صفحه اول     درباره ما     تماس     پیوندها  
چهارشنبه، 9 بهمن 1398 - 12:11   
  تازه ترین اخبار:  
 صفحه اول روزنامه های کشور
 
 یادداشت
  عبور از نان گرم و روزنامه
  کاش این چراغ قرمز هیچ وقت سبز نشه
  مشق عشق در پیاده روی اربعین
  برای روز کودک؛ کبوتری با بال‌های زیتونی
  نقطه ها
  طاهره السادات احمدی مهریان/طریق الوسطی
  قانون شورای حل اختلاف
  برخی ازنمایندگان استان خوزستان سرنا را از سر گشاده می نوازند
  برای او ؛ پدرام طاهری / روزنامه نگاری "بی چشم" و بی هیچ چشمداشت
  در سوگ شایسته سالاری!
 
 گزارش
  آیین نکوداشت استاد زال پور در دزفول برگزار گردید
  قطع آب کرخه در ۱۰ هزار هکتار زمین‌ کشاورزی دشت‌آزادگان
  پیاز به نرخ دلار و خرمایی که به دهان خارجی‌ها شیرین است
  آهوی ریم در دام بی تدبیری!
  فاضلاب شهری؛ بزرگترین تهدید سلامتی انسان
  از زالودرمانی تا فواید بسیار آن
  سد گتوند بلای جان کشاورزی در خوزستان
  نشست هیئت علمی موسسه ی زبان خوزی گویش(دزفولی/شوشتری) برگزار گردید
  سرریز فاضلاب ها تهدید بزرگ سلامتی عمومی مردم
  "آب نمک" روی زخم‌های 38 ساله آبادان و خرمشهر
 
 معرفی کتاب
معرفی کتاب
معرفی کتاب
- اندازه متن: + -  کد خبر: 86400صفحه نخست » آخرین اخبار پنجشنبه، 26 دی 1398 - 08:42
۷ توصیه برای حفظ و ارتقای سلامت روان
  

اگر بخواهیم افرادی را که با نشاط و امید زندگی می‌کنند در یک کلمه توصیف کنیم، شاید «هوشیار» مناسب‌ترین واژه برای توصیف‌شان باشد.

 ایسنا: هوشیار بودن یعنی مراقب بودن، گوش به زنگ بودن، زندگی کردن در لحظه حال، حفظ و ارتقای سلامت، سرعت در درک وضعیت‌های مختلف و واکنش به موقع. افراد هوشیار معمولا چالش‌ها و مشکلات زندگی را سریع‌تر از دیگران درک و مدیریت می‌کنند و اجازه نمی‌دهند دشواری‌های زندگی بر آرامش درونی آنها چیره شود و شادی و نشاط‌شان را مخدوش کند.

آنها می‌دانند که برای حفظ هوشیاری ذهنی خود به تمرین نیاز دارند؛ درست به همان شکلی که بدن برای حفظ آمادگی و سلامت خود به تحرک و فعالیت نیاز دارد. آنها مطالعه می‌کنند، هرگز از یادگیری درباره ایده‌ها و شیوه‌های جدید انجام کارها دست نمی‌کشند. آنها سلامت ذهن و روان خود را به این شیوه تقویت می‌کنند. همچنین از روابط فردی معمولا رضایت‌بخشی بهره‌مندند و اهداف واقع‌بینانه‌ای برای خود تعیین می‌کنند. البته تجربیات زندگی آنها همیشه مثبت و خوشایند نیست؛ با این حال، آنها می‌دانند که حتی از تجربیات ناخوشایندشان نیز چگونه درس بگیرند تا به خوبی از پس مشکلات زندگی برآیند.

ما برای انجام فعالیت‌های طبیعی خود در زندگی روزمره به سلامت اعصاب و روان نیازمندیم. سلامت روان به ما کمک می‌کند با دوستان و خانواده خود رابطه سالم و اثربخشی برقرار کنیم، در محل کار و مدرسه عملکرد مطلوبی داشته باشیم و در سایر فعالیت‌های مهم زندگی خود نیز کامیاب باشیم. برای حفظ و ارتقای سلامت روان، بایدها و نبایدهای متعددی را باید مد نظر قرار داد.

