صفحه اول     درباره ما     تماس     پیوندها  
یکشنبه، 1 بهمن 1396 - 04:21   
  تازه ترین اخبار:  
 پر بیننده ترین ها
  ادارات اهواز تعطیل شد
  شرایط جدید بازنشستگی کارمندان دولت مشخص شد
  تاریخ اعلام نتایج آزمون استخدامی آموزش‌ و پرورش
  رشیدی‌نیک سرپرست اداره راه و شهرسازی ایذه شد
  پیگیری احداث فاز دوم منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی
  مدارس و دانشگاه‌های 20 شهر خوزستان در روز یکشنبه تعطیل شد
  منوچهر پوراحمد درگذشت
  آغاز ثبت نام کنکور ۹۷ ؛از فردا
  گزینه چینی‌ها؛ بیرون کشیدن نفتکش سانچی از آب
  دلار ۴۵۰۰ تومان شد
  سرپرست انجمن کیوکوشین و دفاع شخصی دانشگاه پیام نور خوزستان منصوب گردید
  جاده هندیجان به ماهشهر تا پایان سال به اتمام می رسد
  ماجرای مرموز کشف جسد ۳ عضو خانواده
  عملیات احداث پارک انرژی دزفول تا دهه فجر به پایان می رسد
  تعداد کلانتری‌ها در سراسر کشور افزایش می‌یابد
 
 تبلیغ
- اندازه متن: + -  کد خبر: 43145صفحه نخست » آخرین اخبار سه شنبه، 2 تیر 1394 - 04:29
با تنوع غذایی از سوء تغذیه در ماه رمضان پیشگیری کنید
  

همانطور که می دانید، مهمترین مسئـله در برنامه غـذایی ، مصـرف غـذا های متنـوع است، همچنین رعایت این مسئله در روزهای ماه مبارک رمضان، بسیار حائز اهمیت است .

به گزارش خوزنا، با ایجاد تغییراتی در برنامه غذایی هفته، ابتدا، انواع مواد مغذی مورد نیاز را به بدن برسانید و ثانیا، اشت های افراد خانواده را به صرف غذا بیشتر کنید.


کارشناسان تغذیه معتقدند که عدم تنوع غذایی، یا خیلی کم خوردن غذا، باعث بروز سوء تغذیه و بیماری های ناشی از آن می شود. همچنین باید تاکید شود که لازم نیست که در مـاه مبارک رمضـان حجـم زیادی از غـذا را در وعـده های افطار و سحر مصرف کرد بلکه رژیم غذایی سبک و ساده در سه وعده افطار ، شام و سحر کافی است.


البته باید اذعان کرد که نوجوانان و کودکانی که در سن رشد هستند و در بین سال تحصیلی قرار دارند، حتما می بایست به این مهم توجه کرد که وعده افطار و شام به عنوان 2 وعده جدا تلقی و تغذیه شود و نباید آن ها را در یک وعده خلاصه کرد .


همچنین در طول ماه مبـارک، میـزان سوخـت و سـاز بدن کاهش می یابـد و سیستم های دیگری شروع به فعالیت می کنند که مهمترین آن، سوخت چربی بدن است که می تواند میزان کلسترول خون را کنتـرل کند و به همین دلیل، نیازی به مصرف غذاهـای چرب و پر کالری نیسـت و میـزان کم چـربی که معمـولا در گوشت و غذاها وجـود دارد برای تامیـن اسیـد های چرب ضـروری مورد نیـاز بدن ، کافی است .


کارشناسان تغذیه بر این باورند که روزه داران می بایست سعی کنند،شام را 2 یا 3 ساعت پس از افطاری صرف شود. البته بهتر است شام از مواد غـذایی خیلی چرب یا شیرین نباشد و ضروری است که شام نیز مختصر صرف شود تا اختلالی در خواب ایجاد نشود.


