تلکس خوزنا : تامين پيش پرداخت خريد واكسن كرونا از سوي بانك مركزي تا ۱۸ مهر
پنجشنبه، 3 مهر 1399 - 09:52     کد خبر: 90037

سخنگوي سازمان غذا و دارو گفت: با دستور وزير بهداشت و در راستاي مصوبه اخير ستاد ملي مقابله با كرونا مبني بر خريد واكسن كوويد۱۹ از ساز و كار كواكس، با هماهنگي هاي انجام شده از سوي اداره كل همكاريهاي بين المللي وزارت بهداشت، توافقنامه اي توسط رييس سازمان غذا و دارو امضا و به اتحاديه بين المللي واكسن، ارسال شده است.

 ايسنا:دكتر كيانوش جهانپور با اعلام اين مطلب، گفت: گام بعدي پس از امضا و ارسال توافقنامه، تامين پيش پرداخت لازم تا ۱۸ مهر (۹ اكتبر ۲۰۲۰) است كه قاعدتا بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران نسبت به تامين اين مرحله اقدام خواهد كرد. همچنين در راستاي دستور دكتر نمكي وزير بهداشت در جهت استفاده از منابع ارزي كشورمان در برخي كشورهاي آسيايي، هماهنگي ها و مذاكرات متعددي با وزارت امور خارجه و طرف خارجي به صورت جدي در دستور كار قرار گرفته است.

  وي افزود: اتحاديه بين المللي واكسن به منظور برجسته كردن ابعاد بين المللي خريد واكسن كوويد۱۹، فهرستي از دولت هاي مشاركت كننده در ساز و كار كواكس را منتشر كرده كه جمهوري اسلامي ايران نيز يكي از اين كشورها است.  

سخنگوي سازمان غذا و دارو خاطرنشان كرد: براي سلامت انسان ها به دور از هرگونه تبعيض و يكسونگري و تحريم ظالمانه، نگاه علمي به مديريت پاندمي، اولويت سلامت، مشاركت مردم، مسووليت مشترك و همكاري بين بخشي و بين المللي، رويكرد همه جانبه، توجه به مولفه ها و آثار اجتماعي و اقتصادي بيماري و همچنين تعهد حكومت ها و رهبران كشورها، مهمترين ابزار مقابله جهاني با پاندمي كرونا است.

جهانپور يادآور شد: در راه مقابله با كرونا، فعالان عرصه سلامت از بهورزان و مراقبان سلامت تا پرستاران، پيراپزشكان و پزشكان و همه كاركنان سلامت، بعنوان خط مقدم دفاع از سلامت عمومي، بيشترين فشار را متحمل شدند و بايد در مقابل ايثار و جانفشاني همه مدافعان سلامت به ويژه شهداي عزيزي كه جان خويش را فداي سلامت مردم كردند، تعظيم كنيم.

 بنابر اعلام وبدا، وي گفت: تلاش همگاني در عرصه توليد واكسن كوويد۱۹ و دسترسي همزمان، عادلانه و به دور از تبعيض به واكسن هاي احتمالي كه توسط ساز و كار كواكس با مشاركت سازمان جهاني بهداشت، اتحاديه جهاني واكسن و ساير نهادهاي بين المللي مديريت مي شود و پيوستن جمهوري اسلامي ايران به اين ساز و كار در كنار بيش از ۱۸۰ كشور جهان، درس ديگري در پاندمي كرونا است كه براي مقابله با مشكلات جهاني، راهي به جز همكاري و مشاركت جهاني وجود ندارد.


برگشت به تلکس خبرها