صفحه اول     درباره ما     تماس     پیوندها  
دوشنبه، 30 فروردین 1400 - 22:40   
  تازه ترین اخبار:  
 صفحه اول روزنامه های کشور
 
 یادداشت
  مردم گرفتار کرونای کووید ۱۹ و کرونای بی‌تدبیری شما متولیان شده‌اند ! برای خدا نجاتشان دهید!
  پنچر شدن عمدی اتوبوس بورس در ایستگاه مردم
  بوسه‌ای بر چهره‌ی خاتون!
  شخصیت علمی ،پژوهش و مورخ مرحوم کاظم پورکاظم در تاریخ ماندگار خواهد شد
  جای خالی اهالی رسانه در بین معادلات مدیریتی کشور
  تأملی در پرسه زنی جوانان جویای کار
  چالش هایی مجازی برای حذف غیرت مردان و حیای زنان ایرانی
  کاش روحیه جهادی به کمک اقتصاد بیاید
  چهارم آبان؛ پرپر شدن ۷۴ آلاله مدرسه شهید پیروز بهبهان
  غبار معیشتی بر پیشانی ساحل نشینان
 
 گزارش
  آیین نکوداشت استاد زال پور در دزفول برگزار گردید
  قطع آب کرخه در ۱۰ هزار هکتار زمین‌ کشاورزی دشت‌آزادگان
  پیاز به نرخ دلار و خرمایی که به دهان خارجی‌ها شیرین است
  آهوی ریم در دام بی تدبیری!
  فاضلاب شهری؛ بزرگترین تهدید سلامتی انسان
  از زالودرمانی تا فواید بسیار آن
  سد گتوند بلای جان کشاورزی در خوزستان
  نشست هیئت علمی موسسه ی زبان خوزی گویش(دزفولی/شوشتری) برگزار گردید
  سرریز فاضلاب ها تهدید بزرگ سلامتی عمومی مردم
  "آب نمک" روی زخم‌های 38 ساله آبادان و خرمشهر
 
 معرفی کتاب
تجدید الدوارس و تحدید المدارس
- اندازه متن: + -  کد خبر: 96504صفحه نخست » آخرین اخبار شنبه، 16 اسفند 1399 - 12:05
استرس باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود
  

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: یکی ازموارد مهم برای مقابله با عوامل ویروسی و تقویت سیستم ایمنی، پیشگیری از استرس ومدیریت آن است چون ترشح برخی هورمون‌ها در بدن درنتیجه استرس، باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود.

دکترمجید محمدشاهی شنبه درگفت‌وگو با خبرنگارایرنا با اشاره به فاکتورهای مهم در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بیان کرد: اولین فاکتور در کیفیت سیستم ایمنی این است که استرس کمتری داشته باشیم، هرگونه استرس و فشار روحی و روانی با ترشح هورمون‌هایی مثل کورتیزول دربدن ما می تواند در کم شدن توانایی سیستم ایمنی نقش داشته باشد.لذا باید خونسردی خود را حفظ کرده و استرس‌های بیجا و بی اندازه درمواجهه با بیماری کرونا ما را بیشتر در معرض نقص سیستم ایمنی قرار می دهد.

وی عامل دیگر در تقویت سیستم ایمنی را خواب مناسب، کافی و به موقع درطول شب دانست و گفت: بدخوابی ، کم خوابی و شب زنده داری و خواب ناکافی در طول روز،  سبب اختلالات هورمونی بسیار زیاد در سیستم بدن شده و می تواند در تضعیف سیستم ایمنی نقشی بسیارجدی داشته باشد. 

محمد شاهی با اشاره به نقش موثر تحرک و فعالیت فیزیکی درتقویت سیستم ایمنی بدن گفت: این مورد نیزبه خاطرمحدودیت های شیوع ویروس کرونا و تعطیل شدن باشگاه‌ها و ماندن افراد درخانه ،سبب کم شدن میزان فعالیت بدنی افراد درسنین مختلف و کاهش فعالیت فیزیکی شده است، این کاهش تحرک فیزیکی می تواند با تضعیف سیستم ایمنی و قدرت دفاعی بدن، را درمقابل بیماری کرونا آسیب پذیرتر کند.

