صفحه اول     درباره ما     تماس     پیوندها  
دوشنبه، 30 اردیبهشت 1398 - 14:31   
  تازه ترین اخبار:  
 صفحه اول روزنامه های کشور
 
 یادداشت
  زنـی که قـلم را وادار به ستایشش کرد، زلیخا نظری به قلم ابوذر آبچر
  آقامون جنتلمنه بمبی بود که کاش آموزش و پرورش کشور را بیدار کند
  معلم خوب من و 15 کاری که انجام نمی‌دهد...
  مخابرات خوزستان، پر شتابتر از هر زمان!
  همجه های غیر منطقی بر علیه استانداری که بی نظیر است
  خشم خروشان رودها یا صدای سیلاب سدها
  توسعه نیافتگی خوزستان هم ریشه حاکمیتی دارد و هم ریشه مردمی
اگرچه در حوزه علوم انسانی و عوامل مرتبط به انسان و زندگی اجتماعی آن نمی توان مانند علوم طبیعی با قاطعیت رابطه علت و معلول بین پدیده ها ایجاد کرد ولی به طور نسبی می توان در تحلیل پدیده های اجتماعی روابط علت و معلولی پیدا کرد
  جانبازان بنیاد کجای مملکت هستند؟
  منابع حذف یارانه‌ها، فرصتی برای توسعه انسانی در خوزستان
  تجلی عشق در دیار عاشقی
 
 گزارش
  پیاز به نرخ دلار و خرمایی که به دهان خارجی‌ها شیرین است
  آهوی ریم در دام بی تدبیری!
  فاضلاب شهری؛ بزرگترین تهدید سلامتی انسان
  از زالودرمانی تا فواید بسیار آن
  سد گتوند بلای جان کشاورزی در خوزستان
  نشست هیئت علمی موسسه ی زبان خوزی گویش(دزفولی/شوشتری) برگزار گردید
  سرریز فاضلاب ها تهدید بزرگ سلامتی عمومی مردم
  "آب نمک" روی زخم‌های 38 ساله آبادان و خرمشهر
  کانال علی کمال کنام و آلودگی های زیست محیطی!
  کتاب ، انسان و محیط زیست چقدر در روند آموزشی دانش آموزان تاثیر دارند؟
 
 معرفی کتاب
معرفی کتاب
معرفی کتاب
در سال 2012 نگاشته و منتشر شد و جایزه دانش‌آموزان «مین» در سال 2014 و جایزه «مارک تواین» در سال 2015 را کسب کرد. ساخت فیلمی در سال 2017 بر اساس این رمان، کتاب «اعجوبه» یا «شگفتی» را دوباره در کانون توجه قرار داد و سبب شد مردم برای خریدش به کتاب‌فروشی‌ها هجوم ببرند
- اندازه متن: + -  کد خبر: 80347صفحه نخست » مقالهیکشنبه، 22 مهر 1397 - 14:02
نعل های آویزان ، دفع شر یا سنت بنی امیه !
  

نعل های آویزان ، دفع شر یا سنت بنی امیه !

در گوشه کنار شهر هنوز هستند خانه هایی که بر سر در آنها نعل هایی اسب آویزان شده است . از صاحبخانه که میپرسی هدف این کار چیست ؟ پاسخ میدهند که جهت دفع شر یا چشم زخم مفید است !

سالیان قبل نقش این سنت و عقیده در میان کوچه ها و محله ها پر رنگ تر بود حال آنکه با ورود مدرنیته این فرهنگ عامه رنگ باخته است و نشانه های آن را به ندرت می توان در محلات قدیمی یافت !

اما براستی ریشه این فرهنگ عامیانه و عقیده سنتی چیست ؟ براستی آیا اثری هم در دفع شر و بلا ایفا میکند و یا اقدامی کورکورانه و بدون تتبع تاریخی است .

مورخان و سفرنامه نویسانی که در سال های نخستین پس از فتح اندلس توسط مسلمانان به این شهر سفر کرده اند با نعل های آویزان شده ای بر روی در های خانه های مسلمانان و یا تازه مسلمانان مواجه شدند که خود صاحب خانه ها نیز نتنها علت آن را نمیدانست بلکه هدف را صرفا انجام یک فعالیت مذهبی توصیف میکردند . این رویداد گرچه در صده نخست هجری رویت شده است لیکن ریشه ی آن را در نیمه ی قرن اول هجری قمری باید جستجو کرد .

