صفحه اول     درباره ما     تماس     پیوندها  
شنبه، 29 تیر 1398 - 17:04   
  تازه ترین اخبار:  
 صفحه اول روزنامه های کشور
 
 یادداشت
  آیا روز مسجدسلیمان از یاد مسوولان رفته است؟!
  زنـی که قـلم را وادار به ستایشش کرد، زلیخا نظری به قلم ابوذر آبچر
  آقامون جنتلمنه بمبی بود که کاش آموزش و پرورش کشور را بیدار کند
  معلم خوب من و 15 کاری که انجام نمی‌دهد...
  مخابرات خوزستان، پر شتابتر از هر زمان!
  همجه های غیر منطقی بر علیه استانداری که بی نظیر است
  خشم خروشان رودها یا صدای سیلاب سدها
  توسعه نیافتگی خوزستان هم ریشه حاکمیتی دارد و هم ریشه مردمی
اگرچه در حوزه علوم انسانی و عوامل مرتبط به انسان و زندگی اجتماعی آن نمی توان مانند علوم طبیعی با قاطعیت رابطه علت و معلول بین پدیده ها ایجاد کرد ولی به طور نسبی می توان در تحلیل پدیده های اجتماعی روابط علت و معلولی پیدا کرد
  جانبازان بنیاد کجای مملکت هستند؟
  منابع حذف یارانه‌ها، فرصتی برای توسعه انسانی در خوزستان
 
 گزارش
  پیاز به نرخ دلار و خرمایی که به دهان خارجی‌ها شیرین است
  آهوی ریم در دام بی تدبیری!
  فاضلاب شهری؛ بزرگترین تهدید سلامتی انسان
  از زالودرمانی تا فواید بسیار آن
  سد گتوند بلای جان کشاورزی در خوزستان
  نشست هیئت علمی موسسه ی زبان خوزی گویش(دزفولی/شوشتری) برگزار گردید
  سرریز فاضلاب ها تهدید بزرگ سلامتی عمومی مردم
  "آب نمک" روی زخم‌های 38 ساله آبادان و خرمشهر
  کانال علی کمال کنام و آلودگی های زیست محیطی!
  کتاب ، انسان و محیط زیست چقدر در روند آموزشی دانش آموزان تاثیر دارند؟
 
 معرفی کتاب
معرفی کتاب
معرفی کتاب
در سال 2012 نگاشته و منتشر شد و جایزه دانش‌آموزان «مین» در سال 2014 و جایزه «مارک تواین» در سال 2015 را کسب کرد. ساخت فیلمی در سال 2017 بر اساس این رمان، کتاب «اعجوبه» یا «شگفتی» را دوباره در کانون توجه قرار داد و سبب شد مردم برای خریدش به کتاب‌فروشی‌ها هجوم ببرند
- اندازه متن: + -  کد خبر: 80052صفحه نخست » مقالهیکشنبه، 1 مهر 1397 - 12:41
چالش های حقوق قومی
هر ایرانی همه جای ایران را سرزمین خود می داند بنابراین در قانون اساسی ایرانیان را با بیش بیست وهفت بارکاربرد واژه «ملت» آنرا یک ملت خوانده وآنرا مجموعه ای از اقوام و قبایل یا ملت های مستقل ندانسته است یعنی اقوام و قبایل و زبان ها و نژادها و مذاهب همگی شبکه های در هم تنیده درون ملت هستند
  

