تلکس خوزنا : نظرمتفاوت استادرضاحيدري درباره تروردانشمندهسته اي
شنبه، 8 آذر 1399 - 09:18     کد خبر: 91051

آيت الله رضا حيدري: در اسلام چيزي بالاتر از نماز نيست ولي در آيات قرآن و احاديث ائمه اطهار (عليهم السلام) ملاحظه مي‌كنيم كه حتي در حد اقامه يك نماز چند دقيقه‌اي هم غفلت از دشمن ممنوع است. اين مدرس سطوح عالي حوزه علميه اهواز در مصاحبه با خوزنا درباره عمليات تروريستي دشمن در به شهادت رساندن دكتر محسن فخري زاده كه ديروز، جمعه ۷ آذرماه رخ داد گفت: در اقدام تروريستي بار ديگر مشاهده كرديم كه دشمن در كمين و مترصد ضربه زدن است و هرگونه غفلت و سستي و اهمال از سوي ما ممنوع و جبران ناپذر است

غفلت از دشمن حتي در حد اقامه يك نماز كوتاه چند دقيقه‌اي هم ممنوع است.

آيت الله رضا حيدري از مجتهدين خوزستاني گفت: در اسلام چيزي بالاتر از نماز نيست ولي در آيات قرآن و احاديث ائمه اطهار (عليهم السلام) ملاحظه مي‌كنيم كه حتي در حد اقامه يك نماز چند دقيقه‌اي هم غفلت از دشمن ممنوع است.  اين مدرس سطوح عالي حوزه علميه اهواز در مصاحبه با خوزنا درباره عمليات تروريستي دشمن در به شهادت رساندن دكتر محسن فخري زاده كه ديروز، جمعه ۷ آذرماه رخ داد گفت: در اقدام تروريستي بار ديگر مشاهده كرديم كه دشمن در كمين و مترصد ضربه زدن است و هرگونه غفلت و سستي و اهمال از سوي ما ممنوع و جبران ناپذر است.
آيت الله رضا حيدري افزود: كسي كه شناخت مختصر از منابع اسلامي داشته باشد مي‌داند كه در آيات قرآن و احاديث اسلامي، هوشياري در برابر كيد دشمنان واجب است و كتب فقهي و تاريخ ما پر است از موارد.
اين پژوهشگر قرآني در ادامه سخنان خود به آيه ۱۰۲سوره نساء و شان نزول آن بر اساس روايات معصومين ع اشاره كرد و گفت:
پيامبر صل'ي الل'ه عليه و آله با عده اي از مسلمانان از مدينه به عزم مكه وارد سرزمين «حديبيه» شدند هنگاميكه خبر به گوش قريش رسيد، خالد بن وليد به سرپرستي يك گروه دويست نفري براي جلوگيري از پيشروي مسلمانان به سوي مكه، در كوه هاي نزديك مكه مستقر شد، هنگام ظهر پيامبر صل'ي الله عليه و آله با مسلمانان نماز ظهر را به جماعت ادا كردند، خالد كه مترصد بود از مشاهده اين صحنه نقشه اي به ذهنش خطور كرد و به نفرات خود گفت در موقع نماز عصر بايد از فرصت استفاده كرد و در حالي كه مسلمانان در نمازند به آنها شبيخون بزنيم. در اين هنگام آيه ۱۰۲ سوره نساء نازل شد و دستور نماز خوف را به مسلمانان داد، و به ترتيبي كه توضيح خواهم داد نقشه شوم آنها را نقش برآب كرد.   استاد رضا حيدري گفت: آيه خطاب به پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم ميفرمايد: «هنگامي كه در ميان آنها هستي و براي آنها نماز جماعت بر پا مي داري، مسلمانان به دو گروه تقسيم شوند؛ نخست عده اي با حمل اسلحه با تو به نماز بايستند» (وَ إِذا كنتَ فِيهِم فَأَقَمتَ لَهُمُ الصَلاةَ فَلتَقُم طائِفَةٌ مِنهُم مَعَكَ وَ ليأخُذُوا أَسلِحَتَهُم).
سپس هنگامي كه اين گروه سجده كردند به پشت سر شما براي نگهباني بازگردند(يعني وقتي سجده هاي ركعت اول نماز آنها تمام شد، تو در جاي خود توقف كن و آنها با سرعت ركعت دوم را فرادا تمام كنند و به ميدان نبرد بازگردند)و گروه دوم كه نماز نخوانده اند، جاي گروه اول را مي گيرند و با تو نماز مي خوانند»(فَإِذا سَجَدُوا فَليكونُوا مِن وَرائِكم وَ لتَأتِ طائِفَةٌ أُخري لَم يصَلُوا فَليصَلُوا مَعَكَ).
به اين ترتيب گروه دوم اولين ركعت نمازشان را با دومين ركعت پيامبر ص به جماعت ميخوانند و ركعت دوم نماز خود را فرادا به پايان ميرسانند چون "نماز جنگي" است و "صلاه خوف" نام دارد و قصر است يعني دو ركعت است.  نكته جالب اين است كه در ادامه مي فرمايد:«گروه دوم نيز بايد وسايل دفاعي و اسلحه را با خود داشته باشند و بر زمين نگذارند» (وَ ليأخُذُوا حِذرَهُم وَ أَسلِحَتَهُم).
علت نمازگزاردن به اين روش را چنين بيان كرده است كه مبادا دشمن شما را غافلگير كند، زيرا دشمن همواره در كمين است كه از فرصت استفاده كند « و دوست مي دارد كه شما از سلاح و متاع خود غافل شويد و يكباره به شما حمله ور شود» (وَدَ الَذِينَ كفَرُوا لَو تَغفُلُونَ عَن أَسلِحَتِكم وَ أَمتِعَتِكم فَيمِيلُونَ عَلَيكم مَيلَةً واحِدَةً).
البته ممكن است ضرورتهايي پيش بيايد كه حمل سلاح و وسايل دفاعي هر دو باهم بصورت توامان به هنگام نماز مشكل باشد، لذا در پايان آيه چنين دستور مي دهد:
«و گناهي بر شما نيست اگر از باران ناراحت باشيد و يا بيمار و مجروح باشيد كه در اين حال سلاح خود را بر زمين بگذاريد» (وَ لا جُناحَ عَلَيكم إِن كانَ بِكم أَذيً مِن مَطَرٍ أَو كنتُم مَرضي أَن تَضَعُوا أَسلِحَتَكم).«ولي در هر صورت هوشيار باشيد و از همراه داشتن وسايل محافظتي و ايمني (مانند زره و خود و مانند آن) غفلت نكنيد » و حتي در حالت عذر آنها را همراه داشته باشيد كه اگر احيانا دشمن حمله كرد بتوانيد تا رسيدن كمك، خود را حفظ كنيد (وَ خُذُوا حِذرَكم).
شما اين دستورات را به كار بنديد و مطمئن باشيد پيروزي با شماست «زيرا خداوند براي كافران مجازات خواركنندهاي آماده كرده است» (إِنَاللهَ أَعَدَ لِلكافِرِينَ عَذاباً مُهِيناً).

