تلکس خوزنا : اساسنامه فدراسيون فوتبال تصويب شد
شنبه، 8 آذر 1399 - 17:34     کد خبر: 91069

نخستين مجمع عمومي فدراسيون فوتبال در ۲۰ ماه اخير به منظور تصويب اساسنامه جديد اين فدراسيون آغاز شد.

 ايسنا: بعد از ماه‌ها معطلي، بالاخره مجمع عمومي فدراسيون فوتبال با تاييد اساسنامه جديد از سوي فيفا آغاز شد تا اعضاي مجمع نظر خود را درباره اصلاحات جديد اين اساسنامه اعلام كنند. اين مجمع به علت محدوديت‌هاي مربوط به شيوع ويروس كرونا براي نخستين‌بار به صورت مجازي برگزار شد و حاضران براي برگزاري انتخابات در دو ماه آينده زمينه‌سازي خواهند كرد. 

در ادامه با پوشش زنده ايسنا از اين مجمع را مشاهده مي‌كنيد:

پيش از شروع رسمي مجمع توسط دبيركل فدراسيون فوتبال به عنوان دبير مجمع، مسعود سلطاني‌فر و محمد علي نژاد، وزير و معان وزير در سالن حضور يافتند تا مجمع را به صورت مجازي برگزاري كنند.

مهدي محمدنبي، دبير مجمع فدراسيون فوتبال گفت: مجمع امروز با توجه به شرايط كنوني كشور و رعايت پروتكل‌ها به شكل وبينار برگزار مي‌شود و اسامي حاضران كه در خدمت‌شان هم هستيم كه در حال حاضر به وبينار وصل شدند ۶۶ نفر هستند. اين تعداد براي شروع مجمع كافي است و من دستور جلسه را قرائت مي‌كنم.

دبيركل فدراسيون فوتبال با اشاره به مفاد جلسه از جمله تاييد اساسنامه اظهار كرد: با توجه به اين كه حاضران به تعداد ۶۶ نفر هستند، خوشبختانه توانستيم اين مجمع را با حداكثر آرا شروع كنيم. ما تمام مدارك را براي اعضا فرستاديم و اعضا نظرات خود را درباره ناظران و شمارش كنندگان اعلام كردند.

به گفته نبي و طبق نظرات اعضا كه پيش از اين براي فدراسيون ارسال شده، محمدرضا غفاري، آبختي سنجابي و سعيد عباسي به عنوان ناظرها  و صمد نوتاش، محمد جواهري و اكبر محمدي به عنوان شمارش كنندگان آرا در سالن برگزاري مجمع حاضر شدند.

با اعلام محمدنبي، اعضاي مجمع با ۶۸ راي موافق، صورت جلسه مجمع قبلي در سال ۹۷ را تصويب كردند.

در گزارش عملكرد فدراسيون فوتبال از مجمع سال ۹۷ تا اين مجمع به صورت ويديو از پيش ساخته شده، حضور بانوان در ديدار ايران و كامبوج به عنوان يكي از دستاوردهاي اين فدراسيون عنوان شد. به طور كلي در اين گزارش هيچ گزارشي از ناكامي‌هاي تيم‌هاي ملي و شكست در پرونده‌هاي محتلف از جمله شكست در دادگاه كي‌روش و ويلموتس نشد و برخي از اقدامات فدراسيون فوتبال در قالب موفقيت‌ها براي حاضران اعلام شد.

هم‌چنين فدراسيون فوتبال در اين ويدئو اشاره‌اي به پرداخت نشدن حق‌پخش تلويزيوني از سوي صداوسيما و همين طور تاثير تحريم‌هاي آمريكا بر پرداخت نشدن حقوق فدراسيون از سوي فيفا و AFC كرد.

محمدنبي در ادامه اين جلسه گفت: عملكرد فدراسيون فوتبال در خصوص سال ۹۷ و ۹۸، با اعلام ۶۶ راي موافق به تصويب اعضاي محترم مجمع رسيد.

سپس نوبت به حيدر بهاروند، سرپرست فدراسيون فوتبال رسيد و گفت: درباره تهيه و تدوين اساسنامه كه كار بسيار سختي بود، خوشبختانه حمايت اعضاي محترم را داشتيم و وزارت ورزش به خصوص آقاي سلطاني‌فر در كنار ما بودند. ما سال‌ها ديده بوديم كه وزارت ورزش تلاش كرده در مجمع حضور داشته باشد اما با درايت وزير ورزش و مجموعه، اعتقاد داشتند براي آسيب نديدن فوتبال، غيبت‌شان به نفع فوتبال است.