روزه داران باید توجه کنند که هیچگاه چند نوع غذا را با هم مصرف نکنندو حتما می بایست حداقل در هنگام صرف شام، آب استفاده نشود و یا اگر استفاده شد مقدار آن خیلی کم باشد، همچنین نوشیدن آب 5/0 تا 1 ساعت قبل یا بعد از غذا مشکلی ندارد و از مصرف نوشابه به همراه شام جدا باید پرهیز شود زیرا که گاز آن حجمی از معده را اشغال کرده و باعث صرف کمتر غذا و تحریک معده خواهد شد.


روزه داران حتما می بایست مصـرف سـالاد یا سبـزی و ماسـت را در وعده شام فراموش نکنند، زیـرا سبزی منبـع خوبـی از فیـبر غـذایی نا محلـول ، آنتـی اکسیـدان ها و غنی از ویتـامین های گروه A و C هستند.


مصرف انواع میوه همچون میوه های تازه یا خشک، برگه ها و کمپوت، آب میوه طبیعی و خانگی، در فاصله زمانی بین افطار و شام یا شام و سحری در تامین ویتامین ها و مواد معدنی بسیار ارزشمند است . البته مصرف مرکبات ترجیح دارد.


همچنین باید تاکید شود که آبمیوه های پاکتی موجود در بازار ، نمی تواند جایگزین خوبی برای آبمیوه های طبیعی یا میوه شود .


البته باید سعی شود که در سفره شام و سحر از نان های کامل همچون نان سنگک یا جو استفاده شود زیرا که غنی از ویتامین های گروه B ب بوده و مقدار لازم فیبر دارند. ویتامیـن های گـروه ب در سـوخت و سـاز بـدن و حفـظ سـلامت اعصـاب و پوسـت و مو نقـش مهمی دارند . فیبر های غذایی هم در جلو گیری از یبوست و حفظ سلامتی روده ها مفید هستند .


کارشناسان تغذیه همواره توصیه می کنند شهروندان می بایست مصرف روغن های جامـد نبـاتی و حیـوانی، کره، خامه، سس سفید، انواع دسر ها و شیرینی ها و شکلات را کاهش دهند و از روغن های مایع گیـاهی همچون روغن زیتـون و دانـه های گیـاهی همانند پسته، بادام زمینی و غیره استفاده کنند.


همچنین سعی شود یک لیـوان شـیر یا ماست را حتمـا در یکی از این سـه وعـده مصرف شود زیرا این گروه منبع خوبی از کلسیم و ویتامین های گروه آ ، دی ، ب 12، ب 2 هستند و چنانچه کمی شیـره انگـور را در آب خنـک بریزید و کمـی آب لیموی ترش به آن بیفزایید، یک شربت خوشمزه و مغذی به دست می آید که بجای آب می توانید استفاده نمایید البته در صورت ابتلا به بیماری قند، از آن استفاده نکنید .


و در پایان باید گفت که مصرف کله پاچـه، سیرابی و شیر دان باعث احساس تشنگی زیاد در طول روز می شـود لذا بهـتر اسـت روزه داران عزیز از این غـذاها کمتر استفـاده کنند و در صورت علاقه، به صورت کم آب، کم نمک و آن هم تنها در وعده افطار یا شام میل کنند و همچنین برای جلوگیری از یبوسـت به دلیل کم شدن مصرف آب در ماه مبارک، حتما از سبزیجـات پختـه و خـام، خـورش های آلـو، کرفـس و میـوه ها استفاده شود.