وی با بیان این که فعالیت فیزیکی و ورزش به صورت کلی در تقویت سیستم ایمنی نقش دارد افزود: حذف ورزش از برنامه زندگی روزانه می تواند سبب اضافه وزن وچاقی شود و بنا برآخرین گزارشات سازمان بهداشت جهانی و مجامع علمی معتبر، به عنوان یک فاکتور اصلی برای ابتلا به بیماری کووید۱۹ مطرح است و متاسفانه بیشترین ارتباط دربیماران چاق مشاهده شده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز تغذیه را یکی دیگراز فاکتورهای اصلی موثر بر سیستم ایمنی بدن گفت: در بحث تغذیه ، انرژی دریافتی اهمیت دارد یعنی میزان دریافت مواد غذایی بایدکافی باشد.لذا سوءتغذیه که گاه براثر گرفتن رژیمهای لاغری نادرست حاصل می شود، باعث نقص سیستم ایمنی می شود.

وی افزود :دریافت پروتئین‌ها در برنامه رژغذایی دردوره شیوع کرونا ،نقش مهمی در حفظ سیستم ایمنی بدن دارد.لذا استفاده از انواع پروتئین‌ها درخانواده گوشت ها که شامل گوشت قرمز، ماهی و مرغ وهمچنین حبوبات ولبنیات است بایددر برنامه غذایی باشند و نمی توان آن ها را از برنامه غذایی حذف کرد .

دکتر محمد شاهی استفاده از کربوهیدراتهای پیچیده و نه ساده را در برنامه غذایی لازم دانست و گفت: استفاده از نان و برنج سبوس دار تاثیرخوبی درتقویت سیستم ایمنی بدن داشته درمقابل باید از منابع کربوهیدراتی مثل قندهای ساده ، شکر و نوشیدنی هایی که حاوی شکر هستند کمتر استفاده کنیم .

این متخصص تغذیه فاکتوربعدی در تغذیه را چربی دانست و گفت: نوع چربی که استفاده می کنیم درحفظ سیستم ایمنی ما بسیاراهمیت دارد ،چربی های اشباع شامل انواع روغن جامد،مانند روغن حیوانی، روغن دنبه، روغن نباتی جامد ،برای بدن مضر بوده و برعکس آن،روغن های غیر اشباع که عموما همه روغن های گیاهی هستند به جز روغن نارگیل و پالم برای سلامتی مفید هستند .همچنین در روغن های حیوانی روغن ماهی جزء روغن های غیراشباع است و برای حفظ سلامتی خوب است.

وی افزود: استفاده ازمنابع غذایی ویتامین A مانند:جگر،زرده تخم مرغ ،شیر،لبنیات و کره وپیش ساز ویتامینA درگروه میوه و سبزیجاتی که رنگ زرد دارند مانند هویج ، کدو حلوایی،زردآلو، طالبی وغیره ازجمله موادی هستند که کمبود آنها باعث نقص سیستم ایمنی خواهد شد، همچنین استفاده از منابع ویتامین E در روغن های گیاهی مانند: کانولا، آفتاب گردان ،ذرت ،گلرنگ و درخیلی ازآجیل ها وحتی اسفناج و سیب زمینی نیز علاوه بر فعالیت آنتی اکسیدانی در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن ماکمک کننده است.

محمد شاهی با اشاره به ارتباط بسیارزیاد ویتامین D با بیماری کرونا و سیستم ایمنی بیان کرد :این ویتامین منبع غذایی قوی نداشته و معمولا بین ۵ تا ۱۰ درصد نیازافراد از طریق غذا تامین شده و بقیه آن باید از طریق مصرف مکمل باشد .منابع طبیعی غذایی آن معمولا در ماهی‌های چرب، لبنیات وزرده تخم مرغ وجود دارد، لذا اگر سطح ویتامین D فردی کمتر از۳۰ باشد حتما باید از مکمل هفتگی ۵۰ هزار واحد به همراه وعده غذایی استفاده کند و اگربالاتراست به صورت ماهیانه ازکپسول های ۵۰ هزار واحدی استفاده کند.