برای کنکاش بیشتر باید به سال های ۶۱ الی ۶۶ هجری سفر کنید تا با قرار گرفتن در بطن فاجعه کربلا در دهمین روز محرم الحرام سال ۶۱ هجری به چیستی و چرایی آن پی ببرید ...

همه چیز از نامه ابن زیاد به عمر بن سعد در روز عاشورا و دستور او در خصوص تاختن اسب بر بدن مبارک امام حسین (ع) آغاز می شود .

مورخین بسیاری همچون ابوالفرج اصفهانی آورده اند ابن زیاد در پاسخ نامه ابن سعد که حاوی نتایج گفگتوی وی و امام حسین (ع) بود آورده است که اگر حسین(ع) بیعت یزید را نپذیرفت آب را از او منع کن و او را به قتل رسانده و بر جسدش اسب بتازان !

و أمر ابن زیاد-لعنه اللّه، و غضب علیه-أن یوطأ صدر الحسین، و ظهره

ابن زیاد ـ که خدا لعنتش کند و بر او خشم گیرد ـ فرمان داد که بر سینه و پشت و پهلو و صورت حسین علیه السلام ، اسب بدَوانند و چنین کردند .

مقاتل الطالبیین نویسنده : ابو الفرج الإصفهانی    جلد : 1 صفحه : 118

ثُمَّ إنَّ عُمَرَ بنَ سَعدٍ نادى : مَن یَنتَدِبُ لِلحُسَینِ علیه السلام فَیُوطِئَهُ فَرَسَهُ ؟ فَانتَدَبَ لَهُ عَشَرَةُ نَفرٍ ، مِنهُم : إسحاقُ الحَضرَمِیُّ ، ومِنهُم : الأَخنَسُ بنُ مَرثَدٍ الحَضرَمِیُّ ، القائِلُ فی ذلِکَ : نَحنُ رَضَضنَا الظَّهرَ بَعدَ الصَّدرِ بِکُلِّ یَعبوبٍ [شَدیدِ الأَسرِ حَتّى عَصَینَا اللّه َ رَبَّ الأَمرِ بِصُنعِنا مَعَ الحُسَینِ الطُّهرِ فَداسوا حُسَینا علیه السلام بِخُیولِهِم حَتّى رَضّوا صَدرَهُ وظَهرَهُ ، فَسُئِلَ عَن ذلِکَ فَقالَ : هذا أمرُ الأَمیرِ عُبَیدِ اللّه

سپس عمر بن سعد ندا داد که : چه کسى حاضر است بر حسین ، اسب بدوانَد؟ ده تن حاضر شدند که از جمله آنان ، اسحاق حضرمى و اخنس بن مرثد حضرمى بودند . اخنس در این باره گفته است : ما بودیم که سینه و سپس پشت او را خرد کردیم با همه اسب هاى بزرگ و تیزتک . خداوندِ صاحبْ اختیار [جهان] را نافرمانى کردیم با کارى که با پیکر مطهّر حسین انجام دادیم . آنان حسین علیه السلام را با اسبان خود ، لگدکوب کردند تا آن که سینه و پشت وى را خرد کردند . با این حال ، هنگامى که از او (عمر بن سعد) در این باره پرسیدند ، گفت : این ، فرمانِ فرمانده ، عبید اللّه ، بود .


مقتل الحسین علیه السلام للخوارزمی : ج 2 ص 38


ثُمَّ إنَّ عُمَرَ بنَ سَعدٍ نادى فی أصحابِهِ : مَن یَنتَدِبُ لِلحُسَینِ ویوطِئُهُ فَرَسَهُ ؟ فَانتَدَبَ عَشَرَةٌ ، مِنهُم : إسحاقُ بنُ حَیوَةَ الحَضرَمِیُّ ، وهُوَ الَّذی سَلَبَ قَمیصَ الحُسَینِ علیه السلام ، فَبَرِصَ بَعدُ ، وأحبَشُ بنُ مَرثَدِ بنِ عَلقَمَةَ بنِ سَلامَةَ الحَضرَمِیُّ ، فَأَتَوا فَداسُوا الحُسَینَ علیه السلام بِخُیولِهِم حَتّى رَضّوا ظَهرَهُ وصَدرَهُ

