صفحه اول     درباره ما     تماس     پیوندها  
شنبه، 27 آبان 1396 - 13:49   
  تازه ترین اخبار:  
 پر بیننده ترین ها
  خسته از تنفس غبار آرد
  برگزاری بیش از150برنامه متنوع فرهنگی آموزشی درشوشتر
  پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی آغاز شد
  همدردی کارکنان شهرداری شوشتربامردم حادثه دیده کرمانشاه
  پیش از گم شدن آیفون‌تان بخوانید
  مراسم سوگواری نبوی به میزبانی طایفه میرقائد
  اتمام امداد و نجات در نقاط زلزله زده
  رشته های مورد تایید مقطع دکتری دانشگاه آزاد اعلام شد
  تقدیر از پیشکسوتان علمی و فرهنگی در دزفول
  برپایی نمایشگاه خوشنویسی بزرگداشت قیصر امین پور در گتوند
  نواختن زنگ مطالعه به مناسبت هفته کتاب وکتابخوانی درشوشتر
  زیست‌شناسان یک سوسک را 3 چشمی کردند
  واکنش ایران به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه فرانسه در سفر به ریاض
  «ملک سلمان» به نفع ولیعهد از قدرت کناره می‌گیرد
  کدام گروه خونی در برابر آلودگی هوا مقاوم‌تر است؟
 
 تبلیغ
- اندازه متن: + -  کد خبر: 70681صفحه نخست » آخرین اخبار یکشنبه، 19 شهریور 1396 - 11:08
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی اعلام کرد :
استفاده از «تبلت» برای آموزش بزرگسالان بیسواد
  

خبرگزاری ایسنا:رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با استناد بر نتایج یک پژوهش ملی در مورد نحوه استفاده از فناوریهای نوین در سوادآموزی گفت: امکان استفاده از فناوری‌های جدید بدلیل زیرساختهای موجود و همچنین میزان آمادگی سوادآموزان برای پذیرش آنها ضعیف است؛ این در حالیست که محتوای آموزش قابل ارائه در فضای دیجیتالی کم است.

علی باقرزاده در همایش سوادآموزی در دنیای دیجیتال که به اهتمام این سازمان و با همکاری کمیسیون ملی یونسکو به مناسبت روز جهانی سوادآموزی برگزار شد، با اشاره به خاستگاه روز جهانی سواد آموزی گفت: 52 سال گذشته به پیشنهاد ایران، سران کشورها متعهد شدند بخشی از بودجه نظامی خود را به توسعه آموزش عمومی اختصاص دهند.
وی ادامه داد: باور همگان این بود که برای کنترل جنگ، ترویج صلح و پیشرفت و آبادانی جوامع، باید نگرش‌ها و بینش‌ها را اصلاح کرد، تا انسانها صلح جویانه بیاندیشند و برای پیشرفت و آبادانی محیط زندگی خود، عالمانه مشارکت و تلاش کنند و این مهم مقدور نمی‌شود، مگر اینکه به آموزش سوادآموزی روی آورند.

وی مولفه های توسعه پایدار و نقش سواد آموزی در دستیابی به آن را تبیین کرد و گفت: امروزه آموزش و بخصوص مهارتهای اساسی سواد، به عنوان مرکز ثقل تمام عناصر و مولفه های توسعه پایدار قلمداد شده و موتور حرکت تمام شئون زندگی انسانهاست. آموزش در بیرون کشیدن مردم از فقر و ناتوانی و استیصال تعیین کننده است.

باقرزاده همچنین به کارکردهای آموزش اشاره کرد و گفت: آموزش روشهای زراعی پایدار و درک مفاهیم تغذیه سالم و حفاظت از منابع طبیعی، تنوع زیستی و جلوگیری از اتلاف منابع و کاهش تولید زباله ، نقش اساسی دارد. آموزش ظرفیت کاربری پایدار منابع طبیعی و صیانت از اکوسیستم های مختلف را افزایش داده و موجب حفاظت، مصرف صحیح آب و انرژی و درک مردم از تغییرات اقلیمی و زیست محیطی و همچنین حفظ شهرها و افزایش تاب آوری آنها، نقش کلیدی دارد.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی افزود: آموزش در طیف وسیعی از مسائل مربوط به سلامت، سبک و شیوه زندگی، افزایش امید به زندگی و کسب اعتماد به نفس، برای حل مسائل و مشکلات روزمره تاثیر گذار است. دسترسی برابر به آموزش فراگیر و باکیفیت در کاهش نابرابری های اجتماعی و اقتصادی اثر جدی داشته و به پویایی اقتصادی، کارآفرینی و توسعه بازار کار کمک می کند.

