تلکس خوزنا : مردم جنگ اقتصادي را باور كنند
چهارشنبه، 2 مهر 1399 - 12:53     کد خبر: 90019

رييس جمهور با بيان اين كه امروز در يك جنگ اقتصادي هستيم، گفت: مردم اين جنگ را باور كنند و بدانند مسئولان اقتصادي كشور در دو سال و نيم گذشته در حال فداكاري هستند؛ البته در جنگ هم شكست و هم پيروزي وجود دارد.

به گزارش ايسنا، حجت الاسلام و المسلمين حسن روحاني در جلسه امروز هيات دولت با اداي احترام به ايثارگران و رزمندگان اظهار كرد: در دوران دفاع مقدس روزهاي تلخ و شيريني داشتيم. برخي روزها غرورآفرين بود و روزهايي هم بود كه براي ما سخت بود. روز اول مهر ۵۹ نيروي هوايي ما قدرت نمايي در منطقه كرد و اين روز به نام نيروي هوايي در تاريخ دفاع مقدس ثبت شد. عصر روز ۳۱ شهريور هواپيماهاي عراقي به كشور ما حمله كردند و فرداي آن روز  ۱۴۰ هواپيماي ما وارد عراق شد و به مواضع استراتژيك ارتش بعث عراق ضربه قاطعي زد.

وي ادامه داد: رهبري در مجلس پشت تريبون قرار گرفت و خبر خوش حمله هواپيماهاي ما را اعلام كرد. امام روشن كرد براي مردم كه كسي سنگي را پرتاب كرده و ملت ما جواب مي دهد. بيان قاطع امام و قدرتمندي نيروي هوايي به دنيا نشان داد تصورات آنها واهي بوده است. در سال ۶۰ هم با عمليات ثامن الحجج  حصر آبادان شكست. عمليات فتح المبين در سال ۶۱ انجام شد و آزادي خرمشهر بهترين روز دفاع مقدس بود. وقتي صداوسيما خبر آزادي خرمشهر را اعلام كرد، همه مردم به خيابان ريختند و شادي كردند. البته روزهاي تلخي هم داشتيم وقتي مردم دزفول بمباران مي شدند يا روزي كه دشمن سلاح شيميايي در سردشت و حلبچه استفاده كرد يا سلاح هاي مخرب عليه رزمندگان استفاده شد. روزي كه هواپيماي مسافربري توسط جنگنده عراقي سرنگون شد و مسئولان اجرايي، قضايي، نظامي و نمايندگان مجلس به شهادت رسيدند، ايمان رزمندگان ما و حضور مردم در صحنه وجود داشت.

روحاني با طرح اين سوال كه چرا دشمن به ما حمله كرد؟ گفت: به دليل محاسبات و توهمات اشتباه به ما حمله كردند. عراق گفت وقتي آمريكا با ايران قطع ارتباط كرده است، نيروي هوايي ايران كارايي ندارد و ارتش هم آمادگي ندارد. سپاه هم به شكل نيروي انتظامي بود. عراق معتقد بود كه كشورهاي منطقه به آنها  قول حمايت دادند. در داخل كشور هم اختلاف هايي بود و ايران حامي خارجي ندارد پس با حمله برق آسا انقلاب را سرنگون مي كنيم. هدف صدام سرنگوني انقلاب و نظام بود و گفت اگر به هدفم نرسيدم، بخشي از ايران را تصرف مي كنم يا معاهده ايران و عراق را پاره مي كنم و حاكميت خود بر اروندرود را اعمال مي كنم ولي رسوا و سرنگون شدند. همه كشورهاي منطقه كه از آنها حمايت كردند، ابراز پشيماني كردند. گفتند چه پول هايي به صدام داده اند.

روحاني ادامه داد: امروز  همين اتفاق تكرار شده است. تحريم هاي آمريكا هم بر اساس محاسبات اشتباه بود. ملت دقت كنند ما تحريم اقتصادي از سال۵۹ داشته ايم، اما جنگ اقتصادي از ۹۷ شروع شد. آمريكا با تمام امكانات وارد جنگ با ايران شده است. صدام گفت ادامه مصاحبه را در اهواز انجام مي دهم آمريكا هم گفت چند ماه ديگر وارد تهران مي شويم و انقلاب چهل سالگي خود را نمي بيند. فكر مي كرد در فرودگاه مهرآباد يا امام براي آنها فرش قرمز پهن شده است. به كشورهاي اروپايي گفته بودند سه ماه ديگر جمهوري اسلامي وجود ندارد. خواستند نظام را سرنگون كنند و توافق را از بين ببرند ولي به اهدافشان نرسيدند. همان قطعنامه ۲۲۳۱ در برابر آنها ايستاد و آنها را مفتضح كرد. آمريكا چند نوبت به شوراي امنيت رجوع كرد  زيرا آنجا را حياط خلوت خود مي دانست ولي قطعنامه آنها عليه ايران براي نقض قطعنامه ۲۲۳۱ و تمديد تحريم تسليحاتي موفق نشد و فقط دومينيكن با آنها همراه شدند و ساير كشورها مقابل آنها ايستاد؛ ابهت آمريكا فرو ريخت.

