صفحه اول     درباره ما     تماس     پیوندها  
یکشنبه، 1 بهمن 1396 - 20:18   
  تازه ترین اخبار:  
 پر بیننده ترین ها
  تاریخ اعلام نتایج آزمون استخدامی آموزش‌ و پرورش
  رشیدی‌نیک سرپرست اداره راه و شهرسازی ایذه شد
  منوچهر پوراحمد درگذشت
  مدارس و دانشگاه‌های 20 شهر خوزستان در روز یکشنبه تعطیل شد
  دلار ۴۵۰۰ تومان شد
  توده جدید گرد و غبار فردا وارد خوزستان می شود
  دلار ۴۶۵۰ تومان شد
  سی تی اسکن شوشترماهیانه ازاعزام 900تا1000بیماربه خارج ازشهرستان جلوگیری می کند
  بهبود وضع معیشت کارگران با افزایش پلکانی حقوق
  قاتل شادگانی در مخفیگاهش دستگیر شد
  زمان معاینات پزشکی حج ۹۷ اعلام شد
  فوت سالیانه ۲۰۰۰ نفر به دلیل حوادث ناشی از کار در کشور
  نتایج نهایی تکمیل ظرفیت کنکور سه‌شنبه اعلام می‌شود
  97، از سخت‌ترین سال‌های صنعت برق خواهد بود
  گرد و غبار تا فردا در خوزستان ماندگار است
 
 تبلیغ
- اندازه متن: + -  کد خبر: 72654صفحه نخست » یادداشتشنبه، 20 آبان 1396 - 04:08
به مناسبت بزرگداشت هفته کتاب و کتابخوانی(20 تا 26 آبان96)؛
جامعه بی مطالعه، جامعه خطرناکی است !
  

به مناسبت بزرگداشت هفته کتاب و کتابخوانی(20 تا 26 آبان96)

کتاب ؛نماد آگاهی و رشد فکری و فرهنگی جامعه/جامعه بی مطالعه، جامعه خطرناکی است !

حسن بهنام-معاون پژوهش و برنامه‌ریزی اداره آموزش و پرورش ناحیه 4 اهواز

جامعه بی مطالعه، جامعه خطرناکی است !

پیشرفت و توسعه ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با بحث آموزش و پرورش به مفهوم عام کلمه دارد(نه لزوما وزارت آموزش و پرورش). بنیان و اساس توسعه هر جامعه و کشوری، داشتن انسان های دانا و سالم است. دانایی محوری، مفهوم انسانی توسعه است. بدون وجود انسان‌های دانا و سالم، توسعه در حد یک بحث و یک آرزو خواهد ماند. با رصد اوضاع امروز جامعه، شاخص‌های این دو مؤلفه مهم توسعه، یعنی«­دانایی و سلامت » را بسیار وخیم، نگران کننده، تهدید آفرین، فرصت سوز، هزینه افزا، بحرانی و برهم زننده نظم آینده جامعه در تمام حوزه‌های سیاسی، امنیتی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و...می‌توان تلقی کرد.

راه برون رفت از این وضعیت، تلاش برای آموزش بیشتر افراد جامعه است. رشد آگاهی‌ها و شعور و درک اجتماعی و مفاهمه ملی بین آحاد مردم و مدیران کشور، منجر به رشد سرمایه اجتماعی خواهد شد.

ریشه بسیاری از معضلات و مشکلات امروز ما، فرهنگی و ناشی از فقر دانایی است. فقر دانایی الزاماً فقر سواد و مدرک تحصیلی نیست. دانایی، عنصر و جوهره و اساس رفتارهای درست و مبتنی بر عقلانیت است. اصلاً عقلانیت زاییده توسعه است و از سوی دیگر،"توسعه" به‌ خصوص توسعه سیاسی، فرآیندی است که ضرورتاً در بستر"عقلانیت" رشد می‌نماید.

توسعه یافتگی و عقلانیت چنان درهم تنیده هستند که جدایی آن‌ها قابل‌تصور نیست.

