صفحه اول     درباره ما     تماس     پیوندها  
پنجشنبه، 2 اسفند 1397 - 12:06   
  تازه ترین اخبار:  
 صفحه اول روزنامه های کشور
 
 یادداشت
  جانبازان بنیاد کجای مملکت هستند؟
  منابع حذف یارانه‌ها، فرصتی برای توسعه انسانی در خوزستان
  تجلی عشق در دیار عاشقی
  شهری تنها و خسته بنام اهواز
  شنبه خونین اهواز
  از فضای واقعی تا فضای مجازی
  برای خودمان قدم خیر برداریم
  خبرنگار عزیز هر روز، روز توست
  بازنشستگان حاکم!
  ضرورت های بعد از تصویب بازنگری طرح جامع اهواز
 
 گزارش
  آهوی ریم در دام بی تدبیری!
  فاضلاب شهری؛ بزرگترین تهدید سلامتی انسان
  از زالودرمانی تا فواید بسیار آن
  سد گتوند بلای جان کشاورزی در خوزستان
  نشست هیئت علمی موسسه ی زبان خوزی گویش(دزفولی/شوشتری) برگزار گردید
  سرریز فاضلاب ها تهدید بزرگ سلامتی عمومی مردم
  "آب نمک" روی زخم‌های 38 ساله آبادان و خرمشهر
  کانال علی کمال کنام و آلودگی های زیست محیطی!
  کتاب ، انسان و محیط زیست چقدر در روند آموزشی دانش آموزان تاثیر دارند؟
  تعطیلات نوروزی، بهترین دو هفته سال
 
 معرفی کتاب
معرفی کتاب
معرفی کتاب
در سال 2012 نگاشته و منتشر شد و جایزه دانش‌آموزان «مین» در سال 2014 و جایزه «مارک تواین» در سال 2015 را کسب کرد. ساخت فیلمی در سال 2017 بر اساس این رمان، کتاب «اعجوبه» یا «شگفتی» را دوباره در کانون توجه قرار داد و سبب شد مردم برای خریدش به کتاب‌فروشی‌ها هجوم ببرند
- اندازه متن: + -  کد خبر: 82205صفحه نخست » اخبار ورزشیچهارشنبه، 24 بهمن 1397 - 09:10
نوشیدنی‌های مفید و مضر بعد از ورزش
  
برترین ها - ترجمه از هدی بانکی: وقت گذاشتن برای ورزش و تمرین کردن، عادت بسیار خوبی است. این عادت نه تنها کمک‌تان می‌کند کالری بیشتری بسوزانید و وزن کم کنید، بلکه فواید بسیار زیاد دیگری نیز برای سلامتی دارد، مثلا تقویت سلامت قلب، کاهش خطر دیابت، افزایش سوخت و ساز بدن، عضله سازی، افزایش سطح شادی، بهبود کیفیت خواب، کسب انرژی بیشتر، افزایش قدرت و انعطاف پذیری و تقویت حافظه.
 
درست است که ورزش کردن و عرق ریختن هم از لحاظ فیزیک به شما کمک می‌کند و هم از نظر روحی و روانی اما برای اینکه از فواید آن واقعا بهره مند شوید باید بعد از اتمام ورزش و فعالیت نیز تصمیم‌گیری‌های سالم و هوشمندانه‌ای داشته باشید.
 
یکی از انتخاب‌های مهمی که بعد از ورزش انجام می‌دهید، انتخاب نوشیدنی است که تاثیر بزرگی بر نتیجه‌ای که تلاش‌تان می‌گیرید دارد. شما هنگام تمرین و فعالیت، آب زیادی را بواسطه‌ی تعریق از دست داده‌اید. برای جبران این آب از دست رفته، هیدراسیون بدن بسیار مهم است. نوشیدن یک یا دو لیوان آب بعد از تمرین کار درستی است، اما بسیاری از اوقات ما به جای آب، سراغ نوشیدنی‌های دیگری می‌رویم که معمولا سالم نیستند.
 
 

1. نوشیدنی‌های ورزشی

نوشابه‌های ورزشی در بازار تحت عنوان نوشیدنی‌های کامل برای بعد از ورزش به فروش می‌رسند و معمولا می‌بینیم خیلی از افراد بعد از پایان تمرین آنها را می‌نوشند.

