صفحه اول     درباره ما     تماس     پیوندها  
شنبه، 27 آبان 1396 - 23:12   
  تازه ترین اخبار:  
 پر بیننده ترین ها
  تقدیر از پیشکسوتان علمی و فرهنگی در دزفول
  شنبه تعطیل نیست
  زلزله‌زدگان از امروز دفترچه خدمات امدادی می‌گیرند
  فیروز نادری شماره حساب یک موسسه خیریه را منتشر کرد
  تقلب در بازار سکه نداریم
  معامله شاهزاده‌های بازداشتی سعودی با بن سلمان
  برنامه بزرگ چین برای مقابله با آلودگی هوا
  راه‌اندازی وبسایت اولین جشنواره ملی تئاتر نفت
  ثبات قیمت‌ها در بازار میوه
  هجدهمین نمایشگاه صنعت ساختمان خوزستان در اهواز برگزار می‌شود
  کشف دو میلیارد و 500 میلیون ریال کالای قاچاق در اندیمشک
  رونالدو: ۷ فرزند و ۷ توپ طلا می‌خواهم
  کنترل بهداشت محیط و بیماری‌های واگیر در اولویت مناطق زلزله‌زده
  راهی برای یافتن گوشی‌ سرقتی
  لوازم خانگی گران نشده است
 
 تبلیغ
- اندازه متن: + -  کد خبر: 43145صفحه نخست » آخرین اخبار سه شنبه، 2 تیر 1394 - 09:29
با تنوع غذایی از سوء تغذیه در ماه رمضان پیشگیری کنید
  

همانطور که می دانید، مهمترین مسئـله در برنامه غـذایی ، مصـرف غـذا های متنـوع است، همچنین رعایت این مسئله در روزهای ماه مبارک رمضان، بسیار حائز اهمیت است .

به گزارش خوزنا، با ایجاد تغییراتی در برنامه غذایی هفته، ابتدا، انواع مواد مغذی مورد نیاز را به بدن برسانید و ثانیا، اشت های افراد خانواده را به صرف غذا بیشتر کنید.


کارشناسان تغذیه معتقدند که عدم تنوع غذایی، یا خیلی کم خوردن غذا، باعث بروز سوء تغذیه و بیماری های ناشی از آن می شود. همچنین باید تاکید شود که لازم نیست که در مـاه مبارک رمضـان حجـم زیادی از غـذا را در وعـده های افطار و سحر مصرف کرد بلکه رژیم غذایی سبک و ساده در سه وعده افطار ، شام و سحر کافی است.


البته باید اذعان کرد که نوجوانان و کودکانی که در سن رشد هستند و در بین سال تحصیلی قرار دارند، حتما می بایست به این مهم توجه کرد که وعده افطار و شام به عنوان 2 وعده جدا تلقی و تغذیه شود و نباید آن ها را در یک وعده خلاصه کرد .


همچنین در طول ماه مبـارک، میـزان سوخـت و سـاز بدن کاهش می یابـد و سیستم های دیگری شروع به فعالیت می کنند که مهمترین آن، سوخت چربی بدن است که می تواند میزان کلسترول خون را کنتـرل کند و به همین دلیل، نیازی به مصرف غذاهـای چرب و پر کالری نیسـت و میـزان کم چـربی که معمـولا در گوشت و غذاها وجـود دارد برای تامیـن اسیـد های چرب ضـروری مورد نیـاز بدن ، کافی است .


کارشناسان تغذیه بر این باورند که روزه داران می بایست سعی کنند،شام را 2 یا 3 ساعت پس از افطاری صرف شود. البته بهتر است شام از مواد غـذایی خیلی چرب یا شیرین نباشد و ضروری است که شام نیز مختصر صرف شود تا اختلالی در خواب ایجاد نشود.


