صفحه اول     درباره ما     پیوندها  
سه شنبه، 16 خرداد 1402 - 12:31   
  تازه ترین اخبار:  
 یادداشت
  صحابه در رکاب حسین (ع)
  جامعه‌شناسی دینی و دیوار کوتاهش!
  از (( سنگ نگاره ها )) تا فضای مجازی
  *پارک بی بی مریم ایذه تفریگاه یا قتلگاه؟
  راز لوح پاشی و عنوان بخشی به عبدالباقی چه بود !
  زوج رئیسی و رضایی، عصر جدیدی را در عبور دولت از تفکرات اقتصادی نئولیبرال رقم می زند
  دانش بنیان را بد، گنگ و ناقص تعریف نکنید
  چرا استاندار و مجمع نمایندگان خوزستان برای احداث جاده میانبر مسجدسلیمان به الیگودرز تلاش نمی کنند؟
  چرا سیدمحسن محبوب بود؟
  محسن!
 
 گزارش
  آیین نکوداشت استاد زال پور در دزفول برگزار گردید
  قطع آب کرخه در ۱۰ هزار هکتار زمین‌ کشاورزی دشت‌آزادگان
  پیاز به نرخ دلار و خرمایی که به دهان خارجی‌ها شیرین است
  آهوی ریم در دام بی تدبیری!
  فاضلاب شهری؛ بزرگترین تهدید سلامتی انسان
  از زالودرمانی تا فواید بسیار آن
  سد گتوند بلای جان کشاورزی در خوزستان
  نشست هیئت علمی موسسه ی زبان خوزی گویش(دزفولی/شوشتری) برگزار گردید
  سرریز فاضلاب ها تهدید بزرگ سلامتی عمومی مردم
  "آب نمک" روی زخم‌های 38 ساله آبادان و خرمشهر
 
 معرفی کتاب
تجدید الدوارس و تحدید المدارس
- اندازه متن: + -  کد خبر: 146534صفحه نخست » یادداشتسه شنبه، 28 تیر 1401 - 20:05
جامعه‌شناسی دینی و دیوار کوتاهش!
  
جامعه‌شناسی دینی و دیوار کوتاهش! دوست فاضل و گران‌مایه‌ی من، جناب آقای عزیز مزرعه بعد از جُستار امامزاده قاسم که در دو قسمت ۱- درآمدی به زیارت‌های ما و ۲- نگاهی به مردم‌شناسی زیارت منتشر شد. پرسش‌هایی را متوجه «جامعه‌شناسی دین» کرد و از من پاسخی روشن، قانع‌کننده و بی‌تکلف خواست. او در طلیعه‌ی این پرسش‌ها، جامعه‌شناسی را دانشی بیگانه و وارداتی و شاید مشکوک تلقی کرد. گرچه می‌توان با بیگانه و وارداتی بودنِ جامعه‌شناسی همراهی کرد؛ اما چرا مشکوک؟! مگر هر دانشی که خاستگاه مغربی داشته باشد، مشکوک است و باید از آن بر حذر گشت؟ ابتدا پرسش‌های جناب آقای عزیز مزرعه را مطرح می‌کنم و در ادامه در حد فهم و درک خود پاسخ خواهم داد: نگاه جامعه‌شناختی به دین در جامعه‌ای که در آن افراد اغلب بر مبنای باورهای دینی و اعتقادی‌شان به امور عالم و به خود دین می‌نگرند، در وهله‌ی نخست چیزی غریب و نا منتظر به نظر می‌آید. اگر غریب هم نباشد دست‌کم غریبه است؛ دانشی بیگانه و وارداتی و شاید مشکوک. ازاین‌رو، این رشته‌ی علمی باید درباره‌ی خودش و طرز نگاهش توضیح بدهد و در این کار هیچ تردیدی به خود راه ندهد و از تکرار مکررات نیز ملول نشود (از توضیح نکات ساده گرفته نظیر این‌که همه‌ی علوم جدید وارداتی و غربی‌اند و این غرب‌زدگی