تلکس خوزنا : واكسن «اسپوتنيك وي» بالاتر از «فايزر» قرار گرفت
شنبه، 16 اسفند 1399 - 08:30     کد خبر: 96489

ايرنا:حساب توئيتري اين واكسن روسي روز جمعه با اعلام اين خبر نوشت: «اسپوتنيك وي اكنون از نظر تأييديه‌هاي قانوني دومين واكسن كوويد محبوب در جهان است. از اين اعتماد متشكريم.»

واكسن "اسپوتنيك وي" ساخت موسسه ميكروبيولوژي و اپيديميلوژي گاماليا نخستين واكسن ثبت‌شده در جهان است. اين واكسن در حال حاضر به طور گسترده در روسيه و ده‌ها كشور ديگر استفاده مي‌شود.

بر همين اساس واكسن روسي "اسپوتنيك وي" با پشت سر گذاشتن "فايزر" به دومين واكسن كروناي جهان از نظر تعداد تأييديه‌هاي قانوني تبديل شد.

به گزارش رسانه‌هاي روسي، واكسن AstraZeneca در حال حاضر با تاييد در ۴۹ كشور نخستين واكسن كروناي جهان از نظر تعداد تاييديه است. در اين رتبه بندي "اسپوتنيك وي" با ۴۵ كشور در رتبه دوم و فايزر با ۴۳ كشور در رتبه سوم قرار دارند. در رتبه‌هاي بعدي واكسن مدرنا (۱۹ كشور) و سپس سه واكسن چيني، Sinopharm (۱۸ كشور)، Sinovac (۱۶ كشور) و CanSino (۴ كشور) قرار دارند.

سومين محموله از واكسن "اسپوتنيك وي" به ميزان ۲۰۰ هزار دوز ديروز (پنجشنبه) از مسكو به ايران ارسال شد.

محموله‌هاي اول و دوم ۱۶ و ۳۰ بهمن به ميزان ۱۲۰ هزار دوز به ايران ارسال و بر اساس قرارداد امضا شده بين وزارت بهداشت ايران و صندوق سرمايه گذاري‌هاي مستقيم روسيه صد‌ها هزار دوز ديگر از واكسن «اسپوتنيك وي» به تدريج به ايران ارسال مي‌شود.

واكسيناسيون شهروندان جمهوري اسلامي ايران براي پيشگيري از ابتلا به بيماري كوويد۱۹ با واكسن "اسپوتنيك وي" از روسيه ۲۱ بهمن آغاز شده است.
به گفته كاظم جلالي سفير جمهوري اسلامي ايران در روسيه قرار است بزودي خط توليد مشترك اين واكسن در ايران آغاز شود.


برگشت به تلکس خبرها