صفحه اول     درباره ما     تماس     پیوندها  
شنبه، 5 مهر 1399 - 13:14   
  تازه ترین اخبار:  
 صفحه اول روزنامه های کشور
 
 یادداشت
  کشورهای غربی از گسترش فرهنگ اسلامی واهمه دارند
  سستی ، کم کاری ؛ قوم گرایی را در خاک خوزستان دفن کنید
  شفاف سازی رمزبهبودوضعیت هرمزکان
  بی توجهی اوقاف به موقوفه منصوریه بزرگترین موقوفه خوزستان
  اینقدر به تن نحیف مردم تبر نزنید؛ آنها مقصر نیستند
  خدای کرونا!
  پیام حاج جواد خادمی در ارتباط با انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی
  رای به مقبولیت و محبوبیت ایران اسلامی
  تقویت منافع ملی با شرکت در انتخابات مجلس
  پست فروشی به سبک نامزدهای انتخابات
 
 گزارش
  آیین نکوداشت استاد زال پور در دزفول برگزار گردید
  قطع آب کرخه در ۱۰ هزار هکتار زمین‌ کشاورزی دشت‌آزادگان
  پیاز به نرخ دلار و خرمایی که به دهان خارجی‌ها شیرین است
  آهوی ریم در دام بی تدبیری!
  فاضلاب شهری؛ بزرگترین تهدید سلامتی انسان
  از زالودرمانی تا فواید بسیار آن
  سد گتوند بلای جان کشاورزی در خوزستان
  نشست هیئت علمی موسسه ی زبان خوزی گویش(دزفولی/شوشتری) برگزار گردید
  سرریز فاضلاب ها تهدید بزرگ سلامتی عمومی مردم
  "آب نمک" روی زخم‌های 38 ساله آبادان و خرمشهر
 
 معرفی کتاب
معرفی کتاب
معرفی کتاب
- اندازه متن: + -  کد خبر: 86400صفحه نخست » آخرین اخبار پنجشنبه، 26 دی 1398 - 09:42
۷ توصیه برای حفظ و ارتقای سلامت روان
  

اگر بخواهیم افرادی را که با نشاط و امید زندگی می‌کنند در یک کلمه توصیف کنیم، شاید «هوشیار» مناسب‌ترین واژه برای توصیف‌شان باشد.

 ایسنا: هوشیار بودن یعنی مراقب بودن، گوش به زنگ بودن، زندگی کردن در لحظه حال، حفظ و ارتقای سلامت، سرعت در درک وضعیت‌های مختلف و واکنش به موقع. افراد هوشیار معمولا چالش‌ها و مشکلات زندگی را سریع‌تر از دیگران درک و مدیریت می‌کنند و اجازه نمی‌دهند دشواری‌های زندگی بر آرامش درونی آنها چیره شود و شادی و نشاط‌شان را مخدوش کند.

آنها می‌دانند که برای حفظ هوشیاری ذهنی خود به تمرین نیاز دارند؛ درست به همان شکلی که بدن برای حفظ آمادگی و سلامت خود به تحرک و فعالیت نیاز دارد. آنها مطالعه می‌کنند، هرگز از یادگیری درباره ایده‌ها و شیوه‌های جدید انجام کارها دست نمی‌کشند. آنها سلامت ذهن و روان خود را به این شیوه تقویت می‌کنند. همچنین از روابط فردی معمولا رضایت‌بخشی بهره‌مندند و اهداف واقع‌بینانه‌ای برای خود تعیین می‌کنند. البته تجربیات زندگی آنها همیشه مثبت و خوشایند نیست؛ با این حال، آنها می‌دانند که حتی از تجربیات ناخوشایندشان نیز چگونه درس بگیرند تا به خوبی از پس مشکلات زندگی برآیند.

ما برای انجام فعالیت‌های طبیعی خود در زندگی روزمره به سلامت اعصاب و روان نیازمندیم. سلامت روان به ما کمک می‌کند با دوستان و خانواده خود رابطه سالم و اثربخشی برقرار کنیم، در محل کار و مدرسه عملکرد مطلوبی داشته باشیم و در سایر فعالیت‌های مهم زندگی خود نیز کامیاب باشیم. برای حفظ و ارتقای سلامت روان، بایدها و نبایدهای متعددی را باید مد نظر قرار داد.