معرفتی ما امر تازه‌ای نیست بلکه در قرون اولیه و میانی تمدن اسلامی نیز متفکران مسلمان نظیر کندی، فارابی، بوعلی، ابن رشد و غیره دانش فلسفی یونانیان را وارد فرهنگ اسلامی کرده‌اند تا توضیح نکات پیچیده‌تر نظیر بحث از چرخش در نگاه انسان مدرن درباره‌ی امور گوناگون عالم و ازجمله خود دین). دکتر منصوری مخاطب شما به‌درستی انتظار دارد که وقتی از جامعه‌شناسی دین سخن می‌گویید بتوانید پرسش‌ها و ابهامات او پاسخی روشن و قانع‌کننده و بی‌تکلف بدهید. معمولاً پاره‌ای از پرسش‌ها زودتر به ذهن خطور می‌کنند و به زبان می‌آیند و پاره‌ای پس از کمی تأمل و اندیشه‌ورزی مطرح می‌شوند. برخی از مهم‌ترین این پرسش‌ها این‌ها هستند ((((((((جامعه‌شناسی دین چگونه به دین نظر می‌کند؟ با چه روشی دین را مطالعه می‌کند؟ آیا جامعه‌شناسی دین حقیقت اعتقادات دینی را زیر سؤال می‌برد؟ آیا جامعه‌شناسی دین الوهی و وحیانی بودن دین را نفی می‌کند؟ آیا جامعه‌شناسی دین همه‌ی ادیان را در یک تراز قرار می‌دهد؟ آیا دین را صرفاً به جلوه‌ها و نمودهای اجتماعی‌اش تقلیل می‌دهد؟ آیا دین را صرفاً در اعمال و عبادات و مناسک دینی می‌جوید یا به درون دنیای انسان دین‌دار هم سرک می‌کشد؟ آیا دین را امری فطری و ضروری و اجتناب‌ناپذیر تلقی می‌کند و جزوی از ناموس عالم می‌داند یا آن را پدیده‌ای می‌داند مثل بسیاری دیگر از پدیده‌های عالم در معرض تغییر و تحول و افول و خلاصه دارای شدت و ضعف و حیات و ممات؟ اصلاً دین چیست و چگونه تعریف می‌شود؟ بر اساس کدام معیار می‌توان و باید آن را تعریف کرد: با معیارها و ویژگی‌های درونی و جوهری یا با آثار و تبعات بیرونی؟ و بالاخره جامعه‌شناسی دین بگوییم یا «جامعه‌شناسی دینی»؟)))))) از دین شروع می‌کنم. دین، مجموعه‌ای از حقایق و ارزش‌هایی است که از طریق وحی به‌وسیله‌ی کتاب و سنت برای هدایت انسان‌ها به دست بشر می‌رسد؛ اعم از اینکه مضامین آن از راه‌های عادی به دست آیند یا اینکه حس و عقل و شهود بشری از آن آموزه‌ها محروم باشد. دین، مظهر توجه انسان به وجود الهی یا نیروهای فوق طبیعی و یا دست‌کم احساس ساده وابستگی بدان‌ها است، به‌منظور بازیابی تبیینی از هستی خود در این جهان و معنایی برای بودنش. آن‌چنان‌که در جُستار زیارت نوشتم که انسان در رویارویی با شاهد قدسی؛ تجربه‌ای عمیق از امور معنوی، آرامشی بدیع و معنا دهی و نظم‌بخشی به امور زندگی و تلطیف رنج‌ها و دردهایش را جستجو می‌کند؛ و هیچ جامعه‌ی شناخته‌شده‌ای نیست که در آن شکلی از دین وجود نداشته باشد. گرچه اعتقادات و اعمال مذهبی از یک فرهنگ به فرهنگ دیگر فرق می‌کند. شکی نیست که دین یکی از قدیمی‌ترین و درعین‌حال پویاترین نهادهایی است که توجه جامعه شناسان را به خود جلب کرده