تلکس خوزنا : درمان كوويد-۱۹ با كمك هورمون ورزش!
پنجشنبه، 3 مهر 1399 - 09:53     کد خبر: 90039

پژوهشگران برزيلي در بررسي جديدي نشان داده‌اند كه شايد يك هورمون كه در واكنش به ورزش كردن ترشح مي‌شود، بتواند به درمان كوويد-۱۹ كمك كند.

 ايسنا :به نقل از مديكال‌اكسپرس، بررسي پژوهشگران "دانشگاه ايالتي سائوپائولو" (UNESP) نشان مي‌دهد شايد هورمون "ايريسين"(irisin) كه در واكنش به ورزش كردن از عضلات ترشح مي‌شود، بتواند به درمان بيماران مبتلا به كوويد-۱۹ كمك كند.

هنگامي كه پژوهشگران به بررسي بيان ژن در سلول‌هاي چربي پرداختند، دريافتند كه ايريسين، ژن‌هاي مرتبط با تكثير كروناويروس را در سلول‌هاي انسان تنظيم مي‌كند.

يافته‌هاي اين پژوهش، براساس تحليل آران‌اي‌ هاي موسوم به "ترنسكريپتوميكس"(Transcriptome) صورت گرفته است. پژوهشگران، به بررسي ترنسكريپتوميكس‌هاي سلول‌هاي چربي موسوم به "آديپوسيت"(Adipocyte) پرداختند كه به كروناويروس آلوده نشده بودند. "ميريان د اوليويرا"(Miriane de Oliveira)، از پژوهشگران اين پروژه گفت: ما داده‌هايي را كه از ژن‌هاي موثر در ابتلا به كوويد-۱۹ به دست آورده‌ايم، با داده‌هاي به دست آمده از ترنسكريپتوميكس‌ها مقايسه كرديم. نتايج اين بررسي، سرنخي را براي جست و جوي درمان بيماري ارائه مي‌دهند. لازم به ذكر است كه اين يافته‌ها مقدماتي هستند و نشان مي‌دهند كه شايد ايريسين بتواند به درمان كوويد-۱۹ كمك كند. پژوهش‌هاي بيشتر مي‌توانند نشان دهند كه آيا ايريسين مي‌تواند براي درمان كوويد-۱۹ مفيد باشد يا خير.

پژوهشگران با استفاده از روش‌هاي توالي‌يابي توانستند ۱۴۸۵۷ ژن را شناسايي كنند كه در سلول‌هاي آديپوسيت بيان مي‌شوند. آنها دريافتند كه پس از درمان سلول‌ها با ايريسين، تغييراتي در بيان ژن آنها صورت مي‌گيرد.

پژوهشگران تصميم گرفتند تا اثرات احتمالي ايريسين را بر ژن‌هاي مرتبط با تكثير كروناويروس مورد بررسي قرار دهند. آنها در بررسي‌هاي خود دريافتند كه آديپوسيت‌ها با ايريسين، بيان ژن‌هاي مرتبط با تكثير كروناويروس را كاهش مي‌دهد.

نتيجه مثبت ديگر اين بود كه مي‌تواند بيان ژن "TRIB3" را سه برابر كند. بيان ژن TRIB3، از اهميت زيادي برخوردار است. بيان اين ژن در افراد مسن كاهش مي‌يابد و همين موضوع مي‌تواند عاملي براي افزايش خطر ابتلا به كوويد-۱۹ در افراد مسن باشد.

اوليويرا ادامه داد: سومين نكته مهم در مورد اين موضوع كه توسط گروه‌هاي پژوهشي ديگر كشف شده، اين است كه بافت آديپوسيت‌ مي‌تواند مخزني براي اين ويروس باشد. شايد همين موضوع بتواند دليل افزايش ابتلا به انواع شديد كوويد- ۱۹ را در افراد مبتلا به اضافه‌وزن توضيح دهد. به علاوه، افراد مبتلا به اضافه‌وزن، سطح پايين‌تري از ايريسين و سطح بالاتري از مولكول گيرنده كروناويروس موسوم به "ACE-2" را در خود دارند.

وي افزود: هدف ما اين است تا بفهميم كه ايريسين چگونه به اصلاح ژن‌هاي مرتبط با تكثير كوويد- ۱۹ مي‌پردازد.

اين پژوهش، در مجله "Molecular and Cellular Endocrinology" به چاپ رسيد.


برگشت به تلکس خبرها