تلکس خوزنا : پيش‌بيني اوضاع بورس در ماه‌هاي آينده
چهارشنبه، 2 مهر 1399 - 12:55     کد خبر: 90020

يك تحليلگر اقتصادي ضمن پيش بيني اوضاع بورس در كوتاه و ميان مدت، گفت: بازار سرمايه باعث افزايش نقدينگي نمي‌شود بلكه سرمايه اسمي و سرعت گردش پول را افزايش مي‌دهد. همچنين، تا زماني كه نقدينگي در بورس جذب شود، تورم‌ ايجاد نمي شود و رشد بورس تورم‌زا نيست.

به گزارش ايسنا، علي سعدوندي در يك برنامه اينستاگرامي به سوالات مخاطبان درباره وضعيت فعلي و آينده بازارهاي اقتصادي كشور، پاسخ داد و گفت: اگر وضعيت تورم به همين صورت باقي بماند، بازار سرمايه حباب دارد، اما در حال حاضر اين حباب زياد نيست. در صورتي كه تورم بازارهاي موازي از بورس بيشتر باشد طبيعي است كه افراد پول خود را از بورس خارج كنند و از آنجا كه حباب شكل گرفته در بازار مسكن بي سابقه است، ممكن است فردي سرمايه خود را از بورس وارد مسكن كند.

 وي افزود: در شرايطي كه ارز، طلا، مسكن و...گران است، وضعيت بورس نسبت به بازارهاي موازي مناسب‌تر است. هر چه به سمت آخر سال و ابتداي سال بعد حركت كنيم، شاخص بورس به يك تعادل مي‌رسد كه افراد داراي سهام‌هاي بنياددار، ضرر نخواهند كرد و كساني كه در مرداد ماه وارد بورس شده‌اند، احتمالا متتفع خواهند شد.

بورس در ميان مدت صعود مي‌كند

اين كارشناس اقتصادي بازار سرمايه در روزهاي اينگونه را پيش‌بيني ‌كرد كه روند شاخص در كوتاه مدت نزولي و در ميان مدت صعودي باشد و كساني كه سهام‌هاي بي‌ارزش و براساس شايعات خريده‌اند، ضرر خواهند كرد اما اين ضرر نبايد باعث شود كه بازار را ترك كنند بلكه بايد از آن درس بگيرند و از اين به بعد با مشورت بيشتر عمل كنند.

سعدوندي ادامه داد: اگر خودرو در بورس عرضه شود، نتايج مثبتي چون افزايش قيمت بورس كالا، بهبود وضعيت شركت‌هاي خودروسازي و اخذ ماليات دارد كه در كل اين اقدام مي‌تواند شركت‌هاي قطعه سازي، فولادي، پتروشميي و بانك‌ها را منتفع كند.

۲ ميليوني شدن شاخص بورس يكسال زمان مي‌برد

به اعتقاد اين تحليلگر اقتصادي، يكسال َزمان مي‌برد تا شاخص بورس به دو ميليون و ۱۰۰ هزار واحد برسد. وضعيت كنوني اقتصاد خيلي بهتر مي‌شود اگر نقدينگي به سمت بازار اوراق برود و دولت دست به انتشار اوراق بزند و نرخ سود آن را به بالاي ۲۵ تا ۲۶ درصد برساند.

سعدوندي يكي از ملزومات بهبود شرايط اقتصادي كشور را عمليات بازار باز بانكي دانست و گفت: يكي از اصلاحات براي اقتصاد كشور اين است كه بين بودجه ارزي و ريالي تفكيك صورت گيرد و درآمدهاي حاصل از نفت وارد بودجه نشود. علاوه براين، تسهيل در روند كسب‌وكارها و اعطاي مجوز  راه حل اقتصادي است اما متاسفانه جهش توليد در سطح يك شعار باقي مانده است. اگر توليد را سودآور كنيد، حتما نقدينگي به سمت آن حركت مي‌كند.

بورس نقدينگي را افزايش نمي‌دهد

اين كارشناس اقتصادي اظهار كرد: بازار سرمايه باعث افزايش نقدينگي نمي‌شود اما باعث افزيش سرمايه اسمي مي‌شود و مي‌تواند سرعت گردش پول را افزايش بدهد و تا زماني كه نقدينگي در بورس جذب شود تورم زا نيست. همچنين، رشد بورس تورم‌زا نيست بلكه سقوط بورس تورم‌زاست.

وي مشكل اساسي اقتصاد كشور را روش تامين كسري بودجه دانست و ادامه داد: اگر ارز ۴۲۰۰ توماني حذف مي‌شد اكنون قيمت دلار ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان بود. همچنين اگر محدوديت‌هاي صادرلاتي لغو شود با ريزش قيمت دلار مواجه خواهيم بود.


برگشت به تلکس خبرها