صفحه اول     درباره ما     تماس     پیوندها  
شنبه، 1 اردیبهشت 1397 - 02:51   
  تازه ترین اخبار:  
 صفحه اول روزنامه های کشور
- اندازه متن: + -  کد خبر: 43145صفحه نخست » آخرین اخبار سه شنبه، 2 تیر 1394 - 05:29
با تنوع غذایی از سوء تغذیه در ماه رمضان پیشگیری کنید
  

همانطور که می دانید، مهمترین مسئـله در برنامه غـذایی ، مصـرف غـذا های متنـوع است، همچنین رعایت این مسئله در روزهای ماه مبارک رمضان، بسیار حائز اهمیت است .

به گزارش خوزنا، با ایجاد تغییراتی در برنامه غذایی هفته، ابتدا، انواع مواد مغذی مورد نیاز را به بدن برسانید و ثانیا، اشت های افراد خانواده را به صرف غذا بیشتر کنید.


کارشناسان تغذیه معتقدند که عدم تنوع غذایی، یا خیلی کم خوردن غذا، باعث بروز سوء تغذیه و بیماری های ناشی از آن می شود. همچنین باید تاکید شود که لازم نیست که در مـاه مبارک رمضـان حجـم زیادی از غـذا را در وعـده های افطار و سحر مصرف کرد بلکه رژیم غذایی سبک و ساده در سه وعده افطار ، شام و سحر کافی است.


البته باید اذعان کرد که نوجوانان و کودکانی که در سن رشد هستند و در بین سال تحصیلی قرار دارند، حتما می بایست به این مهم توجه کرد که وعده افطار و شام به عنوان 2 وعده جدا تلقی و تغذیه شود و نباید آن ها را در یک وعده خلاصه کرد .


همچنین در طول ماه مبـارک، میـزان سوخـت و سـاز بدن کاهش می یابـد و سیستم های دیگری شروع به فعالیت می کنند که مهمترین آن، سوخت چربی بدن است که می تواند میزان کلسترول خون را کنتـرل کند و به همین دلیل، نیازی به مصرف غذاهـای چرب و پر کالری نیسـت و میـزان کم چـربی که معمـولا در گوشت و غذاها وجـود دارد برای تامیـن اسیـد های چرب ضـروری مورد نیـاز بدن ، کافی است .


کارشناسان تغذیه بر این باورند که روزه داران می بایست سعی کنند،شام را 2 یا 3 ساعت پس از افطاری صرف شود. البته بهتر است شام از مواد غـذایی خیلی چرب یا شیرین نباشد و ضروری است که شام نیز مختصر صرف شود تا اختلالی در خواب ایجاد نشود.


روزه داران باید توجه کنند که هیچگاه چند نوع غذا را با هم مصرف نکنندو حتما می بایست حداقل در هنگام صرف شام، آب استفاده نشود و یا اگر استفاده شد مقدار آن خیلی کم باشد، همچنین نوشیدن آب 5/0 تا 1 ساعت قبل یا بعد از غذا مشکلی ندارد و از مصرف نوشابه به همراه شام جدا باید پرهیز شود زیرا که گاز آن حجمی از معده را اشغال کرده و باعث صرف کمتر غذا و تحریک معده خواهد شد.


روزه داران حتما می بایست مصـرف سـالاد یا سبـزی و ماسـت را در وعده شام فراموش نکنند، زیـرا سبزی منبـع خوبـی از فیـبر غـذایی نا محلـول ، آنتـی اکسیـدان ها و غنی از ویتـامین های گروه A و C هستند.


مصرف انواع میوه همچون میوه های تازه یا خشک، برگه ها و کمپوت، آب میوه طبیعی و خانگی، در فاصله زمانی بین افطار و شام یا شام و سحری در تامین ویتامین ها و مواد معدنی بسیار ارزشمند است . البته مصرف مرکبات ترجیح دارد.


همچنین باید تاکید شود که آبمیوه های پاکتی موجود در بازار ، نمی تواند جایگزین خوبی برای آبمیوه های طبیعی یا میوه شود .


البته باید سعی شود که در سفره شام و سحر از نان های کامل همچون نان سنگک یا جو استفاده شود زیرا که غنی از ویتامین های گروه B ب بوده و مقدار لازم فیبر دارند. ویتامیـن های گـروه ب در سـوخت و سـاز بـدن و حفـظ سـلامت اعصـاب و پوسـت و مو نقـش مهمی دارند . فیبر های غذایی هم در جلو گیری از یبوست و حفظ سلامتی روده ها مفید هستند .