حسین عبدالعزیزی، کارشناس بهداشت مواد غذایی/ خوزنا

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
  مخاطب گرامی: از انتشار نظرات تکراری و یا حاوی کلمات توهین آمیز معذوریم
  کد امنیتی:
 
 آخرین اخبار
  قاتل شادگانی در مخفیگاهش دستگیر شد
  رشیدی‌نیک سرپرست اداره راه و شهرسازی ایذه شد
  توده جدید گرد و غبار فردا وارد خوزستان می شود
  4کشته در حوادث رانندگی روز گذشته خوزستان
  حضور سعید حلافی در لیگ عراق
  مدارس و دانشگاه‌های 20 شهر خوزستان در روز یکشنبه تعطیل شد
  نتایج نهایی تکمیل ظرفیت کنکور سه‌شنبه اعلام می‌شود
  منوچهر پوراحمد درگذشت
  دلار ۴۵۰۰ تومان شد
  فوت سالیانه ۲۰۰۰ نفر به دلیل حوادث ناشی از کار در کشور
  اعلام آمادگی سپاه پاسداران برای بارورسازی ابرها
  تاریخ اعلام نتایج آزمون استخدامی آموزش‌ و پرورش
  سکه یک میلیون و 511 هزار تومان شد
  جزییات کنکور سراسری۹۷ تشریح شد
  جزئیات توزیع سبد جدید کالا
  مهد میلیاردرهای دنیا کجاست؟
  ماجرای مرموز کشف جسد ۳ عضو خانواده
  تعداد کلانتری‌ها در سراسر کشور افزایش می‌یابد
  پاکستانی ها دوباره با قطار به ایران می‌آیند
  پیگیری احداث فاز دوم منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی
  جاده هندیجان به ماهشهر تا پایان سال به اتمام می رسد
  گزینه چینی‌ها؛ بیرون کشیدن نفتکش سانچی از آب
  آغاز ثبت نام کنکور ۹۷ ؛از فردا
  ادارات اهواز تعطیل شد
  سرپرست انجمن کیوکوشین و دفاع شخصی دانشگاه پیام نور خوزستان منصوب گردید
  دوره جهادی سبیل السعاده در دانشگاه پیام نور استان خوزستان برگزار گردید
  عملیات احداث پارک انرژی دزفول تا دهه فجر به پایان می رسد
  بردیف: آزمون در جام‌جهانی خود را ثابت می‌کند
  شرایط جدید بازنشستگی کارمندان دولت مشخص شد
  مدال طلای ایران به کشتی گیر آکادمی سینا صنعت ایذه رسید
  "بدون تاریخ، بدون امضاء" از ۲۵ بهمن اکران می‌شود
  طرح احیای جنگل های دز آغاز شد
  عضویت یک خوزستانی در فدراسیون نجات غریق
  فردا؛ تداوم گرد و خاک داخلی و وقوع گرد و خاک عراقی در خوزستان
  تمام ادارات توزیع برق خوزستان در آماده‌باش هستند
  زمان دقیق دیدار لغو شده فولاد – پیکان مشخص شد
  ویروس آنفلوانزا با تنفس هم منتقل می‌شود
  ربات ارزیاب سانچی فردا زیرآب می‌رود
  امشب؛ آخرین فرصت ثبت‌نام در آزمون دستیاری فوق تخصصی
  معاون وزیر: سال آینده جهش قیمت مسکن نداریم
  ۲۰۱۷ دومین سال گرم جهان از سال ۱۸۸۰
  حال اسطوره فوتبال جهان خوب نیست
  شرایط و میزان افزایش حقوق معلمان در سال ۹۷
  زمستان دیگر سرد نیست
  مدارس 15 شهر استان خوزستان فردا تعطیل است
  ادامه گرد و غبار خوزستان تا آخر وقت امروز
  گرد و خاک بازی فولاد - پیکان را لغو کرد
  آخرین وضعیت جسمانی مسعود کیمیایی در بیمارستان
  ارتباط ۵۰ درصد «طلاق‌»ها در کشور، با اعتیاد
  فروش اوراق مشارکت قطار شهری اهواز تا پایان سال
  تولید بنز در ایران از اوایل سال ۹۷
  تماشای بازی فولاد – پیکان رایگان شد
  زمان اعلام اسامی ۲۰هزار واجد شرایط کسرخدمت‌های جدید سربازی
  ادامه آخرین اخبار
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
خوزنا شروع فعالیت: 1388
khoozna@gmail.com
پشتیبانی توسط: خبرافزار