صفحه اول     درباره ما     تماس     پیوندها  
یکشنبه، 27 آبان 1397 - 18:04   
  تازه ترین اخبار:  
 صفحه اول روزنامه های کشور
 
 یادداشت
  تجلی عشق در دیار عاشقی
  شهری تنها و خسته بنام اهواز
  شنبه خونین اهواز
  از فضای واقعی تا فضای مجازی
  برای خودمان قدم خیر برداریم
  خبرنگار عزیز هر روز، روز توست
  بازنشستگان حاکم!
  ضرورت های بعد از تصویب بازنگری طرح جامع اهواز
  دودی و بوی نامطبوع در آسمان اهواز
  چشم عراقی ها هنوز در پی خرمشهر
 
 گزارش
  آهوی ریم در دام بی تدبیری!
  فاضلاب شهری؛ بزرگترین تهدید سلامتی انسان
  از زالودرمانی تا فواید بسیار آن
  سد گتوند بلای جان کشاورزی در خوزستان
  نشست هیئت علمی موسسه ی زبان خوزی گویش(دزفولی/شوشتری) برگزار گردید
  سرریز فاضلاب ها تهدید بزرگ سلامتی عمومی مردم
  "آب نمک" روی زخم‌های 38 ساله آبادان و خرمشهر
  کانال علی کمال کنام و آلودگی های زیست محیطی!
  کتاب ، انسان و محیط زیست چقدر در روند آموزشی دانش آموزان تاثیر دارند؟
  تعطیلات نوروزی، بهترین دو هفته سال
 
 معرفی کتاب
معرفی کتاب
معرفی کتاب
در سال 2012 نگاشته و منتشر شد و جایزه دانش‌آموزان «مین» در سال 2014 و جایزه «مارک تواین» در سال 2015 را کسب کرد. ساخت فیلمی در سال 2017 بر اساس این رمان، کتاب «اعجوبه» یا «شگفتی» را دوباره در کانون توجه قرار داد و سبب شد مردم برای خریدش به کتاب‌فروشی‌ها هجوم ببرند
- اندازه متن: + -  کد خبر: 80347صفحه نخست » مقالهیکشنبه، 22 مهر 1397 - 14:02
نعل های آویزان ، دفع شر یا سنت بنی امیه !
  

نعل های آویزان ، دفع شر یا سنت بنی امیه !

در گوشه کنار شهر هنوز هستند خانه هایی که بر سر در آنها نعل هایی اسب آویزان شده است . از صاحبخانه که میپرسی هدف این کار چیست ؟ پاسخ میدهند که جهت دفع شر یا چشم زخم مفید است !

سالیان قبل نقش این سنت و عقیده در میان کوچه ها و محله ها پر رنگ تر بود حال آنکه با ورود مدرنیته این فرهنگ عامه رنگ باخته است و نشانه های آن را به ندرت می توان در محلات قدیمی یافت !

اما براستی ریشه این فرهنگ عامیانه و عقیده سنتی چیست ؟ براستی آیا اثری هم در دفع شر و بلا ایفا میکند و یا اقدامی کورکورانه و بدون تتبع تاریخی است .

مورخان و سفرنامه نویسانی که در سال های نخستین پس از فتح اندلس توسط مسلمانان به این شهر سفر کرده اند با نعل های آویزان شده ای بر روی در های خانه های مسلمانان و یا تازه مسلمانان مواجه شدند که خود صاحب خانه ها نیز نتنها علت آن را نمیدانست بلکه هدف را صرفا انجام یک فعالیت مذهبی توصیف میکردند . این رویداد گرچه در صده نخست هجری رویت شده است لیکن ریشه ی آن را در نیمه ی قرن اول هجری قمری باید جستجو کرد .

برای کنکاش بیشتر باید به سال های ۶۱ الی ۶۶ هجری سفر کنید تا با قرار گرفتن در بطن فاجعه کربلا در دهمین روز محرم الحرام سال ۶۱ هجری به چیستی و چرایی آن پی ببرید ...

همه چیز از نامه ابن زیاد به عمر بن سعد در روز عاشورا و دستور او در خصوص تاختن اسب بر بدن مبارک امام حسین (ع) آغاز می شود .

