خوزنا :
به گزارش پایگاه خبری خوزنا، صبح روز دوم خردادماه حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در جمع نیروهای پایور و وظیفه یکی از مراکز سپاه در اهواز با استناد به آیات و احادیث به تبیین جهاد و انواع آن پرداخت و درباره شهادت رئیس جمهور مجاهد و پرتلاش و همراهان ایشان سخن گفت.
ایشان در آغاز سخنان خود با قرائت آیاتی از قرآن کریم، جهاد و شهادت را در آموزه های دینی دو مفهوم مرتبط و ملازم معرفی کرد و گفت: جهاد در لغت از ریشه 《جهد》 به معنی کوشش و تلاش است اما به هر تلاشی جهاد گفته نمی شود حتی به هر تلاش پسندیده و مثبت هم جهاد گفته نمی شود بلکه این مفهوم با قیود و لوازمی همراه است. جهاد به آن تلاشی گفته می شود که برای تقابل با دشمن و خنثی کردن تهدیدها و گزندهای او باشد بنابراین در مفهوم جهاد، مولفه دشمن شناسی و حرکت در راه اعتلای حق و فرمانبرداری از امام حق وجود دارد.
این پژوهشگر علوم اسلامی در ادامه سخنان خود با اشاره به تقسیمبندی جهاد به جهاد اکبر، اصغر، کبیر، اوسط، و نیز تقسیم جهاد به جهاد با مال و جان و سایر تقسیم بندی ها به اعتبارات مختلف افزود:
وقتی تعریف جهاد آن شد که گفتیم خودبه خود جهاد در ساحت های مختلف معنا پیدا می کند در هر ساحتی که دشمن نقشه و اقدام داشته باشد مجاهد حضور پیدا می کند لذا نوعی توسعه در جهاد شاهد خواهیم بود هرچند در ابتدا قیودی برای آن ذکر کردیم و دایره آن را تضییق کردیم. وقتی دشمن جنگ نظامی را بر ضد مسلمانان آغاز می کند جهاد نظامی باید شکل بگیرد. وقتی از سوی دشمن جنگ روانی و تبلیغاتی رخ می دهد باید از این سو با جهاد تبیین و روشنگری به مقابله برخاست. در دوره ای که تحریم اقتصادی است ، جهاد اقتصادی و مقاومت اقتصادی معنا پیدا می کند. زمانی که هجمه و شبیخون فرهنگی است جهاد فرهنگی واجب می شود. جهاد سیاسی، جهاد علمی و سایر میدانها. این استاد سطوح عالی حوزه علمیه در بیان ویژگی ها و تفاوتهای میدان های مختلف جهاد با جهاد نظامی گفت: درک این کارزارها، معمولا سخت تر از کارزار نظامی است. لذا برخی از خودی ها در این میدانها هزیمت می شوند و عقب می نشینند چون در این میدانها به خلاف میدان نظامی، دشمن را به راحتی نمی توانند تشخیص دهند ریخته شدن خونی را نمی بینند، صدای تیر و خمپاره نمی شنوند و بوی باروتی به مشام آنها نمی رسد. اما باید بتوان علاوه بر تشخیص کارزار و نقش دشمن، جهت حرکت او را هم تشخیص داد و اهداف او را پیش بینی کرد، ابزار های او را دید و برای مقابله با او و دفع تهاجم او و پدافند در برابر آفند او کار دقیق کرد. وقتی تهاجم نرم است جهاد هم باید نرم باشد. تهاجم فرهنگی را نمی توان با تیر و تفنگ جواب داد. در جهاد خدمت رسانی برای اثبات کارآمدی نظام اسلامی، مجاهد باید بر کنایه ها و زخم زبانها صبر کند ملامت ها و سرزنش ها و تضعیف روحیه ها را تحمل کند و پنجه هایی که بر چهره اش کشیده می شود را تاب بیاورد و از میدان به در نرود کار بسیار سختی است؛ آری، این کاری است که رئیس جمهور شهید به خوبی آن را انجام داد. البته جهاد، مختص مسئولان نیست مردمی که بر تنگناها ی اقتصادی و مشکلات متعدد صبر کردند و می کنند و حرفی نمی زنند که دشمن شاد شود آنها هم مجاهد اند. مادران شهیدی که در هجران عزیزانشان اشک می ریزند و خدا را شاکرند مجاهد هستند.
این مدرس دانشگاه با اشاره به سنت های الهی در کمک به مجاهدان و اجر آنان گفت: خداوند امدادهای خود را شامل حال مجاهدان می کند و راهها را به آنها نشان می دهد و توفیق را با آنها یار می کند. اگر در این مسیر گزندی به آنها برسد خداوند متعال ضامن است و به نحو احسن با اعطای اجر جبران می کند چون مجاهد با خدا معامله کرده است.
این عزیزانی که در حادثه تلخ روزهای گذشته جان شیرین خود را تقدیم کردند و در راس شان آیت الله رئیسی، جهادگران عرصه خدمترسانی بودند، مجاهدان میدان جهاد اقتصادی و سیاسی بودند. تلاش شبانه روزی و سفرهای مکرر آنها برای خنثی کردن جنگ ترکیبی دشمنان این نظام و مردم بود و مجاهد در این مسیر، شهید است.
مجاهد راه خدا، فاتح است. حرکت او در مسیر، رسیدن به هدف است. در نگاه قرآن و دین، مومن مجاهد هیچگاه خسران و ضرر ندارد《 احدی الحسنیین》 در انتظار اوست؛ یا به پیروزی می رسد و بر دشمن غالب می شود که این یک نیکویی است و یا در این مسیر جان خود را از دست می دهد خب شهید است که این هم یک نیکویی است.
ان شاء الله رئیس جمهور مجاهد و مردمی و مخلص ما که خادم الرضا بود و در شب ولادت آن امام آسمانی شد میهمان آن امام رئوف و مشمول شفاعت او خواهد بود.
|