خوزنا :
به گزارش خوزنا به نقل از پایگاه خبری دیار کارون، در شرح وظایف روابط عمومی ها این گونه می خوانیم که : تنظیم، اطلاع رسانی و برگزاری نشست ها و کنفرانس های خبری اداره کل، تهیه، تنظیم و صدور اطلاعیه، بیانیه، جوابیه و مواضع رسمی اداره کل، پاسخگویی به سوالات و مراجعات خبرنگاران و اصحاب رسانه و ارائه اطلاعات مورد نیاز با لحاظ نمودن سطح و طبقه بندی اخبار و اطلاعات اداره کل، تهیه فیلم، عکس و گزارش خبری از مراسم ها و برنامه های اداره کل، پوشش خبری و رسانه ای نشست ها، دیدارها و نمایشگاه ها، جشنواره ها و رویدادهای داخلی و خارجی اداره کل، بررسی مستمر اخبار و رویدادهای اداره کل در خبرهای روزانه مطبوعات، خبرگزاری ها و فضای مجازی، ارسال اخبار اداره کل برای رسانه ها براساس آیین نامه مدون، شناسایی و بررسی وضعیت خبرگزاری ها و مطبوعات به لحاظ تاثیرگذاری، تیراژ و میزان مخاطب، بررسی درخواست های مصاحبه با رییس و معاونان اداره کل و اولویت بندی آن ها، دریافت محورها و سوالات اصلی مصاحبه ها و تنظیم پاسخهای پیشنهادی،هماهنگی های لازم به منظور حضور مدیر کل و معاونان اداره کل در خبرگزاری ها و مطبوعات، کنترل اخبار منتشره اداره کل در رسانه ها،تهیه بانک اطلاعاتی خبرنگاران، خبرگزاری ها و مطبوعات، انجام هماهنگی های لازم برای انجام سفرهای رسانه ای خبرنگاران به استان های کشور و رصد روزانه اخبار اداره کل و تهیه بولتن خبری روزانه.
این ها گوشه ای از شرح وظایف روابط عمومی ها است که در استان خوزستان که از نظر کمی بعد از استان تهران دومین رتبه در کثرت مطبوعات کشور را دارد؛ به ندرت دیده می شود و اکثر روابط عمومی ها جز تعدادی از رسانه های برگزیده با مابقی رسانه ها تعاملی دوسویه ندارند و انتشار خبر را فقط در قالب خبرگزاری های پنج گانه و آن رسانه ها مفید می دانند.
مدتی است که نوع نگارش اخبار و پوشش برنامه های سازمان مورد نظر روابط عمومی ها نیست و فقط ارتباط را در قالب دیدار چهره به چهره نماینده ای از رسانه با مدیر روابط عمومی به صورت یک روز در میان می دانند و این گونه برداشت می کنند که هر رسانه ای که در هفته دو یا سه بار به دفتر روابط عمومی مراجعه کرد و تعارفات مرسوم و احوال پرسی های روزمره را انجام داد شایسته دعوت در نشست های خبری و یا برنامه های تقدیر است.
این که کدام خبرنگار یا کدام رسانه در 365 روز سال چه حجم از اخبار آن سازمان یا اداره را پوشش داده است و در کدام برنامه های آن سازمان تولید محتوا داشته است مسئله ای است که شاید در دانشکده خبر و یا کتاب های اصول خبر نویسی قابل تحسین و تقدیر باشد اما در چشم روابط عمومی های استان خوزستان؛ خبرنگار فعال کسی است که حداقل هفته ای دو بار جلوی چشم آنها ظاهر شود و در اتاق کار آن روابط عمومی حاضر شود.
رسانه ها به عنوان چشم بینای جامعه و به نمایندگی از عموم مردم باید پل ارتباطی باشند تا مشکلات و دغدغه های مردمی و یا نارسایی های کاری و سازمانی را انعکاس دهند اما متاسفانه این مسئله هم در استان خوزستان مغفول واقع شده است و چنانچه رسانه ای از ارگان یا اداره ای انتقاد کند حتی اگر مورد شکایت آن سازمان یا اداره واقع نشود در برنامه های بعدی آن سازمان؛ توسط روابط عمومی آن سازمان یا اداره حذف دعوت می شود و در برخی موارد مورد کم مهری در اختصاص آگهی های دولتی به آن رسانه می شود.
رسانه ها در بحران های مختلف می توانند یاری گر اداره ها و سازمان ها و دستگاه های امنیتی باشند در دوران سیل مخابره اخبار در رسانه ها موجب جلب مشارکت عمومی مردم از استان ها و کشور های دیگر شد، در حوادث آبان ماه سال های گذشته رسانه ها توانستند توطئه های دشمن را خنثی کنند و مردم را به وحدت بیشتر و پرهیز از پیروی از رسانه های معاند دعوت کنند، در بحران سیل خوزستان و آب گرفتگی اهواز و کارون همه ما شاهد بودیم که تلاش رسانه ها موجب انتشار و مخابره اخبار خوزستان به سراسر دنیا شد و مسئولین بودجه های خوبی برای توسعه شبکه فاضلاب استان خوزستان اختصاص دادند، در دوران انتخابات این رسانه ها بودند که با دعوت از آحاد مردم زمینه مشارکت حداکثری مردم را فراهم کردند و مثال هایی از این قبیل که همه شما به خوبی به نقش پررنگ رسانه ها در زمینه آگاه سازی و جلوگیری از انتشار شایعات واقف هستید.