مورخین بسیاری همچون ابوالفرج اصفهانی آورده اند ابن زیاد در پاسخ نامه ابن سعد که حاوی نتایج گفگتوی وی و امام حسین (ع) بود آورده است که اگر حسین(ع) بیعت یزید را نپذیرفت آب را از او منع کن و او را به قتل رسانده و بر جسدش اسب بتازان !

و أمر ابن زیاد-لعنه اللّه، و غضب علیه-أن یوطأ صدر الحسین، و ظهره

ابن زیاد ـ که خدا لعنتش کند و بر او خشم گیرد ـ فرمان داد که بر سینه و پشت و پهلو و صورت حسین علیه السلام ، اسب بدَوانند و چنین کردند .

مقاتل الطالبیین نویسنده : ابو الفرج الإصفهانی    جلد : 1 صفحه : 118

ثُمَّ إنَّ عُمَرَ بنَ سَعدٍ نادى : مَن یَنتَدِبُ لِلحُسَینِ علیه السلام فَیُوطِئَهُ فَرَسَهُ ؟ فَانتَدَبَ لَهُ عَشَرَةُ نَفرٍ ، مِنهُم : إسحاقُ الحَضرَمِیُّ ، ومِنهُم : الأَخنَسُ بنُ مَرثَدٍ الحَضرَمِیُّ ، القائِلُ فی ذلِکَ : نَحنُ رَضَضنَا الظَّهرَ بَعدَ الصَّدرِ بِکُلِّ یَعبوبٍ [شَدیدِ الأَسرِ حَتّى عَصَینَا اللّه َ رَبَّ الأَمرِ بِصُنعِنا مَعَ الحُسَینِ الطُّهرِ فَداسوا حُسَینا علیه السلام بِخُیولِهِم حَتّى رَضّوا صَدرَهُ وظَهرَهُ ، فَسُئِلَ عَن ذلِکَ فَقالَ : هذا أمرُ الأَمیرِ عُبَیدِ اللّه

سپس عمر بن سعد ندا داد که : چه کسى حاضر است بر حسین ، اسب بدوانَد؟ ده تن حاضر شدند که از جمله آنان ، اسحاق حضرمى و اخنس بن مرثد حضرمى بودند . اخنس در این باره گفته است : ما بودیم که سینه و سپس پشت او را خرد کردیم با همه اسب هاى بزرگ و تیزتک . خداوندِ صاحبْ اختیار [جهان] را نافرمانى کردیم با کارى که با پیکر مطهّر حسین انجام دادیم . آنان حسین علیه السلام را با اسبان خود ، لگدکوب کردند تا آن که سینه و پشت وى را خرد کردند . با این حال ، هنگامى که از او (عمر بن سعد) در این باره پرسیدند ، گفت : این ، فرمانِ فرمانده ، عبید اللّه ، بود .


مقتل الحسین علیه السلام للخوارزمی : ج 2 ص 38


ثُمَّ إنَّ عُمَرَ بنَ سَعدٍ نادى فی أصحابِهِ : مَن یَنتَدِبُ لِلحُسَینِ ویوطِئُهُ فَرَسَهُ ؟ فَانتَدَبَ عَشَرَةٌ ، مِنهُم : إسحاقُ بنُ حَیوَةَ الحَضرَمِیُّ ، وهُوَ الَّذی سَلَبَ قَمیصَ الحُسَینِ علیه السلام ، فَبَرِصَ بَعدُ ، وأحبَشُ بنُ مَرثَدِ بنِ عَلقَمَةَ بنِ سَلامَةَ الحَضرَمِیُّ ، فَأَتَوا فَداسُوا الحُسَینَ علیه السلام بِخُیولِهِم حَتّى رَضّوا ظَهرَهُ وصَدرَهُ

آن گاه ، عمر بن سعد، میان یارانش ندا داد که : چه کسى فراخوانِ اسب دواندن بر حسین را پاسخ مى گوید؟ ده تن ، پاسخ مثبت دادند ، از جمله : اسحاق بن حَیوه حَضرَمى ـ همان کسى که پیراهن حسین علیه السلام را برداشت و پس از آن ، پیسى گرفت ـ و اَحبَش بن مَرثَد بن عَلقمة بن سلامه حضرمى . اینان آمدند و حسین علیه السلام را با اسبان خود ، لگدکوب کردند ، تا جایى که پشت و سینه ایشان را خرد کردند .


