صفحه اول     درباره ما     تماس     پیوندها  
شنبه، 31 تیر 1396 - 09:08   
  تازه ترین اخبار:  
 پر بیننده ترین ها
  مسئولان کشوری به وضعیت گروه ملی فولاد رسیدگی کنند
  شکایت خانواده «آتنا» از تتلو!
  پیش‌بینی دمای 50 درجه و بالاتر برای خوزستان در هفته آینده
  17 نفر به عنوان اعضای هیات مدیره سازمان نظام پزشکی اهواز انتخاب می شوند
  ملک سلمان یک سازمان امنیتی جدید تاسیس کرد
  آخرین وضعیت حادثه دیدگان رودخانه دز
  اعزام گروه های امدادی و غواص برای یافتن چهار گردشگر مفقود شده
  ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده در محدوده طرحLEZ
  فرمانداری دزفول زنده بودن چهار گردشگر حادثه دیده را تائید کرد
  حال عمومی مصدومان حادثه دز خوب است
  بازار صفای خرمشهر توسط افراد ناشناس به آتش کشیده شد
  وزارت خارجه کویت اخراج سفیر ایرانی را تکذیب کرد
  ۴ گردشگر مفقود شده در دزفول زنده پیدا شدند
  واژگونی پژو در شوش ، 1 کشته و 1 زخمی
  سفر گردشگران غرق شده در چال کندی بدون مجوز بوده است
 
 تبلیغ
- اندازه متن: + -  کد خبر: 43145صفحه نخست » آخرین اخبار سه شنبه، 2 تیر 1394 - 10:29
با تنوع غذایی از سوء تغذیه در ماه رمضان پیشگیری کنید
  

همانطور که می دانید، مهمترین مسئـله در برنامه غـذایی ، مصـرف غـذا های متنـوع است، همچنین رعایت این مسئله در روزهای ماه مبارک رمضان، بسیار حائز اهمیت است .

به گزارش خوزنا، با ایجاد تغییراتی در برنامه غذایی هفته، ابتدا، انواع مواد مغذی مورد نیاز را به بدن برسانید و ثانیا، اشت های افراد خانواده را به صرف غذا بیشتر کنید.


کارشناسان تغذیه معتقدند که عدم تنوع غذایی، یا خیلی کم خوردن غذا، باعث بروز سوء تغذیه و بیماری های ناشی از آن می شود. همچنین باید تاکید شود که لازم نیست که در مـاه مبارک رمضـان حجـم زیادی از غـذا را در وعـده های افطار و سحر مصرف کرد بلکه رژیم غذایی سبک و ساده در سه وعده افطار ، شام و سحر کافی است.


البته باید اذعان کرد که نوجوانان و کودکانی که در سن رشد هستند و در بین سال تحصیلی قرار دارند، حتما می بایست به این مهم توجه کرد که وعده افطار و شام به عنوان 2 وعده جدا تلقی و تغذیه شود و نباید آن ها را در یک وعده خلاصه کرد .


همچنین در طول ماه مبـارک، میـزان سوخـت و سـاز بدن کاهش می یابـد و سیستم های دیگری شروع به فعالیت می کنند که مهمترین آن، سوخت چربی بدن است که می تواند میزان کلسترول خون را کنتـرل کند و به همین دلیل، نیازی به مصرف غذاهـای چرب و پر کالری نیسـت و میـزان کم چـربی که معمـولا در گوشت و غذاها وجـود دارد برای تامیـن اسیـد های چرب ضـروری مورد نیـاز بدن ، کافی است .


کارشناسان تغذیه بر این باورند که روزه داران می بایست سعی کنند،شام را 2 یا 3 ساعت پس از افطاری صرف شود. البته بهتر است شام از مواد غـذایی خیلی چرب یا شیرین نباشد و ضروری است که شام نیز مختصر صرف شود تا اختلالی در خواب ایجاد نشود.