چالش های حقوق قومی

برخی نمایند گان مجلس و فعالان  سیاسی  مدام  در بوق ها  می دمند  که  باید  حقوق  قومی  اجرا  شود.در این  پیوند  برخی از نمایند گان اهواز از مسئولین  در خواست آموزش زبان  مادری  و  تکمیل  پروژه  هویت سازی  می نمایند. به این خبر توجه کنید:جواد  کاظمی  نسب الباجی نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت  اجرای  اصول ۱۵ و ۱۹ قانون اساسی و عملی شدن مفاد  حقوق  شهروندی در زمینه مطالبات  اقوام همچون تدریس زبان مادری و توجه به هویت و میراث فرهنگی قومیت‌ها و اقلیت‌های دینی همچون صابئین مندائی تاکید کرد(روزنامه قانون). این  در حالیست  که  در قانون  اساسی  دلیلی  بر وجود  حقوق  قومی  به  معنای  پدیده ای مستقل از ملت  نداریم  و از منظر جامعه  شناسی در ایران  اقوامی  که  مستقل از پدیده  ملت  با شند  وجود  ندارد. برای  همین  است  که  این  افراد  پروژه  هویت سازی  جعلی  خصوصا  با استناد  به  تاریخ  و جغرافیای  دروغین  را  دنبال  می کنند. زیرا مردم  کشور که  به  نام  اقوام  شناخته  می شوند به مانند  گل های  متفاوت  یک  گلستان، تفاوت  هایی  دارند؛ گلستان  ایران  در حال   تفاوت از یک  در هم تنیدگی  کامل  برخوردار است،  لذا  تفاوت ها   نشانه  جدایی  نیست. بلکه  بر نقش و نگار زیبای آن  می افزاید. اما این تفاوت ها بهانه  کسانی شده  که قصد جدا کردن  گل های این ملت را دارند و چون به  واقع جدا نیستند با پروژه هویت سازی دروغین وجعلی قصد جدا سازی نموده اند.براساس اصل نوزده  قانون اساسی اگر قرار باشد که  تفاوت ها ملاک  جدایی  و استقلال  باشد  باید هر قبیله ای  هم  که  با  قبیله دیگر متفاوت است و حتی گاه برای منافع خود با قبیله دیگر می جنگد و خونریزی هایی  به  وجود  می آورد مستقل  باشد.زیرا قبایل هم  در این اصل آمده است.  

مفهوم ملت در قانون اساسی:

  در جهان امروز ،مفهوم ملت، در برگیرنده  ایده  یکپارچگی  گروهی  جمعی  از مردمان در سرزمینی  مشخص  است. این  مفهوم  هنگامی  واقعیت  می پذیرد  که  افراد ترکیب کننده  آن  گروه  انسانی، پدیده هایی  را میان خود مشترک بیابند؛ پدیده هایی که همه  آن افراد را به هم  پیوند دهد و چهره ای کلی و یکپارچه بسازد که  نماینده  ویژگی های  مشترک همه آنان باشد.در سال ۱۹۶۰ آر. امرسون تعریفی از ملت ارائه داده است: «گروهی از مردم  که  احساس  می کنند از دو جهت به  یکدیگر وابسته اند؛ نخست  اینکه آنان  در عناصر بسیار مهمی از یک میراث مشترک سهیم بوده و دوم اینکه در آینده سرنوشت  مشترکی دارند.»در سال ۱۹۸۰ جی. اندرسون  یادآوری  کرد که  ملت  ها مانند دیگر سازمان ها و ساختارهای اجتماعی، تنها اشغال کننده سرزمین نیستند بلکه مدعی همخوانی با مکان جغرافیایی ویژه ای هستند. آنها با «حاکمیت» در حکومت و در دارایی های  سرزمین شان شریکند و از این مشارکت است که مفهوم«دولت ملی» پدید می آید. این ویژگی هادرهمه اقوام ایرانی فارس، ترک، کرد، عرب وبلوچ نسبت به ملت ایران وجود دارد.براین پایه  است که در حقوق اساسی مردم ایران ملت  خوانده  شده اند. در تعاریف بالا روشن است که  لزوما عناصری چون  زبان  و غیره  اساس تشکیل  یا  بقای ملت  نیست بلکه یک ملت باید « احساس مشترک»، « میراث مشترک» و « آینده مشترک» داشته باشند و همچنین  ایران  را همگی  سرای خود  بدانند. همه  ایرانیان  نسبت  به  ملت  احساس مشترک،  میراث مشترک، و آینده مشترک  دارند.و هر ایرانی همه  جای ایران  را سرزمین  خود  می داند. بنابراین در قانون اساسی ایرانیان را یک ملت خوانده با بیش بیست وهفت بارکاربرد واژه «ملت» آنرایک ملت خوانده وآنرا مجموعه ای از اقوام و قبایل یا ملت های مستقل  ندانسته  است.یعنی اقوام  و قبایل  و زبان ها و نژادها  و مذاهب  همگی  شبکه های  در هم  تنیده  درون  ملت  هستند.