تاریخ الطبری : ج 5 ص 454 ، الکامل فی التاریخ : ج 2 ص 573

نکته دردناک در این حادثه دردناک و بی بدیل در تاریخ این است که آنان بر بدن شخصیتی اسب تاختن که آثار کبودی سبد های خرمایی که برای فقرا می برده است بر بدنش خودنمایی میکرده است ! ابوالفرج اصفهانی می نویسد :

قالَ عُمَرُ [بنُ سَعدٍ] : مَن یوطِئُ الخَیلَ صَدرَهُ ؟ فَأَوطَؤُوا الخَیلَ ظَهرَهُ وصَدرَهُ ، ووَجَدوا فی ظَهرِهِ آثارا سودا ، فَسَأَلوا عَنها ،فَقیلَ : کانَ یَنقُلُ الطَّعامَ عَلى ظَهرِهِ فِی اللَّیلِ إلى مَساکِنِ  أهلِ المَدینَةِ

عمر [بن سعد] گفت : چه کسى اسب بر سینه او (حسین) مى دوانَد ؟ آنان بر پشت و سینه ایشان ، اسب دواندند و در پشت ایشان ، لکّه هاى کبودى یافتند . چون در این باره پرسیدند ، گفته شد : او بر پشت خود ، شبانه، گندم به درِ خانه بینوایان مدینه مى برد .

مقاتل الطالبیین نویسنده : ابو الفرج الإصفهانی    جلد : 1 صفحه : 118


در زیارت ناحیه مقدّسه ـ: تا آن که تو را از اسبت به زیر کشیدند و زخمى و خونین ، به زمین افتادى . اسب ها تو را زیر سُم خود گرفتند و ستمگران با شمشیرهایشان بر سر تو ریختند .


این ده سوار شوم و بی دین با حضور در دارالاماره کوفه و با بیان افتخار آمیز این اقدام جنایتکارانه از عبیدالله بن زیاد در خواست جایزه ای فراوان کردند ولی تاریخ می نویسد ابن زیاد با دادن مبلغی اندک آنان را از دارالاماره به بیرون انداخت !

ده سوار شوم و بی دین نعل های اسب خود را به جهت اینکه از حکومت فاسد یزید دفع شر کرده بودند بر سر در خانه های خود آویزان کردند تا همه بدانند که آنان تا چه میزان قصی القلب و بی دین شده اند ! این سنت توسط فرزندان این گروه ملعون نیز ادامه پیدا کرد تا انجا که به فرزندان آنان "بنوالسرج" فرزندان کسانی که اسب ها را بدن بدن حسین ع تاختند و "بنوالنعل" فرزندان صاحبان نعل ها شناخته شدند .


علامه عظیم الشان کراجکی در کتاب ارزشمند خود در این باره می نویسد :

اما فرزندان السرج : آنان فرزندان همان کسانی هستند که اسب هایشان را زین کردند تا بر جسد امام حسین (ع) بتازند . و برخی از این اسب ها حتی به مصر هم رسیدند و نعل هایشان بر سر در خانه ها آویزان شد تا با آن تبرک بگیرند . و این عمل به عنوان سنتی موزد اعتماد در نزد آنان باقی ماند .

وأما بنو السرج: فأولاد الذین أسرجت خیله لدوس جسد الحسین (علیه السلام)، ووصل بعض هذه الخیل إلى مصر، فقلعت نعالها من حوافرها وسمرت علىأبواب الدور لیتبرک بها، وجرت بذلک السنة عندهم حتى صاروا یتعمدون عمل نظیرها على أبواب دور أکثرهم.


