تلکس خوزنا : فشار خون خطر ابتلا به كرونا را افزايش مي‌دهد
شنبه، 16 اسفند 1399 - 08:42     کد خبر: 96494

ابتلا به فشار خون كه به گفته متخصصان ويروس‌شناسي با افزايش گيرنده‌هاي ويروسي، بيمار را مستعد ابتلا به كرونا مي‌كند، خطر مرگ ناشي از اين بيماري را نيز ۴ تا ۶ درصد افزايش مي‌دهد.

 ايرنا: بيماري فشار خون كه تحت عنوان پرفشاري شرياني هم شناخته مي‌شود، براساس آمار رسمي كشور، سالانه جان ۱۰۰ هزار نفر را در كشور مي‌گيرد.

آسيبي كه به گفته به گفته استادان علوم پزشكي، با آغاز سن ۵۵ سالگي ۵۰ درصد از جمعيت كشور را درگير و بنابر اين بايد از سن ۳۵ سالگي اين فشار خون به صورت ماهانه اندازه‌گيري شود.

بي‌نشاني مرگبار كه اين روزها با حضور مهمان ناخوانده كره زمين كرونا بيش از گذشته براي مبتلايان خطرآفرين شده است.

مشاهدات آماري بيمارستان‌ها نيز حاكي است، مبتلايان به فشار خون ۴ تا ۶ درصد بيش از ديگران در معرض خطر مرگ ناشي از كوويد-۱۹ قرار دارند.

گرچه براساس نتايج شماري از مطالعات اخير، تاثير مصرف داروهاي رايج فشار خون بر شدت كرونا كه در نخستين روزهاي شيوع اين بيماري يكي از مهمترين فاكتورهاي خطر محسوب مي‌شد، كاسته شده است، اما استعداد ابتلا به اين بيماري را همچنان با خود به همراه دارد.

نتايج يكي از مطالعات كشور چين هم كه با بررسي بيش از ۲ هزار و ۹۰۰ نمونه انجام شد، نشان داد احتمال مرگ ناشي از ويروس كرونا نيز در بيماران مبتلا به فشار خون، ۲ برابر بيشتر از ديگران است.

سميه شاطي‌زاده ملك‌شاهي دكتري ويروس‌شناسي و استاديار دانشكده علوم پزشكي تربيت مدرس روز شنبه در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: براساس آمار دو سوم افراد بالاي ۶۵ سال به بيماري فشار خون مبتلا مي‌شوند.

وي افزود: اين جمعيت به دليل مصرف برخي از داروها براي درمان فشار خون بيش از ديگران در معرض ابتلا به كرونا و خطرات ناشي از اين بيماري قرار دارند.

شاطي‌زاده ملك‌شاهي تصريح كرد: اين داروها مهاركننده آنزيم مبدل آنزيوتانسين است كه خود مسبب ترشح آنزيمي شده كه به مانند يك گيرنده براي اتصال ويروس سارس ۲ به سطح سلول‌ها عمل كرده و بر اين اساس بيمار را مستعد ابتلا به كوويد-۱۹ مي‌كند.

وي با بيان اين كه براساس مطالعات مبتلايان به فشار خون ۶ درصد بيشتر از ديگران در معرض خطر مرگ ناشي از كرونا نيز قرار دارند، تاكيد كرد: در واقع بيماران مبتلا به فشار خون به جهت افزايش گيرنده‌ها در بدن بيش از ديگران در معرض خطر كرونا هستند.

 استاديار دانشكده علوم پزشكي تربيت مدرس ادامه داد: فشار خون با آسيب‌رساني به عروق، باعث كاهش جريان خون به بدن مي‌شود و براي پمپاژ كردن خون به ميزان كافي، سخت‌تر فعاليت مي‌كند.

شاطي‌زاده ملك‌شاهي خاطرنشان كرد: اين روند به تدريج با گذشت زمان قلب را تضعيف وسبب ناتواني براي خون‌رساني غني اكسيژن به بدن خواهد شد.

وي اضافه كرد: اما مصرف اين داروها به منظور كنترل و درمان فشار خون بايد ادامه يابد و به دليل ارتباط با ويروس كرونا، مصرف آن تحت‌تاثير قرار نگيرد.

ضرورت كاهش وزن در مبتلايان به فشارخون جهت پيشگيري از كرونا

شاطي‌زاده ملك‌شاهي خاطرنشان كرد: اما اين بيماران بايد با دقت ضوابط بهداشتي پيشگيرانه را رعايت كنند، جز در مواقع ضروري از منزل خارج نشوند و با حفظ يك رژيم غذايي صحيح سعي در كنترل بيماري داشته باشند.

اين استاد دانشگاه همچنين با اشاره به ضرورت كاهش وزن در اين بيماران يادآور شد: ابتلا به چاقي نيز يكي از فاكتورهاي خطري است كه ابتلا به اين ويروس وخطرات ناشي از كرونا را افزايش مي‌دهد، بنابراين كاهش وزن هم يكي از مهمترين اقداماتي است كه بايد مورد توجه مبتلايان به فشار خون قرار گيرد.


برگشت به تلکس خبرها