صفحه اول     درباره ما     تماس     پیوندها  
سه شنبه، 4 مهر 1396 - 17:18   
  تازه ترین اخبار:  
 پر بیننده ترین ها
  طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان مصوب شد
  نامه احمدی‌نژاد به رییس‌قوه‌قضاییه درمورد رئیس‌مجلس
  بهترین اسکناس معرفی شد
  حمله مسلحانه به ایستگاه صلواتی در تهران
  دانشگاه شهید چمران در اولویت اتصال به شبکه علمی کشور
  توزیع سود سهام عدالت فعلا منتفی شد
  ۵ استاندار جدید انتخاب شدند
  آغاز برنامه های مختلف فرهنگی به مناسبت هفته دفاع مقدس در شرکت گاز استان خوزستان
  مرکل صدر اعظم آلمان باقی ماند
  خانواده های مشهور اما نفرین شده در تاریخ
  جایگاه های جمع آوری زباله در جنگل دز دزفول نصب شد
  مجوز ایجاد شهرک صنعتی تخصصی در استان خوزستان ابلاغ شد
  130 مدرسه‌ی برکت در کشور افتتاح می‌شود
  حکم مراسم عقدوعروسی در ماه‌های محرم و صفر
  سامانه وام ازدواج باز شد
 
 تبلیغ
- اندازه متن: + -  کد خبر: 43145صفحه نخست » آخرین اخبار سه شنبه، 2 تیر 1394 - 10:29
با تنوع غذایی از سوء تغذیه در ماه رمضان پیشگیری کنید
  

همانطور که می دانید، مهمترین مسئـله در برنامه غـذایی ، مصـرف غـذا های متنـوع است، همچنین رعایت این مسئله در روزهای ماه مبارک رمضان، بسیار حائز اهمیت است .

به گزارش خوزنا، با ایجاد تغییراتی در برنامه غذایی هفته، ابتدا، انواع مواد مغذی مورد نیاز را به بدن برسانید و ثانیا، اشت های افراد خانواده را به صرف غذا بیشتر کنید.


کارشناسان تغذیه معتقدند که عدم تنوع غذایی، یا خیلی کم خوردن غذا، باعث بروز سوء تغذیه و بیماری های ناشی از آن می شود. همچنین باید تاکید شود که لازم نیست که در مـاه مبارک رمضـان حجـم زیادی از غـذا را در وعـده های افطار و سحر مصرف کرد بلکه رژیم غذایی سبک و ساده در سه وعده افطار ، شام و سحر کافی است.


البته باید اذعان کرد که نوجوانان و کودکانی که در سن رشد هستند و در بین سال تحصیلی قرار دارند، حتما می بایست به این مهم توجه کرد که وعده افطار و شام به عنوان 2 وعده جدا تلقی و تغذیه شود و نباید آن ها را در یک وعده خلاصه کرد .


همچنین در طول ماه مبـارک، میـزان سوخـت و سـاز بدن کاهش می یابـد و سیستم های دیگری شروع به فعالیت می کنند که مهمترین آن، سوخت چربی بدن است که می تواند میزان کلسترول خون را کنتـرل کند و به همین دلیل، نیازی به مصرف غذاهـای چرب و پر کالری نیسـت و میـزان کم چـربی که معمـولا در گوشت و غذاها وجـود دارد برای تامیـن اسیـد های چرب ضـروری مورد نیـاز بدن ، کافی است .


کارشناسان تغذیه بر این باورند که روزه داران می بایست سعی کنند،شام را 2 یا 3 ساعت پس از افطاری صرف شود. البته بهتر است شام از مواد غـذایی خیلی چرب یا شیرین نباشد و ضروری است که شام نیز مختصر صرف شود تا اختلالی در خواب ایجاد نشود.


روزه داران باید توجه کنند که هیچگاه چند نوع غذا را با هم مصرف نکنندو حتما می بایست حداقل در هنگام صرف شام، آب استفاده نشود و یا اگر استفاده شد مقدار آن خیلی کم باشد، همچنین نوشیدن آب 5/0 تا 1 ساعت قبل یا بعد از غذا مشکلی ندارد و از مصرف نوشابه به همراه شام جدا باید پرهیز شود زیرا که گاز آن حجمی از معده را اشغال کرده و باعث صرف کمتر غذا و تحریک معده خواهد شد.


روزه داران حتما می بایست مصـرف سـالاد یا سبـزی و ماسـت را در وعده شام فراموش نکنند، زیـرا سبزی منبـع خوبـی از فیـبر غـذایی نا محلـول ، آنتـی اکسیـدان ها و غنی از ویتـامین های گروه A و C هستند.


مصرف انواع میوه همچون میوه های تازه یا خشک، برگه ها و کمپوت، آب میوه طبیعی و خانگی، در فاصله زمانی بین افطار و شام یا شام و سحری در تامین ویتامین ها و مواد معدنی بسیار ارزشمند است . البته مصرف مرکبات ترجیح دارد.


همچنین باید تاکید شود که آبمیوه های پاکتی موجود در بازار ، نمی تواند جایگزین خوبی برای آبمیوه های طبیعی یا میوه شود .


البته باید سعی شود که در سفره شام و سحر از نان های کامل همچون نان سنگک یا جو استفاده شود زیرا که غنی از ویتامین های گروه B ب بوده و مقدار لازم فیبر دارند. ویتامیـن های گـروه ب در سـوخت و سـاز بـدن و حفـظ سـلامت اعصـاب و پوسـت و مو نقـش مهمی دارند . فیبر های غذایی هم در جلو گیری از یبوست و حفظ سلامتی روده ها مفید هستند .