 التعجّب من أغلاط العامة فی مسألة الإمامة نویسنده : الکراجکی، أبوالفتح    جلد : 1  صفحه : 116

خاتمة مستدرک الوسائل نویسنده : المحدّث النوری    جلد : 3  صفحه : 137

علامه ی محقق شیخ علی شهرستانی در کتاب خود التسمیات در این خصوص آورده است :

فرزندان نعل دار ها . آنها فرزندان کسانی هستند که با اسب هایشان بر جسد مطهر امام حسین (ع) اسب تاختند و نعل های اسب را به مانند میراثی بین نسل های خود محفوظ نگه داشته اند . و حلقه ای از آن را بر سر در خانه های خود جهت تبرک آویزان میکنند ...

بنو النعل ، وهم أولاد من أرکض الخیل على جسد الحسین(علیه السلام) فی ‌کربلاء ، وأخذوا من ذلک النعل بقایاه ویخلطونه بمثله أباً عن أب . ویعلَّق حلقة منه على ‌أبواب الدور تَفَؤُّلاً وتیمّناً بها .‌

 التسمیات بین التسامح العلویّ والتوظیف الأمویّ نویسنده : الشهرستانی، السید علی    جلد : 1  صفحه : 209


سنت های عامیانه گاه ریشه در زوایای پنهان تاریخ دارد ، زوایایی به مانند اقدامات بی شرمانه ی دشمنان اهل بیت در فاجعه عظیم کربلا که بی شک یکی این اقداما رذالت بار ، تاخت اسب بر بدن پاره پاره ی سید الشهداء است که در تاریخ نظیر و نمونه ی آن کمتر مشاهده شده است .

در زیارت ناحیه مقدسه از زبان حضرت ولیعصر (عج) چه زیبا این مظلومیت به تصویر کشیده شده است :

حَتّى نَکَسوکَ عَن جَوادِکَ ، فَهَوَیتَ إلَى الأَرضِ جَریحا ، تَطَؤُکَ الخُیولُ بِحَوافِرِها ، وتَعلوکَ الطُّغاةُ بِبَواتِرِها

تا آن که تو را از اسبت به زیر کشیدند و زخمى و خونین ، به زمین افتادى . اسب ها تو را زیر سُم خود گرفتند و ستمگران با شمشیرهایشان بر سر تو ریختند .


 محمد عبیات - پژوهشگر تاریخ عاشورا

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
  مخاطب گرامی: از انتشار نظرات تکراری و یا حاوی کلمات توهین آمیز معذوریم
  کد امنیتی:
 
 پر بیننده ترین ها
  از ابتدای دی‌ماه چه اتفاقی برای خودروها رخ می‌دهد؟
  قیمت جدید شیر خام تعیین شد
  کلاس اسباب بازی به دبستان‌ها می‌آید
  توصیه‌هایی برای استفاده از دوربین مداربسته
  افزایش حقوق ۹۸ کارمندان بیشتر از قبل خواهد بود
  ۸۲ هزار شغل کشاورزی ایجاد می‌شود
  پیگیری مطالبات کارگران شرکت کشت و صنعت هفت تپه در دفتر ریاست جمهوری
  ارز مسافرتی ۱۵۰۰ تومان ارزان شد
  فوتبال‌ ایرانی چگونه شکل‌ گرفت؟
  همگروهی والیبال ایران با روسیه در انتخابی المپیک ۲۰۲۰
  افتتاح هفتمین کتابخانه عمومی بزرگ کشور در دزفول
  آخرین وضعیت افزایش قیمت خودرو‌
  آغاز ثبت‌نام دوره دکتری بدون آزمون دانشگاه آزاد
  آخرین اخبار از مرزبانان گروگان گرفته شده در میرجاوه
  زمان آغاز ثبت‌نام در آزمون دوره دکتری سال ۹۸
 