روحاني همچنين گفت: نيجريه، اندونزي و تونس، روسيه، چين و اروپا مقابل آنها ايستاد. ملت با باور و ايستادگي خود اين موفقيت بزرگ سياسي و حقوقي و ديپلماسي را در سازمان ملل بدست آورد. مردم مظلوميت كشور در جنگ تحميلي را احساس كرده و باور كردند كه بار جنگ بر دوش همه است و نه فقط بر دوش نيروهاي مسلح و همه به ميدان آمدند. من دو فرزند رهبري و مرحوم هاشمي و مقامات قضايي را در جبهه ديدم و با خود گفتم ما در جنگي كه فرزندان روساي قوا و همه مردم در آن حضور دارند، شكست نمي خوريم. هر روز امكانات جنگي به دشمن داده مي شد اما توپ ضدهوايي ما كه توليد دو كشور اروپايي بود را هم تعمير نمي كردند و حتي آن را به ما هم پس ندادند. اين اروپا و غرب در برابر ملت ما چه كرد. ملت روي پاي خود ايستاده و فداكاري كرد و با همه سختي هايي كه ملت تحمل كرد، پيروز شد.

روحاني با بيان اين كه آخرين پيروزي ما در دفاع مقدس در عمليات مرصاد بود گفت: در اين عمليات ما مزدوران و آدم‌هاي كثيفي كه از پشت به ملت ما خنجر زدند را شكست داديم. ملت در دوران دفاع مقدس باور كردند كه بار جنگ بر دوش همه است و خدا هم پيروزي خود را نازل كرد.

وي با بيان اين كه امروز هم در يك جنگ اقتصادي هستيم، گفت: مردم اين جنگ را باور كنند و بدانند مسئولان اقتصادي كشور در دو سال و نيم گذشته در حال فداكاري هستند؛ البته در جنگ هم شكست و هم پيروزي وجود دارد. پيامبر و امير المومنان هم در جنگ احد و خندق مجروح شدند و حمزه سيدالشهدا به شهادت رسيد. ما ابتدا بايد باور كنيم در يك جنگ هستيم و همچنين باور كنيم كه بار جنگ تنها بر دوش دولت نيست؛ نبايد عده‌اي كنار بنشيدند و بگويند اگر دولت آن گونه رفتار مي‌كرد بهتر بود. ما وارد جنگ بزرگي شده‌ايم و پيروز مي‌شويم، البته مردم باور كردند در جنگ هستيم و مسئولان هم بايد كنار هم باشند. امروز قواي سه گانه نيروهاي مسلح و همه ارگان كشور يك صدا بوده و در كنار هم هستند. همانطور كه در برابر كرونا هم توانستيم بايستيم در اين جنگ اقتصادي هم موفق مي‌شويم. موفقيت ما در كرونا قابل مقايسه با كشورهاي پيشرفته است. البته خارج نشينان ناراحت هستند كه ما هم با كرونا مبارزه مي‌كنيم و هم فعاليت‌هاي اقتصادي و فرهنگي كرده و مناسك ديني برگزار مي‌كنيم. دشمن مي‌خواست در فضاي كرونا كشور تعطيل شود. از عصبانيت آنها مشخص است كه در چه فكري بودند.

وي در بخش ديگري از اظهارات خود با بيان اين كه امروز كشاورزان با نشاط تر از هر سالي خود را براي كشت آماده مي‌كنند گفت: دولت هم در زمينه ماشين آلات ، بذر، سم و كود، تجهيز زمين، سامان دادن به آبياري قطره‌اي و تامين اب در كنار آنها بوده و اين اقدامات را انجام مي‌دهند. دولت يازدهم و دوازدهم 400 هزار هكتار زمين كشاورزي در استان‌هاي غربي كشور، سيستان و بلوچستان، ايلام وخوزستان آماده كرده كه 77 هزار هكتار در غرب، 46 هزار در سيستان و 300 هزار هكتار در خوزستان و ايلام بوده است. ما در جنگ اقتصادي طرح‌هاي توسعه خود را ادامه مي‌دهيم و هيچ طرح مهمي را متوقف نكرديم؛ خارج نشينان هم بفهمند امسال متقاضي براي گرفتن جواز فعاليت صنعتي 33 درصد بيشتر از پارسال شده است. يعني مردم به فعاليت و توليد اميد دارند و دولت هم كنار كشاورزان، توليدكنندگان و صادركنندگان است.

روحاني با بيان اين كه دولت تصميم مهمي براي قيمت تضميني گندم  گرفته است خاطرنشان كرد: در ابتداي دولت در سال 92 قيمت هر كيلو گندم 400 تومان بود كه  اين رقم امسال به 10 برابر يعني 4000 تومان رسيده است تا كشاورز بدانند دولت پيشتبان اوست. پول خريد گندم هم  ما بلافاصله پرداخت مي‌كنيم.

وي ادامه داد: در شش ماه اول امسال بانك مركزي 4.5 ميليارد دلار ارز 4200 توماني پرداخت كرده است و در توليدات صنعتي رشد داشته‌ايم. 42.5 درصد در توليد لوزام خانگي، 50 درصد در شمش آلومنيوم و 15 درصد در سيمان رشد داشتيم.

رئيس جمهور با بيان اين كه مردم مي‌دانند در يك جنگ عليه يك قلدر زورگو هستيم خاطر نشان كرد: نتيجه كار شش ماه آمريكا در شوراي امنيت و مذاكره با ساير كشورها اين شد كه فقط چند شركت و فرد را تحريم كردند. ما امروز آماده‌ايم براي اين كه در اين جنگ به موفقيت برسيم. البته ما آغازگر اين جنگ نبوديم اما مانند دوران دفاع مقدس ايستاديم و پيروز هم مي‌شويم. دولت هم امكانات لازم را براي حل موانع توليد را در نظر گرفته است. هر شركتي كه تسهيلات ارزي گرفته است مي‌تواند آن را به ريال تسويه كند.

وي در پايان گفت: اميدوارم خداوند ما را در اين جنگ به پيروزي برساند. من به روح بلند امام و شهدا درود مي‌فرستم و اميدوارم ادامه دهنده راه شهدا باشيم.


برگشت به تلکس خبرها