است. بنیان‌گذاران جامعه‌شناسی همچون کنت، اسپنسر، مارکس، وبر، دورکیم و زیمل به نقش دین در جامعه‌ی عصر جدید توجه کرده‌اند و تحقیقات این متفکران، هنوز راهنمای پژوهش‌های جامعه شناسان درباره‌ی دین است. از نظر جامعه‌شناسی، دین تاری است که پود زندگی ذهنی و اجتماعی به آن بافته شده است و دارای همان نقش تعیین‌کننده‌ی اقتصاد و سیاست در زندگی است. بدون آنکه بتوانیم یا حتی بخواهیم دین را در حد یک «نهاد اجتماعی» فرو بکاهیم. چراکه دین کلیتی است که از جنبه‌های ارزشی و اعتقادی و مناسک و رفتارها و اعمال آن باهم توأم است. اما تعریف جامعه‌شناسی چیست؟ و اگر آن را مضاف بر دین کنیم چه معنایی از این مضاف و مضاف‌الیه به دست می‌آید؟ و آیا جامعه‌شناسی دین یا جامعه‌شناسی دینی امر ممتنعی است؟! جامعه‌شناسی عبارت از رشته‌ای از معرفت بشری (Human Knowledge) است که با به‌کارگیری روش علمی، روابط متقابل اجتماعی نسبتاً پایدار، با ساخت اجتماعی را در حالت‌های مختلف آن که موضوع‌هایی عینی (Objective) و نه ذهنی (Subjective) و قابل‌اثبات جمعی (Publicly Verifiable) هستند را مطالعه می‌کند. اگر منطق ارسطویی کلاسیک که برای تمایز علوم از یکدیگر سه ملاک در نظر می‌گیرد و عبارت‌اند از: موضوع، غایت (اهداف) و روش را بپذیریم. بدین معنا کدام علم درباره‌ی چه موضوعی بحث می‌کند یا چه اهدافی را دنبال می‌کند و با چه سبک و روشی، بحث خود را بررسی کرده و مطالعه می‌کند؟ معیارِ تمایز جامعه‌شناسی از دیگر علوم قرار دهیم؛ واضح و شفاف می‌گویم که خودِ «دین» در این رشته موردمطالعه نیست؛ زیرا مطالعه دین از مسائل رشته‌ی کلام است. حالا چه کلام قدیم یا جدید. اینکه دین از چه ریشه‌ای سرچشمه گرفته است و سبب پیدایش آن چیست؟ این یک سؤال کلامی است. بنابراین اگر دین را به‌عنوان یک واقعیت (Fact) مسلم بدانیم (حالا ریشه و منشأ آن هر چه باشد) و رابطه‌ی متقابل اجتماع و دین را در نظر آوریم؛ در این صورت ما درباره‌ی موضوع اجتماع دینی، بحث می‌کنیم. قطعاً این موضوع در ردیف مسائل جامعه‌شناسی که رنگ دینی دارد، قرار می‌گیرد و موضوع رشته‌ی «جامعه‌شناسی دینی» را به وجود می‌آورد. ازآنجاکه تأثیر متقابل مذهب و مسائل اجتماعی موردمطالعه است، می‌توانیم به‌جرئت موضوع جامعه‌شناسی دینی را «پدیدارهای اجتماعی مذهبی» که یکی از آن‌ها «زیارت» است، بدانیم. البته در جامعه‌شناسی دینی، به مفهوم دین الهی و به‌ویژه نوع اسلامی آن‌که مدنظر ماست، اصول موضوعه‌ی خود را نه از علوم و فلسفه‌ی مقبول عصری، بلکه از کلام خدا و سنن نمایندگان منصوب وی اخذ و اقتباس می‌کند و مفهوم خدا تابع هیچ‌گونه تبدیل و تحویلی قرار نمی‌گیرد؛ آن‌گونه که جامعه‌شناسی سده‌ی نوزدهم میلادی اصول موضوعه و مفروضات