کارشناسان تغذیه همواره توصیه می کنند شهروندان می بایست مصرف روغن های جامـد نبـاتی و حیـوانی، کره، خامه، سس سفید، انواع دسر ها و شیرینی ها و شکلات را کاهش دهند و از روغن های مایع گیـاهی همچون روغن زیتـون و دانـه های گیـاهی همانند پسته، بادام زمینی و غیره استفاده کنند.


همچنین سعی شود یک لیـوان شـیر یا ماست را حتمـا در یکی از این سـه وعـده مصرف شود زیرا این گروه منبع خوبی از کلسیم و ویتامین های گروه آ ، دی ، ب 12، ب 2 هستند و چنانچه کمی شیـره انگـور را در آب خنـک بریزید و کمـی آب لیموی ترش به آن بیفزایید، یک شربت خوشمزه و مغذی به دست می آید که بجای آب می توانید استفاده نمایید البته در صورت ابتلا به بیماری قند، از آن استفاده نکنید .


و در پایان باید گفت که مصرف کله پاچـه، سیرابی و شیر دان باعث احساس تشنگی زیاد در طول روز می شـود لذا بهـتر اسـت روزه داران عزیز از این غـذاها کمتر استفـاده کنند و در صورت علاقه، به صورت کم آب، کم نمک و آن هم تنها در وعده افطار یا شام میل کنند و همچنین برای جلوگیری از یبوسـت به دلیل کم شدن مصرف آب در ماه مبارک، حتما از سبزیجـات پختـه و خـام، خـورش های آلـو، کرفـس و میـوه ها استفاده شود.


حسین عبدالعزیزی، کارشناس بهداشت مواد غذایی/ خوزنا

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
  مخاطب گرامی: از انتشار نظرات تکراری و یا حاوی کلمات توهین آمیز معذوریم
  کد امنیتی:
 
 پر بیننده ترین ها
  در ماه رمضان کالای اساسی گران نمی‎شود
  پیام تبریک رییس دانشکده علوم پزشکی شهرستان شوشتربه مناسبت 30فروردین ماه وروز"علوم آزمایشگاهی"
  میزان افزایش حقوق بازنشستگان چند درصد است؟
  تجلیل ازپرسنل علوم آزمایشگاهی بیمارستان های خاتم الانبیا(ص) والهادی(ع)
  سد بالارود اندیمشک تا پایان سال ۹۷ به بهره برداری می رسد
  حقوق بگیران در سال ۹۷ چقدر باید مالیات بدهند؟ + جدول
  سکه از حراج خارج شد
  گزارش نهایی حادثه سانچی تا اواخر اردیبهشت تقدیم مجلس می‌شود
  روشی برای جلوگیری از سرقت وای‌فای منزل
  تصادف در اندیمشک ۷ کشته و زخمی بر جای گذاشت
  بطحایی: «روسی» زبان دوم مدارس شود!
  اولین تجربه بازیگری ستاره‌های هالیوود +تصاویر
  راه‌اندازی خط یک مترو اهواز تا ۲۰ ماه آینده در صورت یاری دولت
  دارندگان ارز بخوانند!
  هر جنگی شروع شود محو اسرائیل را در پی دارد
 