روزه داران باید توجه کنند که هیچگاه چند نوع غذا را با هم مصرف نکنندو حتما می بایست حداقل در هنگام صرف شام، آب استفاده نشود و یا اگر استفاده شد مقدار آن خیلی کم باشد، همچنین نوشیدن آب 5/0 تا 1 ساعت قبل یا بعد از غذا مشکلی ندارد و از مصرف نوشابه به همراه شام جدا باید پرهیز شود زیرا که گاز آن حجمی از معده را اشغال کرده و باعث صرف کمتر غذا و تحریک معده خواهد شد.


روزه داران حتما می بایست مصـرف سـالاد یا سبـزی و ماسـت را در وعده شام فراموش نکنند، زیـرا سبزی منبـع خوبـی از فیـبر غـذایی نا محلـول ، آنتـی اکسیـدان ها و غنی از ویتـامین های گروه A و C هستند.


مصرف انواع میوه همچون میوه های تازه یا خشک، برگه ها و کمپوت، آب میوه طبیعی و خانگی، در فاصله زمانی بین افطار و شام یا شام و سحری در تامین ویتامین ها و مواد معدنی بسیار ارزشمند است . البته مصرف مرکبات ترجیح دارد.


همچنین باید تاکید شود که آبمیوه های پاکتی موجود در بازار ، نمی تواند جایگزین خوبی برای آبمیوه های طبیعی یا میوه شود .


البته باید سعی شود که در سفره شام و سحر از نان های کامل همچون نان سنگک یا جو استفاده شود زیرا که غنی از ویتامین های گروه B ب بوده و مقدار لازم فیبر دارند. ویتامیـن های گـروه ب در سـوخت و سـاز بـدن و حفـظ سـلامت اعصـاب و پوسـت و مو نقـش مهمی دارند . فیبر های غذایی هم در جلو گیری از یبوست و حفظ سلامتی روده ها مفید هستند .


کارشناسان تغذیه همواره توصیه می کنند شهروندان می بایست مصرف روغن های جامـد نبـاتی و حیـوانی، کره، خامه، سس سفید، انواع دسر ها و شیرینی ها و شکلات را کاهش دهند و از روغن های مایع گیـاهی همچون روغن زیتـون و دانـه های گیـاهی همانند پسته، بادام زمینی و غیره استفاده کنند.


همچنین سعی شود یک لیـوان شـیر یا ماست را حتمـا در یکی از این سـه وعـده مصرف شود زیرا این گروه منبع خوبی از کلسیم و ویتامین های گروه آ ، دی ، ب 12، ب 2 هستند و چنانچه کمی شیـره انگـور را در آب خنـک بریزید و کمـی آب لیموی ترش به آن بیفزایید، یک شربت خوشمزه و مغذی به دست می آید که بجای آب می توانید استفاده نمایید البته در صورت ابتلا به بیماری قند، از آن استفاده نکنید .


و در پایان باید گفت که مصرف کله پاچـه، سیرابی و شیر دان باعث احساس تشنگی زیاد در طول روز می شـود لذا بهـتر اسـت روزه داران عزیز از این غـذاها کمتر استفـاده کنند و در صورت علاقه، به صورت کم آب، کم نمک و آن هم تنها در وعده افطار یا شام میل کنند و همچنین برای جلوگیری از یبوسـت به دلیل کم شدن مصرف آب در ماه مبارک، حتما از سبزیجـات پختـه و خـام، خـورش های آلـو، کرفـس و میـوه ها استفاده شود.


حسین عبدالعزیزی، کارشناس بهداشت مواد غذایی/ خوزنا

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
  مخاطب گرامی: از انتشار نظرات تکراری و یا حاوی کلمات توهین آمیز معذوریم
  کد امنیتی:
 
