صفحه اول     درباره ما     تماس     پیوندها  
شنبه، 24 آذر 1397 - 19:20   
  تازه ترین اخبار:  
 صفحه اول روزنامه های کشور
 
 یادداشت
  تجلی عشق در دیار عاشقی
  شهری تنها و خسته بنام اهواز
  شنبه خونین اهواز
  از فضای واقعی تا فضای مجازی
  برای خودمان قدم خیر برداریم
  خبرنگار عزیز هر روز، روز توست
  بازنشستگان حاکم!
  ضرورت های بعد از تصویب بازنگری طرح جامع اهواز
  دودی و بوی نامطبوع در آسمان اهواز
  چشم عراقی ها هنوز در پی خرمشهر
 
 گزارش
  آهوی ریم در دام بی تدبیری!
  فاضلاب شهری؛ بزرگترین تهدید سلامتی انسان
  از زالودرمانی تا فواید بسیار آن
  سد گتوند بلای جان کشاورزی در خوزستان
  نشست هیئت علمی موسسه ی زبان خوزی گویش(دزفولی/شوشتری) برگزار گردید
  سرریز فاضلاب ها تهدید بزرگ سلامتی عمومی مردم
  "آب نمک" روی زخم‌های 38 ساله آبادان و خرمشهر
  کانال علی کمال کنام و آلودگی های زیست محیطی!
  کتاب ، انسان و محیط زیست چقدر در روند آموزشی دانش آموزان تاثیر دارند؟
  تعطیلات نوروزی، بهترین دو هفته سال
 
 معرفی کتاب
معرفی کتاب
معرفی کتاب
در سال 2012 نگاشته و منتشر شد و جایزه دانش‌آموزان «مین» در سال 2014 و جایزه «مارک تواین» در سال 2015 را کسب کرد. ساخت فیلمی در سال 2017 بر اساس این رمان، کتاب «اعجوبه» یا «شگفتی» را دوباره در کانون توجه قرار داد و سبب شد مردم برای خریدش به کتاب‌فروشی‌ها هجوم ببرند
- اندازه متن: + -  کد خبر: 81206صفحه نخست » آخرین اخبار سه شنبه، 13 آذر 1397 - 17:34
کاهش ۳۳ درصدی تعداد مسافران پروازهای خارجی
  

روزنامه شهروند در گزارشی نوشت: «سلام... من ٧ ساعته که تو راه لندن هستم و هنوز زمین ننشسته‌ایم. قدیم‌تر پرواز ایران تا لندن فقط ٥ ساعت راه بود!» ... «دو بار خوابیدم و بیدار شدم، هنوز به کانادا نرسیدم! عجیب نیست مسیر این‌قدر طولانی شده؟!» و... این روزها در استوری ایرانی‌ها، جملاتی شبیه به این زیاد می‌بینید. کاربران ایرانی اینستاگرام می‌گویند زمان سفرهای خارجی‌شان طولانی‌تر شده است و مقصود اسعدی‌ سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی توضیح می‌دهد که این اتفاق به دلیل برگشت تحریم‌هاست. البته او توضیح می‌دهد که هیچ‌کدام از کشورها آسمان‌شان را روی ایران نبسته‌اند و علت طولانی‌شدن زمان سفرهای خارجی این است که برخی کشورها اجازه سوختگیری را برای هواپیماهای ایرانی صادر نمی‌کنند و هواپیما مجبور است جای دیگری برای فرود و سوختگیری پیدا کند.

هوشنگ شهبازی، خلبان ایرانی هم به «شهروند» توضیح می‌دهد که هر نشست و برخاست اضافه برای سوختگیری چیزی حدود نیم تا یک ساعت به زمان پروازها اضافه می‌کند. ضمن این‌ که این مسأله باعث شده هزینه بلیت‌های خارجی بالاتر برود.

او توضیح می‌دهد که تحریم سوخت باعث می‌شود هواپیماهای ایرانی به جای پر کردن صندلی، سوخت اضافه با خود حمل کنند. علاوه بر این نشست و برخاست اضافه برای سوختگیری هزینه ایرلاین‌ها را بالا می‌برد و مجموع این مسائل باعث می‌شود قیمت تمام شده پرواز برای ایرلاین‌ها بیشتر شود.