 آخرین اخبار
  حقوق بگیران در سال ۹۷ چقدر باید مالیات بدهند؟ + جدول
  پتروشیمی بندر امام نایب‌قهرمان لیگ بسکتبال جوانان کشور شد
  هر ایرانی تا پایان سال 98، یک مراقب سلامت خواهد داشت
  ساخت عینکی برای کند کردن روند نزدیک‌بینی در کودکان
  دارندگان ارز بخوانند!
  هر جنگی شروع شود محو اسرائیل را در پی دارد
  سکه از حراج خارج شد
  پیام تبریک رییس دانشکده علوم پزشکی شهرستان شوشتربه مناسبت 30فروردین ماه وروز"علوم آزمایشگاهی"
  تجلیل ازپرسنل علوم آزمایشگاهی بیمارستان های خاتم الانبیا(ص) والهادی(ع)
  اولین تجربه بازیگری ستاره‌های هالیوود +تصاویر
  تصادف در اندیمشک ۷ کشته و زخمی بر جای گذاشت
  سد بالارود اندیمشک تا پایان سال ۹۷ به بهره برداری می رسد
  ثبت‌نام طرح جریمه مشمولان غایب در سال 97 آغاز شد
  راه‌اندازی خط یک مترو اهواز تا ۲۰ ماه آینده در صورت یاری دولت
  جهانبخش بهترین بازیکن هفته لیگ هلند شد
  توقف ورزش احتمال افسردگی را افزایش می‌دهد
  گزارش نهایی حادثه سانچی تا اواخر اردیبهشت تقدیم مجلس می‌شود
  روشی برای جلوگیری از سرقت وای‌فای منزل
  میزان افزایش حقوق بازنشستگان چند درصد است؟
  مسئولانی که تاکنون از تلگرام خارج شده‌اند
  بطحایی: «روسی» زبان دوم مدارس شود!
  در ماه رمضان کالای اساسی گران نمی‎شود
  5 فرنگی‌کار ایذه‌ای به اردوی تیم ملی کشتی دعوت شدند
  سد تنظیمی آریوبرزن در بهبهان آبگیری و به بهره برداری رسید
  خوزستان در تولید و مدیریت انرژی ممتاز است
  اخذ مجوز احداث ۹ نیروگاه سیکل ترکیبی در خوزستان
  کشف آزمایشگاه 1.5 تنی مواد شیمیایی ساخت آلمان و انگلیس در «دوما» سوریه
  سکه ۳۶هزار تومان گران شد
  نفت امیدیه میزبان مرحله پایانی لیگ مناطق امیدهای کشور
  دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون دکتری امروز منتشر می‌شود
  فیلم های تلویزیونی در آخر هفته
  عادات تغذیه‌ای که اضطراب را کاهش می‌دهند
  فردا، آخرین مهلت رجیستری گوشی‌های تلفن همراه
  واحد دوم نیروگاه مارون افتتاح شد
  نخستین واحد بازیافت پساب صنعتی در مناطق نفت خیز جنوب احداث می شود
  مرکز مانیتورینگ ایستگاه های آب و هواشناسی سازمان آب و برق خوزستان افتتاح شد
  سامانه بارشی جدیدی وارد کشور می‌شود
  ورزش عوارض هورمون درمانی را کاهش می‌دهد
  نکته‌ای درباره غیرقابل فیلتر شدن تلگرام
  حذف دفترچه بیمه در بخش دولتی تا شهریور
  خوزستان در تولید و مدیریت انرژی ممتاز است‎
  خشکسالی در ایران به روایت ناسا
  از رده‌ خارج‌شدن ۲۱۰ هزار گوشی با اجرای رجیستری
  درخواست سازمان‌محیط‌ زیست درباره پیراهن‌ تیم‌ملی
  میزان عوارض خروج از کشور در سال ۹۷ اعلام شد
  برگزاری کارگاه آشنایی با ضوابط آیین نامه امور اداری در دانشگاه پیام نور خوزستان
  اولین جلسه شورای اداری استان در دانشگاه پیام نور اهواز برگزار گردید
  ‍ انتصابات در شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری
  آغاز واگذاری 1160 انشعاب گاز شهری در شادگان
  کاربران از اطلاعات روی تلگرام‌شان امروز پشتیبان‌ بگیرند
  فیس بوک در روسیه در صف فیلتر قرار گرفت
  دمای خوزستان تا جمعه افزایش می یاید
  نخستین سد سلولی و قفل کشتیرانی ایران در خوزستان افتتاح شد
  آب اهواز در بیشتر موارد برای شرب قابل استفاده نیست
  حضور ایران، چین و کره با بیشترین نماینده در یک هشتم نهایی آسیا
کد نمایش در سایت یا وبلاگ
  ادامه آخرین اخبار
 
 وب گردی
ویتامین های مخصوص پوست را بشناسید
ویتامین های مخصوص پوست را بشناسید
  طرز تهیه سوسیس خانگی
طرز تهیه سوسیس خانگی
  چند روش ساده رنگ آمیزی تخم مرغ رنگی عید
چند روش ساده رنگ آمیزی تخم مرغ رنگی عید
  فقر ویتامین ب ۱۲ چه بلایی سر بدن می‌آورد؟
فقر ویتامین ب ۱۲ چه بلایی سر بدن می‌آورد؟
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
خوزنا شروع فعالیت: 1388
khoozna@gmail.com
پشتیبانی توسط: خبرافزار