اين استاد حوزه و دانشگاه در مقام جمعبندي گفت : دشمنان، در كمين و مترصد فرصت براي حمله و شبيخون به مسلمانان هستند.


عبارت «ودالذين ...»، بيانگر يك اصل كلي در هوشياري نظامي است كه عقل هم پيش از قرآن به آن دستور ميدهد و نبايد به "همراه داشتن اسلحه به هنگام نماز براي پيشگيري"، منحصر شود بلكه اين تنها يك مصداق از آن است كه مورد و شان نزول آيه بوده است.
دشمن هميشه در انديشه تهاجمي يكباره در شرايط مناسب به مسلمانان است و غفلت مسلمانان از سلاح و ساز و برگ خويش، زمينه ساز طمع دشمنان براي اين شبيخون است و ما بايد هوشيار باشيم.
لزوم هوشياري از كلمه «حذر» بدست مي آيد. گرچه به "وسايل ايمني و محافظتي مانند زره و خود و مانند آن" معني شده است اما به نظر ميرسد مراد از آن "احتراز و احتياط از دشمن" است كه از آن به "هوشياري نظامي" تعبير ميشود و برداشتن و همراه داشتن وسايل حفاظتي و يا برداشتن سلاح هر دو از مصاديق و محققات آن است. و چون هوشياري در برابر دشمن را در كنار آمادگي تسليحاتي آورده لذا هر دو را از نظر لفظي با كلمه «اخذ؛ خذوا» (گرفتن؛ بگيريد) تعبير كرده است.
والبته از نظر معنايي اين همراهي دلالت بر كارساز بودن يكسان آن دو نيز ميكند؛ بلكه تقدم «حذر» مي تواند حاكي از اهميت بيشتر آن باشد.
ايشان در پايان مصاحبه تلفني، شهادت اين دانشمند كشورمان را به رهبر معظم انقلاب و همه ملت بزرگ ايران تبريك و تسليت گفت و اظهار اميدواري كرد كه عاملان و آمران و دست اندركاران اين ترور به زودي مجازات شوند و تدابيري اتخاذ شود كه راه بر موارد مشابه بسته شود.


برگشت به تلکس خبرها