ادیان را از علوم و فلسفه‌ی مقبول همان عصر استخراج کرده و مفهوم خدا در این مکاتب تبدیل به مفاهیمی تقلیل یافته و زمینی شده، از قبیل جامعه (دورکیمی)، خودآگاهی طبقاتی (مارکسی) و نظام عقلانی – حقوقی یا تلفیقی فرهمندانه‌ی (وبری) شده بود. جامعه‌شناسی دینی به‌ویژه نوع اسلامی آن، چون دیگر شاخه‌های جامعه‌شناسی نظیر جامعه‌شناسی شهری، روستایی، صنعتی و ... مبتنی بر اصول موضوعه و مفروضات منتج و متخذ از نظام فکری اسلام است که سعی می‌کند با به کار بستن روش‌های علمی، در قالب تفکر اسلامی به شناخت موضوعات اجتماعی در تمام حالت‌های ایستایی و پویایی‌شناختی و تمام سطوح خرد و کلان، از لایه‌های سطحی تا عمقی آن، همت گمارد. بنابراین جامعه‌شناسی اسلامی، به‌عنوان یکی از شاخه‌های جامعه‌شناسی دینی دارای دو تفاوت مبنایی و عمده با جامعه‌شناسی دورکیم، مارکس و وبر است: نخست آنکه در این مکتب، خدا به مفهوم متداول هستی شناسانه، «تنها وجود» و «یگانه معبود» در نظر آورده می‌شود و تجلی او در متن قوانین جهان هستی، به‌ویژه در کلام الهی و سنن انبیاء و امامان نمودار است. دوم آنکه اصول موضوعه نیز بایستی از همین کلام و سنن، استخراج و استنباط شود، نه از اصول موضوعه‌ی مکاتب علمی یا فلسفی موجود. تنها در این صورت است که این شاخه از جامعه‌شناسی حق حضور در پدیدارهای اجتماعی دینی پیدا می‌کند. اهواز – لفته منصوری روز دوشنبه ۲۷ تیرماه ۱۴۰۱
   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
  مخاطب گرامی: از انتشار نظرات تکراری ، بدون نام ونشان و یا حاوی کلمات توهین آمیز معذوریم
  کد امنیتی:
 
 پر بیننده ترین ها
  هیچ نهادی حق استفاده از آورده‌های مولدسازی برای پرداخت حقوق ندارد
  مدیریت مصرف و مدیریت بار انرژی الکتریکی در دنیا و ایران
  بسته‌های تشویقی وزارت نیرو، مشترکان همراه، برق پایدار
  نصب کنتور هوشمند برق برای همه ادارات استان ایلام
  امام راحل با پشتوانه مردم انقلاب اسلامی را در کشور حاکم کرد
  ‌تعویق یک‌ساله آبگیری «سد چمشیر» عدم‌النفع بسیاری برای کشور خواهد داشت
  حفظ محیط زیست با مدیریت مصرف انرژی
  نسل جوان و نوجوان با سرگردانی هویتی روبرو شدند
  روند فروش برق در استان بوشهر افزایشی است
  رحلتی که تمام ایران را غرق در عزا کرد
  اکثر پروژه‌ها در مشهد به پیمانکاران خارج از مجموعه شهرداری ارائه می‌شود
  اجرای طرح توانمندسازی جوامع محلی در مناطق حفاظت شده
  لزوم الگوسازی از سبک زندگی شهدا در جامعه
  تأثیر الگوی امام خمینی (ره) بر پی‌ریزی افول آمریکا
  زکاوت و هوشمندی اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران
 
 آخرین اخبار
  آیا سن در سرمربیگری مهم است؟
  صفر تا صد فصل جذاب نقل و انتقالات!