اما این نوشابه‌های سالم نیستند، زیرا حاوی قند و کالری زیادی‌اند در حالیکه ارزش غذایی بسیار اندکی دارند. برخی از برندها ممکن است ویتامین‌های و الکترولیت‌هایی افزوده شده باشد اما به هرحال، قند فراوان موجود در آنها، بزرگ‌ترین دلیل اجتناب از این نوشابه‌ها به طور کامل است.

قند موجود در این نوشیدنی‌ها خیلی زود وارد سیستم‌تان شده و خیلی زود نیز دچار افت انرژی خواهید شد. ضمنا، چنین نوشابه‌هایی، پُر از طعم دهنده‌های مصنوعی هستند که تاثیر منفی بر بدن دارند.

2. الکل

اگر فکر می‌کنید نوشیدن الکل بعد از ورزش ایرادی ندارد، سخت در اشتباهید. الکل ذاتا دهیدراته کننده‌ی بدن است و بعد از عرق ریختن در باشگاه شما نیاز دارید بدن خود را به خوبی آب رسانی کنید. همچنین خاصیت ادرارآور بودن الکل در بدن نیز باعث خماری می‌شود. نوشابه‌های الکلی هیچ کالری و ارزش غذایی ندارند. نوشیدن این نوشابه‌های صفر کالری تنها می‌تواند پروسه‌ی چربی سوزی‌تان را به تعویق بیندازد چون ذخیره‌ی چربی را بالا می‌برد. نوشابه‌های الکلی خاصیت التهاب زایی در بدن دارند و می‌توانند تاثیر منفی بر تعادل و توانایی تصمیم گیری‌تان بگذارند.

3. نوشابه‌های گازدار

نوشابه‌های گازدار، یکی از بزرگ‌ترین ممنوعه‌های بعد از ورزش هستند! نوشیدن نوشابه‌های گازدار یعنی اینکه شما چیزی جز مقدار زیادی از قندهای ساده به بدن‌تان نمی‌رسانید. نوشابه‌های قندی به عنوان یک انرژی فوری عمل می‌کنند اما خیلی زود با افت انرژی مواجه می‌شوید. اگر هم فکر می‌کنید، نوشابه‌های رژیمی بهتر هستند، باز هم اشتباه می‌کنید. شیرین کننده‌های مصنوعی در نوشابه‌های رژیمی، تاثیرات مخربی بر دست آورهای ورزشی‌تان دارند.

4. آبمیوه‌های صنعتی

شاید فکر کنید آبمیوه دیگر انتخاب سالمی است، اما اینطور نیست. بیشتر آبمیوه‌های صنعتی پُر از شیره‌ی ذرت با فروکتوز بالا هستند که منجر به چاقی شده و ریسک بیماری‌های سندرم متابولیک را بالا می‌برند. ضمنا، آبمیوه‌های صنعتی حاوی ویتامین‌ها و مواد مغذی و فیبری که در خود میوه وجود دارد نیستند. ارزش غذایی میوه‌ها در پروسه‌ی آب گیری از بین می‌رود و شما در نهایت چیزی که مصرف می‌کنید، صرفا قند به شکل فروکتوز است.

5. قهوه

خیلی از ما بعد از تمرین سراغ قهوه می‌رویم. اما واقعیت این است که قلب شما در حال حاضر به دلیل فعالیتی که انجام داده‌اید، ضربان بالایی دارد و مصرف قهوه یا هر چیزی که کافئین دارد در این زمان کار درستی نیست. نوشیدن قهوه بعد از ورزش و تمرین می‌تواند عوارضی چون عصبی شدن، تپش قلب و حتی اختلال خواب به دنبال داشته باشد.

ضمنا قهوه دارای تاثیرات دهیدراته کننده در بدن است.

6. بهترین نوشیدنی‌های بعد از ورزش

آب، بهترین انتخاب برای آب رسانی به بدن بعد از ورزش است که هم برای ریکاوری بدن مهم است و هم برای حفظ استقامت. اگر آب می‌نوشید باید دمای اتاق را داشته باشد، نه سرد! آب سرد می‌تواند تاثیر منفی بر روده‌های گرم‌تان بگذارد و آنزیم‌های گوارشی را مختل کرده و مشکلات گوارشی ایجاد کند.

البته آب خالص هم ممکن است دل‌تان را بزند، پس می‌توانید اینها را امتحان کنید:

. آب طعم‌دار که می‌توانید به راحتی در خانه تهیه کنید. کافیست سبزی‌ها یا میوه‌های آبدار را برش بزنید و آنها را در یک پارچ بریزید، پارچ را از آب پُر کرده و بگذارید چند ساعت بماند.