بر همین اساس هفت توصیه عملگرایانه که می‌تواند به حفظ و ارتقای سلامت روان منجر شود، عبارتند از:

-‌ ورزش کردن و فعالیت بدنی که بدن را نیرومند و کارآمد می‌کند.

-‌ آموختن مهارت‌های تازه: فعالیت ذهنی نیز ذهن را توانمند و هوشیار می‌کند. برای هوشیارسازی ذهن خود بهتر است ذهن‌تان را به فراگیری مهارت‌های تازه مشغول کنید. این چالش می‌تواند به رشد و تکامل ذهنی کمک کند. فعالیت ذهنی باعث می‌شود ارتباطات جدیدی بین سلول‌های عصبی موجود در مغزتان شکل گیرد؛ ارتباطاتی که کمک می‌کنند اطلاعاتی را که در طول روز به هر شکلی دریافت می‌کنید، راحت‌تر ذخیره و بازیابی کنید. باید توجه کرد که با افزایش سن، نیاز به چالش‌های ذهنی برای حفظ و ارتقای سلامت روان افزایش می‌یابد.

برخی ایده‌ها می‌توانند به شما کمک کنند ذهن خود را به چالش بکشید؛ یک زبان خارجی بیاموزید، نحوه نواختن یک ساز را آموزش ببینید و تمرین کنید، شغل‌تان را عوض کنید یا مشغولیت جدیدی برای خودتان دست و پا کنید، تفریح یا سرگرمی جدیدی مثل یوگا، نویسندگی یا نقاشی را شروع کنید، برای کمک به دیگران داوطلب شوید، در کلاس دلخواه‌تان نام‌نویسی کنید، همیشه خودتان را یک دانش‌آموز مادام‌العمر بدانید و در هر سن و سالی که هستید، مشتاق یادگیری مطالب جدید باشید. برای این که ذهن‌تان را فعال و هوشیار نگه دارید، باید بیشتر مطالعه کنید.

-‌ خوب و آسوده بخوابید: به تمام اعضای بدن‌تان، به ویژه به مغزتان اجازه دهید به قدر کافی استراحت کند. خواب کافی فواید جسمانی و روانی متعددی دارد. در طول خواب، جسم و ذهن ما به استراحت می‌پردازد و تجدید قوا می‌کند. کمبود خواب می‌تواند به اختلال حافظه منجر شود. برای بهبود وضعیت خواب شبانه‌تان باید مدت زمان استراحت روزانه‌تان را کم کنید و دست‌کم چند ساعت قبل از خواب، نوشیدنی‌های کافئین‌دار ننوشید. توصیه‌های ساده و اثربخش دیگری نیز در این زمینه وجود دارند مانند دوش آب گرم، گوش دادن به یک موسیقی ملایم و آرام‌سازی ذهن قبل از خواب.

-‌ از سختی‌های زندگی نترسید: از سختی‌های زندگی نترسید. یکی از جنبه‌های مهم سلامت، سالم ماندن در شرایطی است که زندگی سخت می‌شود. برخی از مردم توان رویاررویی با مشکلات را ندارند و قادر نیستند از پس مشکلات زندگی برآیند. چنین افرادی ممکن است در شرایط سخت زندگی، به رفتارهای ناسالمی مانند مصرف مواد مخدر روی آورند و به تدریج به دام اعتیاد افتند. منظور از اعتیاد به مواد مخدر، احساس نیاز به مصرف مداوم مواد است. بیشتر معتادان کسانی هستند که توان حل و فصل مشکلات زندگی خود را نداشته‌اند و در شرایط سخت زندگی به مصرف مواد مخدر یا مشروبات الکلی پناه برده‌اند و حال با وجود تبعات سنگین و زیان‌باری که اعتیاد برای خود و اطرافیان‌شان داشته، قادر به ترک مخدر یا الکل نیستند.

-‌ از سیگار، مواد مخدر و الکل دوری کنید: از سیگار، مواد مخدر و الکل دوری کنید. مصرف سیگار، مواد مخدر و مشروبات الکلی باعث افت توان ذهنی می‌شود و توانایی‌های ادراکی و قضاوتی را کاهش می‌دهد. الکل بر بخش‌های مختلف مغز تأثیر می‌گذارد. حساس‌ترین سلول‌های مغزی در مواجهه با الکل، سلول‌های مرتبط با حافظه، تمرکز، خواب، هماهنگی و قضاوت هستند. الکل به حافظه بلندمدت آسیب وارد می‌کند. سیگار نیز سطح اکسیژن مورد نیاز مغز را کاهش می‌دهد. این در حالی است که اکسیژن کافی برای سلامت و فعالیت مطلوب مغز ضرورت دارد.

