صفحه اول     درباره ما     تماس     پیوندها  
چهارشنبه، 29 اسفند 1397 - 11:27   
  تازه ترین اخبار:  
 صفحه اول روزنامه های کشور
 
 یادداشت
  توسعه نیافتگی خوزستان هم ریشه حاکمیتی دارد و هم ریشه مردمی
نگاه مدیران استان به موضوع توسعه بیشتر یک نگاه کالبدی است تا زیرساختی و محتوایی. به طورمثال در بازسازی آبادان و خرمشهر میلیاردها تومان پول هزینه شد، ولی هنوز زخم های جنگ، بر چهره خسته خرمشهر مشهود است و تبعات آن یعنی بیکاری ،توسعه نیافتگی ،حاشیه نشینی همچنان نمایان است زیرا در بازسازی خرمشهر، نگاه به توسعه بیشتر کالبدی بود تا زیر ساختی، بازسازی خانه ها صورت گرفت ولی بازسازی زیرساخت‌های اقتصادی خرمشهر، ظرفیت بندری، صادرات و واردات آن احیاء نشد. بنابراین همچنان رنگ فقر و توسعه نیافتگی و برچهره این شهرها نمایان است
  جانبازان بنیاد کجای مملکت هستند؟
  منابع حذف یارانه‌ها، فرصتی برای توسعه انسانی در خوزستان
  تجلی عشق در دیار عاشقی
  شهری تنها و خسته بنام اهواز
  شنبه خونین اهواز
  از فضای واقعی تا فضای مجازی
  برای خودمان قدم خیر برداریم
  خبرنگار عزیز هر روز، روز توست
  بازنشستگان حاکم!
 
 گزارش
  آهوی ریم در دام بی تدبیری!
  فاضلاب شهری؛ بزرگترین تهدید سلامتی انسان
  از زالودرمانی تا فواید بسیار آن
  سد گتوند بلای جان کشاورزی در خوزستان
  نشست هیئت علمی موسسه ی زبان خوزی گویش(دزفولی/شوشتری) برگزار گردید
  سرریز فاضلاب ها تهدید بزرگ سلامتی عمومی مردم
  "آب نمک" روی زخم‌های 38 ساله آبادان و خرمشهر
  کانال علی کمال کنام و آلودگی های زیست محیطی!
  کتاب ، انسان و محیط زیست چقدر در روند آموزشی دانش آموزان تاثیر دارند؟
  تعطیلات نوروزی، بهترین دو هفته سال
 
 معرفی کتاب
معرفی کتاب
معرفی کتاب
در سال 2012 نگاشته و منتشر شد و جایزه دانش‌آموزان «مین» در سال 2014 و جایزه «مارک تواین» در سال 2015 را کسب کرد. ساخت فیلمی در سال 2017 بر اساس این رمان، کتاب «اعجوبه» یا «شگفتی» را دوباره در کانون توجه قرار داد و سبب شد مردم برای خریدش به کتاب‌فروشی‌ها هجوم ببرند
- اندازه متن: + -  کد خبر: 77215صفحه نخست » آخرین اخبار سه شنبه، 4 اردیبهشت 1397 - 21:50
کتاب ، انسان و محیط زیست چقدر در روند آموزشی دانش آموزان تاثیر دارند؟
  

 استان خوزستان که همواره با پدیده های گوناگون از جمله ریزگردها، کم آبی و خشکسالی دست و پنجه نرم می کند و فعالان محیط زیست و مردم در این چند ساله اقداماتی اعم از اعتراض به عدم انتقال آب و حفظ محیط زیست انجام داده اند تا شاید با اتفاقات بحرانی برای استانی که یک سوم آب کشور را تامین می کند روبرو نشود.
به گزارش خوزنا ؛  از سال 96 کتابی تحت عنوان انسان و محیط زیست به دروس آموزش و پرورش اضافه شده تا پرورش نسلی آگاه، مسئولیت‌پذیر، فعال و امیدوار به آینده باشد.