وی افزود: منابع ویتامین C که درانواع سبزیجات،مرکبات،گوجه فرنگی، کلم، حتی سیب زمینی نیز وجود دارد که هر چه تازه‌تر مصرف شوند تاثیر بیشتری درتقویت سیستم دفاعی بدن دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهوازبا اشاره به نقش جدی ویتامین های گروه B دربهبود عملکرد سیستم ایمنی گفت: یکی دیگرازویتامین های گروه ب،  که شاید منابع آن کمی متفاوت باشد ویتامین B۱۲ است که درتقویت سیستم ایمنی بدن نقش داشته و کمبود آن می تواند باعث پیشرفت سریع عفونت های ویروسی دربدن شود. ویتامین B۱۲ را در منابع حیوانی مانندگوشت قرمز،ماهی ، مرغ و همچنین تخم مرغ و لبنیات بدست به وفور یافت می شود.

وی افزود: کمبود دو عنصرآهن وروی نیز هرکدام می تواند دراختلال سیستم ایمنی نقش جدی داشته باشد به ویژه در زنان که به دلیل کم خونی بیشتر دچارمشکل خواهند شد. منابع غنی آهن عمدتا" منابع حیوانی است و عنصر روی که درتعداد زیادی از مسیرهای متابولیکی سیستم ایمنی نقش دارد در انواع گوشت قرمز مرغ، ماهی، غلات ،حبوبات و تخم مرغ وجود دارد.

محمد شاهی با اشاره به مصرف مکمل ها درشیوع دوره کرونا بیان کرد: زمانی مصرف مکمل ها اهمیت داردکه ما کمبود آن ماده غذایی رادر بدن داشته باشیم،لذا اگر برنامه غذایی کاملی داشته باشیم وهمه گروه‌های غذایی به صورت منظم دریافت کنیم وازسه وعده غذایی، میوه، سبزیجات و لبنیات به اندازه کافی استفاده کنیم هیچ نیازی به مصرف مکمل نیست .

وی افزود: مصرف زیاد ودراز مدت مکمل می تواند عوارض بدی در بدن داشته باشد پس هیچ توصیه ای به مصرف مکمل نمی کنیم و با غذاخوردن،استراحت، ورزش کردن، خواب مناسب و کاهش استرس می توان سیستم ایمنی قوی ومقاوم دربرابرهرگونه بیماری را داشت .

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
  مخاطب گرامی: از انتشار نظرات تکراری و یا حاوی کلمات توهین آمیز معذوریم
  کد امنیتی:
 
 پر بیننده ترین ها
  آزمایش انسانی واکسن کرونا پاستور در ۷ استان آغاز می شود
  حسن یزدانی: فقط طلای المپیک را می‌خواهم
  آخرین جزئیات و تغییرات در اجرای مرحله دوم "متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان"
  مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا پاستور چند روز آینده آغازمی‌شود
  افزایش ۳۳ درصدی تعرفه مشترکان پرمصرف برق
  تبدیل وضعیت ۳۰ هزار مشمول قانون استخدام حق‌التدریسیها و نهضتی ها
  شرایط جدید صدور مجوز برای استخراج رمز ارز
  گام نهایی نسخه الکترونیک در آینده نزدیک برداشته می‌شود
  جزئیات پرداخت وام مسکن به بازنشستگان
  فریبا: استقلال توان بردن هر تیمی را در آسیا دارد
  رشد ۲۸.۹ درصدی اجاره‌بها در زمستان ۹۹
  روسیه واکسن خوراکی برای کرونا ساخت
  برنامه‌ریزی برای ساخت ۱۵ هزار واحد مسکونی در خوزستان
  تصویب نحوه جریمه ایجاد محدودیت در اینترنت
  دو درصد بیماران کرونایی دچار سکته مغزی می‌شود
 