او ادامه داد: همه در چارچوب بحث اساسنامه از جمله آقاي تاج به عنوان نايب رييس AFC  تلاش كردند تا اساسنامه برخلاف ميل بعضي‌ها كه دنبال كارشكني بودند، تاييد شد. در اين مسير فيفا و AFC براي تدوين و تصحيح اساسنامه كمك كردند تا مراحل بعد انتخابات را داشته باشيم. ما در اين مسير حمايت قاطع اساسنامه را هم داشتيم. با اين آمار، تا به حال شاهد تاييد اساسنامه نبوديم. بيش از ۹۵ درصد با تاييد اساسنامه موافقت كردند. اين موضوع نشان از كيفيت بالاي اساسنامه دارد كه براي فوتبال كشور ماندگار است. اميدوارم تمام بندهاي اساسنامه را با كمك دولت و بخش‌هاي ديگر اجرا كنيم.

او به برگزاري مسابقات فوتبال در دوران شيوع كرونا اشاره كرد و گفت: ما جزو معدود كشورهاي منطقه بوديم كه با همكاري ستاد مقابله با كرونا، توانستيم فوتبال را در تمام سطوح برگزار كنيم. در فصل جاري هم خوشبختانه با حمايت وزيران و ستاد ملي كرونا، اين مسابقات را شروع كرديم. مشخص شد كه فوتبال به عنوان يك الگو براي تمام ورزش‌ها انتخاب شد. همه ديدند كه هيچ فدراسيوني نتوانست مسابقاتش را برگزار كند اما الان همه فدراسيون‌ها به تبعيت از فوتبال برگزار مي‌كنند. به اميد خدا در ادامه مسير همه مسابقات را برگزار خواهيم كرد. در هفته اول، بيش از ۱۵۰۰ تست كرونا از اركان مسابقات اخذ شده بود. ما فقط ۱۵ نمونه مثبت داشتيم كه حال‌شان وخيم نبود.

رييس سازمان ليگ هم‌چنين با تشكر از باشگاه‌ها، هيات‌هاي فوتبال، ادارات كل ورزش و جوانان و شوراي تامين استان‌ها در برگزاري مسابقات گفت: به جز اين مسابقات ملي را هم داشتم و تيم‌ملي ايران در فيفا دي چند مسابقه را برگزار كرد و ان‌شاء‌الله اين روند ادامه خواهد داشت. در ساير سطوح دنبال برگزاري بازي‌هاي ملي هستيم تا تيم‌هاي خوبي را راهي مسابقات كنيم. خوشبختانه دوستان با نظارت آقاي نبي، كارها را خوب پيش بردند.

بهاروند با اشاره به پيگيري وصول مطالبات فدراسيون فوتبال از فيفا و AFC گفت: تلاش‌هاي ما تاكنون موثر نبوده و انتظار داريم اين دو نهاد كه مستقل هستند، مطالبات ما را در جهت كمك به فوتبال كشور پرداخت كنند. در آينده انتخابات فدراسيون فوتبال را خواهيم داشت. همه مقدمات را هم انجام داديم. بعد از اين مجمع هيات رييسه جلسه خواهد داشت و تاريخ و زمان برگزاري انتخابات را اعلام مي‌كند. فقط اساسنامه معيار و ملاك برگزاري انتخابات است. موظفيم براساس اساسنامه انتخابات را برگزار كنيم ولاغير.

وي تاكيد كرد: اميدوارم انتخابات خوبي داشته باشيم و هر كس كه انتخاب شد، سكان هدايت فوتبال را پيش ببرد.

در ادامه اين جلسه، مسعود سلطاني‌فر، وزير ورزش و جوانان با اشاره به شهادت دكتر محسن فخري‌زاده گفت: اين اقدام كه از سوي استكبار جهاني و صهيونيسم انجام شده، بدون پاسخ نمي‌ماند و به اميد خدا ملت قهرمان جواب دندان شكني به اين عمل تروريستي خواهد داد. ملت ما روزهاي سختي را ديدند و قهرمانانه ايستادند و پاسخ دندان شكني به جنايتكاران دادند، اين بار هم گليم خود را از آب بيرون خواهد كشيد و از حريم نظام مقدس نظام جمهوري اسلامي ايران دفاع خواهد شد.