در همین ربطه اکرم عیسوندی سرگروه و مدرس کشوری درس انسان و محیط زیست و زمین شناسی در خوزستان در گفت و گو با خبرنگار خوزنا میگوید : کتاب ، انسان و محیط زیست بر اساس ۷ محور و رکن اصلی محیط زیست که شامل آب، خاک، هوا، انرژی، زباله، تنوع زیستی و گردشگری هستند؛ تهیه و تدوین شده است. در واقع محیط ترکیبی از آب ، هوا و سنگ  می باشد و در نهایت با ورود موجود زنده اعم از انسان و جانوران و گیاهان، محیط زیست را رغم می زنند و این کتاب مشمول این موارد است.
عیسوندی در ارتباط با اینکه  استقبال دانش آموزان از این کتاب چگونه بوده می گوید: با توجه به متن روان و ساده و همچنین وجود تصاویر متنوع و روش خاص آغازین درس که با اخبار و بریده های روزنامه آغاز می شود آن را نسبتا منحصر به فرد کرده و با استقبال خوبی از طرف دانش آموزان مواجه شده است و البته در مواردی که از دبیران مرتبط و علاقمند برای تدریس این درس استفاده شده، استقبال دانش آموزان بیشتر هستند.
او در پاسخ به این سوال که از نظر شما امیدواری به حفظ محیط زیست با این کتاب بیشتر شده یاخیر، اذعان می کند: هدف اصلی این کتاب پرورش نسلی آگاه، مسولیت پذیر، فعال و امیدوار به آینده است، بنابراین پس از آگاهی دادن به دانش آموزان گام بعدی ایجاد انگیزه برای تغییر برخورد با محیط زیست است که خوشبختانه در مدت کوتاهی که امسال این کتاب برای اولین بار تدریس شد، امیدواری دانش آموزان بیشتر شده است.
سرگروه و مدرس کشوری درس انسان و محیط زیست و زمین شناسی در خوزستان در پاسخ به اینکه آیا راه کارهای آن در حد نصیحت هستند یا امکان عملی شدن آن هست یا خیر ادامه می دهد: این کتاب با آشنایی با محیط زیست و راهکارهای جلوگیری و حفظ آن تدوین شده است. اگر منظور از ارائه راهکارها برای بحران های زیست محیطی است که این موارد از دسترس دولت و سازمانهای مختلف خارج شده و همانطور که ذکر شد، تبدیل به بحران شده و در یک زمان کوتاه قابل حل نیست... مثل مسئله ریز گردها، اما راهکارها و تغییر نگرشها برای جلوگیری از بحران های جدید وجود دارند و عملی شدن راهکارها از همان ابتدا در رفتار دانش آموزان نسبت به محیط زیست متجلی می شود.
عیسوندی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین و بهترین قسمت هایی که در پایان این کتاب در هر فصل گنجانده شده است قسمتهای با عنوان چه باید کرد؟ من چکار کنم؟ از مسولان چه انتظاری دارم؟ هستند. تصریح می کند: با این پرسش ها راه کارها از نصیحت خارج شده و دانش آموزان در وحله اول حل مسائل زیست محیطی را از خود آغاز می کنند به طور مثال در پایان فصل زباله این نگرش در دانش آموز ایجاد می شود که مصرف گرایی باعث ایجاد و تولید زباله بیشتر می شود، از طرفی استفاده کمتر از ظروف یکبار مصرف و باز استفاده منجر به کاهش ورود زباله به محیط زیست خواهد شد. و در بسیاری از مناطق و دبیرستان های سراسر کشور نمایشگاه هایی  از کاردستی های با  ظروف پلاستیکی و بلا استفاده ساخته شده است.
 