 آخرین اخبار
  جسد یک دختر21ساله از رودخانه کارون شوشتر بیرون کشیده شد
  لزوم برگزاری اردو در بافت تاریخی دزفول توسط مدارس
  خیرین به عرصه پیشگیری از وقوع جرم ورود کنند
  مشکل آب شرب چهار روستای لالی حل شد
  موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در خوزستان مشاهده نشده است
  خوزستان از دوشنبه بارانی می‌شود
  بارندگی، منازل پرخطر "منبع آب" را تهدید می‌کند
  احداث دو کریدور اصلی در نوار ساحلی جنوب و شمال به جنوب کشور
  فعالیت 40 پزشک متخصص جدید در دانشکده علوم پزشکی آبادان
  قضاوت 3 خوزستانی در مسابقات کبدی آسیا
  کشف دو میلیارد و 500 میلیون ریال کالای قاچاق در اندیمشک
  ایران مسئول حمله موشکی به ریاض نیست
  مدیرکل سیاسی وزارت کشور انتخاب شد
  کشف قطعه فسیل مهره دار در منطقه شکار ممنوع بدیل بهبهان
  نامزدهای بهترین‌های فوتبال آسیا اعلام شد
  راه‌اندازی وبسایت اولین جشنواره ملی تئاتر نفت
  طرح تنوع‌بخشی فضای سبز شهر اهواز اجرا می‌شود
  وام 10 میلیونی به مددجویان زلزله‌زده و افزایش ۲ برابری مستمری‌شان تا پایان سال
  لوازم خانگی گران نشده است
  قیمت انواع سکه و ارز در نخستین روز هفته
  پیشنهاد جدید مجلس برای حذف یارانه نقدی
  ایستگاه موقت لرزه‌نگاری قصرشیرین راه اندازی شد
  شناسایی 23 هزار اولیای بی‌سواد دانش‌آموزان در خوزستان
  راهی برای یافتن گوشی‌ سرقتی
  ساخت 6 عدد استینگر برای نصب بر دهانه چاه 147 رگ سفید
  هجدهمین نمایشگاه صنعت ساختمان خوزستان در اهواز برگزار می‌شود
  ثبات قیمت‌ها در بازار میوه
  تقدیر از پیشکسوتان علمی و فرهنگی در دزفول
  ازدواج‌های زودهنگام بین کودکان جای نگرانی دارد!
  تشکیل سازمان ملی کارآفرینی تا پایان آذر
  معرفی نفرات برتر مسابقات تنیس‌روی‌میز خوزستان
  تقلب در بازار سکه نداریم
  آلودگی ۶۰ درصدی "بن‌سای" و "لاکی‌بامبو"های چینی و تایلندی
  فیروز نادری شماره حساب یک موسسه خیریه را منتشر کرد
  کنترل بهداشت محیط و بیماری‌های واگیر در اولویت مناطق زلزله‌زده
  برنامه بزرگ چین برای مقابله با آلودگی هوا
  معامله شاهزاده‌های بازداشتی سعودی با بن سلمان
  زلزله‌زدگان از امروز دفترچه خدمات امدادی می‌گیرند
  امضا تفاهمنامه مشترک سپاه وبنیادمسکن برای بازسازی مناطق زلزله زده
  شنبه تعطیل نیست
  رونالدو: ۷ فرزند و ۷ توپ طلا می‌خواهم
  رشته های مورد تایید مقطع دکتری دانشگاه آزاد اعلام شد
  آغاز برپایی دکلهای حفاری 93 و 94 فتح در موقعیت عملیاتی رگ سفید
  آغاز تکمیل ظرفیت کنکور ۹۶ از سه شنبه
  کدام گروه خونی در برابر آلودگی هوا مقاوم‌تر است؟
  پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی آغاز شد
  کار داعش در عراق یکسره شد
  یارانه آبان ماه واریز شد
  فهرست کالاهای مورد نیاز مناطق زلزله‌زده اعلام شد
  خسته از تنفس غبار آرد
  برپایی نمایشگاه خوشنویسی بزرگداشت قیصر امین پور در گتوند
  پیش از گم شدن آیفون‌تان بخوانید
  واکنش ایران به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه فرانسه در سفر به ریاض
  ادامه آخرین اخبار
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
خوزنا شروع فعالیت: 1388
khoozna@gmail.com
پشتیبانی توسط: خبرافزار