مسیر طولانی‌تر به دلیل تحریم سوخت

طولانی‌شدن پروازهای خارجی این روزها به موضوع داغ استوری کاربران ایرانی تبدیل شده است. هوشنگ شهبازی، فعال صنعت هوایی دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: «پرواز تهران - لندن که بعد از برجام ٥ ساعت طول می‌کشید اما حالا ٧ ساعتی زمان می‌برد.» به گفته او سوختگیری هواپیماها در فرودگاه لندن، پاریس و آلمان توسط شرکت‌های خصوصی انجام می‌شود که از ترس تحریم‌های آمریکا حاضر به فروش بنزین به ایران نمی‌شوند، به همین دلیل هواپیماهای ایرانی ناچارند مسیر طولانی‌تری را طی کنند و همین مسأله زمان سفرهای خارجی را بیشتر کرده است.

به گفته او سوختگیری هواپیماهای ایرانی در کشورهایی انجام می‌شود که تامین سوخت آنها توسط شرکت‌های دولتی انجام می‌شود و شرکت‌های خصوصی حاضر به فروش بنزین به ایران نمی‌شوند.

سود سفر خارجی بیشتر است یا داخلی

با وجود این‌ که تامین سوخت هواپیماها در مسیرهای خارجی این روزها به مشکل برخورده و هزینه ایرلاین‌های ایرانی بیشتر شده، اما کاپیتان شهبازی معتقد است سفرهای خارجی برای ایرلاین‌ها نفع اقتصادی بیشتری دارد. به گفته او به‌ عنوان مثال در حالی‌ که قیمت تمام‌شده هر صندلی به‌ ازای پرواز به شهری همچون مشهد که یک ساعت و ١٠ دقیقه زمان می‌برد (بر اساس ارز نیما)، حدود ٦٠٠‌هزار تومان تمام می‌شود، بلیت این مسیر به قیمت ٣٠٠‌هزار فروخته می‌شود، در حالی‌ که که قیمت بلیت استانبول که حدود ٢ساعت زمان می‌برد، بالای ١.٥‌میلیون تومان است. به همین دلیل ایرلاین‌ها ترجیح می‌دهند پروازهای خارجی خود را حفظ کنند. از طرفی ادامه پروازها به کشورهای اروپایی توسط ایرلاین‌های داخلی یک بعد سیاسی دارد و نمی‌توان از آن صرف‌ نظر کرد.

هر نشست و برخاست چقدر آب می‌خورد؟

اما مشکل تامین سوخت هواپیماهای ایرانی تنها زمان سفر را طولانی‌تر نکرده است و آن‌ گونه که دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی می‌گوید: «هزینه تمام‌شده پروازهای خارجی برای ایرلاین‌ها نسبت به دوره برجام چندین برابر شده است.»

صدیق، مدیر عامل سابق شرکت هواپیمایی زاگرس می‌گوید: «بسته به نوع هواپیما تقریبا هر نشست و برخاست بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار هزینه دارد. این یعنی شرکت‌های ایرانی با وجود تمام مشکلاتی دارند که باید هزینه‌ای مضاعف را نیز متحمل شوند که این مسأله یا باید از سوی ایرلاین تامین یا مبلغی از آن به قیمت تمام‌شده بلیت مسافران اضافه شود.»

قیمت تمام شده هر ساعت پرواز چقدر؟

با وجود آن‌که تحریم، هزینه‌های اضافه‌ای به ایرلاین‌های ایرانی تحمیل کرده است، اما همچنان پرواز خارجی با ایرلاین‌های ایرانی به صرفه‌تر است. میانگین قیمت تمام‌ شده هر صندلی به ازای یک ساعت پرواز ٥٠ تا ٦٠ دلار است، در حالی‌ که این هزینه به دلایل مختلف در کشورهای اروپایی بالاتر است. به‌ عنوان مثال نرخ سوختی که هواپیماها در ایران به ازای هر لیتر پرداخت می‌کنند ٦٠٠ تومان است، در حالی‌ که این نرخ در اروپا حدود ١.٢ یورو یعنی حدود ١٨‌هزار تومان است. از طرفی، حقوق پرداختی به پرسنل در ایران به شدت پایین است؛ به‌ عنوان مثال یک خلبان در ایرلاین‌های جهان به‌ طور متوسط ٢٥ تا ٣٠ دلار به ازای هر ساعت پرواز دریافت می‌کند؛ در حالی‌ که دریافتی خلبانان و دیگر نیروهای متخصص در صنعت هوایی ایران زیر ٢ دلار است.