اما نظر دانش آموزان در این مورد چگونه است ؟

دانش آموز پایه یازدهم در گفت و گو با خبرنگار خوزنا با اشاره به اینکه کتاب از جنبه ی تعلیمی بسیار کتاب خوبی است اما در دوره دبیرستان که دانش آموزان درس های سخت و تخصصی مهمی دارند مناسب نیست می گوید: این کتاب باید در متوسطه ی اول و نه تنها در یک سال بلکه در سه سال تدریس شود تا دانش آموزان به خوبی با مطالب کتاب آشنا شوند و هم در زندگی روزمره از آن استفاده کنند.
حدیث بهرامی دانش آموز دبیرستان نمونه دولتی دانشوران شهرستان شوش میگوید: دبیری که قرار است این کتاب را آموزش دهد باید دوره های آموزشی درباره ی این کتاب را دیده باشد نه اینکه از دبیرهای سایر درس استفاده شود و زنگ را به درس خود اختصاص دهند. این کتاب فقط نباید به صورت تئوری تدریس شود اردو های آموزشی مختلف مثل جمع آوری زباله در یک پارک یا کاشت درختان در روز درخت کاری می تواند بسیار مفید باشد و به دانش آموزان تعلیم داده شود.
این دانش آموز در پاسخ به اینکه مواردی که در کتاب ذکر شده را در روال زندگی خود رعایت می کنند اظهار می کند: با توجه به بحران های کم آبی در کشور ایران و استان خوزستان  موارد ذکر شده درباره ی سرانه ی مصرف آب کشور،  نسبت به قبل در مصرف آب بیشتر توجه کرده و به خانواده ام هم گوش زد می کنم.
بهرامی با بیان اینکه دوستانی که خود پایه یازدهم بودند با ارزش های این کتاب آشنایی داشتند و می دانستند کتاب بسیار مفیدی است، عنوان می کند: اما بقیه ی این دوستان که این کتاب را در دسترس ندارند تصور آنها نسبت به این کتاب جالب نیست و فکر می کنند که کتابی اضافی با ارزش های اجتماعی و فرهنگی پایین که فقط برای پر کردن زنگ های مدرسه اختصاص داده شده است.