به گفته باقرزاده، آموزش روحیه مشارکت جویی و مشارکت پذیری در تمام امور جامعه را افزایش داده و ظرفیت تحمل تفاوت ها و انتقاد از نابرابری ها را توسعه می دهد و در نهایت آموزش استعدادها و توانایی های خدادادی انسان ها را شکوفا ساخته و به آنها کمک می کند تا مراتب تعالی و کمال را بصورت تدریجی طی کنند.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی، سوادآموزی را بخشی از جریان آموزش دانست و عنوان کرد: سوادآموزی بخشی از جریان آموزش است که تلاش می‌کند فرصت دوم یادگیری و تواناسازی را برای افرادی که به هر دلیل فرصت آموزش عمومی را از دست داده‌اند، فراهم کند و نکته مهم این است که امروزه یادگیری خواندن و نوشتن، به تنهایی کفایت نمی‌کند و نمی تواند با توجه به آنچه که گفته شد، به فرد کمک کند تا او زندگی بهتری را تجربه کند. خواندن و نوشتن و حساب کردن باید ابزار و وسیله ای باشد برای آگاهی بیشتر و کسب معرفت بالاتر؛ بزرگسالان باید آنچه را که خوانده یا نوشته می شود را خوب بفهمند و درک کنند که برای چه می‌نویسند و برای چه می خوانند.

وی با اشاره به ضرورت تغییر روش ها و رویه های سواد آموزی تاکید کرد: باید روش ها و رویه های جاری را متناسب با تحولاتی که در زندگی واقعی مردم رخ داده، اصلاح کرد. باید سلطه محتوای ثابت و از پیش تعیین شده، فرو ریخته شود و موضوعاتی که زندگی فرد را در موقعیت های واقعی به چالش می کشد، در کانون برنامه ریزی درسی و آموزشی قرار گیرد. همچنین باید در تدوین مقررات و آئین نامه ها، حداکثر انعطاف مدنظرباشد.

باقرزاده افزود: باید در اجرای برنامه ها، حداکثر مشارکت مورد توجه بوده و برنامه های طوری طراحی و اجرا شوند که حداکثر سودمندی را برای مشارکت کنندگان و ذینفعان به دنبال داشته باشند.

وی همچنین به چالش های عمده پیش روی سواد آموزی پرداخت و گفت: فقدان تقاضا و انگیزه یادگیری در جامعه هدف، یکی از مهمترین موانع اجرای برنامه‌های سوادآموزی در جهان اعلام می‌شود. پژوهش ها نشان می‌دهد، نداشتن فرصت کافی، ابهام در اهداف آموزش و مشخص نبودن آنچه که باید یاد بگیرند، نگرش منفی به یادگیری ، زمان و مکان و محتوای نامناسب، بالا بودن هزینه فرصت از دست رفته، عدم انطباق روش و محتوا با شرایط و نیازهای فراگیران و مواردی از این قبیل در ناکامی برنامه های سواد آموزی و موفقیت فرآیند جذب، نگهداشت و آموزش افراد بی‌سواد و کم‌سواد تاثیرگذار بوده اند.

وی ادامه داد : همچنین نتایج پژوهش‌های دیگری نشان می دهد که سوادآموزی باید به استقلال و آزادی فراگیران توجه کند و هرگونه اجبار را از بین ببرد. سوادآموزی باید خودکاری و خودجوشی را در فراگیران افزایش دهد؛ سوادآموزی باید اعتماد به نفس و شهامت را در افراد تقویت کند تا آنها برای رسیدن به اهداف خود امیدوارتر شوند؛ سوادآموزی باید روحیه همدلی و مشارکت موثر را تقویت کند و اینکه سوادآموزی باید قدرت ریسک کردن و خطرپذیری و جرات اشتباه کردن و اعتراض کردن را در افراد پرورش دهد.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در ادامه به شعار روز جهانی سواد آموزی اشاره کرد و گفت: شعار روز جهانی امسال ،" سوادآموزی در دنیای دیجیتال" است ، بنظر می رسد این رویکرد با شرایط و نیازها و ویژگی‌های بزرگسالان تناسب بیشتری دارد و می تواند فرصت خوبی را برای تغییر جریان عرضه محوری به تقاضا محوری فراهم کند.

باقرزاده افزود: سازمان نهضت سوادآموزی با درک این فرصت، در پنج سال گذشته پژوهش و اجرای آزمایشی آموزش از طریق تبلت به بزرگسالان بی سواد، آموزش مهارتهای اولیه icdl ویژه فراگیران دوره دوم سوادآموزی و انتشار کتاب "خانواده سلامت " همکاری با جهاد دانشگاهی تهران را انجام داده است.

باقرزاده اضافه کرد: به نظر می‌رسد سوادآموزی در انتخاب ابزارها و روش‌های یاددهی – یادگیری‌، ‌باید توجه بیشتری به فناوری های جدید داشته باشد. پذیرش فناوری نو از سوی کاربران از عوامل کلیدی موفقیت یک فناوری است، این پذیرش در بستر زمان شکل می گیرد و نیازمند فرصت کافی است.