هنوز سفر خارجی با ایرلاین ایرانی به صرفه‌تر است

در حال حاضر بلیت تهران – استانبول توسط ایرلاین‌های ایرانی به صورت میانگین به قیمت ١.٨‌میلیون تا ٢.٣‌میلیون تومان به فروش می‌رسد. این در حالی است که بلیت‌های ایرلاین ایرعربیا بالای ٣‌میلیون تومان عرضه می‌شود. اما قیمت بلیت رفت و برگشت تهران به دوبی که در تابستان به بالای ٤‌میلیون تومان هم رسیده بوده بسته به زمان و نوع ایرلاین حالا ٨٠٠‌ هزار تا ٣‌میلیون تومان عرضه می‌شود. به‌ عنوان مثال در سایت علی‌بابا قیمت بلیت تهران – دوبی ایرلاین ایرعربیا پنجشنبه ١٥ آذر، یک میلیون تومان اعلام شده، در حالی‌ که هواپیمایی ماهان قیمت بلیت همین مسیر را در بالاترین حالت برای آخرین روز هفته یک‌میلیون و ٢٠٠‌ هزار تومان اعلام کرده است. همچنین قیمت بلیت تهران - تفلیس از سوی هواپیمایی قشم ایر ٦٠٠‌هزار تومان تعیین شده است. جالب است که بدانید این روزها بلیت سفر به پاریس و مسکو با Turkish Airlines چیزی حدودی ٢‌میلیون و ٥٠٠ ‌هزار تومان برای شما آب می‌خورد. البته کسانی که این روزها می‌خواهند به تورنتو سفر کنند باید بدانند که قیمت بلیت به این شهر کانادایی در کمترین حالت حدودا ٦‌میلیون تومان خرج روی دست مسافران می‌گذارد. کسانی که خواهان سفر به آمستردام هستند می‌توانند بلیت ایرلاین AtlasGlobal را به قیمت یک‌میلیون و ٦٠٠‌هزار تومان خریداری کنند. البته بلیت هواپیمایی ایران ایر در این مسیر به قیمت ٤‌میلیون تومان فروخته می‌شود.

کاهش ٣٣‌درصدی مسافران پروازها

بر اساس مصوبه هیأت وزیران قیمت بلیت هواپیما بر اساس نظام عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. در حالی‌ که تصور می‌شود با بیشتر شدن قیمت تمام شده سفرهای خارجی هوایی، قیمت بلیت هواپیما هم گران‌تر می‌شود، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی می‌گوید: «فعلا خبری از گرانی بلیت نیست.» او با بیان این‌که تعداد سفرهای هوایی در نیمه دوم‌ سال روند کاهشی به خود می‌گیرد، می‌گوید: «امسال به دلیل بدتر شدن شرایط اقتصادی مردم و افزایش قیمت بلیت تعداد سفر با هواپیما در مهر امسال در مقایسه با مهر پارسال ٣٣‌درصد کاهش پیدا کرده است. در چنین شرایطی نمی‌توان حرف از گرانی دوباره زد. البته نمی‌توان ادعا کرد که قیمت بلیت مسافر هیچ تغییری نکرده اما بیشترین بار مالی ناشی از تحریم سوخت رسانی به هواپیماهای ایرانی بر دوش ایرلاین‌هاست.»