 آخرین اخبار
  شماره کارت و رمز دوم خود را به ۵۰۰۰۴۹۹ نفرستید
  دمای خوزستان کاهش می یابد
  بیرانوند نامزد مرد سال آسیا شد
  پرسپولیس در میان "پرشور"های جهان سوم شد
  زمان آغاز ثبت‌نام در آزمون دوره دکتری سال ۹۸
  آخرین وضعیت افزایش قیمت خودرو‌
  خبر محمد بنا سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی شد
  افتتاح هفتمین کتابخانه عمومی بزرگ کشور در دزفول
  واریز۲۰۰هزار تومان به حساب حقوق کارکنان و بازنشستگان
  اعلام میانگین «حقوق» فرهنگیان و «تسهیلات بانکی» آنها
  از ابتدای دی‌ماه چه اتفاقی برای خودروها رخ می‌دهد؟
  ارز مسافرتی ۱۵۰۰ تومان ارزان شد
  افزایش حقوق ۹۸ کارمندان بیشتر از قبل خواهد بود
  توصیه‌هایی برای استفاده از دوربین مداربسته
  همگروهی والیبال ایران با روسیه در انتخابی المپیک ۲۰۲۰
  فوتبال‌ ایرانی چگونه شکل‌ گرفت؟
  ۸۲ هزار شغل کشاورزی ایجاد می‌شود
  قیمت جدید شیر خام تعیین شد
  آخرین اخبار از مرزبانان گروگان گرفته شده در میرجاوه
  آغاز ثبت‌نام دوره دکتری بدون آزمون دانشگاه آزاد
  کلاس اسباب بازی به دبستان‌ها می‌آید
  پیگیری مطالبات کارگران شرکت کشت و صنعت هفت تپه در دفتر ریاست جمهوری
  یارانه نوزادان متولد 97 امشب واریز می شود
  یارانه‌ها امشب واریز می شوند
  تاثیر حمام آب گرم بر سوخت‌وساز بدن
  مسکن ارزان می‌شود؟
  داروهای گیاهی کاهنده قند خون و وزن
  انتصاب رئیس کمیته امور استانهای سازمان جوانان حزب اسلامی کار
  خوزستان قهرمان مسابقات کشتی فرنگی کشور شد
  ۴۰ هزار سیم‌کارت ارسال کننده پیامک تبلیغاتی قطع شد
  تونل کارون ۴ بازگشایی شد
  خداحافظی افراد پردرآمد با یارانه نقدی
  ورود زنان به ورزشگاه‌ها ادامه می‌یابد
  ایران موفق به تولید داروی سرطان خون شد
  برای اطلاع از تعداد سیم‌ کارت‌هایتان استعلام بگیرید
  پرداخت یارانه ۲۰۰هزار تومانی به کارگران و کارمندان
  تاج در فدراسیون فوتبال ماندنی شد
  یارانه نقدی آبان شنبه واریز می‌شود
  بیماری آنفلوآنزای پرندگان وارد خوزستان نشده است
  احتمال مسدود شدن برخی محورهای خوزستان
  دلار وارد کانال ۱۱ هزار تومان شد
  کاهش ۱۶درصدی قیمت سکه و طلا در بازار
  ۷ زمانی که نباید روی ترازو بروید
  لاستیک، مرغ و شیر ارزان می‌شود
  برنامه‌های تلویزیون در تعطیلات آخر هفته
  سهمیه ایران در لیگ قهرمانان 2+2 است
  دستور وزیر صنعت برای تدوین بسته قیمت‌گذاری خودرو
  ورزش از پیشرفت سرطان پروستات جلوگیری می کند؟
  کمتر بنشینید، جوانتر بمانید
  زمان ثبت‌نام آزمون زبان دکتری تخصصی پیام نور
  قیمت جدید خودرو‌ها هفته آینده اعلام می‌شود
  افزایش بهای گاز غیرقانونی اعلام شد
  زمان واریز یارانه نقدی آبان ماه مشخص شد
  پیشنهاد جدید مجلس برای سهمیه‌بندی بنزین
  شارژ کارت یارانه مددجویان تا ۳۰۰ هزار تومان
کد نمایش در سایت یا وبلاگ
  ادامه آخرین اخبار
 
 وب گردی
راه‌های خروج از افسردگی بعد زایمان
راه‌های خروج از افسردگی بعد زایمان
  نشانه های عفونت لوزه در بزرگسالان و درمان آن
نشانه های عفونت لوزه در بزرگسالان و درمان آن
  جگر مرغ مفید یا مضر؟
جگر مرغ مفید یا مضر؟
  فوت و فن پخت شله زرد خوشمزه
فوت و فن پخت شله زرد خوشمزه
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
خوزنا شروع فعالیت: 1388
khoozna@gmail.com
پشتیبانی توسط: خبرافزار