علیرضا بنی نعمه رئیس گروه بررسی محتوای آموزشی و پرورشی اداره کل آموزش وپروش خوزستان با بیان اینکه آموزش و پرورش  چالشی را در کشور احساس کرده است و نهادهای متولی آن را به صورت کمتر در نظر گرفته اند یا حداقل به شکل رسمی به عرصه ورود نکردند؛ وظیفه خود دانسته که به عنوان بزرگترین نهاد آموزشی کشور گامی را با توجه به توانایی خودش برای روشنگری و سیاست گزاری این مسئله جهت فرهنگ سازی برای نسل های بعدی بردارد.
بنی نعمه می گوید: اما اینکه آموزش و پرورش متولی این موضوع باشد خیر نیست؛ بلکه سازمان های محیط زیست، منابع طبیعی، آب و برق، نهاد دولت و قانون گذارش خود مجلس است و این سازمان با توجه به احساس خلاء که دیده به سهم خود سعی کرده گامی بردارد تا شاید برای این امر به خودشان بیایند.
بنی نعمه بیان می کند: امسال اقدامات اساسی از جمله دعوت از سرگروه های آموزشی این درس با حضور مولف کتاب در استان انجام شد، این موضوع  را در سطح استان بیشتر گسترش داده ایم به گونه ای که رئیس آموزش پژوهش، مدیرکل کتب درسی و سازمان های محیط زیست، آب و برق، منابع طبیعی، اساتید دانشگاهی و معلمان این درس را در راستای فرهنگ سازی این موضوع فراخواندیم و سعی شده یک شروع خوبی را برای این موضوع رقم بزنیم و اینکه به تدریج چه می شود این برمی گردد به اینکه در کشور به چه شکل با این موضوع برخورد می شود اینکه کتاب درسی است بله و به جمع دروس درسی اضافه شده و از سال 96 -97 تدریس شده است.
او با بیان اینکه در مقاسیه با آن زمان که وجود نداشت و برای اولین بار این کتاب به کتب درسی اضافه شد است  می گوید: آموزش و پرورش یک سری وظایف دارد و طبق سند چشم انداز بنیادی موظف است محتوا را باتوجه به درجه علمی و رشدی دانش آموزش در هر پایه تدارک ببنید.
این مقام مسئول هدف از درس انسان و محیط زیست را پرورش نسلی آگاه، مسئولیت‌پذیر، فعال و امیدوار به آینده بر می شمارد و توضیح می دهد: این کتاب برای اولین  سال است که در مدارس تدریس می شود از این پس برای اندازه گیری میزان تاثیر آن پژوهشگران باید کاری تحقیقی با تکیه برنظرسنجی از دانش آموزان و معلمان انجام دهند تا میزان تاثیر آن در جامعه هدف مشخص شود، البته نگفته نماند که احتمالا این تاثیر با توجه به نو بودن اقدام تا اندازه ی تدریجی خواهد بود.
رئیس گروه بررسی محتوای آموزشی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان ادامه می دهد: در این راستا در سال تحصیلی 96-97 دو همایش آموزشی جامعه برای دبیران این کتاب جدید پیش بینی و اجرایی شد که همایش مشارکت کلیه ارگان های ذیربط از جمله سازمان حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی، سازمان آب و برق، دانشگاه و غیره با دعوت از رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و مدیر کل تالیف کتب درسی انجام شد، همچنین اساتید دانشگاه و کارشناسان تخصصی حوزه های مختلف یافته های خود را زمینه موضوعات درسی کتاب را در همایش ارائه کردند.این کتاب در دوره دوم متوسطه پایه یازدهم ارائه می‌شود
بنی نعمه با بیان اینکه این درس، درس عمومی و مشترک است که برای همه رشته های تحصیلی ارائه می شود می افزاید: همچنین بر بنیاد رویکرد برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران یعنی شکوفایی فطرت الهی استوار است و با توجه به عناصر پنجگانه علم، تفکر، ایمان، اخلاق و عمل و جلوی آن در چهار پهلوی خود، خلق، خلقت و خالق متعال سازماندهی و تعریف شده است. این درس برای نخستین بار به عنوان درس مستقل وارد نظام آموزشی کشور شد، هر چند دروس دیگر نیز به موضوعات محیط زیستی به طور جدی و با برنامه مشخص می پردازند.
او در پاسخ به اینکه در استان آیا این درس معلم اختصاصی دارد؟ عنوان می کند: عموما این درس توسط دبیران زمین شناسی، جغرافیا و زیست شناسی که هر سه مرتبط به موضوع هستند تدریس می‌شود اما بنا به ضرورت ممکن است در برخی مدارس توسط دیگر در دبیران نیز تدریس شود.
این مقام مسئول در پاسخ به این سوال چه شد که به این نتیجه رسیدند این کتاب جزوه دروس تدریس باشد؟ بیان می کند: عرصه فعالیت های محیط زیست، عرصه عمل آگاهانه، دلسوزانه، آینده‌نگرانه، داوطلبانه فردی و گروهی است. این عرصه تنها با آموزش هایی در چارچوب اهداف برنامه دروس ملی یعنی تفکر، ایمان، علم و عمل اخلاق به صورتی هم زمان و در پیوندی درونی با یکدیگر قابل تحقیق است. هر دانش آموز ایرانی می‌تواند آگاه و یک جهادگر پرتلاش در عرصه محیط زیست باشد. سفیران و جهادگرانی که می کوشند نه تنها خود که تمامی اطرافیان خود را به همراهی و همکاری با رهروان این راه برای حفاظت از زمین به عنوان یک امانت الهی فرا بخوانند و آینده ای متفاوت برای خود و آیندگان در رقم بزنند.
رئیس گروه بررسی محتوای آموزشی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان در ارتباط باتدوام این کتاب در بین دروس مدارس اذعان می کند: این کتاب یکی از دروس رسمی آموزشی در مدارس دوره دوم بوده و در حال حاضر پایه یازدهم تدریس می‌شود.

آرزو سلامت نیا کارشناس محیط زیست هم در اینباره  با بیان اینکه  آینده در دست فرزندان ما است و آموزش آنها نیز دارای اهمیت است‌ با آموزش است که بی احترامی به طبیعت و حیات وحش به صورت گناه و جنایت در می آید و فرزندانی را که ارزش های زیست محیطی را مانند ارزش های غیرقابل معامله زندگی بدانند تربیت کرد تا  الگوی مصرف و‌ زندگی خود را تغییر دهند زیرا که سبب دایره اثرگذاری عظیمی در جامعه می شود و به صورت زنجیروار بر عملکردهای افراد اثر می گذارد و رفتار آنها را در جهت تغییرات مثبت سوق می دهد .
سلامت نیا با بیان اینکه خانواده و آموزش و پرورش تاثیر مستقیمی در تغییر رویه و عملکرد زیست محیطی دارند؛ توضیح می دهد: این اقدامات نیز به دیگران و خود فرد احساس اثربخش بودن، ایجاد تغییر مثبت، امید به بهبود و دلیل  بهبود زندگی جمعی می شود. شروع رودخانه های بزرگ فقط قطرات هستند تا ما قطره هستیم ناتوان و آسیب پذیر هستیم ولی وقتی رودخانه شدیم آنگاه ما توانایی انجام هرکاری را داریم.