بر همین اساس هفت توصیه عملگرایانه که می‌تواند به حفظ و ارتقای سلامت روان منجر شود، عبارتند از:

-‌ ورزش کردن و فعالیت بدنی که بدن را نیرومند و کارآمد می‌کند.

-‌ آموختن مهارت‌های تازه: فعالیت ذهنی نیز ذهن را توانمند و هوشیار می‌کند. برای هوشیارسازی ذهن خود بهتر است ذهن‌تان را به فراگیری مهارت‌های تازه مشغول کنید. این چالش می‌تواند به رشد و تکامل ذهنی کمک کند. فعالیت ذهنی باعث می‌شود ارتباطات جدیدی بین سلول‌های عصبی موجود در مغزتان شکل گیرد؛ ارتباطاتی که کمک می‌کنند اطلاعاتی را که در طول روز به هر شکلی دریافت می‌کنید، راحت‌تر ذخیره و بازیابی کنید. باید توجه کرد که با افزایش سن، نیاز به چالش‌های ذهنی برای حفظ و ارتقای سلامت روان افزایش می‌یابد.

برخی ایده‌ها می‌توانند به شما کمک کنند ذهن خود را به چالش بکشید؛ یک زبان خارجی بیاموزید، نحوه نواختن یک ساز را آموزش ببینید و تمرین کنید، شغل‌تان را عوض کنید یا مشغولیت جدیدی برای خودتان دست و پا کنید، تفریح یا سرگرمی جدیدی مثل یوگا، نویسندگی یا نقاشی را شروع کنید، برای کمک به دیگران داوطلب شوید، در کلاس دلخواه‌تان نام‌نویسی کنید، همیشه خودتان را یک دانش‌آموز مادام‌العمر بدانید و در هر سن و سالی که هستید، مشتاق یادگیری مطالب جدید باشید. برای این که ذهن‌تان را فعال و هوشیار نگه دارید، باید بیشتر مطالعه کنید.

-‌ خوب و آسوده بخوابید: به تمام اعضای بدن‌تان، به ویژه به مغزتان اجازه دهید به قدر کافی استراحت کند. خواب کافی فواید جسمانی و روانی متعددی دارد. در طول خواب، جسم و ذهن ما به استراحت می‌پردازد و تجدید قوا می‌کند. کمبود خواب می‌تواند به اختلال حافظه منجر شود. برای بهبود وضعیت خواب شبانه‌تان باید مدت زمان استراحت روزانه‌تان را کم کنید و دست‌کم چند ساعت قبل از خواب، نوشیدنی‌های کافئین‌دار ننوشید. توصیه‌های ساده و اثربخش دیگری نیز در این زمینه وجود دارند مانند دوش آب گرم، گوش دادن به یک موسیقی ملایم و آرام‌سازی ذهن قبل از خواب.

-‌ از سختی‌های زندگی نترسید: از سختی‌های زندگی نترسید. یکی از جنبه‌های مهم سلامت، سالم ماندن در شرایطی است که زندگی سخت می‌شود. برخی از مردم توان رویاررویی با مشکلات را ندارند و قادر نیستند از پس مشکلات زندگی برآیند. چنین افرادی ممکن است در شرایط سخت زندگی، به رفتارهای ناسالمی مانند مصرف مواد مخدر روی آورند و به تدریج به دام اعتیاد افتند. منظور از اعتیاد به مواد مخدر، احساس نیاز به مصرف مداوم مواد است. بیشتر معتادان کسانی هستند که توان حل و فصل مشکلات زندگی خود را نداشته‌اند و در شرایط سخت زندگی به مصرف مواد مخدر یا مشروبات الکلی پناه برده‌اند و حال با وجود تبعات سنگین و زیان‌باری که اعتیاد برای خود و اطرافیان‌شان داشته، قادر به ترک مخدر یا الکل نیستند.

-‌ از سیگار، مواد مخدر و الکل دوری کنید: از سیگار، مواد مخدر و الکل دوری کنید. مصرف سیگار، مواد مخدر و مشروبات الکلی باعث افت توان ذهنی می‌شود و توانایی‌های ادراکی و قضاوتی را کاهش می‌دهد. الکل بر بخش‌های مختلف مغز تأثیر می‌گذارد. حساس‌ترین سلول‌های مغزی در مواجهه با الکل، سلول‌های مرتبط با حافظه، تمرکز، خواب، هماهنگی و قضاوت هستند. الکل به حافظه بلندمدت آسیب وارد می‌کند. سیگار نیز سطح اکسیژن مورد نیاز مغز را کاهش می‌دهد. این در حالی است که اکسیژن کافی برای سلامت و فعالیت مطلوب مغز ضرورت دارد.