دوری از خشونت یا مهار و کنترل آن، تزریق آرامش در جامعه، سیاست‌گذاری‌ها، تصمیم سازی و تصمیم‌گیری‌های درست و علمی و کارشناسی خرد و کلان ملی که بر زندگی فرد فرد ما تأثیرگذارند و سلامت روحی، جسمی، اخلاقی و اجتماعی ما را به دنبال دارد، همه و همه دریک کلمه خلاصه می‌شود: "توسعه و عقلانیت".

تأکید بر این نکته ضروری است که "مسیر توسعه کشور" از "پیشرفت و ارتقای فرهنگی" جامعه می‌گذرد که آن نیز بدون ارتقای سطح آگاهی، دانش، معرفت و فضیلت شهروندان جامعه میسر نیست.

به نظرمی رسد پیمودن این "مسیر"باید با رویکرد فرهنگی باشد تا مانایی و پایداری فرهنگی اتفاق افتد و یک راهش، خواندنِ کتاب‌های مفید و مؤثر است.

بدون تردید و یقیناً یکی از ابزارهای بسیار مؤثر در توسعه فرهنگی، "کتاب" و استفاده مناسب از ظرفیت‌های آن در مسیر تعلیم و تربیت آحاد جامعه به‌ عنوان عناصر سازنده جامعه پویا و توسعه‌ یافته است.

در واقع "کتابِ "خوب و مفید، خشت اول بنای توسعه است. هر شهروند ایرانی با هر کتابی که می خواند به ساختن این بنا کمک کرده است.

در این میان بهترین و مؤثرترین رویکرد در سیاست گذاری برای تقویت فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، تشویق، جذب و تربیت کودکان و نوجوانانِ ما- در خانه و مدرسه- است،یعنی پایه گذاری یک عادت خوب در سنین پایین.

البته نقش کتابخانه های آموزشگاهی مدارس ما- به عنوان موتور توسعه فرهنگ مطالعه- بسیار مهم تر و چشمگیرتر است.

یافته های پژوهشی نشان می دهد بین میزان استفاده از کتابخانه های آموزشگاهی و پیوند دانش آموزان با مدرسه رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. یعنی هرچقدر وضعیت کتابخانه مدرسه مطلوب تر باشد به همان اندازه نیز پیوند دانش آموزان با مدرسه بهتر است.

همچنین بین میزان استفاده از کتابخانه های آموزشگاهی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.

اما براساس آمارها و تحقیقات، فقدان یا وضعیت نامطلوب کتابخانه های آموزشگاهیِ مدارسِ کشور، بسیار ناامیدکننده است،به گونه ای که میزان استفاده دانش آموزان از آنها در سطح بسیار پایین بوده و یا اصلا استفاده نمی کنند.

این بررسی ها نشان می دهد وضعیت کتابخانه های مدارس از لحاظ ساخت و فضا، تجهیزات فیزیکی، تعداد کتاب ومنابع کتابخانه ای، بودجه، ارائه خدمات، نیروی انسانی متخصص، استفاده از فناوری های جدید مانند رایانه، لوح های فشرده آموزشی و...با مشکل اساسی روبرو بوده و در تمام زمینه ها در حد استاندارد کتابخانه های مدارس نیستند و به طور کلی می توان گفت با چالش های جدی مواجه اند و توان پاسخگویی به نیازهای دانش آموزان را ندارند.

این در حالی است که امروزه جذابیت ها،قابلیت ها و ظرفیت های خیره کننده شبکه های اجتماعی و رسانه های مجازی مانند تلگرام و ...که توانسته اند کاربران پرشمار و روزافزونی را برای ساعت های طولانی به خود مشغول کنند، کارِ تشویق و ترغیب افراد به مطالعه کتاب را بسیار سخت تر و ضروری تر از قبل هم کرده است.

اما همین رسانه های مجازی در کنار افزونگی اطلاعات و پیشرفت های شتابان فناوری اطلاعات، گرچه اطلاعات مورد نیاز را به سرعت در اختیار قرار می دهد اما با ایجاد چالش هایی برای جامعه امروزی و به خاطر تنوع در شیوه های دسترسی به منابع و همچنین پایین بودن سواد رسانه ای اغلبِ کاربران، موجب سردرگمی آنها خصوصا دانش آموزان شده است.