  رسالت عمارگونه رسانه ملی در این دوران
  ایام حج فرصتی برای یکی شدن با خالق
  سنجش سرانه مطالعه؛ مسئله چیست؟
  رشد تربیتی دختران از منظر فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی
  رفع چالش ناباوری در کشور امکان پذیر است؟
  ضرورت بازی سازی ملی
  جایزه‌ای برای حماسه‌سازان داستانی
  لزوم تبدیل اماکن مذهبی و زیارتی به قطب فرهنگی کشور
  ادغام بانک‌های خصوصی زیان‌ده
  پارادایم توحیدی در تحلیل جایگاه زن
  اثرات اجرای طرح مالیات بر سوداگری بر بازار ارز و طلا
  چگونه با چالش کمبود گاز مقابله کنیم؟
  لزوم افزایش امنیت سرمایه‌گذار در کشور
  بانک مرکزی مقتدر بهتر می‌تواند جلوی رشد تورم را بگیرد
  آیا وزارت جهاد کشاورزی حق نقض مصوبات شورای قیمت‌گذاری را دارند؟
  با اصلاح نظام کارمزد‌ها بنگاه‌داری بانک‌ها کمرنگ می‌شود؟
  گره کور بیکاری چه زمانی باز خواهد شد؟
  بانک‌ها با محدودیت منابع روبرو هستند
  موانع و کمبود‌های گردشگری زیارت چیست؟
  چگونگی مواجهه ایمن با هنجارشکنی اجتماعی
  چگونگی مشارکت جوانان در حکومت اسلامی
  نقش میراث مکتوب ایران در اعتلای دیپلماسی فرهنگی
  جهت عملیاتی شدن شعار سال چه باید کرد؟
  ضرورت آگاهی والدین از اصول فرزند پروری
  پایگاه عقاب ۴۴؛ لرزه ای بر دل دشمنان نظام
  حجاب؛ سبک زندگی اسلامی و ایرانی
  نقش معلم در تعلیم و تربیت دانش آموزان
  نقش درختان جنگلی در حفاظت از فرسایش آبی و بادی خاک
  آسیب‌های رها بودن فضای مجازی
  زوایای مختلف دستیابی به رشد اقتصادی
  ترمیم امید و اعتماد مردم به دولت
  دفاع مقدس در کمین تحریف
  تغییر کاربری سینماها
  اصلاح‌طلبان؛ فاقد یک استراتژی واحد
  سایه شوم مشکلات اقتصادی بر سر ترکیه
  راهکارهای متنوع بازدارندگی جمهوری اسلامی
  بشر امروزی؛ گرفتار سطحی‌نگری و مادی‌نگری
  ارتباط شاخص بورس با سودآوری شرکت‌ها
  سران فتنه ارزشی نزد مردم ندارند
  آیا شنیدن روضه امام حسین(ع) محدودیت سنی دارد؟
  چشم‌اندازها ترسیم‌شده برای بخش تعاون هنوز محقق نشده است
  اختلاف مدیریت و کادرفنی پرسپولیس را زمین خواهد زد
  نظام بانکی ایران نیازمند اتصال شبکه جهانی مالی است
  بانک‌ها پرداخت تسهیلات ازدواج را تسهیل کنند
  دولت سیزدهم در مذاکرات وین رفتاری هوشمندانه دارد
  سپاینتو مربی بادانشی است، باید به او زمان داده شود
  اهداف ضدایرانی غرب در ماجرای بازداشت غیرقانونی اسدی و نوری
  آبله میمون؛ سوغات «هموکسشوال‌ها» به دنیا
  مجاهدت و روحیه انقلابی؛ رمز پیشرفت علمی ایران اسلامی
  پول بیت‌المال در جیب‌ فوتبالیست‌ها؟!
  اوضاع برنج از پارسال بهار تا الان!
  با تخریب های زیست محیطی نمی شود کات کرد!
  اندر فواید سیل درمانی!
کد نمایش در سایت یا وبلاگ
  ادامه آخرین اخبار
 
 وب گردی
تصاویری خیره کننده از سطح مریخ
تصاویری خیره کننده از سطح مریخ
  6 توصیه جدی و کاربردی برای جان سالم به در بردن از پاییز 1399
6 توصیه جدی و کاربردی برای جان سالم به در بردن از پاییز 1399
  چطور و چند دقیقه نان را ضدعفونی کنیم؟
چطور و چند دقیقه نان را ضدعفونی کنیم؟
  چکار کنیم گوشی با شارژ کم خاموش نشود؟
چکار کنیم گوشی با شارژ کم خاموش نشود؟
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
خوزنا شروع فعالیت: 1388
khoozna@gmail.com
پشتیبانی توسط: خبرافزار