او با اشاره به تصويب اساسنامه فدراسيون فوتبال از سوي فيفا گفت: جلسات متعددي در ماه‌هاي گذشته انجام شد تا با قوانين كشور و استانداردهاي فيفا مطابقت داشته باشد تا به عنوان سندي محكم، پشتوانه ورزش و فوتبال كشور باشد. اميدواريم در سال‌هاي آينده با استفاده از اين سند مهم روزهاي بهتري را در فوتبال كشور ببينيم. من لازم مي‌دانم چند نكته را به اعضاي محترم مجمع و ملت قهرمان ايران اعلام كنم. به هر حال در طول چهار، پنج سال گذشته فوتبال كشور كارنامه بسيار خوب و روشن و اميدواركننده و قابل ارائه‌اي داشته كه بخشي از اين موفقيت‌ها در اين كليپي كه نمايش داده شد و گفته شد. امروز سالروز صعود تاريخي ما به مسابقات فوتبال ۱۹۹۸ در مسابقه با استراليا است كه ۲۰ سال بعد از انقلاب اسلامي، براي دومين بار به جام جهاني راه پيدا كرديم.

وزير ورزش و جوانان با اشاره به وضعيت خاص ايران در صعود به جام جهاني ۹۸ فرانسه اظهار كرد: بعد از اين هم به همين شكل صعود كرديم اما در صعود به جام جهاني ۲۰۱۸ روسيه، در فاصله دو بازي مانده به پايان مسابقات مقدماتي، صعودمان با اقتدار انجام شد. بدون اين كه يك گل خورده داشته باشيم و در نهايت وقتي كه با سرافرازي به جام جهاني رفتيم، شايد در بدترين قرعه و بدترين گروه قرار گرفتيم كه خيلي‌ها فكر مي‌كردند حضور تيم ملي فوتبال در اين مسابقات زنگ تفريحي براي قهرمان پيشين جهان، قهرمان اروپا و قهرمان آفريقا خواهد بود اما خوشبختانه با تداركي كه شده بود، ما در بدترين قرعه و گروه توانستيم طلايي‌ترين نتايج حضورمان در پنج دوره جام جهاني را با كسب چهار امتيار بگيريم. نكته‌اي كه رضايت مردم و حمايت مقام معظم رهبري را به دنبال داشت در حالي كه ما به اسپانيا باختيم اما ايشان از تلاش ورزشكاران و تيم ما ابراز رضايت كردند.

سلطاني‌فر به حضور تيم ملي در جام ملت‌هاي آسيا اشاره كرد و گفت: اگر در اين مسابقات حواس‌مان را جمع مي‌كرديم به فينال مي‌رسيديم و مطمئنم قهرمان اين مسابقات مي‌شديم.

وزير ورزش با اشاره به انتخابات فدراسيون فوتبال گفت: اميدوارم با برگزاري انتخابات، رييس و هيات رييسه جديد با برطرف كردن نقاط ضعف، موفقيت‌هاي بيش‌تري را هم كسب كنند. چندين نكته درباره اين اساسنامه وجود دارد. تلاش خيلي زيادي از سوي كارشناسان صورت گرفت كه اساسنامه با قوانين داخلي و استانداردهاي فيفا مطابقت داشته باشد. دوستان تلاش قابل تقديري كردند كه به جمع‌بندي و نتيجه مناسبي برسند و اساسنامه به روزرساني شود و قوانين داخلي كشور رعايت شود. خوشبختانه اين اتفاقات رخ داد.

وي به ويژگي اين اساسنامه اشاره كرد و افزود: اعضاي بيش‌تري از خانواده فوتبال در مجمع حضور خواهد داشت تا از نقطه نظرات افراد بيش‌تري استفاده كنيم. براي نامزدي در عضويت هيات رييسه و رياست فدراسيون تسهيلات بيش‌تري در نظر گرفته شده است. در شرايطي كه پيش‌بيني شده، مشخصه‌هايي كه افراد نامزد بايد داشته باشد، تسهيلات بيشتري پيش بيني شده و امكاناتي فراهم شده و استانداردهايي را پيش‌بيني كردند كه افراد با توانمندي و ظرفيت‌هاي مختلف حاضر شوند. شرايط خوبي در اساسنامه در نظر گرفته شده كه ملاك عمل براي فعاليت‌هاي آينده فدراسيون فوتبال است.