تجهیز کودکان و نوجوانانِ امروز به اطلاعات و مهارت های لازم برای زندگیِ فردا توسط آموزش و پرورش، باعث می شود تا سایر نهادهای جامعه در ارائه نقش خود موفق تر عمل کنند.

کتاب و کتابخانه ها و مراکز اطلاعاتی، ابزارهای مؤثری هستند که در کنارِ نظام آموزشیِ موجود، اطلاعات مورد نیاز را دراختیار دانش آموزان قرار می دهند.

چنین ضرورت هایی می طلبد متولیان امر سمت و سوی تلاش ها، طرح ها و برنامه های خود را برای«توسعه یادگیری»  به گونه ای سامان دهند که دانش آموزان در فضای کتابخانه ایِ مجهز و آکنده از زیبایی، جذابیت، شادی و نشاط، زندگی کنند،کاوش و مطالعه کنند، یادبگیرند، تجربه بیندوزند و تمرین مباحثه و تفکر انتقادی و گفت وگو نمایند و به این باور برسند که «کتاب، نماد آگاهی» است.

در فضای عمومی جامعه نیز می توان با تشویق و مشارکت مردم، گام های مؤثری در این زمینه برداشت و بازارکساد مطالعه را رونقی دوباره بخشید. تقویت راه های آسان و کم هزینه ای مانند: ایجاد ایستگاه مطالعه ، طرح نذرکتاب-نذر دانایی، طرح کتابت را بخوان و جا بگذار، و ...در مترو، اتوبوس، پارک ها، اداره ها، سازمان ها و... می تواند به گسترش فرهنگ کتابخوانی و جذب افراد کم مطالعه و بی مطالعه منجرشود. مردم باید به این باور برسند که جامعه بی مطالعه، جامعه خطرناکی است!!

به عنوان مثال، تحقیقات مؤسسه بین المللی مطالعاتی اقتصاد و صلح در بیش از 160 کشور جهان در سال های 2015 تا 2017  نشان داد که بین سطح مطالعه و میزان انواع خشونت در جامعه رابطه معکوس و معناداری وجود دارد. جالب این که در بررسی های این مؤسسه، 30 کشور اول، از آرام ترین، امن ترین و مهربان ترین کشورهای جهان، در صدر لیست کشورهای پرمطالعه هستند و در مقابل، میزان مطالعه در کشورهای خشونت آمیز و ناامن بسیار پایین گزارش شده است.

در این گزارش، ایران با بیش از 6 میلیون نزاع خیابانی و انواع خشونت-که دومین عامل مرگ ومیر ناشی از حوادث در کشور،بعد از تصادفات جاده ای  بوده- و بیش از 15 میلیون پرونده جدید در محاکم قضایی در سال گذشته، جزو کشورهای با خشونت بالا قرار گرفته است که باتوجه به پایین بودن سطح مطالعه در کشور، جای تأمل و تلاش فراوان دارد و تنها راه جلوگیری از بروز چنین حوادثی و کاهش انواع آسیب های اجتماعی، آموزش بیشتر به مردم و ارتقای فرهنگ عمومی برای داشتن جامعه ای سالم است.     

به هرحال با چنین دغدغه هایی است که شعار محوری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران "یک کتاب بیشتر بخوانیم" و در هفته کتاب امسال نیز " آینده روشن با خانواده کتابخوان" عنوان شده است.

پس برای این که مجبور نشویم تمام تاریخ را دوباره تجربه کنیم بیایید"کتاب"،  "بیشتر" بخوانیم و با خواندن و مطالعه کتاب آشتی کنیم تا ملتی توسعه یافته، صاحبِ عقلانیت، دانا و سالم باشیم.

