعايت تمام پروتكل هاي بهداشتي مراكز باز مي‌شوند و هرچه پروتكل ها بيش تر رعايت شود گشايش ها هم بيش تر مي شود.

روحاني گفت: مردم عزيز ، كسي نبايد مبتلا شدن با اين بيماري را ننگ و عار بداند و اگر مبتلا شد از ديگران پنهان كند.

روحاني در بخشي از اين سخنراني گفت: پديده كرونا يك پديده چند وجهي است و موضوع تنها موضوع درماني و بهداشتي نيست. موضوع فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و روابط بين الملل است و بسياري از مسايل درهم تنيده است. در داستان پديده كرونا، داستاني كه نظير آن را در طول قرن گذشته نداشتيم كه اين همه پيچيدگي داشته باشد و در جوامع مختلف در سايه اين پديده خطرناكي كه به وجود آمده است و اين ويروس با مسايل بسيار متعددي روبرو شدند.

وي ادامه داد: رشد اقتصادي دنيا به طور متوسط در سال ۲۰۱۹، ۲.۹ دهم بوده است، ولي در سال ۲۰۲۰ كه با اين ويروس روبرو شديم رشد اقتصادي منهاي ۳شده است كه نشان مي دهد اين ويروس چه تحول بزرگي را متاسفانه به صورت منفي در اقتصاد دنيا گذاشته است.اين شرايط در كشورهاي پيشرفته بدتر است. به طوري كه رشد اقتصادي در سال ۲۰۱۹ در كشورهاي پيشرفته ۱.۷ هم بوده و در سال ۲۰۲۰ پيش‌بيني اين است كه منهاي ۶.۱ باشد بنابراين شما مي‌بينيد چه شرايطي از نظر اقتصادي به وجود آمده است.

رئيس جمهور با اشاره به ضرورت فرهنگ سازي براي استفاده از روش هاي پيشگيرانه مقابله با كرونا گفت: صدا و سيما بيشتر بايد در اين زمينه تلاش كند و كسي نبايد ابتلا به اين بيماري را  پنهان كند. طرف نبايد به آزمايشگاه بگويد كه اگر تست من مثبت شد خواهش مي كنم به كسي اطلاع نده و خودم مي‌گويم.

وي  ادامه داد: پس اين كار از نظر فرهنگي در جامعه ما به يك معضل تبديل شده است. من با مردي آشنا شدم كه طرف در روز امتحانش روز قبل تستش مثبت بوده اما نگفته تا امتحان آموزش رانندگي را بدهد. خب اين از نظر فرهنگي كار درستي نيست، هركسي مبتلا شد، بايد بگويد به قرنطينه برود و ايزوله كند.
وي افزود: آزمايشگاه‌هاي ما هم موظف هستند اطلاع دهند و گرنه نمي‌شود كه فردي آلوده شد برود بقيه را آلوده كند لذا ما اگر مي‌خواهيم به يك نفري نزديك شويم مبنا را بايد بر اين بگذاريم كه او مبتلا به ويروس كروناست.

روحاني يادآور شد: جاهايي كه معمولاً مثل رستوران‌ها همايش‌ها و تالارهاي پذيرايي و باشگاه‌هاي ورزشي مساجد و مصلي جزء موارد 3 و 4 در ليست قبلي ما بود، جاهايي كه اكنون ستاد استاني اعلام مي‌كند كه اين پنج شهرستان من شرايط قرمز دارند و كميته‌هاي ما نيز موافقت مي‌كند در ستاد پنجشنبه تصويب كرديم هر كجا چنين وضعيتي داشت حداقل براي يك هفته ممنوعيت را اعلام كنند و اگر نياز بود مجدداً براي هفته ديگر نيز ادامه دهند تا شرايط عادي شود.

وي افزود:  اگر رستوراني همه اصول و پروتكل‌ها را مراعات مي‌كند، اجازه بدهيم كارش را ادامه دهد و اگر رستوراني مراعات نمي‌كند تذكر دهيم و اگر رعايت نكرد آنجا را براي چند روز ببنديم.

روحاني در ادامه اظهار كرد: به كميته بهداشتي و امنيتي مي‌گويم راجع به كساني كه بيماري را مخفي مي‌كنند  طرحي بياورند و آن را تصويب كنيم.

وي با بيان اينكه « مخفي كردن بيماري نوعي تجاوز به حقوق ديگران است » گفت: من كه بيماري ام را مخفي مي‌كنم و نمي‌گويم ؛ نسبت به خانواده، دوست، همكار، ساير افراد مسئوليت دارم. وقتي ابتلاي خود را اطلاع نمي‌دهم و حتي ماسك هم نمي‌زنم درست نيست. بايد اين فرهنگ را جا بندازيم كه ماسك استفاده كنيم و بيماري خود را اطلاع دهيم تا از بيماري عبور كنيم.

در بخشي از اين سخنراني روحاني تأكيد كرد: از فردا استفاده از ماسك در محيط‌هاي عمومي شلوغ بايد اجباري باشد و چنانچه كسي بدون ماسك به دستگاه، نهاد و يا ارگاني براي دريافت خدمت مراجعه كرد، بايد از او بخواهند ماسك داشته باشد و حتي بايد از حضور كارمندان و كاركنان در ادارات و دستگاه‌ها در صورت عدم رعايت دستورالعمل‌هاي بهداشتي و استفاده نكردن از ماسك،جلوگيري شود.

وي گفت:  نبايد اجازه داد حساسيت مردم و احساس خطر آنان نسبت به بيماري كاهش يابد؛ در همين راستا ستادهاي  استاني مقابله با كرونا موظف شدند با بررسي شرايط نسبت به تعطيلي يا افزايش محدوديت‌ها تصميم‌گيري كرده و با هماهنگي كميته‌هاي تخصصي ستاد ملي مقابله با كرونا، تصميمات خود را اجرا كنند و چنانچه در اين مسير نياز باشد از نيروي انتظامي و بسيج براي حسن اجراي تصميمات كمك بگيرند و البته دولت نيز تمام تلاش خود را بكار گرفته تا با گسترش حداكثري خدمات دولت الكترونيك از مراجعات غيرضروري مردم به ادارات و دستگاه ها براي دريافت خدمات بكاهد.


برگشت به تلکس خبرها