صفحه اول     درباره ما     تماس     پیوندها  
یکشنبه، 29 اردیبهشت 1398 - 10:00   
  تازه ترین اخبار:  
 صفحه اول روزنامه های کشور
 
 یادداشت
  زنـی که قـلم را وادار به ستایشش کرد، زلیخا نظری به قلم ابوذر آبچر
  آقامون جنتلمنه بمبی بود که کاش آموزش و پرورش کشور را بیدار کند
  معلم خوب من و 15 کاری که انجام نمی‌دهد...
  مخابرات خوزستان، پر شتابتر از هر زمان!
  همجه های غیر منطقی بر علیه استانداری که بی نظیر است
  خشم خروشان رودها یا صدای سیلاب سدها
  توسعه نیافتگی خوزستان هم ریشه حاکمیتی دارد و هم ریشه مردمی
اگرچه در حوزه علوم انسانی و عوامل مرتبط به انسان و زندگی اجتماعی آن نمی توان مانند علوم طبیعی با قاطعیت رابطه علت و معلول بین پدیده ها ایجاد کرد ولی به طور نسبی می توان در تحلیل پدیده های اجتماعی روابط علت و معلولی پیدا کرد
  جانبازان بنیاد کجای مملکت هستند؟
  منابع حذف یارانه‌ها، فرصتی برای توسعه انسانی در خوزستان
  تجلی عشق در دیار عاشقی
 
 گزارش
  پیاز به نرخ دلار و خرمایی که به دهان خارجی‌ها شیرین است
  آهوی ریم در دام بی تدبیری!
  فاضلاب شهری؛ بزرگترین تهدید سلامتی انسان
  از زالودرمانی تا فواید بسیار آن
  سد گتوند بلای جان کشاورزی در خوزستان
  نشست هیئت علمی موسسه ی زبان خوزی گویش(دزفولی/شوشتری) برگزار گردید
  سرریز فاضلاب ها تهدید بزرگ سلامتی عمومی مردم
  "آب نمک" روی زخم‌های 38 ساله آبادان و خرمشهر
  کانال علی کمال کنام و آلودگی های زیست محیطی!
  کتاب ، انسان و محیط زیست چقدر در روند آموزشی دانش آموزان تاثیر دارند؟
 
 معرفی کتاب
معرفی کتاب
معرفی کتاب
در سال 2012 نگاشته و منتشر شد و جایزه دانش‌آموزان «مین» در سال 2014 و جایزه «مارک تواین» در سال 2015 را کسب کرد. ساخت فیلمی در سال 2017 بر اساس این رمان، کتاب «اعجوبه» یا «شگفتی» را دوباره در کانون توجه قرار داد و سبب شد مردم برای خریدش به کتاب‌فروشی‌ها هجوم ببرند
- اندازه متن: + -  کد خبر: 78175صفحه نخست » مقالهجمعه، 11 خرداد 1397 - 22:53
تحلیلی بر سیستم "روابط عمومی‌"های دولتی و غیر دولتی....!!
  

به قلم رحمت الله دانا مولف،نویسنده و محقق ؛ در جهان امروز،آنچه که بیشتر از هر تئوری می‌تواند تعاریف خاص و عام از هر تشکیلات به دنیای بیرون انتقال دهد، گونه و مدل‌های متعارف در برخوردهای‌ متقابل و رفتارهای فردی و اجتماعی است ، که این رفتارها در مقیاس خرد و کلان نیازمند سازماندهی رسمی طبق قوانین و مقررات ارادی هر سازمان یا شرایط خط مشی اداری هر سیستم است ، که این رسمیت در جهان واقع منتج به تاسیسِ مرکزی به نام "روابط عمومی" شده است.
سیستم روابط عمومی‌ِ مطلوب و یا نسبتاً مطلوب در جهان امروز به پیشانی عملکرد و بازوی اجرایی و اساسی بدنه‌ی ادارات و نهادهای دولتی چه در سطح ملی و چه محلی،و نیز ادارات خصوصی اعم از شرکت‌ها و بنگاه‌های شخصی و اشتراکی که باز هم در راستای وظایف و فعالیت‌های اختصاصی و اقتصادی خود مراودات مربوطه را با دولت و مردم ایفای نقش می‌کنند،سازماندهی و تعریف شده‌ است.   