او درباره حذف كرسي وزير ورزش و معاونش در اين جلسه گفت: اين موضوع با چالش‌هاي زيادي از سوي فيفا همراه بود. در جلسات‌مان با دست‌اندركاران براي اين كه بتوانيم اساسنامه‌اي با تاييد مسوولان ذي‌ربط فوتبال در برابر رعايت استانداردهاي فيفا داشته باشيم و براي اين كه نظمي به فوتبال كشور بدهيم و مشكلات جاري را به واسطه به‌روزرساني اساسنامه برطرف كنيم و اساسنامه را به عنوان سند محكم به تاييد مراجع داخلي و خارجي برسانيم، به اين نتيجه رسيدم اگر پافشاري كنيم ممكن است دچار محدوديت‌هايي شويم و ورزش و ابزاري كه موجبات شور و شادي ده‌ها ميليون جوان را فراهم مي‌كند، دچار بلاتكليفي شود و بايد كوتاه بياييم.

سلطاني‌فر گفت: در حضور اعضاي مجمع و اصحاب ورزش اعلام مي‌كنم كه با وجود حذف كرسي وزارت ورزش، بيش از گذشته كمك‌هاي ما با حفظ استقلال فدراسيون ادامه پيدا خواهد كرد براي اين كه بتوانيم با فوتبال شادي و شعف مردم را ببينيم و عزت كشور را با غرور مردم و نواخته شدن سرود ملي كشور را داشته باشيم.

پس از پايان صحبت‌هاي سلطاني‌فر، مهدي محمدنبي با اعلام حضور ۷۳ نفر از اعضاي مجمع در اين وبينار، از حضور نمايندگان فيفا و AFC در اين جلسه آنلاين خبرداد.

سپس تيزري از نامزدي ايران براي ميزباني جام ملت‌هاي آسيا پخش شد و نبي گفت: در حال كسب مجوزهاي لازم از دولت و وزارتخانه‌ها هستيم تا ميزباني اين مسابقات را داشته باشيم.

در ادامه صالح صفار، حسابرس فدراسيون فوتبال جزيياتي از صورت‌هاي مالي اين فدراسيون را اعلام كرد كه ۶۴ نفر از اعضاي مجمع اين گزارش را تاييد كردند.

هم‌چنين درادامه سليماني، خزانه‌دار فدراسيون فوتبال درباره موارد مشروط در گزارش حسابرس مستقل فدراسيون گفت: ما سرفصلي از حساب‌هاي دريافتي داريم كه مربوط به باشگاه‌هايي است كه منحل شده‌اند. ما در سال‌هاي قبل بخشي از اين مسابقات را به هزينه برديم. در حال حاضر باشگاه يا شخصيت حقوقي وجود ندارد كه مطالبات را وصول كنيم. لاجرم مجمع محترم يا هيات رييسه محترم اجازه دهند كه اين موضوع را از دفاتر خارج كنيم. اين مطالبات عمدتا براي حق عضويت يا وروديه مسابقات بود كه نتوانستيم خارج كنيم.

او درباره بدهي ۲۰۰ هزار دلاري فدراسيون فوتبال به كارلوس كي‌روش نيز گفت: دعواي آقاي كي‌روش حل شد و حدود ۵۰ درصد تخفيف دادند و مابقي اين طلب هم پرداخت شد.

خزانه‌دار فدراسيون درباره موضوع ساختمان استقلال و پرسپوليس كه متعلق به اين فدراسيون است، گفت: ما كار كارشناسي را درباره باشگاه استقلال و پرسپوليس انجام داديم و بايد مصوبات مجمع باشد تا اين موارد را واگذار كنيم.

او به بودجه فدراسيون فوتبال در سال ۹۷ و ۹۸ و برنامه و بودجه در سال ۹۹ گفت: ۱۱۵ ميليارد تومان بودجه اين فدراسيون در سال گذشته بود و براي امسال ۷۲ ميليارد تومان در نظر گرفته شده چرا كه ما در مسابقات بين‌المللي كمي حاضر شديم و فعلا مسابقات ملي كم‌تري برگزار مي‌شود. البته ما افزايش ۳۶ درصدي در حقوق و دستمزد را داشتيم كه در اين زمينه از ۱۳ ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان به ۱۸ ميليارد تومان رسيديم. در نهايت با وجود اين كاهش هزينه‌ها، به دليل همكاري نكردن فيفا و AFC در سال مورد رسيدگي با كسري بودجه مواجه هستيم كه اميدواريم از طريق ساير منابع اين موضوع را رفع كنيم.