آن گاه ، عمر بن سعد، میان یارانش ندا داد که : چه کسى فراخوانِ اسب دواندن بر حسین را پاسخ مى گوید؟ ده تن ، پاسخ مثبت دادند ، از جمله : اسحاق بن حَیوه حَضرَمى ـ همان کسى که پیراهن حسین علیه السلام را برداشت و پس از آن ، پیسى گرفت ـ و اَحبَش بن مَرثَد بن عَلقمة بن سلامه حضرمى . اینان آمدند و حسین علیه السلام را با اسبان خود ، لگدکوب کردند ، تا جایى که پشت و سینه ایشان را خرد کردند .


تاریخ الطبری : ج 5 ص 454 ، الکامل فی التاریخ : ج 2 ص 573

نکته دردناک در این حادثه دردناک و بی بدیل در تاریخ این است که آنان بر بدن شخصیتی اسب تاختن که آثار کبودی سبد های خرمایی که برای فقرا می برده است بر بدنش خودنمایی میکرده است ! ابوالفرج اصفهانی می نویسد :

قالَ عُمَرُ [بنُ سَعدٍ] : مَن یوطِئُ الخَیلَ صَدرَهُ ؟ فَأَوطَؤُوا الخَیلَ ظَهرَهُ وصَدرَهُ ، ووَجَدوا فی ظَهرِهِ آثارا سودا ، فَسَأَلوا عَنها ،فَقیلَ : کانَ یَنقُلُ الطَّعامَ عَلى ظَهرِهِ فِی اللَّیلِ إلى مَساکِنِ  أهلِ المَدینَةِ

عمر [بن سعد] گفت : چه کسى اسب بر سینه او (حسین) مى دوانَد ؟ آنان بر پشت و سینه ایشان ، اسب دواندند و در پشت ایشان ، لکّه هاى کبودى یافتند . چون در این باره پرسیدند ، گفته شد : او بر پشت خود ، شبانه، گندم به درِ خانه بینوایان مدینه مى برد .

مقاتل الطالبیین نویسنده : ابو الفرج الإصفهانی    جلد : 1 صفحه : 118


در زیارت ناحیه مقدّسه ـ: تا آن که تو را از اسبت به زیر کشیدند و زخمى و خونین ، به زمین افتادى . اسب ها تو را زیر سُم خود گرفتند و ستمگران با شمشیرهایشان بر سر تو ریختند .


این ده سوار شوم و بی دین با حضور در دارالاماره کوفه و با بیان افتخار آمیز این اقدام جنایتکارانه از عبیدالله بن زیاد در خواست جایزه ای فراوان کردند ولی تاریخ می نویسد ابن زیاد با دادن مبلغی اندک آنان را از دارالاماره به بیرون انداخت !

ده سوار شوم و بی دین نعل های اسب خود را به جهت اینکه از حکومت فاسد یزید دفع شر کرده بودند بر سر در خانه های خود آویزان کردند تا همه بدانند که آنان تا چه میزان قصی القلب و بی دین شده اند ! این سنت توسط فرزندان این گروه ملعون نیز ادامه پیدا کرد تا انجا که به فرزندان آنان "بنوالسرج" فرزندان کسانی که اسب ها را بدن بدن حسین ع تاختند و "بنوالنعل" فرزندان صاحبان نعل ها شناخته شدند .


علامه عظیم الشان کراجکی در کتاب ارزشمند خود در این باره می نویسد :

اما فرزندان السرج : آنان فرزندان همان کسانی هستند که اسب هایشان را زین کردند تا بر جسد امام حسین (ع) بتازند . و برخی از این اسب ها حتی به مصر هم رسیدند و نعل هایشان بر سر در خانه ها آویزان شد تا با آن تبرک بگیرند . و این عمل به عنوان سنتی موزد اعتماد در نزد آنان باقی ماند .

وأما بنو السرج: فأولاد الذین أسرجت خیله لدوس جسد الحسین (علیه السلام)، ووصل بعض هذه الخیل إلى مصر، فقلعت نعالها من حوافرها وسمرت علىأبواب الدور لیتبرک بها، وجرت بذلک السنة عندهم حتى صاروا یتعمدون عمل نظیرها على أبواب دور أکثرهم.