برای بازتاب خط مشی اجرایی یک سازمان یا اداره نقش تمام نمای سیستم به عملکرد و اهداف قانونی و رفتاری"روابط عمومی" آن اداره بر می‌گردد،چرا که روابط عمومی نماینده‌ و ترجمان رفتار و گفتار و کردار مدیریت ارشد هر اداره و سازمان بحساب می‌آید.
نقش روابط عمومی در انعکاس عملکرد اجرایی و جذب سرمایه‌های معنوی و مادی و در کل کاریزمایی اجرایی آن اداره تحت مدیریت مربوطه با جلب رضایت مردم،می‌باشد.
علی‌ای‌حال،اگر بخواهیم روابط عمومی را به سه بُعد نگرشی عمده در جهان امروز تعریف کنیم به سه منتخب زیر می‌پردازم:

یک)،روابط‌عمومی واقعیت‌گرا (تبلیغاتی محض)یا ماکیاولیستی!( ReaList)

دوم)،روابط‌عمومی سازش‌گرا
(RevoLutionist)

سوم)،روابط عمومی خردگرا
(RationaList)


سه نگرش بیان شده هم در مکتوبات صاحب‌نظران قید شده است و هم استنتاجات حاصله از مقالات بعضی اساتید این حوزه بشمار می‌روند،بنابراین به این سه مهم بصورت تحلیلی می‌پردازم،بنوعی که شروع تحلیل را از گزینه آخر به اول تحلیل اشارات خواهم برد!:
بسم‌الله
۱_روابط‌عمومی خردگرا:
در این نوع نگرش از روابط عمومی،همه چیز بر اساس اصول و ضوابط قانونی و مقررات اداریِ برابرِ دو طرفه، یعنی میان مردم و سیستم اداری دولت تعریف شده،که این نوع روابط عمومی در ساختار دولت قانون و برآمده از رای مردم جای می‌گیرد. در روابط عمومی خردگرا همه چیز طبق قانون و حقوق اجرایی سر جای خود قرار دارد، یعنی هم مردم دارای حقوق و تکلیف هستند،و هم سیستم اداری دولت در مقابل مردم هم مکلف و هم محق است.
در روابط عمومی خردگرا،شرط موفقیت "رضایت مردم" است، چرا که رضایت توده تضمین کننده‌ی سلامت عملکردِ رفتاری،کرداری و گفتاری سازمان‌ها و ادارات دولتی در پاسخگویی به مطالبات و کنترل افکار عمومی،می‌باشد.

روابط‌عمومی خردگرا از یک اصلِ محوری پیروی می‌کند،و آن اینکه " یک روابط عمومی اول اطلاع‌یاب خوبی است،و بعد اطلاع رسانی قویی دارد ".

بر اساس این اصل مطالبات مردم کشف می‌شوند و بعد عملکرد اجرایی ادارات مربوطه حسب همان مطالبات تنظیم و تدون و در نهایت اجرایی می‌شوند،و این خود نتیجه‌ای جز رضایتمندی مردم را در بر نخواهد داشت.

۲_روابط عمومی سازش‌گرا:
این‌نوع‌نگرش از روابط عمومی، بیشتر در حوزه‌ی شرکت‌ها و ادارات و بنگاه‌های خصوصی و غیر دولتی مطرح است،یعنی این مدل از روابط عمومی‌ها فعالیت خود را بیشتر در راستای منافع سیستم خصوصی خود طراحی و پیش‌بینی می‌کنند.

در روابط عمومی سازش‌گرا به ظاهر "میزانِ" تنظیم رفتار،کردار و گفتاری دو طرفه و برابر است،ولی در واقع این نوع از روابط عمومی‌ها ساختارهای خصوصی،پیشبرد سیاست و خط مشی اجرایی خود را از رضایت‌مندی مردم طبق خواستگاه سود و زیان سیستم خود تنظیم و تدبیر می‌کنند.

یعنی تا زمانی که منافع آنها تامین شده باشد مردم مورد احترام و نظر مردم مهم دستوری می‌باشد،فلذا با کوچکترین نوسان سود و زیان_ سیستم اداری مربوطه شخصیت اجرایی خود را با رفتارهای  روابط عمومی سازمانی خود نمایان می‌کند،و مردم را بدون در نظر گرفتن رضایت و اقناع آنها در پای منافع اقتصادی خود زمین‌گیر می‌کنند.
در این نوع روابط عمومی مراوده متقابل مردم و شرکت‌های کوچک و بزرگ برحسب خواستگاه قدرت اقتصادی خصوصی صورت می‌گیرد ، و‌ در واقع مردم برحسب حاجات معیشتی تن به این نوع سیستم‌های خصوصی می‌دهند ، یعنی روابط عمومی سازش‌گرا همانند روابط عمومی خردگرا توجه و التزام تکلیفی به خواستگاه و مطالبات مردمی را ندارد ، بلکه روابط عمومی سازش‌گرا با مردم معامله به ظاهر دوسویه اقتصادی می‌کند..!