واژه ملت درمقدمه قانون اساسی:

درمقدمه قانون اساسی درچند جا  مردم ایران را ملت خوانده است:

« اکنون در طلیعه این پیروزی بزرگ، ملت ما با تمام وجود نیل به آنرا می‌طلبد.»

« ملت مسلمان ایران پس از گذر از نهضت ضد استبدادی مشروطه و نهضت ضد استعماری ملی شدن نفت به این تجربه گرانبار دست یافت»

« آغازنهضت اخیر ملت ایران در سال هزار و سیصد و هشتاد و دو هجری قمری برابر با هزار و سیصد و چهل و یک هجری شمسی می‌باشد.»

« اعتراض در هم کوبنده امام خمینی به توطئه آمریکایی «انقلاب سفید» که گامی در جهت تثبیت پایه‌های حکومت استبداد و تحکیم وابستگی‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی ایران به امپریالیزم جهانی بود عامل حرکت یکپارچه ملت گشت»

« ملت مسلمان و بویژه روشنفکران متعهد و روحانیت مبارز راه خود را در میان تبعید و زندان، شکنجه و اعدام ادامه دادند.»

« در این میان جوخه‌های اعدام، شکنجه‌های قرون وسطایی و زندانهای دراز مدت، بهایی بود که ملت مسلمان ما به نشانه عزم راسخ خود به ادامه مبارزه می‌پرداخت.»

« ملت برآشفته و آگاه و مصمم به رهبری قاطع و خلل ناپذیر امام قیام پیروزمند و یکپارچه خود را بطور گسترده و سراسری آغاز نمود.»

«عنوان خشم ملت درمقدمه قانون اساسی»

« ملت ایران بطور یکپارچه و با شرکت مراجع تقلید و علمای اسلام و مقام رهبری در همه پرسی جمهوری اسلامی تصمیم نهایی و قاطع خود را بر ایجاد نظام نوین جمهوری اسلامی اعلام کرد و با اکثریت ۹۸٬۲٪ به نظام جمهوری اسلامی رای مثبت داد.»

« حکومت از دیدگاه اسلام، برخاسته از موضع طبقاتی و سلطه گری فردی یا گروهی نیست بلکه تبلور آرمان سیاسی ملتی هم کیش و هم فکر است»

برپایه مطالب فوق ایرانیان یک ملت واحد دارای هدف واحد واحساس واحد معرفی شده اند. این برداشت دراصول قانون نیز وجود دارد که در ذیل به آنها اشاره خواهیم کرد.

واژه ملت دراصول کلی  قانون اساسی:

دراصول قانون اساسی نیز واژه ملت در جای جای آن به کار رفته است:

«اصل اول: حکومت ایران جمهوری اسلامی است که ملت ایران، بر اساس اعتقاد دیرینه‌اش به حکومت حق و عدل قرآن...»

« اصل دوم:... قسط و عدل و استقلال سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و همبستگی ملی را تأمین می‌کند.»

«اصل نهم: در جمهوری اسلامی ایران، آزادی و استقلال و وحدت و تمامیت اراضی کشور از یکدیگر تفکیک ناپذیرند و حفظ آنها وظیفه دولت و آحاد ملت است ... »

لازم به ذکراست که این اصول دربخش اصول کلی قانون آمده است لذا براصول دیگر حاکمیت دارند.

واژه ملت درفصل سوم قانون اساسی:

عنوان فصل سوم قانون اساسی « حقوق ملت» است لذا هرآنچه در این فصل خصوصا مطرح است مربوط  به  پدیده  واحد  ملت  است. بنابراین نمی توان به استناد اصول آن خواسته دیگری داشت.

«اصل بیستم: همه افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند...»