-‌ روابط اجتماعی خود را تقویت کنید: روابط اجتماعی خود را تقویت کنید. برخورداری از یک زندگی اجتماعی فعال می‌تواند به حفظ و ارتقای سلامت روان کمک کند، احساس خود ارزشمندی به وجود آورد و در بلندمدت به حفظ و ارتقای عملکرد حافظه و قوای ادراکی منجر شود. در میان بزرگسالان، آنهایی که زندگی اجتماعی فعال‌تری دارند، کمتر دچار آلزایمر می‌شوند. ایجاد و حفظ روابط اجتماعی مستلزم توجه، تلاش و هوشیاری است و همه این موارد می‌توانند به سلامت حافظه کمک کنند. افرادی که بیشتر درگیر تعاملات اجتماعی می‌شوند، معمولا سالم‌تر، امیدوارتر و شاداب‌ترند.

-‌ استرس‌های خود را مدیریت کنید: وقتی دچار استرس می‌شوید، مغز شما هورمون‌هایی ترشح می‌کند که اگر بدن‌تان چند روز در معرض آن هورمون‌ها باشد، مغزتان آسیب خواهد دید. استرس در صورتی که به خوبی مهار و مدیریت نشود، مزمن می‌شود و می‌تواند سطح شادی و نشاط درونی شما را به شکل محسوسی کاهش دهد و حتی به احساس افسردگی منجر شده و عملکرد حافظه را مختل کند.

بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت، برخی راهکارهای ساده می‌تواند به شما کمک کند استرس خود را مدیریت کرده، شادی و نشاط درونی خود را حفظ  کنید و از ابتلا به افسردگی جلوگیری کنید.  ساده گرفتن زندگی، ورزش کردن، ایجاد تعادل بین کار و تفریح و استراحت، نوشتن، آرام‌سازی ذهن و بدن و ... اموری هستند که می‌توانند به شما در مدیریت استرس‌های روزمره کمک کنند.

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
  مخاطب گرامی: از انتشار نظرات تکراری و یا حاوی کلمات توهین آمیز معذوریم
  کد امنیتی:
 
 پر بیننده ترین ها
  
  امشب؛ واریز سومین مرحله یارانه معیشتی
  نیاز فوری به اهدای خون در خوزستان
  افزایش خفیف دما در خوزستان
  احداث ۷ مدرسه در ناحیه یک اهواز
  هواپیمای حادثه‌دیده به فرودگاه ماهشهر منتقل شد
  حقوق دانشجو - معلمان در سال ۹۹ اعلام شد
  بانک مرکزی شرایط تازه انتقال وجه را اعلام کرد
  موردی از ابتلا به کروناویروس جدید در ایران گزارش نشده است
  هشدار انتخاباتی رئیس پلیس فتا به کاربران فضای مجازی
  راه جلوگیری از اضافه شدن به گروه‌های تلگرامی
  کنترل تمامی مسافران از چین در فرودگاه‌ها و بنادر
  تغذیه نامناسب از عوامل مهم ابتلا به سرطان و دیابت
  نحوه پذیرش داوطلبان در رشته های تحصیلی بدون آزمون
  واژگونی مرگبار اتوبوس در محور اصفهان به شیراز
 