در ادامه مهدي محمدنبي اعلام كرد كه ۶۴ تن از اعضاي مجمع با بودجه سال‌هاي ۹۷، ۹۸ و ۹۹ موافقت كردند.

در ادامه ارائه اساسنامه و تصويب اين موضوع در دستور جلسه قرار گرفت. احمدرضا براتي، رييس كميته حقوقي و تدوين مقررات فدراسيون فوتبال اظهار كرد: مهم‌ترين مساله در اين اساسنامه كه چالش‌برانگيز بود اين بود كه ماه‌ها سعي كرديم ضمن رعايت قوانين جمهوري اسلامي ايران، به نقطه نظراتي برسيم كه استانداردهاي جهاني را حفظ كنيم و فعلا فدراسيون به عنوان يك موسسه داراي شخصيت حقوقي مستقل تعريف شود تا بعد از انتخاب هيات رييسه جديد، ظرف مدت يك سال تعريف خودمان را به اين نقطه برسانيم كه به موسسه‌اي مستقل، غيردولتي و غيرانتفاعي باشيم. اين موضوع بايد توسط بازنگري در قوانين داخلي صورت بگيرد. جناب آقاي وزير و معاون ايشان در اين مقوله زحمت زيادي كشيدند و پذيرفتند در همين دولت اين مساله به سرانجام برسد.

براتي با اشاره به اضافه شدن ۱۴ عضو به مجمع كنوني گفت: تبديل وضعيت جايگاه وزير ورزش و جوانان انجام شد و ايشان حذف نشده‌اند، بلكه در جلسات بعدي حاضر هستند و از عضو صاحب راي به عضو افتخاري تبديل شدند. ايشان حق شركت در مباحث و دريافت دستور جلسه را هم دارند و فقط نمي‌توانند راي دهند. افزايش اختيارات مجمع عمومي هم صورت گرفت. تا پيش از اين تمام كميته‌ها توسط هيات رييسه انتخاب مي‌شدند اما از اين پس كميته حسابرسي، كميته‌هاي انتخاباتي شامل بدوي و استيناف، كميته‌هاي قضايي شامل انضباطي، اخلاق و استيناف با پيشنهاد هيات رييسه و تصويب مجمع عمومي انتخاب مي‌شوند. همين اتفاق كه در فيفا و AFC صورت مي‌گيرد.

رييس كميته حقوقي و تديون مقررات درباره سمت‌هاي سرپرستي و تعريف اين موضوع در اساسنامه گفت: در اساسنامه جديد هرگاه پست دبيركل يا پست‌هاي ديگر اخراج يا بلاتصدي شود، رييس فدراسيون حداكثر براي سه ماه سرپرست انتخاب مي‌كند.

دبيركل فدراسيون در ادامه اعلام كرد براساس آراي اخذ شده از اعضاي مجمع، اساسنامه با تعداد ۷۰ راي موافق از ۷۵ راي موجود به تصويب رسيد.

با توجه به آراي اخذ شده از سوي اعضاي مجمع، اسامي كميته‌هاي انتخاباتي و تعداد آرا به اين شرح است:
علي فلاحتي شهاب‌الديني به عنوان رييس كميته بدوي انتخابات انتخاب شد. مهدي گرداني به عنوان معاون و غلامرضا شاه كرمي به عنوان عضو كميته بدوي و حبيب‌الله حبيب و تقي سياري عضو علي البدل اين كميته انتخاب شدند.

هم‌چنين روزبه وثوق احمدي، رييس و مهدي پيروزرام، معاون كميته استيناف انتخابات شدند. علاوه بر اين، احمد مومن عضو كميته و حسين تقي‌پور و فريدون صادقي به عنوان اعضاي علي البدل انتخابات انتخاب شدند.

طبق  اعلام دبيركل فدراسيون فوتبال، انتخابات اين فدراسيون ظرف مدت ۷۰ روز و احتمالا در اواخر بهمن يا اوايل اسفندماه سال جاري برگزار خواهد شد.

مجمع عمومي اين فدراسيون در نهايت به پايان رسيد.


برگشت به تلکس خبرها