کاهش ١٢‌درصدی پروازهای خارجی

در شش ماه نخست‌ سال جاری در مجموع ٤١‌هزار و ٣٣ پرواز خارجی در کشور انجام شده و ٦‌میلیون و ١٦٦‌هزار و ٢٧٨ مسافر به وسیله این پروازها جابه‌جا شده‌اند که این آمار نسبت به مدت مشابه‌ سال گذشته به ترتیب ١٢ و ١١‌درصد کاهش را نشان می‌دهد. همچنین یک‌هزار و ٢٥٢ پرواز خارجی متعلق به پروازهای حج و ٦‌هزار و ٤٦٢ پرواز متعلق به پروازهای عتبات عالیات بوده که به ترتیب ١٧٠‌هزار و ٣٥٦ نفر و یک‌میلیون و ١٤٦‌هزار و ٤٠٧ نفر با این پروازها جابه‌جا شده‌اند. رتبه اول پروازهای خارجی در ٦ ماه نخست‌سال جاری متعلق به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) است که ٢٧‌هزار و ١٣٥ پرواز خارجی در آن انجام شده و ٤‌میلیون و ٣٢٦‌هزار و ٥٤ نفر به وسیله این پروازها جابه‌جا شده‌اند که از نظر تعداد پرواز و مسافر نسبت به مدت مشابه‌ سال گذشته ١١‌درصد افت داشته است. بعد از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، به ترتیب فرودگاه‌ مشهد با ٦‌هزار و یک پرواز و ٩٣١‌هزار و ٨٤ مسافر خارجی و شیراز با یک‌هزار و ٩٩٥ پرواز و ٢٤٩‌هزار و ٥٨٦ مسافر خارجی در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. بقیه پروازهای بین‌المللی در فرودگاه‌های اصفهان، تبریز، لارستان، اهواز، کیش، قشم، ارومیه، بندرعباس، کرمان، آبادان، ساری، یزد، گرگان، همدان، بیرجند، زاهدان، چابهار، رشت، کرمانشاه، زنجان، بوشهر و اردبیل انجام شده‌ است.

 

 

 

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
  مخاطب گرامی: از انتشار نظرات تکراری و یا حاوی کلمات توهین آمیز معذوریم
  کد امنیتی:
 
 پر بیننده ترین ها
  فرهنگیان 4شهرستان در خوزستان مشمول حق جنگی شدند
  پرداخت یارانه در بودجه 98 نیاز به بازنگری دارد
  جزئیات بازگشت ۱۷۸۴ لوح تخت‌جمشید به ایران
  لغو ۵ پرواز امروز در فرودگاه اهواز
  کارشکنی بانک‌ها در بازار مسکن
  فردا؛ آخرین مهلت ثبت‌نام کارت سوخت المثنی
  هنگام ترک سیگار این اشتباهات را مرتکب نشوید!
  والدین کتاب بخوانند
  نکات کلیدی برای حفظ سلامت قلب در بیماران دیالیزی
  پهنای باند پیام رسان‌های داخلی ۲ برابر می‌شود
  دستور رئیس‌جمهور برای آغاز نوبت دوم توزیع بسته‌های حمایتی
  مراقب دزدیده شدن هویت‌تان باشید
  آخرین وضعیت پروژه‌ی آب‌شیرین‌کن‌ها در ایران
  ایرانی‌ها به کدام کشورها بیشتر سفر کرده‌اند؟
  قیمت محصولات رایانه‌ای ۱۵ درصد کاهش یافت
 