 آخرین اخبار
  امشب، ‌پرداخت حقوق فروردین ماه بازنشستگان کشوری براساس احکام جدید
  تمدید ثبت‌نام در سامانه کارا برای استفاده از تسهیلات کرونایی درخوزستان
  پرداخت حقوق فروردین ماه بازنشستگان کشوری براساس احکام جدید
  تحول در حوزه خدمات شهری، مانع مهاجرت شهروندان از اهواز می شود
  تعداد شهرستان‌های قرمز کرونایی خوزستان کاهش یافت
  پاکسازی کبد برای کمک به کاهش وزن
  سردار فلاح‌زاده، جانشین فرمانده نیروی قدس شد
  تداوم ریزش نرخ گوشی‌های گران‌قیمت
  آخرین جزئیات و تغییرات در اجرای مرحله دوم "متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان"
  آخرین وضعیت جمع‌آوری مدارس سنگی خوزستان
  چگونه بفهمیم چقدر بدهی مالیاتی داریم؟
  کاهش ۹۵ درصدی پروازها به ترکیه
  کاهش ۴۰هزار تومانی قیمت سکه
  بخشنامه اعطای مرخصی ٢٠ روزه به زندانیان به زودی ابلاغ می‌شود
  عقب‌نشینی قیمت خودرو به روزهای پایانی سال ۹۹
  زیرساخت‌ برگزاری انتخابات در خوزستان در حال آماده شدن است
  آغاز واکسیناسیون ۱۹ هزار پرسنل بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز
  بازگشت کالدرون به فوتبال ایران
  گل مغانلو و نادری در بین برترین گل‌های هفته لیگ قهرمانان آسیا
  صعود استقلال و پرسپولیس قطعی شد
  مدیرعامل پرسپولیس: ادامه مسیر دشوار است؛ نیاز به کمک داریم
  پاداش مدال آوران المپیک توکیو مشخص شد
  آغاز پیش ثبت‌نام الکترونیک اول ابتدایی‌ها
  به زودی قیمت مسکن کاهش می‌یابد
  قیمت‌های جدید سیمان اعلام شد
  انتخاب رشته دکترای ۱۴۰۰ از ساعت ۲۱ امشب
  کمک ۵۵٠میلیونی سران قوا به ستاد دیه
  سوپرگل طارمی، برترین گل هفته لیگ قهرمانان شد
  قیمت طلا و سکه در بازار
  روند نزولی معاملات بورس ادامه‌دار شد
  بخش قابل توجهی از زندانیان به مرخصی می‌روند
  «خورشید» در سینماهای اسپانیا اکران می‌شود
  ارزش کلاب‌هاوس به چهار میلیارد دلار رسید
  آغاز تزریق یک میلیون دوز واکسن کرونا
  ۵٢٢٢ زندانی جرایم غیرعمد چشم انتظار خیران
  کم تحرکی امکان ابتلا شدیدتر به کرونا را فراهم می‌کند
  آزمایش انسانی واکسن کرونا پاستور در ۷ استان آغاز می شود
  تمدید اعتبار پروانه کار مشاغل تا پایان خردادماه
  چگونگی خرید و فروش و استفاده از حق تقدم سهام در بورس
  ۸۰ درصد واکسن‌های کرونا در ۱۰ کشور پیشرفته تزریق شده است
  پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت سردار پرافتخار سیدمحمد حجازی
  تغییرات بیمه شخص ثالث
  آخرین مهلت تکمیل مدارک اشخاص حقیقی برای شرکت در انتخابات سهام عدالت
  ابلاغ نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان شوراهادر اهواز تا هشت اردیبهشت
  ۵۰ پرستار ویژه بخش کرونا در دزفول استخدام می‌شود
  جابه‌جایی بیماران بین شهرهای خوزستان به دلیل تکمیل بیمارستان‌ها
  الحاق دانشگاه‌ها به معنی حذف یا تعطیلی مجموعه دانشگاهی نیست
  اختلال ۷۲ ساعته برای مشترکان تلفن ثابت مناطقی از اهواز
  اهداکنندگان خون، در طرح منع تردد شبانه جریمه نمی‌شوند
  چرا کشاورزان میلی به بیمه محصولات‌شان ندارند؟
  قول "حج عمره" عربستان به فولادی‌ها
  قیمت انواع سکه و طلا در دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۰
  آغاز انتخاب رشته دکترا از امروز
  کشف محموله مهمات جنگی در مرز خوزستان
  فراخوان مشمولان اعزامی پایه خدمتی اردیبهشت
کد نمایش در سایت یا وبلاگ
  ادامه آخرین اخبار
 
 وب گردی
تصاویری خیره کننده از سطح مریخ
تصاویری خیره کننده از سطح مریخ
  6 توصیه جدی و کاربردی برای جان سالم به در بردن از پاییز 1399
6 توصیه جدی و کاربردی برای جان سالم به در بردن از پاییز 1399
  چطور و چند دقیقه نان را ضدعفونی کنیم؟
چطور و چند دقیقه نان را ضدعفونی کنیم؟
  چکار کنیم گوشی با شارژ کم خاموش نشود؟
چکار کنیم گوشی با شارژ کم خاموش نشود؟
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
خوزنا شروع فعالیت: 1388
khoozna@gmail.com
پشتیبانی توسط: خبرافزار