. یک لیوان شیر شکلات خانگی در مقایسه با شیر ساده، دو برابر کربوهیدرات دارد که باعث می‌شود انتخاب بسیار خوبی برای ریکاوری بعد از ورزش باشد.

. آب نارگیل طبیعی حاوی مقدار زیادی الکترولیت‌ است مانند پتاسیم و منیزیم. آب نارگیل برای آب رسانی به بدن و جبران الکترولیت‌های از دست رفته عالی است.
 
. هر نوع آبمیوه‌ی ترش نیز می‌تواند یک نوشیدنی بسیار خوب برای بعد از تمرین باشد. چون سرشار از آنتی اکسیدان بوده و التهاب را کم می‌کند و برای ریکاوری و عملکرد عضلات نیز خوب است.

. اگر طرفدار چای هستید می‌توانید یک فنجان چای سبز یا چای سیاه بنوشید. ترکیبات موجود در چای سبز و سیاه می‌تواند به پروسه‌ی اکسیداسیون چربی حین ورزش‌های هوازی و ریکاوری بعد از ورزش کمک کنند.

سایر نکاتی که بعد از تمرین باید به آنها توجه کنید

. وقتی تمرین را تمام کردید، چند دقیقه دراز بکشید تا بدن‌تان خنک شود و فشار خون‌تان به حالت نرمال برگردد.

. بعد از تمرین دو تا سه دقیقه حرکات کششی انجام دهید تا عضلات‌تان دچار انقباض گرفتگی نشده و درد و کوفتگی عضلات بعد از تمرین کاهش پیدا کند.

. بعد از تمرین طولانی نیاز دارید که یک اسنک سالم بخورید. اسنک‌های پروتئنی بسیار خوبند چون انرژی لازم برای سوخت مجدد و ترمیم بدن را در اختیارش می‌گذارند.

. بعد از تمرین با دست‌ها آلوده‌تان، چشم‌ها و صورت را لمس نکنید چون باکتری‌ها را به آنها منتقل می‌کنید.

. همیشه بعد از پایان تمرین دوش بگیرید.

. پیگیر تمرینات خود باشی تا روند پیشرفت‌تان را بررسی کنید. این کار باعث حفظ انگیزه می‌شود.

. هر چند لباس‌های ورزشی‌تان راحت هستند اما بعد از ورزش فورا آنها عوض کنید. به تن داشتن لباس‌های عرق‌دار به مدت طولانی می‌تواند عفونت‌های قارچی یا آکنه به دنبال داشته باشد.

. یک خواب با کیفیت شبانه بعد از تمرین سخت بسیار مهم است زیرا به ترمیم بدن کمک می‌کند.

. اینکه ورزش کردید دلیل نمی‌شود بقیه روز را فقط بنشینید و استراحت کنید، بلکه باید در تمام طول روز فعال بمانید!
   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
  مخاطب گرامی: از انتشار نظرات تکراری و یا حاوی کلمات توهین آمیز معذوریم
  کد امنیتی:
 
 پر بیننده ترین ها
  
  زمان واریز عیدی معلولان و زنان سرپرست خانوار
  سریال‌های تلویزیون برای نوروز ۹۸
  عرب مدیرعامل پرسپولیس شد
  مهلت ثبت‌نام در دوره کارشناسی دانشگاه آزاد تا امروز
  سایت ثبت گوشی مسافری به زودی بسته می‌‌شود
  تشکیل کارگروه ویژه برای ساماندهی رودخانه کارون
  وزیر صنعت: قیمت‌ها تعدیل می‌شود
  مشکلات آب حوزه کارون بررسی شد
  آغاز پرداخت «عیدی» مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی
  فردا آخرین مهلت ثبت‌نام کنکور
  افزایش سقف وام شهریه سال تحصیلی آینده دانشگاه‌ها
  تمامی پزشکان مکلف به استفاده از «کارت‌خوان» شدند
  مخالفت کمیسیون تلفیق با پیشنهادها در زمینه قیمت بنزین
 
 آخرین اخبار
  مشکلات آب حوزه کارون بررسی شد
  زمان واریز عیدی معلولان و زنان سرپرست خانوار
  وزیر صنعت: قیمت‌ها تعدیل می‌شود
  