این مدرس ادامه داد : ابزار ما دانشگاهیان گفتن و نوشتن است. اما گویا نه گوشی نه چشمی به گفته ها و نوشته های ما توجه نمی کند. اظهار می کند: از یک سو ریزگردها، خشکسالی، کم آبی، آتش سوزی جنگل ها کشور را ویران می کند و از دیگر سو گرچه هزاران میلیارد تومان پول به نام این پدیده ها هزینه می شود اما همچنان این بحران ها گریبان گیر مردم‌ ما است‌. زیرا که   سیاست گذاری پژوهشی و دموکراسی تصمیم گیری در مدیریت محیط زیست دیده نمی شود و لازمه آن شناسایی کارشناسان و صاحبان صلاحیت واقعی دعوت آنان  برای  کار  در راستای مدیریت بهینه زیست محیط ایران  است. افرادی با  وجدان بیدار و ضمیر آگاه در راستای تصمیم گیری ها و اقدامات اجرایی قرار گیرند.
آرزو سلامت نیا با اشاره به اینکه شاهد فقدان قدرت برنامه ریزی مدون و عملگرا هستیم بیان کرد: در مرحله برنامه ریزی ایده آل گرا و اما نمی توانیم آنها را اجرایی سازیم. در ارزیابی عملکردها شاخص های کمی و میزان تاثیر پذیری اقدامات و پژوهش ها را نمی سنجیم در یک کلام  مشکلات زیست محیطی حل نمی گردد چرا که همتی وجود ندارد و  اراده ای ملی، فراگیر وجدی برای حل معضلات زیست محیطی دیده نمی شود.

گزارش : حدیث کریمی / خوزنا
 



 

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
  مخاطب گرامی: از انتشار نظرات تکراری و یا حاوی کلمات توهین آمیز معذوریم
  کد امنیتی:
 
 پر بیننده ترین ها
  تصویب ممنوعیت سگ‌گردانی در اماکن عمومی شهر اهواز
  پایه حقوق کارگران ۴۰۰ هزار تومان بیشتر شد
  بهای جدید بلیت سینما‌ها اعلام شد
  نان گران‌تر نمی‌شود
  43 مجتمع‌ خدمات رفاهی بین راهی در نوروز فعال است
  پیش بینی جو پایدار برای خوزستان تا پایان هفته
  تماس تلفن ثابت به ثابت در کشور روز اول عید رایگان است
  برترین گلزنان ملی فوتبال جهان در یک قاب
  هواداران استقلال و پرسپولیس از امروز بلیت دربی ۸۹ را تهیه کنند
 
 آخرین اخبار
  تماس تلفن ثابت به ثابت در کشور روز اول عید رایگان است
  تصویب ممنوعیت سگ‌گردانی در اماکن عمومی شهر اهواز
  هواداران استقلال و پرسپولیس از امروز بلیت دربی ۸۹ را تهیه کنند
  برترین گلزنان ملی فوتبال جهان در یک قاب
  43 مجتمع‌ خدمات رفاهی بین راهی در نوروز فعال است
  پیش بینی جو پایدار برای خوزستان تا پایان هفته
  بهای جدید بلیت سینما‌ها اعلام شد
  نان گران‌تر نمی‌شود
  پایه حقوق کارگران ۴۰۰ هزار تومان بیشتر شد
  دستمزد ۹۸ احتمالا امشب نهایی می‌شود
  مدیرعامل باشگاه پرسپولیس انتخاب شد
  استقرار 44 پایگاه امداد و نجات نوروزی در مسیرهای خوزستان
  قیمت بنزین در سال آینده افزایش پیدا نمی‌کند
  رتبه‌بندی معلمان فروردین ۹۸ به مجلس می‌آید
  تاثیر پیاده‌روی تند در کاهش فشار خون
  امروز آخرین مهلت نام‌نویسی در کاروان‌های عتبات نوروزی
  پرداخت سود سهام عدالت کارمندان و بازنشستگان به سال آینده موکول شد
  اعطای مرخصی به زندانیان به مناسبت فرارسیدن عید نوروز سال 1398
  مراقب هزینه‌های رومینگ باشید
  قیمت بلیت هواپیما و قطار افزایش نمی‌یابد
  احتمال نهایی‌شدن حداقل دستمزد در نشست فردا
  ۸ برگزیده در نخستین جشنواره شعر محلی تش دل هندیجان
  زمین های کشاورزی هندیجان از شاخص های مهم دربرداشت گندم قراردارد
  افتتاح وبهره برداری مرکز فوریتهای پزشکی درهندیجان
  مدارس تا 28 اسفند برقرار هستند
  اسامی سریال‌های نوروزی + زمان و ساعت پخش
  