روزه داران باید توجه کنند که هیچگاه چند نوع غذا را با هم مصرف نکنندو حتما می بایست حداقل در هنگام صرف شام، آب استفاده نشود و یا اگر استفاده شد مقدار آن خیلی کم باشد، همچنین نوشیدن آب 5/0 تا 1 ساعت قبل یا بعد از غذا مشکلی ندارد و از مصرف نوشابه به همراه شام جدا باید پرهیز شود زیرا که گاز آن حجمی از معده را اشغال کرده و باعث صرف کمتر غذا و تحریک معده خواهد شد.


روزه داران حتما می بایست مصـرف سـالاد یا سبـزی و ماسـت را در وعده شام فراموش نکنند، زیـرا سبزی منبـع خوبـی از فیـبر غـذایی نا محلـول ، آنتـی اکسیـدان ها و غنی از ویتـامین های گروه A و C هستند.


مصرف انواع میوه همچون میوه های تازه یا خشک، برگه ها و کمپوت، آب میوه طبیعی و خانگی، در فاصله زمانی بین افطار و شام یا شام و سحری در تامین ویتامین ها و مواد معدنی بسیار ارزشمند است . البته مصرف مرکبات ترجیح دارد.


همچنین باید تاکید شود که آبمیوه های پاکتی موجود در بازار ، نمی تواند جایگزین خوبی برای آبمیوه های طبیعی یا میوه شود .


البته باید سعی شود که در سفره شام و سحر از نان های کامل همچون نان سنگک یا جو استفاده شود زیرا که غنی از ویتامین های گروه B ب بوده و مقدار لازم فیبر دارند. ویتامیـن های گـروه ب در سـوخت و سـاز بـدن و حفـظ سـلامت اعصـاب و پوسـت و مو نقـش مهمی دارند . فیبر های غذایی هم در جلو گیری از یبوست و حفظ سلامتی روده ها مفید هستند .


کارشناسان تغذیه همواره توصیه می کنند شهروندان می بایست مصرف روغن های جامـد نبـاتی و حیـوانی، کره، خامه، سس سفید، انواع دسر ها و شیرینی ها و شکلات را کاهش دهند و از روغن های مایع گیـاهی همچون روغن زیتـون و دانـه های گیـاهی همانند پسته، بادام زمینی و غیره استفاده کنند.


همچنین سعی شود یک لیـوان شـیر یا ماست را حتمـا در یکی از این سـه وعـده مصرف شود زیرا این گروه منبع خوبی از کلسیم و ویتامین های گروه آ ، دی ، ب 12، ب 2 هستند و چنانچه کمی شیـره انگـور را در آب خنـک بریزید و کمـی آب لیموی ترش به آن بیفزایید، یک شربت خوشمزه و مغذی به دست می آید که بجای آب می توانید استفاده نمایید البته در صورت ابتلا به بیماری قند، از آن استفاده نکنید .


و در پایان باید گفت که مصرف کله پاچـه، سیرابی و شیر دان باعث احساس تشنگی زیاد در طول روز می شـود لذا بهـتر اسـت روزه داران عزیز از این غـذاها کمتر استفـاده کنند و در صورت علاقه، به صورت کم آب، کم نمک و آن هم تنها در وعده افطار یا شام میل کنند و همچنین برای جلوگیری از یبوسـت به دلیل کم شدن مصرف آب در ماه مبارک، حتما از سبزیجـات پختـه و خـام، خـورش های آلـو، کرفـس و میـوه ها استفاده شود.


حسین عبدالعزیزی، کارشناس بهداشت مواد غذایی/ خوزنا

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
  مخاطب گرامی: از انتشار نظرات تکراری و یا حاوی کلمات توهین آمیز معذوریم
  کد امنیتی:
 