-‌ روابط اجتماعی خود را تقویت کنید: روابط اجتماعی خود را تقویت کنید. برخورداری از یک زندگی اجتماعی فعال می‌تواند به حفظ و ارتقای سلامت روان کمک کند، احساس خود ارزشمندی به وجود آورد و در بلندمدت به حفظ و ارتقای عملکرد حافظه و قوای ادراکی منجر شود. در میان بزرگسالان، آنهایی که زندگی اجتماعی فعال‌تری دارند، کمتر دچار آلزایمر می‌شوند. ایجاد و حفظ روابط اجتماعی مستلزم توجه، تلاش و هوشیاری است و همه این موارد می‌توانند به سلامت حافظه کمک کنند. افرادی که بیشتر درگیر تعاملات اجتماعی می‌شوند، معمولا سالم‌تر، امیدوارتر و شاداب‌ترند.

-‌ استرس‌های خود را مدیریت کنید: وقتی دچار استرس می‌شوید، مغز شما هورمون‌هایی ترشح می‌کند که اگر بدن‌تان چند روز در معرض آن هورمون‌ها باشد، مغزتان آسیب خواهد دید. استرس در صورتی که به خوبی مهار و مدیریت نشود، مزمن می‌شود و می‌تواند سطح شادی و نشاط درونی شما را به شکل محسوسی کاهش دهد و حتی به احساس افسردگی منجر شده و عملکرد حافظه را مختل کند.

بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت، برخی راهکارهای ساده می‌تواند به شما کمک کند استرس خود را مدیریت کرده، شادی و نشاط درونی خود را حفظ  کنید و از ابتلا به افسردگی جلوگیری کنید.  ساده گرفتن زندگی، ورزش کردن، ایجاد تعادل بین کار و تفریح و استراحت، نوشتن، آرام‌سازی ذهن و بدن و ... اموری هستند که می‌توانند به شما در مدیریت استرس‌های روزمره کمک کنند.

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
  مخاطب گرامی: از انتشار نظرات تکراری و یا حاوی کلمات توهین آمیز معذوریم
  کد امنیتی:
 
 پر بیننده ترین ها
  فردا آخرین مهلت انتخاب رشته مجازین کنکور
  مدارس شهرستان ماهشهر تا ۱۵ مهر غیرحضوری شد
  جلسه جامعه لرتباران در هتل پارس اهواز
  چه کسانی مشمول بخشودگی جرائم مالیاتی می‌شوند؟
  مشمولان واکسن آنفلوآزا با مراکز بهداشت تماس بگیرند
  خرید و فروش ارز مشروط شد
  افزایش پروازهای خارجی به ۲۰ مقصد
  اینترنت کدام سایت‌ها برای دانشجویان رایگان است؟
  انتخاب رشته‌ دانشگاه آزاد در کنکور ۹۹ آغاز شد
  حرکت دسته‌ عزاداران در روز اربعین ممنوع است
  آخرین مهلت ثبت‌نام در هشتمین آزمون استخدامی
  برنامه کامل دیدارهای مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا
  کدام نمادهای بورس متوقف شدند؟
  توضیحات آب و برق خوزستان پیرامون عکس منتشر شده در فضای مجازی
  امشب آخرین مهلت ثبت نام آزمون استخدامی ۹۹
 