 التعجّب من أغلاط العامة فی مسألة الإمامة نویسنده : الکراجکی، أبوالفتح    جلد : 1  صفحه : 116

خاتمة مستدرک الوسائل نویسنده : المحدّث النوری    جلد : 3  صفحه : 137

علامه ی محقق شیخ علی شهرستانی در کتاب خود التسمیات در این خصوص آورده است :

فرزندان نعل دار ها . آنها فرزندان کسانی هستند که با اسب هایشان بر جسد مطهر امام حسین (ع) اسب تاختند و نعل های اسب را به مانند میراثی بین نسل های خود محفوظ نگه داشته اند . و حلقه ای از آن را بر سر در خانه های خود جهت تبرک آویزان میکنند ...

بنو النعل ، وهم أولاد من أرکض الخیل على جسد الحسین(علیه السلام) فی ‌کربلاء ، وأخذوا من ذلک النعل بقایاه ویخلطونه بمثله أباً عن أب . ویعلَّق حلقة منه على ‌أبواب الدور تَفَؤُّلاً وتیمّناً بها .‌

 التسمیات بین التسامح العلویّ والتوظیف الأمویّ نویسنده : الشهرستانی، السید علی    جلد : 1  صفحه : 209


سنت های عامیانه گاه ریشه در زوایای پنهان تاریخ دارد ، زوایایی به مانند اقدامات بی شرمانه ی دشمنان اهل بیت در فاجعه عظیم کربلا که بی شک یکی این اقداما رذالت بار ، تاخت اسب بر بدن پاره پاره ی سید الشهداء است که در تاریخ نظیر و نمونه ی آن کمتر مشاهده شده است .

در زیارت ناحیه مقدسه از زبان حضرت ولیعصر (عج) چه زیبا این مظلومیت به تصویر کشیده شده است :

حَتّى نَکَسوکَ عَن جَوادِکَ ، فَهَوَیتَ إلَى الأَرضِ جَریحا ، تَطَؤُکَ الخُیولُ بِحَوافِرِها ، وتَعلوکَ الطُّغاةُ بِبَواتِرِها

تا آن که تو را از اسبت به زیر کشیدند و زخمى و خونین ، به زمین افتادى . اسب ها تو را زیر سُم خود گرفتند و ستمگران با شمشیرهایشان بر سر تو ریختند .


 محمد عبیات - پژوهشگر تاریخ عاشورا

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
  مخاطب گرامی: از انتشار نظرات تکراری و یا حاوی کلمات توهین آمیز معذوریم
  کد امنیتی:
 
 پر بیننده ترین ها
  موزه هفت‌تپه موزه برتر سال شد
  آغاز ثبت‌نام نقل و انتقالات دانشجویی دانشگاه آزاد از 18 خرداد
  تغییر ساعات کار اداری خوزستان از اول خرداد
  نکونام سرمربی تیم ملی امید و دستیار ویلموتس؟
  راهکارهای برقراری پایداری محیطی و اجتماعی در شهر مسجدسلیمان
  بهره برداری از 10 هزار مسکن مهر در هفته دولت در خوزستان
  کنکور ۹۸ به تعویق نمی‌افتد
  دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان
  سهام عدالت ثبت‌نام جدید ندارد
  مسعود شجاعی از تراکتورسازی جدا شد
  تعیین مجازات قصاص برای مجرمان اسیدپاشی
  شورای رقابت رسماً مسئول قیمت‌گذاری خودرو شد
  نحوه ترمیم «حقوق» بازنشستگان کشوری
  راه‌اندازی سامانه ثبت شکایات اولیاء از مدارس
  مخالفت مجلس با دوفوریت طرح تعویق کنکور
 