« اصل بیست وششم: احزاب، جمعیت‌ها، انجمن‌های سیاسی و صنفی و انجمنهای اسلامی یا اقلیتهای دینی شناخته‌شده آزادند، مشروط به این که اصول استقلال، آزادی، وحدت ملی، موازین اسلامی و اساس جمهوری اسلامی را نقض نکنند...»

«اصل سی ام: دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد...»

« اصل سی وچهارم: دادخواهی حق مسلم هر فرد است و هر کس می‌تواند به منظور دادخواهی به دادگاه‌های صالح رجوع نماید. همه افراد ملت حق دارند این گونه دادگاه‌ها را در دسترس داشته باشند...»

درفصل چهارم می خوانیم:

« اصل چهل وهشتم: در بهره‌برداری از منابع طبیعی و استفاده از درآمدهای ملی در سطح استانها و توزیع فعالیتهای اقتصادی میان استانها و مناطق مختلف کشور، باید تبعیض در کار نباشد،...»

واژه ملت درفصل پنجم:

فصل پنجم با عنوان حق حاکمیت ملت و قوای ناشی از آن آغاز می شود وروشن است که کاملا به پدیده ملت عنایت دارد.

«اصل پنجاه وششم: حاکمیت مطلق بر جهان و انسان از آن خداست و هم او، انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته است. هیچ‌کس نمی‌تواند این حق الهی را از انسان سلب کند یا در خدمت منافع فرد یا گروهی خاص قرار دهد و ملت این حق خداداد را از طرقی که در اصول بعد می‌آید اعمال می‌کند.»

واژه ملت در فصل قوه مقننه:

درفصل ششم واژه ملت بدین صورت به کار گرفته شده است:

«اصل شصت ودوم: مجلس شورای اسلامی از نمایندگان ملت که به طور مستقیم و با رأی مخفی انتخاب می‌شوند تشکیل می‌گردد. شرایط انتخاب‌کنندگان و انتخاب‌شوندگان و کیفیت انتخابات را قانون معین خواهد کرد.»

«اصل شصت وهفتم: نمایندگان باید در نخستین جلسه مجلس به ترتیب زیر سوگند یاد کنند و متن قسم‌نامه را امضاء نمایند. بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم"من در برابر قرآن مجید، به خدای قادر متعال سوگند یاد می‌کنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می‌نمایم که پاسدار حریم اسلام و نگاهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم، ودیعه‌ای را که ملت به ما سپرده به عنوا ن امینی عادل پاسداری کنم...»

«اصل هشتاد وچهارم: هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسایل داخلی و خارجی کشور اظهار نظر نماید.» بر پایه این اصل یک نماینده نباید خودرا فقط دربرابر قوم وقبیله و شهر خود مسئول بداند وهمه اظهارات وی اگر خلاف این اصل  باشد جرم به شمار می آید.چون مسئولیت قانونی درصورت عدم اجرا موافق با اصول حقوقی مساوی با مجازات متناسب قانونی است. نمایندگان مجلس دربرابر کل ملت باید احساس مسئولیت کنند.وازبیان هرمطلبی که پدیده ملت رابه خطر اندازد خود داری کنند.

واژه ملت در اصول شوراها:

«اصل یکصدم:...شرایط انتخاب‌کنندگان و انتخاب شوندگان و حدود وظایف و اختیارات و نحوه انتخاب و نظارت شوراهای مذکور و سلسله مراتب آنها را که باید با رعایت اصول وحدت ملی و تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی و تابعیت حکومت مرکزی باشد قانون معین می‌کند.»

واژه ملت درفصل قوه مجریه:

درفصل نهم واژه ملت چنین آمده است:« اصل یکصد وبیست ویکم:رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ای که با حضور رئیس قوه قضاییه و اعضای شورای نگهبان تشکیل می‌شود به ترتیب زیر سوگند یاد می‌کند و سوگندنامه را امضاء می‌نماید. بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم «من به عنوان رییس جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسوولیتهایی که بر عهده گرفته‌ام به کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هر گونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است حمایت کنم....»