 آخرین اخبار
  برای اولین باردرشهرستان شوشترعمل ساکروکولپوپکسی انجام شد
  امکان وصول چک‌های بانک شهر در هر زمان از شبانه روز
  کاهش ساعت اداری خوزستان در هفته آینده
  سفر گردشگران غرق شده در چال کندی بدون مجوز بوده است
  17 نفر به عنوان اعضای هیات مدیره سازمان نظام پزشکی اهواز انتخاب می شوند
  احتمالا تا 3 روز آینده پادشاه عربستان به نفع پسرش کناره گیری کند
  درخشش پاکدامن با صعود به جمع 8 شمشیرباز برتر جهان
  لالیگا قرعه کشی شد
  قهرمانی فرنگی کاران ایران در آسیا با 3 طلا،5 نقره و یک برنز
  افزایش قیمت مرغ به دلیل گرانی جوجه و گوشت
  اولویت جذب نیرو در بیمارستان اروندکنار با نیروهای بومی‌ است
  واژگونی پژو در شوش ، 1 کشته و 1 زخمی
  تکمیل تقاطع غیر همسطح شهدای مدافع حرم
  مسئولان کشوری به وضعیت گروه ملی فولاد رسیدگی کنند
  تکذیب تغییر مدیرعامل پرسپولیس
  ۴ گردشگر مفقود شده در دزفول زنده پیدا شدند
  کلاهبرداری در پوشش اعزام دانشجو به خارج از کشور
  نماینده مجلس: مسئولین گرامی که خود تویتتر دارید و توییت می‌کنید، چگونه سایر مردم را محروم می‌کنید؟
  اقدام عجیب ۲ استقلالی علیه این باشگاه در AFC
  موافقت تمامی مراجع تصمیم‌گیرنده با پیشنهاد توزیع دولتی موادمخدر
  انتقال گردشگر نجات یافته به بیمارستان گنجویان دزفول
  شکایت خانواده «آتنا» از تتلو!
  قطع پای یکی از مصدومان حادثه انفجار پمپ گاز اهواز
  پسر هفت ساله خوزستانی داماد شد
  وزارت خارجه کویت اخراج سفیر ایرانی را تکذیب کرد
  یکی از 4 گردشگر مفقود حادثه دز پیدا شد
  فرانسه پرنفوذترین قدرت نرم جهان
  هشتمین کمیسیون مشترک برجام آغاز شد
  بازار صفای خرمشهر توسط افراد ناشناس به آتش کشیده شد
  بانوی کبدی کار آبادانی به اردوی تیم ملی دعوت شد
  حال عمومی مصدومان حادثه دز خوب است
  پیش‌بینی دمای 50 درجه و بالاتر برای خوزستان در هفته آینده
  نصب تندیس دعبل خزاعی شاعر اهل بیت (ع)در شوش
  فرمانداری دزفول زنده بودن چهار گردشگر حادثه دیده را تائید کرد
  یارانه‌های نقدی در دولت دوازدهم حذف می‌‌شود؟
  زمین لرزه در استان خوزستان
  حمید درخشان سرمربی تیم نفت تهران شد
  اعزام گروه های امدادی و غواص برای یافتن چهار گردشگر مفقود شده
  ملک سلمان یک سازمان امنیتی جدید تاسیس کرد
  1کشته و 8 مصدوم در حادثه انفجار جایگاه سوخت در اهواز
  ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده در محدوده طرحLEZ
  تجارت ایران و عربستان به صفر رسیده است
  آتش سوزی در مجتمع تجاری تخت جمشید اندیمشک
  حج امسال طولانی‌تر است
  اعلام شرایط جدید صدور دسته چک
  آخرین وضعیت حادثه دیدگان رودخانه دز
  اخذ مجوز راه‌اندازی 10 کارگزاری رسمی در خوزستان
  بزرگترین طرح آبرسانی کشور در خوزستان اجرا می‌شود‌
  امضاء تفاهمنامه اجرای فاز دوم متروی اهواز با قرارگاه خاتم الانبیاء(ص)
  پیوستن مدافع فجرسپاسی به استقلال خوزستان
  حادثه برای 20 گردشگر اهوازی در رودخانه دز
  جزئیات پرواز‌های زایران ایرانی به عربستان
  اینستاگرام، فیلترینگ هوشمند را به چالش کشید
  ادامه آخرین اخبار
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
خوزنا شروع فعالیت: 1388
khoozna@gmail.com
پشتیبانی توسط: خبرافزار