  وضعیت قیمت دارو در سال آینده
  رونمایی از چهره جدید موزه آبادان در نوروز 98
  امکان مجدد ثبت‌نام آزمون کارشناسی ارشد علوم‌پزشکی فراهم شد
  تاج: سرمربی تیم‌ملی برای فیفا دی دوم انتخاب می‌شود
  سقف برداشت از خودپردازها به ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافت
  اخطاریه هواشناسی خوزستان در خصوص پیش‌بینی باران و باد
  با گرانفروشان جوجه یک‌روزه برخورد می‌شود
  پیکرهای ۱۱۵ شهید دفاع مقدس به کشور بازگشت
  توصیه‌های بهداشتی برای چهارشنبه‌سوری ایمن
  وزیر کشور: شرایط در سال ۹۸ سخت‌تر نخواهد بود
  جام جهانی ۲۰۲۲ قطر؛ ۳۲ یا ۴۸ تیم؟
  قیمت شیرینی شب عید افزایش نمی‌یابد
  کاهش سن مصرف موادمخدر به کمتر از ۱۲ سال
  ادعای تازه دانشمندان درباره کلسترولِ تخم مرغ
  واژگونی اتوبوس راهیان نور در ملایر
  توسعه نیافتگی خوزستان هم ریشه حاکمیتی دارد و هم ریشه مردمی
  مراسم سی و چهارمین سالگرد شهادت سردار محمد حاتمی در مسجدسلیمان برگزار شد
  تعطیلی شامگاهی سینماها در چهارشنبه‌سوری
  بازگشایی مابقی جاده ۴خطه بندر هندیجان به بندر ماهشهر
  طرح بسیج سلامت نوروزی در شهرستان هندیجان اجرا می‌شود
  بهره‌برداری از پروژه گازرسانی به روستاهای دیمه‌یعقوب و ابوعرابید بخش مرکزی شادگان
  همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین‌اجتماعی به کجا رسید؟
  مشهورترین ورزشکار جهان کیست؟
  زمان پخش «دورهمی» مشخص شد
  حقوق بگیران بالای ۴ میلیون تومان چه وضعیتی دارند؟
  زمان دقیق رایگان شدن ویزای عراق
  بازگشایی مابقی جاده ۴خطه بندر هندیجان به بندر ماهشهر
  رتبه نخست خوزستان در تولید گندم در 7 سال گذشته
کد نمایش در سایت یا وبلاگ
  ادامه آخرین اخبار
 
 وب گردی
روش درست کردن سبزه عید در تنگ شیشه ای
روش درست کردن سبزه عید در تنگ شیشه ای
  روش کوچک کردن پروستات با فرمول غذایی
روش کوچک کردن پروستات با فرمول غذایی
  معروف‌ترین غذاهای مقاصد گردشگری مهم دنیا
معروف‌ترین غذاهای مقاصد گردشگری مهم دنیا
  با مصرف این شربت خوش اخلاق شوید!
با مصرف این شربت خوش اخلاق شوید!
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
خوزنا شروع فعالیت: 1388
khoozna@gmail.com
پشتیبانی توسط: خبرافزار