 آخرین اخبار
  قیمت مکالمات بین الملل ۲.۵ برابر شد
  مخالفت مجلس با دوفوریت طرح تعویق کنکور
  مهلت فروش سهام ۵بانک تمدید شد
  شورای رقابت رسماً مسئول قیمت‌گذاری خودرو شد
  محور بستان ـ چذابه بازگشایی شد
  اعلام تعطیلی سینماها در ایام شب‌های قدر
  راه‌اندازی سامانه ثبت شکایات اولیاء از مدارس
  لاریجانی: روند افزایش حقوق‌ها را پیگیری می‌کنیم
  بروز حملات قلبی صبحگاهی شدیدتر است
  تعیین مجازات قصاص برای مجرمان اسیدپاشی
  دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان
  نحوه ترمیم «حقوق» بازنشستگان کشوری
  مسعود شجاعی از تراکتورسازی جدا شد
  راهکارهای برقراری پایداری محیطی و اجتماعی در شهر مسجدسلیمان
  کنکور ۹۸ به تعویق نمی‌افتد
  آغاز ثبت‌نام نقل و انتقالات دانشجویی دانشگاه آزاد از 18 خرداد
  سهام عدالت ثبت‌نام جدید ندارد
  نکونام سرمربی تیم ملی امید و دستیار ویلموتس؟
  تغییر ساعات کار اداری خوزستان از اول خرداد
  موزه هفت‌تپه موزه برتر سال شد
  بهره برداری از 10 هزار مسکن مهر در هفته دولت در خوزستان
  پرداخت تسهیلات به سیل‌زدگان بدون نیاز به چک
  هشدار درباره کلاهبرداری با عنوان رمز یکبار مصرف
  جرایم و سود وام مسکن بخشیده شد
  بررسی موضوع تأخیر تاریخ کنکور ۹۸در مجلس
  دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان
  ارز دانشجویی ۹۸ تعیین تکلیف شد
  دانشجومعلمان مشمول افزایش حقوق ۹۸ می‌شوند
  استاندار خوزستان:ویزای عراق رایگان است
  عمر «دایرکت» اینستاگرام تمام می‌شود
  حذف دوباره قیمت‌های املاک و خودرو از سایت‌ها
  علت عدم افزایش حقوق برخی معلمان
  طرح جدید نمایندگان برای تعطیلی پنج‌شنبه‌ها
  دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان
  چطور اعتبار خط موبایلتان را افزایش دهید
  شرایط بهره‌مندی از امریه سربازی
  یادواره شهید کوروش نیاکان در لالی برگزار شد
  پتروشیمی کیمیا زمینه اشتغال ۴ هزار نفر را ایجاد کرد
  دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان
  برپایی آیین بزرگداشت حکیم فردوسی طوسی در لالی
  جلسه کمیته حفاظت از منابع طبیعی و مدیریت بحران در لالی تشکیل شد
  اعلام داروهای غیرمجاز و ممنوعه‌ برای حجاج
  تذکر رئیس رسانه ملی به ۲ شبکه‌ تلویزیونی
  کتانباف برکنار شد
  دعای روز دهم ماه مبارک رمضان
  جزئیات تخصیص وام ۲.۵ میلیون تومانی به خودروها
  راهکارهای برقراری پایداری محیطی و اجتماعی در شهر مسجدسلیمان
  اجرای رمز دوم یک‌بار مصرف به تعویق افتاد
  کدام بازنشستگان مشمول «همسان‌سازی حقوق» می‌شوند؟
  خدمات ارائه شده در اردوگاه های اسکان اضطراری کم نظیر است
  دستیار ویلموتس در تیم ملی ایران کیست؟
  بیماری‌هایی که مانع از سفر حج می‌شود
  پایان مهلت ثبت نام ورود به مدارس پایه هفتم سمپاد
  افزایش تسهیلات مسکن روستایی به ۴۰ میلیون تومان
  پاسخ وزارت بهداشت به ادعای پخت حلیم با پنبه
کد نمایش در سایت یا وبلاگ
  ادامه آخرین اخبار
 
 وب گردی
روش درست کردن سبزه عید در تنگ شیشه ای
روش درست کردن سبزه عید در تنگ شیشه ای
  روش کوچک کردن پروستات با فرمول غذایی
روش کوچک کردن پروستات با فرمول غذایی
  معروف‌ترین غذاهای مقاصد گردشگری مهم دنیا
معروف‌ترین غذاهای مقاصد گردشگری مهم دنیا
  با مصرف این شربت خوش اخلاق شوید!
با مصرف این شربت خوش اخلاق شوید!
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
خوزنا شروع فعالیت: 1388
khoozna@gmail.com
پشتیبانی توسط: خبرافزار