«اصل یکصد وبیست ودوم: رئیس جمهور در حدود اختیارات و وظایفی که به موجب قانون اساسی و یا قوانین عادی به عهده دارد در برابر ملت و رهبر و مجلس شورای اسلامی مسئول است.»

واژه ملت درفصل سیزدهم:

«به منظور تأمین منافع ملی و پاسداری از انقلاب اسلامی و تمامیت ارضی و حاکمیت ملی و حاکمیت ملی «شورای عالی امنیت ملی» به ریاست رئیس جمهور، با وظایف زیر تشکیل می‌گرد....»

 نکته مهم اراده عقلایی قانون گذار:

یکی از فروض قانونی  عاقلانه  و حکیمانه بودن اراده  قانونگذار در وضع  قانون است. یعنی با قبول اینکه  بشر دارای ضعف و نقص  واحساسات و غرض و منافع  وحتی  دشمنی است  اما « فرض قانونی» بر اینست که اراده  قانونگذار حکیمانه،  بدون سهو یا بدون کاربرد کلما ت و جملات  مهمل و بی معنا یا متناقض ومتضاد است. زیرا اگر غیر ازاین باشد هرکس می تواند بگوید  فلان  کلمه و فلان  جمله در قانون مهمل وبی معناست یا از روی غرض یا دشمنی وضع  شده  ونباید اجرا شود. دراین صورت سنگ  روی سنگ  بند نشده  هیچ  قانونی قابل اجرا نبوده و نظم و انتظام  کشور از هم  خواهد پاشید. فرض حکیمانه  بودن قانون خصوصا درباره قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که توسط علمای دین وضع شده  بیشتر مصداق  دارد. در این پیوند واژه  «ملت» که بیشترین اسمی است  که درقانون اساسی به کار رفته  قطعا با در لحاظ گرفتن معنای دقیق آن که در تعاریفی از جی. اندرسون و آر.امرسون یاد شد، وضع وبه کار رفته  است. لازم به  ذکر است که واژه های «مردم» و«عمومی»، «عامه» و«جامعه» که به صورت اندک به کار رفته اند با توجه  به  کثرت  چند برابری واژه  ملت  به  معنای  ملت  هستند.وگرنه تناقض ومهمل گویی که خلاف اراده حکیمانه قانون گذار است از آن درک می شود.

 

بررسی اصل نوزده قانون اساسی:

عوامل، فعالان و نمایند گان  قوم گرا  به  زعم خویش اصل  نوزده  قانون  اساسی  را بیانگر حقوق مساوی اقوام میدانند در حالیکه  با توجه  به  پدیده  ملت وانسجام درونی آن که قانون اساسی  پذیرفته  پدیده  مستقلی  به  نام  اقوام  نداریم و پروژه هویت سازی دروغین که در برخی مناطق  حاشیه  کشور مانند خوزستان وجود دارد خود  دال  براین است که پدیده ای به  نام  اقوام  مستقل  نداریم  که  بخواهند  مطالبه  حقوق  مستقل و برابر برای همه اقوام را در دستور کار قرار دهیم. زیرا اگر وجود داشت نیازی به دروغ وجفنگ برای اثبات آن نبود.