کارشناسان تغذیه همواره توصیه می کنند شهروندان می بایست مصرف روغن های جامـد نبـاتی و حیـوانی، کره، خامه، سس سفید، انواع دسر ها و شیرینی ها و شکلات را کاهش دهند و از روغن های مایع گیـاهی همچون روغن زیتـون و دانـه های گیـاهی همانند پسته، بادام زمینی و غیره استفاده کنند.


همچنین سعی شود یک لیـوان شـیر یا ماست را حتمـا در یکی از این سـه وعـده مصرف شود زیرا این گروه منبع خوبی از کلسیم و ویتامین های گروه آ ، دی ، ب 12، ب 2 هستند و چنانچه کمی شیـره انگـور را در آب خنـک بریزید و کمـی آب لیموی ترش به آن بیفزایید، یک شربت خوشمزه و مغذی به دست می آید که بجای آب می توانید استفاده نمایید البته در صورت ابتلا به بیماری قند، از آن استفاده نکنید .


و در پایان باید گفت که مصرف کله پاچـه، سیرابی و شیر دان باعث احساس تشنگی زیاد در طول روز می شـود لذا بهـتر اسـت روزه داران عزیز از این غـذاها کمتر استفـاده کنند و در صورت علاقه، به صورت کم آب، کم نمک و آن هم تنها در وعده افطار یا شام میل کنند و همچنین برای جلوگیری از یبوسـت به دلیل کم شدن مصرف آب در ماه مبارک، حتما از سبزیجـات پختـه و خـام، خـورش های آلـو، کرفـس و میـوه ها استفاده شود.


حسین عبدالعزیزی، کارشناس بهداشت مواد غذایی/ خوزنا

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
  مخاطب گرامی: از انتشار نظرات تکراری و یا حاوی کلمات توهین آمیز معذوریم
  کد امنیتی:
 
 آخرین اخبار
  سایت همسریابی دارای مجوز در کشور وجود ندارد
  اعلام اسامی بیش از 309 هزار شرکت‌کننده آزمون استخدامی تا ساعت 20
  اعلام نتایج آزمون دستیاری دندانپزشکی تا ظهر امروز
  تالاب "بندون" ایذه به کانون گرد و غبار تبدیل شده است
  2 نیروگاه بادی با همکاری با کنسرسیوم لهستانی-دانمارکی ایجاد می‌شود
  کسب سهمیه پارالمپیک توسط بانوی تیرانداز خوزستانی
  امسال آخرین سال معافیت سربازی با اخذ جریمه
  انهدام باند سارقان حرفه ای در اندیمشک
  آتش سوزی در 3 واحد تجاری و مسکونی در دزفول
  توسعه و اصلاح شبکه برق فشار متوسط شهرستان باوی
  مخالفت AFC با درخواست پرسپولیس
  ورزش عوارض بیماری لوپوس را کاهش می‌دهد
  توزیع سود سهام عدالت فعلا منتفی شد
  برگزاری مسابقه فوتسال با هدف کمک به موسسه خیریه توانا خواهان
  آغاز برنامه های مختلف فرهنگی به مناسبت هفته دفاع مقدس در شرکت گاز استان خوزستان
  استفاده از داروی آسم برای توقف پیشرفت سرطان پروستات
  ارسال پرونده «ستایش» به اجرای احکام ورامین
  بهترین اسکناس معرفی شد
  پرداخت خسارت 13 میلیارد تومانی برای عدم اکران رستاخیز!
  جایگاه های جمع آوری زباله در جنگل دز دزفول نصب شد
  در توزیع نذورات از ظروف گیاهی استفاده شود
  سکه یک میلیون و 242 هزار تومان شد
  شرجی همچنان در خوزستان می‌ماند
  مرغ ارزان شد
  تعطیلی پنج‌روزه سینماها
  سامانه وام ازدواج باز شد
  بازگشت «جناب‌خان» فایده‌ای دارد؟
  احتمال اعلام نتایج آزمون دستیاری دندانپزشکی تا فردا
  خانواده های مشهور اما نفرین شده در تاریخ
  نامه احمدی‌نژاد به رییس‌قوه‌قضاییه درمورد رئیس‌مجلس
  خبری از عبرت نیست، بازی با جان دانش آموزان ادامه دارد!
  ۵ استاندار جدید انتخاب شدند
  هک سیستم انتخاباتی آمریکا تایید شد
  مدیرعامل آذرآب اراک احضار و بازداشت شد
  ۳۰۰ هکتار از تالاب میانگران دستخوش حریق شد
  حکم مراسم عقدوعروسی در ماه‌های محرم و صفر
  شاوور نیازمند 18 مدرسه
  توصیه‌های پاییزی هواشناسی کشاورزی
  دانشگاه شهید چمران در اولویت اتصال به شبکه علمی کشور
  زائران حسینی قبل از خروج از مرز واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند
  اولین موشک تک‌بخشی جهان آماده تست شد
  کالاهای بدون قیمت باید به همان نرخ قبلی فروخته شوند
  حمله مسلحانه به ایستگاه صلواتی در تهران
  130 مدرسه‌ی برکت در کشور افتتاح می‌شود
  نتایج اولیه آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی فردا اعلام می‌شود
  طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان مصوب شد
  مجوز ایجاد شهرک صنعتی تخصصی در استان خوزستان ابلاغ شد
  مرکل صدر اعظم آلمان باقی ماند
  فردا، اعلام نتایج اولیه آزمون استخدامی کشوری
  تالاب میانگران برای چندمین بار آتش گرفت
  احداث دومین شهر فرودگاهی کشور در اهواز
  هشدار روزنامه عربستانی به الهلال درباره پرسپولیس
  ژرژ یونانی در آبادان می‌ماند
  ادامه آخرین اخبار
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
خوزنا شروع فعالیت: 1388
khoozna@gmail.com
پشتیبانی توسط: خبرافزار