وی با بیان اینکه نتایج یک پژوهش ملی در مورد نحوه استفاده از فناوری های نوین در سواد آموزی نشان می دهدکه امکان استفاده از فناوری از منظر زیرساخت برای سوادآموزان ضعیف است اظهار کرد: مهارت نیروی انسانی برای سازماندهی مراحل تدریس بر اساس فناوری در حد قابل قبول نیست. همچنین آمادگی سوادآموزان برای پذیرش فناوری جدید ضعیف است و قابلیت محتوای آموزش برای ارائه در فضای دیجیتال حداقلی است.

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
  مخاطب گرامی: از انتشار نظرات تکراری و یا حاوی کلمات توهین آمیز معذوریم
  کد امنیتی:
 
 آخرین اخبار
  کشف قطعه فسیل مهره دار در منطقه شکار ممنوع بدیل بهبهان
  نامزدهای بهترین‌های فوتبال آسیا اعلام شد
  راه‌اندازی وبسایت اولین جشنواره ملی تئاتر نفت
  طرح تنوع‌بخشی فضای سبز شهر اهواز اجرا می‌شود
  وام 10 میلیونی به مددجویان زلزله‌زده و افزایش ۲ برابری مستمری‌شان تا پایان سال
  لوازم خانگی گران نشده است
  قیمت انواع سکه و ارز در نخستین روز هفته
  پیشنهاد جدید مجلس برای حذف یارانه نقدی
  ایستگاه موقت لرزه‌نگاری قصرشیرین راه اندازی شد
  شناسایی 23 هزار اولیای بی‌سواد دانش‌آموزان در خوزستان
  راهی برای یافتن گوشی‌ سرقتی
  ساخت 6 عدد استینگر برای نصب بر دهانه چاه 147 رگ سفید
  هجدهمین نمایشگاه صنعت ساختمان خوزستان در اهواز برگزار می‌شود
  ثبات قیمت‌ها در بازار میوه
  آلمان بانک سپه ایران را تحریم کرد
  تقدیر از پیشکسوتان علمی و فرهنگی در دزفول
  ازدواج‌های زودهنگام بین کودکان جای نگرانی دارد!
  تشکیل سازمان ملی کارآفرینی تا پایان آذر
  معرفی نفرات برتر مسابقات تنیس‌روی‌میز خوزستان
  تقلب در بازار سکه نداریم
  آلودگی ۶۰ درصدی "بن‌سای" و "لاکی‌بامبو"های چینی و تایلندی
  فیروز نادری شماره حساب یک موسسه خیریه را منتشر کرد
  کنترل بهداشت محیط و بیماری‌های واگیر در اولویت مناطق زلزله‌زده
  برنامه بزرگ چین برای مقابله با آلودگی هوا
  معامله شاهزاده‌های بازداشتی سعودی با بن سلمان
  زلزله‌زدگان از امروز دفترچه خدمات امدادی می‌گیرند
  امضا تفاهمنامه مشترک سپاه وبنیادمسکن برای بازسازی مناطق زلزله زده
  شنبه تعطیل نیست
  رونالدو: ۷ فرزند و ۷ توپ طلا می‌خواهم
  رشته های مورد تایید مقطع دکتری دانشگاه آزاد اعلام شد
  آغاز برپایی دکلهای حفاری 93 و 94 فتح در موقعیت عملیاتی رگ سفید
  آغاز تکمیل ظرفیت کنکور ۹۶ از سه شنبه
  کدام گروه خونی در برابر آلودگی هوا مقاوم‌تر است؟
  پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی آغاز شد
  کار داعش در عراق یکسره شد
  یارانه آبان ماه واریز شد
  فهرست کالاهای مورد نیاز مناطق زلزله‌زده اعلام شد
  خسته از تنفس غبار آرد
  برپایی نمایشگاه خوشنویسی بزرگداشت قیصر امین پور در گتوند
  پیش از گم شدن آیفون‌تان بخوانید
  واکنش ایران به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه فرانسه در سفر به ریاض
  آمار کشته‌شدگان زلزله کرمانشاه به 436 نفر رسید
  زیست‌شناسان یک سوسک را 3 چشمی کردند
  موعد اعلام گنجاندن کره شمالی در فهرست تروریسم
  «ملک سلمان» به نفع ولیعهد از قدرت کناره می‌گیرد
  اتمام امداد و نجات در نقاط زلزله زده
  برگزاری بیش از150برنامه متنوع فرهنگی آموزشی درشوشتر
  همدردی کارکنان شهرداری شوشتربامردم حادثه دیده کرمانشاه
  نواختن زنگ مطالعه به مناسبت هفته کتاب وکتابخوانی درشوشتر
  مراسم سوگواری نبوی به میزبانی طایفه میرقائد
  افزایش قیمت نان پیش از موعد تخلف است
  ارتش و سپاه در حادثه زلزله جلوه زیبایی از هم‌افزایی را به نمایش گذاشتند
  جزئیات مدل جدید اینترنت ثابت غیرحجمی
  ادامه آخرین اخبار
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
خوزنا شروع فعالیت: 1388
khoozna@gmail.com
پشتیبانی توسط: خبرافزار