۳_نگرش پایانی که تحلیلی تطبیقی از نگرش روابط عمومی واقعیت گرا یا ماکیاولیستی است، با دو نگرش قبل تفاوت محض ساختاری و اجرایی دارد ، یعنی در این نگرش نظر مردم ملاک نیست ، بلکه سیستم روابط عمومی مطلقا منافع و تبلیغات و خط مشی تشکیلات سیاسی و اقتصادی سیستم خود را در نظر داشته و برای رسیدن به اهداف سازمانی خود از هر وسیله‌ای استفاده کرده و آنچه مهم است ترغیب مردم و تامین منافع مصرف سازمان یا تشکیلات خودگرانِ رادیکال و پارتیزانی خود می باشد. چنانچه تحت هر شرایط رادیکال می‌خواهد افکار عموم و آراء خصوص را هدف قرار دهد ، حالا اینکه در تیررس هدف قرار دادنِ افکار و آراء عموم و خصوص را در راستای منافع تشکیلاتی و‌ گروهی خود پیمایش می‌کند یا در راستای تشویش اذهان عموم_این دیگر به  گونه‌ی تبلیغات سیاسی و اقتصادی آنها بر می‌گردد.

در روابط عمومی تبلیغاتی واقعیت‌گرا، ملاک فعالیت این است که رسیدن به هدف هرگونه وسیله‌ای را توجیه می‌کند! یعنی در این میان اخلاق و شرافت رفتاری،کرداری و گفتاری مسئولانه مطرح نیست !
اغلب این  روابط عمومی‌ها در سیستم‌های تشکیلاتی و مافیای ملی و بین‌المللی مانند نمونه‌های زیر فعالیت دارند؛

-شبکه‌ها و خبرگزاری‌های سمعی و بصری معاند با نظام مردمی حکومت و دولت،
-جریانات تندرو رادیکالی و آنارشی‌های در سایه و نخبه‌کُش،
-مجامع سیاسی و قومی رادیکال که نخبگان مربوطه را به صورت هدر رفت اتلاف سیاسی می‌کنند ،
-لابی‌های متمرکز بر رانت‌های خرد و کلان اقتصادی و سیاسی که نقش اپوزیسیون ایذائی در وحدت و انسجام ملی و محلی را با اتصال به مافیای بین‌المللی ایفا نقش و کسب دستور می‌کنند، و همه‌ی گروه‌ها و تشکیلات رادیکالی که به هر نحو سعی بر ایجاد شرایطی بحران‌‌ساز و آنارشی‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی برای کسب منافع قدرت و ثروت خود اقدام می‌کنند،از این نوع نگرش روابط عمومی استفاده سیستمی می‌کنند. و در نهایت در این نوع از روابط عمومی خط مشی اصلی خود را متمرکز بر این می‌دانند که "قدرت" زیر بنای سیاست و شکل دهنده‌ی روابط محلی و ملی و بین‌المللی است،که این اصل مهم بر دو بخش تدافعی و تهاجمی تقسیم قوا می‌شوند..!


رحمت الله دانا
۱۱_خرداد_۱۳۹۷




 

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
  مخاطب گرامی: از انتشار نظرات تکراری و یا حاوی کلمات توهین آمیز معذوریم
  کد امنیتی:
 
 پر بیننده ترین ها
  دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان
  شرایط بهره‌مندی از امریه سربازی
  علت عدم افزایش حقوق برخی معلمان
  حذف دوباره قیمت‌های املاک و خودرو از سایت‌ها
  عمر «دایرکت» اینستاگرام تمام می‌شود
  چطور اعتبار خط موبایلتان را افزایش دهید
  طرح جدید نمایندگان برای تعطیلی پنج‌شنبه‌ها
  استاندار خوزستان:ویزای عراق رایگان است
  بررسی موضوع تأخیر تاریخ کنکور ۹۸در مجلس
  دانشجومعلمان مشمول افزایش حقوق ۹۸ می‌شوند
  جرایم و سود وام مسکن بخشیده شد
  دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان
  هشدار درباره کلاهبرداری با عنوان رمز یکبار مصرف
  پرداخت تسهیلات به سیل‌زدگان بدون نیاز به چک
  ارز دانشجویی ۹۸ تعیین تکلیف شد
 