فصل سوم: حقوق ملت

اصل نوزدهم

«مردم ایران از هر قوم و قبیله که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ، نژاد، زبان و مانند اینها سبب امتیاز نخواهد بود.» چنا نچه آشکار است مستقیما اصل نوزده ذیل  فصل حقوق ملت آمده است . لذا با توجه  به  اینکه  ملت  پدیده ای منسجم  است، این اصل خواسته بگوید شبکه های  درونی  ملت مانند اقوام و قبایل نمی توانند موجب برتری فردی شوند. اگر می خواست  این  سخن که اقوام  پدیده  مستقلی  هستند را لحاظ کند از واژه ملت ها استفاده  می کرد. چنانچه قوم گرایان نیزمعتقد به اینند که هریک ملت جدا ومستقلی هستند. وانگهی اگر قصد واراده قانون گذار از کاربرد واژه های مندرج دراصل نوزده استقلال بود باید درباره واژه های دیگر این اصل جاری شود. لذا هر قبیله ای در درون اقوام که جزو شبکه های درونی آن هستند نیز باید مستقل باشند. یعنی هیچ  قومی حق ندارد بگوید این قبایل جزو اندامواره درونی من است. زیرا قانون گذار مقرر نموده که این قبایل مانند اقوام مستقل باشند. همچنین باید نژادهای سیاه و سفید  و زرد نیز مستقل  باشند زیرا با توجه به ملاک وتفسیرقوم گرایان چون در اصل نوزده آمده  باید هریک ملت مستقلی به  شمار آیند در حالیکه درملت ایران سیاه عرب و سیاه فارس داریم یا سفید عرب وسفید فارس داریم. همچنین سفید ترک وکرد داریم. یا زرد فارس وترک واقوام دیگر داریم. آن وقت اگر قرار باشد که  با ملاک این گروه های قوم گرا بیاندیشیم باید این نژاد ها هریک  ملت مستقلی باشند چون به زعم آنان قانونگذار خواسته که مستقل وجدا باشند. وگرنه دلیلی نداریم که بگوییم اصل نوزده فقط خواسته برای اقوام استقلال هویتی قایل شود اما برای قبایل ونژادها هویت مستقل قائل نشود. ولی در این صورت گرفتار تضادها خواهیم شد. اگر قرار باشد نژادها ملت مستقلی به شمار آیند آن وقت باید سفید های فارس وعرب وترک وکرد با هم یک ملت باشند. یا زرد های ترک وفارس باید ملت واحدی بشوند وهمچنین سیاهان عرب وفارس باید یک ملت تشکیل دهند. آنگاه  با ملاک قوم گرا ها که همه اقوام ایران مستقل و دارای  هویت  یک  ملت هستند. یعنی فارس ها، عرب ها، کردها، بلوچ ها وترک ها چه می شوند چون اعضای این اقوام میان این نژادها تقسیم می شوند. و چیزی برای اقوام نمی ماند.دراین صورت  این تضاد ها را چطور حل کنیم اگر اقوام را مستقل وجدا بشناسیم آنگاه چگونه نژادها را مستقل ویک ملت بدانیم. اگر قبایل را مستقل بشنا سیم در این صورت اقوام  را چگونه مستقل بشناسیم  زیرا استقلال قبایل اقوام رانابود می کنند. اگر نژادها  را  مستقل  بشناسیم  باز استقلال اقوام وقبایل را  از بین می برند. یا با لعکس. همه این ها با اصل پذیرش اصل ملت نیز تناقض دارند.باتوجه به این تفسیر پراز تضاد وتنا قض ازسوی قوم گرایان درباره  اصل نوزده قانون اساسی باید گفت چنین تفسیری مغایر با پذیرش فرض قانونی عقل وحکمت واراده قانون گذار است.چون کاملا متناقض وپراز مهمل گویی خواهد شد. اما باید افزود که  با کاربرد «زبان» به عنوان یکی دیگر از واژه های به کاررفته در اصل نوزده باید گفت اقوامی که در افواه عمومی ایران می شناسیم  با شاخصه  زبان  از یکدیگر جدا می کنیم. بنابراین تفاوت های زبانی در ایران همان اقوام  به معنایی است که  در میان مردم گفته می شود.یعنی آنچه که دراصل نوزده (اگر با نگاه قوم گراها بنگریم) وتعیین کننده هویت قومی است فقط وفقط تفاوت زبانی است که ما  درافواه عمومی قوم عرب، قوم کرد، قوم ترک وقوم بلوچ و... می شناسیم. اما دراین باره اصل پانزده قانون اساسی با توجه به اینکه  قومیت ها در اصل نوزده همان تفاوت های زبانی هستند و تفاوت های دیگری  قانون برای آنان قائل نیست ، متکفل آن است.

