تلکس خوزنا : بخشودگي جرايم بدهكاران بانكي تمديد شد
شنبه، 14 تیر 1399 - 19:27     کد خبر: 89042

خبرآنلاين: بانك مسكن زمان اجراي بخشودگي جرايم بانكي مشتريان را تمديد كرد.

مالك آزاديان - رييس اداره كل پيگيري وصول مطالبات بانك مسكن - با اشاره به اينكه با توجه به شرايط خاص ناشي از شيوع كرونا و ضرورت كاهش ترددهاي غيرضروري شهروندان به شعب بانك‌ها، پيش از اين نيز اجراي طرح ميثاق تا پايان خرداد ۱۳۹۹ تمديد شده بود، گفت: با تصميم كميسيون عالي وصول مطالبات بانك مسكن، طرح ميثاق براي بخشودگي جرايم بدهكاران اين بانك تا پايان تيرماه تمديد شد.

به گفته آزاديان، مشترياني كه از ابتداي تيرماه به بعد تا پايان تيرماه نسبت به پرداخت تمام يا بخشي از مانده بدهي خود اقدام كنند، مشمول بخشودگي جرايم بانكي بابت ديركرد پرداخت مطابق با ضوابط طرح ميثاق خواهند شد.

وي خاطرنشان كرد: الزامي براي مراجعه حضوري مشتريان به شعب براي بهره‌مندي از اين بخشودگي وجود ندارد و آنها مي‌توانند از طريق هر يك از درگاه‌هاي اينترنتي بانك مسكن نيز به صورت غيرحضوري نسبت به پرداخت بدهي خود اقدام كنند و از اين بخشودگي بهره‌مند شوند؛ به اين ترتيب الزامي به ارائه درخواست مكتوب به شعب نيست.

وي با بيان اينكه طرح ميثاق بانك مسكن با هدف كاهش مطالبات غيرجاري اين بانك طراحي شده است، گفت: اين طرح حاوي امتيازهايي به نفع تسهيلات‌گيرندگان بانكي است كه بابت ديركرد پرداخت اقساط خود جريمه شده و بر ميزان بدهي آنها به تناسب مدت ديركرد، افزوده شده است.

رييس اداره كل وصول مطالبات بانك مسكن با اشاره به استقبال مشتريان بانك مسكن از مزاياي طرح ميثاق از شهريور سال گذشته تا كنون، گفت: به هر حال شرايط شيوع كرونا سبب شد يك گروه از مشتريان نتوانند از مزاياي اين طرح در موعد مقرر اوليه در سال گذشته برخوردار شوند و به همين خاطر تصميم به تمديد اين طرح مجددا در تمام شعب سراسر كشور اتخاذ شد.

 در قالب طرح ميثاق در صورت واريز نقدي هر ميزان از مطالبات غيرجاري انواع تسهيلات پرداختي اعم از انواع عقود مبادله‌اي، مشاركتي، وام قرض الحسنه و ... و همچنين مطالبات مربوط به ضمانت‌نامه‌هاي ضبط شده، خالص جرايم محاسبه شده بر اساس نوع قرارداد (حسب مورد ۶ تا ۱۴ درصد از نرخ وجه التزام) به نسبت واريزي بدهكاران مورد بخشودگي قرار ‌مي‌گيرد.

در اين طرح همچنين ۱۰۰ درصد جرايم سازنده‌هايي كه در قالب قراردادهاي مشاركت مدني با بانك، تسهيلات ساخت دريافت كرده بودند، در صورت پرداخت يا تعيين تكليف مطالبات به صورت تقسيط، مورد بخشودگي قرار خواهد گرفت.

اين طرح به مشتريان بدهكار بانك مسكن اجازه مي‌دهد در ازاي پرداخت هر ميزان از بدهي خود به همان نسبت از پرداخت كل جرايم خود بابت تاخير در پرداخت بدهي معاف شوند. همچنين در صورت پرداخت كل ميزان بدهي، بخشودگي كل جرايم مقدور شده است.


برگشت به تلکس خبرها