 آخرین اخبار
  بهره برداری از 10 هزار مسکن مهر در هفته دولت در خوزستان
  پرداخت تسهیلات به سیل‌زدگان بدون نیاز به چک
  هشدار درباره کلاهبرداری با عنوان رمز یکبار مصرف
  جرایم و سود وام مسکن بخشیده شد
  بررسی موضوع تأخیر تاریخ کنکور ۹۸در مجلس
  دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان
  ارز دانشجویی ۹۸ تعیین تکلیف شد
  دانشجومعلمان مشمول افزایش حقوق ۹۸ می‌شوند
  استاندار خوزستان:ویزای عراق رایگان است
  عمر «دایرکت» اینستاگرام تمام می‌شود
  حذف دوباره قیمت‌های املاک و خودرو از سایت‌ها
  علت عدم افزایش حقوق برخی معلمان
  طرح جدید نمایندگان برای تعطیلی پنج‌شنبه‌ها
  دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان
  چطور اعتبار خط موبایلتان را افزایش دهید
  شرایط بهره‌مندی از امریه سربازی
  یادواره شهید کوروش نیاکان در لالی برگزار شد
  پتروشیمی کیمیا زمینه اشتغال ۴ هزار نفر را ایجاد کرد
  دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان
  برپایی آیین بزرگداشت حکیم فردوسی طوسی در لالی
  جلسه کمیته حفاظت از منابع طبیعی و مدیریت بحران در لالی تشکیل شد
  اعلام داروهای غیرمجاز و ممنوعه‌ برای حجاج
  تذکر رئیس رسانه ملی به ۲ شبکه‌ تلویزیونی
  کتانباف برکنار شد
  دعای روز دهم ماه مبارک رمضان
  جزئیات تخصیص وام ۲.۵ میلیون تومانی به خودروها
  راهکارهای برقراری پایداری محیطی و اجتماعی در شهر مسجدسلیمان
  اجرای رمز دوم یک‌بار مصرف به تعویق افتاد
  کدام بازنشستگان مشمول «همسان‌سازی حقوق» می‌شوند؟
  خدمات ارائه شده در اردوگاه های اسکان اضطراری کم نظیر است
  دستیار ویلموتس در تیم ملی ایران کیست؟
  بیماری‌هایی که مانع از سفر حج می‌شود
  پایان مهلت ثبت نام ورود به مدارس پایه هفتم سمپاد
  افزایش تسهیلات مسکن روستایی به ۴۰ میلیون تومان
  پاسخ وزارت بهداشت به ادعای پخت حلیم با پنبه
  «عمه خانم» از بهبهان منتخب پروژه چهار فصل تئاتر ایران شد
  آغاز عملیات بازسازی منازل مسکونی آسیب دیده در سیل خوزستان
  تخریب 100 درصدی مسیرهای گردشگری روستایی جنوب خوزستان
  3 کشته در تصادف پژو و کمپرسی
  تیراندازی افراد ناشناس به خودروی شهردار دارخوین
  محرومیت 3 جلسه‌ای بازیکن فولاد
  سقف تسهیلات اشتغال‌زایی افزایش یافت
  مهلت ثبت‌نام آزمون ارشد علوم پزشکی تمدید شد
  میزان افزایش «حق همسر» و «اولاد» در فیش حقوقی مستمری‌بگیران
  یوگا و پیاده‌روی بهترین ورزشها در ماه مبارک رمضان
  ویلموتس سرمربی تیم ملی فوتبال ایران شد
  دعای روز نهم ماه مبارک رمضان
  چگونه قربانی کلاهبرداری به روش فیشینگ نشویم؟
  کدام حقوق‌ها از مالیات معافند؟
  معرفی مراکز عرضه شکر با نرخ مصوب در اهواز
  مشمولان غایب منتظر تمدید قانون جریمه نباشند
  برخورد قاطع با سگ گردانی در سطح شهر و پارک های اهواز
  کربوهیدرات بهترین منبع غذایی برای ورزشکاران روزه‌دار
  شرح دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان
  قیمت مصوب جدید شکر ۳۴۰۰ تومان تعیین شد
کد نمایش در سایت یا وبلاگ
  ادامه آخرین اخبار
 
 وب گردی
روش درست کردن سبزه عید در تنگ شیشه ای
روش درست کردن سبزه عید در تنگ شیشه ای
  روش کوچک کردن پروستات با فرمول غذایی
روش کوچک کردن پروستات با فرمول غذایی
  معروف‌ترین غذاهای مقاصد گردشگری مهم دنیا
معروف‌ترین غذاهای مقاصد گردشگری مهم دنیا
  با مصرف این شربت خوش اخلاق شوید!
با مصرف این شربت خوش اخلاق شوید!
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
خوزنا شروع فعالیت: 1388
khoozna@gmail.com
پشتیبانی توسط: خبرافزار