 آخرین اخبار
  تغییر تاریخ اعزام به خدمت مشمولان در اسفند
  شرایط خانه‌دار شدن کم‌درآمد‌ها اعلام می‌شود
  خرید و فروش مجازی طلا و سکه ممنوع است
  از اپلیکیشن‌های رمزساز در شبکه‌های اجتماعی استفاده نکنید
  خطر افزایش بروز سرطان در سال‌های آتی
  چند توصیه کاربردی جهت پیشگیری از کبدچرب
  بازداشت تعدادی در ارتباط با پرونده "کیک های آلوده"
  آخرین تصمیم‌گیری درباره «عمره»
  قرارداد بیرانوند و «آنتورپ» امضا شد
  رای پرسپولیس - تراکتور اعلام شد
  صعود دراماتیک شهرخودرو به لیگ قهرمانان
  ارائه گزارش فاز اول طرح سرباز ماهر در ۱۶ استان
  افزایش خفیف دما در خوزستان
  اطلاعیه درخصوص کارت سوخت خودروهای پلاک قدیم اروندی
  افت فشار و قطعی آب در رامهرمز تا پایان سال
  نیاز فوری به اهدای خون در خوزستان
  امشب؛ واریز سومین مرحله یارانه معیشتی
  حساب‌های شخصی و تجاری جداسازی می‌شود
  راه جلوگیری از اضافه شدن به گروه‌های تلگرامی
  تغذیه نامناسب از عوامل مهم ابتلا به سرطان و دیابت
  هشدار انتخاباتی رئیس پلیس فتا به کاربران فضای مجازی
  برنامه‌های بزرگداشت ۱۲ بهمن اعلام شد
  موردی از ابتلا به کروناویروس جدید در ایران گزارش نشده است
  کنترل تمامی مسافران از چین در فرودگاه‌ها و بنادر
  علی‌نژاد: سرمربی تیم ملی فوتبال ایرانی است
  مبلغ سود سهام عدالت هنوز مشخص نیست
  فیشینگ بانکی چیست؟
  فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در تعطیلات آخر هفته
  دیدار مسئولین بسیج رسانه کشور با دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام
  
  واژگونی مرگبار اتوبوس در محور اصفهان به شیراز
  روزنامه چشم انداز روشن
  روزنامه آینه تلاش
  اضافه شدن ۱۳۴ کیلومتر مدار خط به شبکه برق منطقه ای خوزستان
  دستمزد «منطقه‌ای» می‌شود؟
  بانک مرکزی شرایط تازه انتقال وجه را اعلام کرد
  حقوق دانشجو - معلمان در سال ۹۹ اعلام شد
  هواپیمای حادثه‌دیده به فرودگاه ماهشهر منتقل شد
  نحوه پذیرش داوطلبان در رشته های تحصیلی بدون آزمون
  مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی با چه نرخی محاسبه می‌شود؟
  احداث ۷ مدرسه در ناحیه یک اهواز
  قطر قهرمان هندبال آسیا شد
  راهکارهای خانگی برای بهبود آنفلوآنزا
  سود سهام عدالت در اسفندماه واریز می‌شود
  نمره منفی از آنِ کیست: مالک یا راننده خودرو؟
  آغاز بلیت‌فروشی جشنواره تئاتر فجر از سه‌شنبه
  الزام اپراتورها به اطلاع‌رسانی کارکرد خدمات ارزش افزوده
  کمک معیشتی فردا شب واریز می‌شود
  تازه‌ترین قیمتها از بازار طلا و ارز
  راه‌اندازی پویش سراسری درخت کاری در شهرداری‌ها
  ساخت دستگاه تشخیص سریع بیماری‌های عفونی
  پای پلیس فتا به دیدار پرسپولیس - تراکتور باز شد
  درباره علت حادثه هواپیمای تهران - ماهشهر کارشناسان باید نظر دهند
  فعلا وجود نقص فنی در هواپیمای تهران - ماهشهر تایید نمی‌شود
  لزوم جلوگیری از ورود "کرونا" در مبادلات خوزستان و چین
کد نمایش در سایت یا وبلاگ
  ادامه آخرین اخبار
 
 وب گردی
چکار کنیم گوشی با شارژ کم خاموش نشود؟
چکار کنیم گوشی با شارژ کم خاموش نشود؟
  ویراژ خودروی آسکا تا ۲۰۲۵در آسمان +عکس
ویراژ خودروی آسکا تا ۲۰۲۵در آسمان +عکس
  چرا ضریب‌هوش ایرانیان رو به کاهش است؟
چرا ضریب‌هوش ایرانیان رو به کاهش است؟
  روش درست کردن سبزه عید در تنگ شیشه ای
روش درست کردن سبزه عید در تنگ شیشه ای
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
خوزنا شروع فعالیت: 1388
khoozna@gmail.com
پشتیبانی توسط: خبرافزار