تلکس خوزنا : برخورد با پزشكان خاطي در زايمان‌هاي تقويمي
شنبه، 8 آذر 1399 - 10:04     کد خبر: 91055

خبرگزاري ايسنا: در حاليكه بيمارستان‌ها و سيستم بهداشت و درمان كشور اين روزها با مشكلات و بار ناشي از اپيدمي كرونا دست و پنجه نرم مي‌كنند؛ معضل تكراري اما عجيب تولدهاي تقويمي و مناسبتي مساله‌ايست كه اگر مورد توجه مسئولين امر قرار نگيرد مي‌تواند در كنار تهديد سلامت نوزاد و مادر، به افزايش فشار و كار بيمارستان‌ها در اين تاريخ‌ها منجر شود.

دكتر نادر توكلي - معاون درمان ستاد فرماندهي مقابله با كرونا در كلانشهر تهران در آستانه تاريخ 99.9.9 ضمن انتقاد از فرهنگ غلط و غير علمي زايمان‌هاي مناسبتي و عوارض و تبعات آن براي سلامت مادر و نوزاد، اظهار كرد: اولين و مهمترين اثر دستكاري در تاريخ مشخص و طبيعي تولد، ايجاد زايمان‌هاي زودرس و عوارض خطرناك آن براي سلامت نوزادان و حتي مادر است.

وي با تاكيد بر اينكه انجام تولدهاي تقويمي منجر به افزايش آمار زايمان به روش سزارين و در كنار آن تولد نوزادان نارس مي‌شود، گفت: بر اين اساس معاونت درمان وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها به شدت با اين مساله برخورد كرده و همچنين در حوزه نظارت درمان نيز با بيمارستان ها و پزشكاني كه در اين زمينه قصور كرده و برخلاف برنامه‌ها و سياست‌هاي اجرايي وزارت بهداشت در حوزه ترويج زايمان طبيعي و كاهش سزارين‌هاي الكتيو اقدام كنند، برخورد مي‌كند.

معاون درمان ستاد كروناي تهران با بيان اينكه در آستانه تاريخ 99.9.9، ابلاغيه‌اي در اين رابطه به بيمارستان‌ها در قالب بخشنامه ارسال شده است، گفت: در اين بخشنامه بررسي عملكرد بيمارستان‌ها و پزشكان در سزارين‌هاي مناسبتي و برخورد با بيمارستان‌ها و پزشكان داراي سابقه آمار بالاي سزارين مديريت نشده مطرح شده است.

توكلي با تاكيد بر عوارض خطرناك زايمان زودرس براي نوزاد و مادر، گفت: در همين راستا طي اين ابلاغيه سهميه اتاق عمل براي بيمارستان‌ها مشخص شده و همچنين بر عملكرد پزشكان نيز به صورت جدي نظارت خواهد شد و پزشكاني كه خلاف اين رويه را در پيش بگيرند، طبيعتاً با برخورد مشخص از سوي حوزه نظارت درمان روبرو خواهند شد.

معاون درمان ستاد كروناي تهران در پايان با اشاره به وضعيت شيوع اپيدمي كرونا در كشور، تاكيد كرد: از طرف ديگر اين فرهنگ غلط زايمان‌هاي تقويمي و مناسبتي علاوه بر عوارض و تبعات جدي براي سلامت نوزاد، منجر به شلوغ شدن و ايجاد ازدحام بي دليل بيمارستان‌ها در شرايط كرونايي مي‌شود كه به هيچ عنوان با مسايل بهداشتي و پروتكل‌هاي كرونايي مطابقت ندارد و بنابراين با بيمارستان‌ها و پزشكان خاطي برخورد مي‌شود.

 دكتر جان بابايي معاون درمان وزارت بهداشت نيز چندي پيش در ابلاغيه اي در اين زمينه تاكيد كرد كه: "چندين تاريخ مناسبتي و تقويمي در سال جاري رصد شده است كه متاسفانه نتايج آن حاكي از افزايش معنادار آمار سزارين‌هاي غير ضرور توسط بعضي از پزشكان و بيمارستان‌ها است."

وي همچنين تاكيد كرده كه"عملكرد افزايش آماري سزارين‌هاي بيمارستان‌ها و پزشكان در تاريخ 99.9.9 مورد بررسي دقيق قرار مي‌گيرد و به مسئول فني بيمارستان‌هاي داراي آمار نامتعارف تذكر مكتوب ابلاغ مي‌شود. بيمارستان همچنين موظف است پزشكان متخصص زنان و زايمان با آمار افزايشي را به هيات انتظامي استان معرفي و گزارش اقدامات را ارائه كند. معاونت درمان وزارت بهداشت اطلاعات ارسالي را با ساير داده‌هاي دريافتي از سامانه‌هاي در اختيار و اطلاعات بازديدهاي نظارتي حضوري را راستي آزمايي مي‌كند و با بيمارستان‌ها و پزشكان داراي سابقه آمار بالاي سزارين مديريت نشده، مطابق با ضوابط و مقررات برخورد خواهد كرد."


برگشت به تلکس خبرها