  افزایش سقف وام شهریه سال تحصیلی آینده دانشگاه‌ها
  عرب مدیرعامل پرسپولیس شد
  تمامی پزشکان مکلف به استفاده از «کارت‌خوان» شدند
  فردا آخرین مهلت ثبت‌نام کنکور
  مخالفت کمیسیون تلفیق با پیشنهادها در زمینه قیمت بنزین
  آغاز پرداخت «عیدی» مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی
  سریال‌های تلویزیون برای نوروز ۹۸
  سایت ثبت گوشی مسافری به زودی بسته می‌‌شود
  تشکیل کارگروه ویژه برای ساماندهی رودخانه کارون
  مهلت ثبت‌نام در دوره کارشناسی دانشگاه آزاد تا امروز
  ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد پزشکی ۹۸ آغاز شد
  احتمال تعیین دستمزد کارگران بعد از عـید
  نرخ آب بها در سال آینده افزایش می‌یابد
  اعلام نحوه اطلاع از نتیجه بررسی وضعبت بسته حمایتی
  تکذیب لغو داربی نوروز ۹۸
  آغاز توزیع کارت آزمون دکتری از امروز
  نهایی شدن دستمزد ۹۸ تا پایان اسفند‌ماه
  آخرین مهلت ثبت‌نام در کنکور ۹۸
  قسمت ویژه سریال پایتخت برای شب عید
  جزئیات فروش فوری ایران‌خودرو از فردا
  واریز بسته حمایتی جاماندگان از ۱۵ اسفند
  واریز «عیدی» مستمری‌بگیران تامین‌اجتماعی تا ۱۰ اسفند
  دستگیری عاملان سایت «یارانه»
  برنامه «ستاره‌ساز» نوروز ۹۸ می‌آید
  ‌دلفیناریوم در شهر اهواز احداث می‌شود
  برگزاری نمایشگاه بهاره در ایام پایانی سال در اهواز
  حق منطقه جنگی به فرهنگیان کارون و باوی تعلق گرفت
  دفترچه آزمون ارشد علوم پزشکی ۹۸ منتشر شد
  واریز مبلغ بسته حمایتی برای یک‌میلیون جامانده
  حقوقِ تا دو میلیون و ۷۵۰ هزار تومان مالیات ندارد
  اعلام نتایج دوره کاردانی پیوسته و ناپیوسته دانشگاه آزاد
  رقم جالب «بن‌سلمان» برای خرید «منچستریونایتد»
  آغاز مهلت ثبت‌نام برای جاماندگان شرکت در آزمون ارشد
  زمان بازگشایی محور اندیکا – شهرکرد مشخص نیست
  اسامی جاماندگان "بسته حمایتی" فردا اعلام می‌شود
  عرضه داروهای بیماران خاص به صورت سهمیه‌ای
  آخرین مهلت ثبت نام در کنکور ۹۸
  آغاز ثبت‌نام مجدد کارشناسی ارشد از فردا
  امروز آخرین مهلت ثبت نام آزمون دکتری وزارت بهداشت
  تازه‌ترین قیمت خودروهای داخلی
  همسان‌سازی حقوق بازنشستگان شدنی نیست
  آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به 31 روستای اندیمشک
  «دختران مجرد» بیمه می‌شوند
  دفترچه‌‌های درمان سال آینده حذف می‌شوند
  فیلم‌های سینمایی آخر هفته تلویزیون
  سایت ثبت سفارش واردات خودرو باز شد
  چه کسانی می‌توانند در کنکور ۹۸ ثبت نام کنند؟
  ثبت نام کنکور آغاز شد
  آغاز حذف و اضافه دانشجویان دانشگاه آزاد از 27 بهمن
  مهلت یکساله به دانشجویان مشمول
  قیمت دولتی مرغ اعلام شد
کد نمایش در سایت یا وبلاگ
  ادامه آخرین اخبار
 
 وب گردی
معروف‌ترین غذاهای مقاصد گردشگری مهم دنیا
معروف‌ترین غذاهای مقاصد گردشگری مهم دنیا
  با مصرف این شربت خوش اخلاق شوید!
با مصرف این شربت خوش اخلاق شوید!
  شستشوی لباس‌های پاییزی و زمستانی؛ باید‌ها و نباید‌ها
شستشوی لباس‌های پاییزی و زمستانی؛ باید‌ها و نباید‌ها
  راه‌های خروج از افسردگی بعد زایمان
راه‌های خروج از افسردگی بعد زایمان
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
خوزنا شروع فعالیت: 1388
khoozna@gmail.com
پشتیبانی توسط: خبرافزار