 آخرین اخبار
  نظرتان درباره این سخنان ضرغامی چیست؟: با کسر ۳ میلیون از حقوقم زندگی ام به هم ریخته است
  بهترین عکس‌ها در سال ۲۰۱۸
  جزیره‌ای که پوشیده از پاپ کورن است +تصاویر
  دورریز ۷۰ درصدی پایان‌نامه‌ها!
  آخرین وضعیت شناسایی اموال سلطان سکه
  پرونده 22 دلال فوتبال به شعبه بازپرسی ارجاع شد
  ۲ روش کلاهبرداری از کاربران فضای مجازی
  فردا آخرین مهلت ثبت‌نام آزمون ارشد
  بدترین پسوردهای سال اعلام شدند
  آزمون دانشنامه تخصصی و فوق تخصصی بهمن ۹۷ حذف شد
  زمان واریز یارانه نقدی آذر ماه
  30 آذر؛ آخرین فرصت بیمه محصولات پاییزی در خوزستان
  قیمت محصولات رایانه‌ای ۱۵ درصد کاهش یافت
  دستور رئیس‌جمهور برای آغاز نوبت دوم توزیع بسته‌های حمایتی
  احتمال افزایش نرخ جرائم راهنمایی و رانندگی
  آخرین وضعیت پروژه‌ی آب‌شیرین‌کن‌ها در ایران
  مراقب دزدیده شدن هویت‌تان باشید
  عامل گرانی آجیل شب یلدا چیست؟
  نوبخت: امکان افزایش یارانه‌ها وجود ندارد
  فرهنگیان 4شهرستان در خوزستان مشمول حق جنگی شدند
  تولید نانو مالچ طبیعی و غیر نفتی در خرمشهر
  کالری این خوراکی‌ها تقریبا صفر است
  اقدامات درمانی در آرایشگاه‌های زنانه ممنوع است
  جزئیات بازگشت ۱۷۸۴ لوح تخت‌جمشید به ایران
  پهنای باند پیام رسان‌های داخلی ۲ برابر می‌شود
  هنگام ترک سیگار این اشتباهات را مرتکب نشوید!
  آرنولد: قرص جادویی زیبایی‌اندام وجود ندارد
  والدین کتاب بخوانند
  نکات کلیدی برای حفظ سلامت قلب در بیماران دیالیزی
  ایرانی‌ها به کدام کشورها بیشتر سفر کرده‌اند؟
  برای درد زانو تردمیل بهتر است یا دوچرخه ثابت؟
  ایران قهرمان کشتی آزاد جام باشگاه های جهان شد
  پیاده‌روی موثرترین روش برای درمان وریدهای واریسی
  فردا؛ آخرین مهلت ثبت‌نام کارت سوخت المثنی
  پرداخت یارانه در بودجه 98 نیاز به بازنگری دارد
  کارشکنی بانک‌ها در بازار مسکن
  لغو ۵ پرواز امروز در فرودگاه اهواز
  پرداخت سومین حقوق معوق کارگران نیشکر هفت‌تپه
  «رشید پور» در آنتن زنده از حال رفت
  بررسی دستمزد ۹۸ کارگران فعلا منتفی است
  مراجعه به کلانتری‌ها مجازی می‌شود
  تبدیل خوزستان به قطب بوم‎گردی کشور تا ۷ سال آینده
  «نخستین سکوی نفتی خلیج‌ فارس» ملی شد
  جزئیات آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۹۸
  ویتامین C معجزه‌ای برای پوست و مو
  ورود هواپیما به ایران تسهیل می‌شود
  کاهش قیمت برخی خودروهای تولید داخلی
  بعد از ورزش شیر کاکائو بنوشید
  «ایرج عرب» سرپرست باشگاه پرسپولیس شد
  آیا امکان ابطال کارت ملی هوشمند در صورت مفقودی وجود دارد؟
  غذاهای تراریخته بخوریم یا نخوریم؟
  جدول و سودوکو مانع از کارافتادگی ذهنی نمی‌شود
  جزئیات اجرای طرح «آموزش و بازی» برای دبستانی‌ها
  رمز دوم کارت‌های بانکی یک‌بار مصرف شد
  بسیاری از علما خواهان فیلترینگ اینستاگرام هستند
کد نمایش در سایت یا وبلاگ
  ادامه آخرین اخبار
 
 وب گردی
شستشوی لباس‌های پاییزی و زمستانی؛ باید‌ها و نباید‌ها
شستشوی لباس‌های پاییزی و زمستانی؛ باید‌ها و نباید‌ها
  راه‌های خروج از افسردگی بعد زایمان
راه‌های خروج از افسردگی بعد زایمان
  نشانه های عفونت لوزه در بزرگسالان و درمان آن
نشانه های عفونت لوزه در بزرگسالان و درمان آن
  جگر مرغ مفید یا مضر؟
جگر مرغ مفید یا مضر؟
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
خوزنا شروع فعالیت: 1388
khoozna@gmail.com
پشتیبانی توسط: خبرافزار