اصل پانزده قانون اساسی:    

اصل پانزده قانون اساسی مقرر می نماید:

« زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است. اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد ولی استفاده از زبانهای محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‌های گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است.» بر پایه  اصل  پانزده  قانون اساسی باتوجه به اینکه واژه مردم همان ملت است وتفاوت های زبانی تنها شاخصه مورد قبول قانون وفق اصل نوزده وپانزده درباره اقوام به عنوان شبکه های درونی ملت هستند حقوق زبانی به عنوان یک امر تکلیف آور و الزامی برای دولت نیست. زیرا مقرر نموده که «...استفاده از زبانهای محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‌های گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است.» روشن است وقتی جمله «آزاد است» را می بینیم به معنای « الزامی است» نمی باشد. نکته مهم اینکه در شرایط فعلی که هویت سازی وساختن ملتک هایی دروغین در کشور در دستور کار قوم گرایان وهمچنین تجزیه طلبان است دولت نباید به هیچ وجه وارد پروسه تدریس زبان های محلی شود زیرا کمک به این دست از هویت سازی ها می نماید.

جمع بندی:

باتوجه به مطالب بالا اولا: پدیده منسجم ملت مهمترین بخش اجتماعی کشور است .لذا هر گونه اقدام علیه این انسجام چون موافق با اصل نهم  تمامیت ارضی را به خطر می اندازد، جرم به شمار می آید. بنا براین از مقام معظم رهبری، دولت، قوه قضاییه، مجلس ونیروهای امنیتی درخواست می نماییم که به گونه جدی دربرابراین اقدامات (هویت سازی)وارد کارزار شوند. ثانیا: باتوجه به پدیده ملت درقانون اساسی همه اجتماعات دیگر چون قوم ها، قبایل، زبان ها ونژادها شبکه های درونی ملت هستند لذا برداشتی که مغایر این معنا باشد مغایر قانون اساسی است وهرگز وجه ومحمل قانونی ندارد. ثالثا: تا کید براصول نوزده وپانزده به عنوان پدیده مستقل دانستن اقوام حاکی از جهل یا غرض ورزی گوینده است. لذا مسئولین در باره  جهل باید اقدامات فرهنگی جدی وپی گیرانه داشته باشند ودرباره غرض ورزان نیز باید اقدامات قانونی وامنیتی جداً دردستور کار قرار گیرد. تاریخ ووجدان ملت نظاره گر این اقدامات است.

جهانگیر محمودی

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
  مخاطب گرامی: از انتشار نظرات تکراری و یا حاوی کلمات توهین آمیز معذوریم
  کد امنیتی:
 
 پر بیننده ترین ها
  بررسی دوباره طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها در مجلس
  فعلا نمی‌توان بارندگی‌های پاییز را پیش‌بینی کرد
  ارائه الکترونیکی «کارنامه» به دانش‌آموزان از مهرماه
  بازگشت سکه به کانال 4 میلیونی
 