 آخرین اخبار
  امشب، آخرین مهلت انتخاب رشته کنکوری ها
  ۱۱ واکسن ساخت چین در مرحله آزمایش بالینی هستند
  شرط ایران پذیرفته نشود عمره نمی‌رویم
  شرط معاف‌شدن مشترکان پر مصرف از افزایش قیمت برق چیست؟
  واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های پرخطر از فردا تزریق می‌شود
  امشب آخرین مهلت ثبت نام آزمون استخدامی ۹۹
  توضیحات آب و برق خوزستان پیرامون عکس منتشر شده در فضای مجازی
  حرکت دسته‌ عزاداران در روز اربعین ممنوع است
  انتخاب رشته‌ دانشگاه آزاد در کنکور ۹۹ آغاز شد
  چه کسانی مشمول بخشودگی جرائم مالیاتی می‌شوند؟
  جلسه جامعه لرتباران در هتل پارس اهواز
  مدارس شهرستان ماهشهر تا ۱۵ مهر غیرحضوری شد
  کدام نمادهای بورس متوقف شدند؟
  اینترنت کدام سایت‌ها برای دانشجویان رایگان است؟
  فردا آخرین مهلت انتخاب رشته مجازین کنکور
  مشمولان واکسن آنفلوآزا با مراکز بهداشت تماس بگیرند
  افزایش پروازهای خارجی به ۲۰ مقصد
  برنامه کامل دیدارهای مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا
  آخرین مهلت ثبت‌نام در هشتمین آزمون استخدامی
  خرید و فروش ارز مشروط شد
  هلال‌احمر: هنوز واکسن آنفلوانزایی توزیع نکرده‌ایم
  افزایش شهرهای قرمز خوزستان
  قیمت ۷ محصول ایران‌خودرو برای عرضه در پاییز مشخص شد
  عراق همه پروازها به ایران را لغو کرد
  ابلاغ دستور متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان
  در هیچ مدرسه‌ خوزستان ابتلای خوشه‌ای به کرونا نداشته‌ایم
  گزارش فیلم های پایان هفته سیما
  AFC الهلال را از لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشت
  درمان کووید-۱۹ با کمک هورمون ورزش!
  تامین پیش پرداخت خرید واکسن کرونا از سوی بانک مرکزی تا ۱۸ مهر
  چه کسانی نباید واکسن آنفلوآنزا بزنند؟
  بازار بورس در مهر بهتر از شهریور خواهد بود
  جدول زمانی مدرسه تلویزیونی در روز ۳ مهر
  عواملی که به کنترل همه‌گیری کرونا کمک می‌کنند
  رونمایی از میکروپمپ بومی تزریق مواد افزایه
  تمدید مهلت پرداخت تسهیلات کرونایی و ودیعه مسکن
  اعلام زمان دقیق اعلام نتایج ۴ کنکور سراسری
  کشف سه راس آهو در یک منزل در اهواز
  آغاز ثبت‌نام ترم پاییزه کانون زبان خوزستان
  کاهش دو درجه‌ای دما در خوزستان
  اصلاحات دفترچه انتخاب رشته منتشر شد
  شرایط دریافت وام ۵۰میلیون تومانی
  ۵ پرسپولیسی در خطر محرومیت از لیگ قهرمانان آسیا
  کارت های بازرگانی یک بار مصرف جمع می شود
  رزم‌حسینی برای تصدی کرسی وزارت صمت معرفی شد
  مجلس برای ساماندهی بازار مسکن چه کرده است؟
  پیش‌بینی اوضاع بورس در ماه‌های آینده
  مردم جنگ اقتصادی را باور کنند
  استقلال چگونه می‌تواند صعود کند؟
  موافقت وزارت ورزش با فعالیت رسمی بانوان در رشته پاورلیفتینگ
  کرونا همچنان بدون واکسن و درمان
  غلامرضا محمدی: اختلافی با علیرضا دبیر ندارم
  مصائب پرطرفدارترین تیم فوتبال زنان
  پرونده «ویلموتس کوچک» در انتظار ذوب آهن
  رد پای کرونا بر دیوارهای جهان + تصاویر
کد نمایش در سایت یا وبلاگ
  ادامه آخرین اخبار
 
 وب گردی
6 توصیه جدی و کاربردی برای جان سالم به در بردن از پاییز 1399
6 توصیه جدی و کاربردی برای جان سالم به در بردن از پاییز 1399
  چطور و چند دقیقه نان را ضدعفونی کنیم؟
چطور و چند دقیقه نان را ضدعفونی کنیم؟
  چکار کنیم گوشی با شارژ کم خاموش نشود؟
چکار کنیم گوشی با شارژ کم خاموش نشود؟
  ویراژ خودروی آسکا تا ۲۰۲۵در آسمان +عکس
ویراژ خودروی آسکا تا ۲۰۲۵در آسمان +عکس
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
خوزنا شروع فعالیت: 1388
khoozna@gmail.com
پشتیبانی توسط: خبرافزار