فعال فرهنگی-اجتماعی

 

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
  مخاطب گرامی: از انتشار نظرات تکراری و یا حاوی کلمات توهین آمیز معذوریم
  کد امنیتی:
 
 آخرین اخبار
  کارت عابربانک خود را به دیگران نسپارید
  بانوی خوزستانی، مربی تیم‌ملی کاراته شد
  جعبه سیاه سانچی امروز یا فردا بازگشایی می‌شود
  3 رکاب زن خوزستانی در ترکیب تیم ملی سرعت
  سفیر چین در ایران: آماده بیشترین همکاری با خانواده‌های درگذشتگان سانچی هستیم
  مراسم ختم جانباختگان سانحه کشتی سانچی
  ۲۵ هزار گوشی قاچاق قطع شد
  سوم بهمن یک روز بخصوص برای دیجی‌کالا
  روحانی فردا شب با مردم گفت‌وگو می‌کند
  کشف 100 هزار لیتر سوخت قاچاق در آب‌های شمالی خوزستان
  گرد و غبار تا فردا در خوزستان ماندگار است
  97، از سخت‌ترین سال‌های صنعت برق خواهد بود
  دلار ۴۶۵۰ تومان شد
  دیدار تیم‌های فوتبال نفت‌مسجدسلیمان و ایران‌جوان لغو شد
  توزیع «سبد کالا» جدید در آینده نزدیک
  سی تی اسکن شوشترماهیانه ازاعزام 900تا1000بیماربه خارج ازشهرستان جلوگیری می کند
  تقدیرازفعالیت های آموزشی هیات کبدی استان خوزستان
  فردا؛ آغاز رزمایش مشترک ارتش در سواحل مکران و دریای عمان
  کودک 6 ساله در رودخانه اروند صغیر خرمشهر غرق شد
  تاکنون تصمیمی برای تعطیلی ادارات اهواز اخذ نشده است
  بودجه گرد و غبار خوزستان حذف شد
  بهبود وضع معیشت کارگران با افزایش پلکانی حقوق
  مدال برنز جام جهانی سوئیس بر گردن یخنورد ایرانی
  آغاز ثبت نام کنکور از ساعت ۱۶
  زمان معاینات پزشکی حج ۹۷ اعلام شد
  سهم «سوابق تحصیلی» در کنکور ۹۷ چقدر است؟
  سقف جدید معافیت مالیاتی حقوق در سال ۹۷
  قاتل شادگانی در مخفیگاهش دستگیر شد
  رشیدی‌نیک سرپرست اداره راه و شهرسازی ایذه شد
  توده جدید گرد و غبار فردا وارد خوزستان می شود
  4کشته در حوادث رانندگی روز گذشته خوزستان
  حضور سعید حلافی در لیگ عراق
  مدارس و دانشگاه‌های 20 شهر خوزستان در روز یکشنبه تعطیل شد
  نتایج نهایی تکمیل ظرفیت کنکور سه‌شنبه اعلام می‌شود
  منوچهر پوراحمد درگذشت
  دلار ۴۵۰۰ تومان شد
  فوت سالیانه ۲۰۰۰ نفر به دلیل حوادث ناشی از کار در کشور
  اعلام آمادگی سپاه پاسداران برای بارورسازی ابرها
  تاریخ اعلام نتایج آزمون استخدامی آموزش‌ و پرورش
  سکه یک میلیون و 511 هزار تومان شد
  جزییات کنکور سراسری۹۷ تشریح شد
  جزئیات توزیع سبد جدید کالا
  مهد میلیاردرهای دنیا کجاست؟
  ماجرای مرموز کشف جسد ۳ عضو خانواده
  تعداد کلانتری‌ها در سراسر کشور افزایش می‌یابد
  پاکستانی ها دوباره با قطار به ایران می‌آیند
  پیگیری احداث فاز دوم منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی
  جاده هندیجان به ماهشهر تا پایان سال به اتمام می رسد
  گزینه چینی‌ها؛ بیرون کشیدن نفتکش سانچی از آب
  آغاز ثبت نام کنکور ۹۷ ؛از فردا
  ادارات اهواز تعطیل شد
  سرپرست انجمن کیوکوشین و دفاع شخصی دانشگاه پیام نور خوزستان منصوب گردید
  دوره جهادی سبیل السعاده در دانشگاه پیام نور استان خوزستان برگزار گردید
  ادامه آخرین اخبار
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
خوزنا شروع فعالیت: 1388
khoozna@gmail.com
پشتیبانی توسط: خبرافزار