 آخرین اخبار
  فعلا نمی‌توان بارندگی‌های پاییز را پیش‌بینی کرد
  بازگشت سکه به کانال 4 میلیونی
  ارائه الکترونیکی «کارنامه» به دانش‌آموزان از مهرماه
  بررسی دوباره طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها در مجلس
  تاج: فدراسیون موافق ورود زنان به ورزشگاه‌هاست
  آقای گل لیگ صربستان به زودی در پرسپولیس
  چه نام‌هایی را در شناسنامه می‌توان تغییر داد؟
  خبر خوش برای استقلال؛فیفا پرداخت تعهدات پروپئیچ را پذیرفت
  خسارتی از زلزله‌های اهواز گزارش نشده است
  مهران مدیری «شب نشینی» به راه انداخت
  اهواز سه بار لرزید
  10 علامت هشداردهنده آلزایمر
  کشتی و ژیمناستیک سبب کوتاهی قد نمی‌شود
  شش ماه تا ده سال حبس؛ مجازات حمل سلاح غیر مجاز
  آنتن دهی موبایل در تنها آزادراه خوزستان همچنان ضعیف است
  برنامه بازی‌های تیم ملی ایران در دور دوم مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲
  اتصال کارت سوخت به کارت بانکی فعلا منتفی است
  «گاندو 2» حتما ساخته می‌شود
  آغاز ثبت‌نام دانشگاه علمی کاربردی؛ از 27 مرداد
  بشار رسن در پرسپولیس ماندنی شد
  قرعه‌کشی مقدماتی جام جهانی 2022 انجام شد
  آغاز انتخاب رشته آزمون ارشد دانشگاه آزاد
  گرما و خاک و شرجی با هم به خوزستان می‌آیند
  شیب کاهش قیمت طلا و سکه تندتر شد
  درجلسه دوم دادگاه نجفی چه گذشت
  هوای امروز شادگان "خطرناک" است
  استقلال و یک نگرانی جدی؛خلا حضور مدافع راست و دروازه بان مطمئن
  یک ایرانی، داور دادگاه بین المللی فیفا شد
  قرارداد استوکس با «آدانا دمیراِسپور» غیرقانونی است
  نامه دوباره CAS: رای سوپرجام فوتبال ایران پیچیده است تا ۴ مرداد منتظر باشید!
  بگوویچ: برانکو پولش را می‌گیرد، همانطور که مانوئل و بقیه گرفتند
  فریدون زندی: به استقلال استراماچونی خوش بین هستم
  استان‌های پرمصرف و خوش‌مصرف برق در 25 تیرماه کدامند؟
  میزان مفید مصرف کاکائو برای کودک چقدر است؟
  دلیل رایگان نشدن آب و برق برخی مدارس
  ظریف:‌می‌توانیم‌سلاح‌هسته‌ای‌بسازیم‌ولی‌نمی‌خواهیم
  مصدومیت ۱۴ دختر بسکتبالیست در تصادف مینی‌بوس
  گزارش وزیر نیرو از ۱۱ برنامه مدیریت مصرف برق
  نجفی وکیلش را عزل کرد
  علیرضا دبیر رییس فدراسیون کشتی شد
  نشست رئیس دفتر و اعضای شورای نگهبان با امام جمعه لالی
  بهره مندی ساکنین روستای جلیزی عبدالرضا از ADSL اینترنت خانگی
  تعیین اجاره‌بها برای اسکان موقت زلزله‌زدگان مسجدسلیمان
  هشدارهای پلیس جهت پیشگیری از کیف‌قاپی
  هورمن رشد "سوماتروپین" خطری برای سلامت ورزشکاران
  حقوق دانشجو معلمان ۴۰۰ هزارتومان افزایش می‌یابد
  فقط ویزای اربعین حذف‌ شد‌؛ سفر به عراق بدون پاسپورت و ویزا امکان‌پذیر نیست
  اجرای 51 هزار متر مربع آسفالت در 9 روز در معابر منطقه سه
  عدم تغییر تعداد نمایندگان خوزستان در مجلس
  رامین رضاییان در یکقدمی بازگشت به پرسپولیس
  مرگ سارق مسلح در نقشه فرار نافرجام همدستانش
  شکایت محمدباقر قالیباف ازخبرگزاری ایرنا
  ثبت رکورد شنا با دستان بسته توسط بانوی خوزستانی
  تعطیلی و کاهش ساعات کاری خوزستان در هفته آینده
  ارجاع طرح ممنوعیت ازدواج دختران زیر ۱۶ سال به کمیسیون قضایی
کد نمایش در سایت یا وبلاگ
  ادامه آخرین اخبار
 
 وب گردی
چکار کنیم گوشی با شارژ کم خاموش نشود؟
چکار کنیم گوشی با شارژ کم خاموش نشود؟
  ویراژ خودروی آسکا تا ۲۰۲۵در آسمان +عکس
ویراژ خودروی آسکا تا ۲۰۲۵در آسمان +عکس
  چرا ضریب‌هوش ایرانیان رو به کاهش است؟
چرا ضریب‌هوش ایرانیان رو به کاهش است؟
  روش درست کردن سبزه عید در تنگ شیشه ای
روش درست کردن سبزه عید در تنگ شیشه ای
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
خوزنا شروع فعالیت: 1388
khoozna@gmail.com
پشتیبانی توسط: خبرافزار