این مسیله به روشنی مشخص است که خبرگزاری های اصلی استان به جهت دارا بودن نیروی انسانی بیشتر و سرمایه های مالی مکفی توانایی بیشتری نسبت به رسانه های الکترونیکی خصوصی در انتشار و پوشش اخبار دارند اما این مسئله که در هر دعوت و یا تقدیر فقط چند خبرگزاری اصلی و چند دوستی که به جهت ارتباط با روابط عمومی جلوی چشم آنها بوده اند مورد دعوت و یا تقدیر قرار بگیرند ولی رسانه هایی که در همه شرایط اخبار آن ها را منتشر کرده اند و دارای مجوز رسمی فعالیت از معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد هستند دعوت نشوند این شائبه را ایجاد می کند که مدیر آن سازمان یا اداره نمی خواهد به عموم رسانه ها به نمایندگی از مردم پاسخگو باشد و می خواهد فقط کسانی که خودش انتخاب می کند در جلسه حضور داشته باشند تا مبادا انتقادی از عملکرد مجموعه مدیریتی او گرفته شود و یا خبری منفی از سازمان تحت تصدی او به تهران مخابره شود.
البته این که مدیر روابط عمومی یک سازمان نداند که در طول فعالیت یکساله کدام رسانه به دور از حب و بغض شخصی به صورت حرفه ای اخبار را پوشش داده است ضعف آن مدیر روابط عمومی است که اخبار را به صورت مستمر رصد نکرده است چرا که رصد روزانه اخبار جزیی از وظایف یک مدیر روابط عمومی موفق و کاردان است در بسیاری از موارد مشاهد شده است که روابط عمومی های استان به مناسبت روز خبرنگار و هفته دولت و به علت شیوع کرونا با ارسال یک عدد تقدیر نامه به دفتر رسانه از زحمات آن ها تقدیر کرده اند و یا کارشناسان روابط عمومی در معیت جمع محدودی از مدیران و معاونان با حضور در دفتر رسانه از زحمات یکساله تیم خبری آن رسانه تقدیر کرده اند و در کنار آن تقدیر عملکرد یکساله خود را به مناسبت هفته دولت ارائه دادند که این هم کاری زیبنده و حرفه ای است.
نکته دیگری که در این میان از روابط عمومی ها شنیده می شود این است که آنها انتشار اخبار را فقط در خبرگزاری های دولتی می خواهند و بارها به صراحت گفته اند که ما برایمان فلان خبرگزاری مهم است ولی مدیر ما انتشار اخبار در پایگاه های خبری خصوصی و یا نشریات و روزنامه های کاغذی را نمی پسندد.
البته این موضوع به اهالی رسانه ضرر و زیانی نمی زند چرا که در دنیای امروز حجم اخبار آن قدر زیاد است که حتی اگر کل اداره های دولتی بخواهند یک رسانه را در جلسات و نشست های خبری و برنامه های تقدیری خود دعوت نکنند آن رسانه می تواند به رسالت حرفه ای خود عمل کند و اخبار را به صورت منصفانه و به دور از حب و بغض پوشش دهد و یا حتی اگر پوشش ندهد این رسانه نیست که ضرر کرده است بلکه آن مدیر و مدیر روابط عمومی نتوانسته اند اخبار خود را به سمع و نظر مخاطبان برسانند و یقیناً آن ها متضرر خواهند شد چرا که رسانه هرچند که کوچک و ضعیف باشد اما به اندازه خود مخاطب دارد و به اندازه همان مخاطبان اثرگذار خواهد بود پس از ظرفیت عظیم رسانه ها نباید غافل باشیم.
بر همه روشن است که مدیر روابط عمومی و مدیر هر سازمان هر از گاهی برکنار می شوند اما یک رسانه ی حرفه ای و متعهد تا سال های سال به رسالت خبررسانی خود در جهت تنویر افکار عمومی ادامه خواهد داد و این تلاش را برای مسیولین یا مدیر اداره ها انجام نمی دهد او کار خبررسانه متعهدانه را در مرحله اول برای رسالت خبری خود انجام می دهد و در مرحله دوم برای توسعه و آبادانی شهر، استان و کشور و اهداف و آرمان های ملی و مذهبی خود انجام می دهد و چنانچه در این مسیر اطلاع رسانی موفقیتی حاصل کند این موفقیت دامن گیر شهر، استان و کشور خواهد شد.
نکته نخ نما شده دیگر در ارتباط با عملکرد ضعیف روابط عمومی های استان خوزستان این است که در مناسبت های مختلف از جمله 17 مرداد که روز خبرنگار است به دفتر 5 خبرگزاری مطرح استان می روند و یا از 5 پیشکسوت استان تقدیر می کنند اما آیا یک بار از وجدان خود پرسیده اند که خبرنگار جوان و یا رسانه ای که مدیر آن جوان است نیاز به دلجویی، تقدیر یا تبریک روز خبرنگار دارد یا نه؟
پاسخ نه است چون این روابط عمومی های ضعیف به خوبی دانسته اند که چند نفر از اهالی رسانه استان خوزستان در ماندن یا ابقای مدیر اداره و دستگاه آنها ربط دارند و این نکته ای بسیار دردآور و قابل تامل برای جماعتی است که با شعار تعامل و فرهنگ بر این صندلی تکیه زده اند و حکم کارشناسی روابط عمومی را دریافت کرده اند.
مجتبی حیدری/ پایگاه خبری دیار کارون
|