صفحه اول     تماس با ما     پیوندها     درباره ما  
سه شنبه، 11 اردیبهشت 1403 - 04:02   
  تازه ترین اخبار:  
 پربازدیدترین اخبار
  مدیریت بحران خوزستان بحران سازاست
  استطاعت جسمی ۸۳ هزار زائر حج تمتع ۱۴۰۳ نهایی شد
  ۳۵ عنوان برنامه در هفته بزرگداشت مقام معلم در یزد برگزار می شود
  ۱۱۱۱دانش آموز بازمانده از تحصیل در خراسان شمالی تعیین تکلیف شدند
  همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
  سرقت مغازه در استان بوشهر ۲۸ درصد کاهش یافت
  شرایط نامطلوب مؤلفه‌های تغییر اقلیم در ایران
  حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
  حضور شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴
  آغاز به کار ادارات اهواز، کارون و باوی از ساعت 9
  زنجیره های تامین و تولید گیلان از مهم ترین زنجیره های تولیدی کشور
  افزایش احتمال بروز تب کریمه کنگو در استان یزد
  حمایت مجلس از فراجا برای اجرای طرح عفاف و حجاب
  آغاز فرآیند ارزیابی دانش آموزان متقاضی جهش تحصیلی در ایلام
 
 یادداشت
  اربعین؛ نمایش بزرگی از اقتدار و ظرفیت جامعه اسلامی
  عامل موفقیت دکترین نظامی کشور چیست؟
  لزوم مبارزه با مبانی دیکته شده غربی ها
  عشق و ارادت علامه امینی به مولا علی (ع)
  صحابه در رکاب حسین (ع)
  جامعه‌شناسی دینی و دیوار کوتاهش!
  از (( سنگ نگاره ها )) تا فضای مجازی
  *پارک بی بی مریم ایذه تفریگاه یا قتلگاه؟
  راز لوح پاشی و عنوان بخشی به عبدالباقی چه بود !
  زوج رئیسی و رضایی، عصر جدیدی را در عبور دولت از تفکرات اقتصادی نئولیبرال رقم می زند
 
 گزارش
  دست دلالان از قیمت گذاری برنج کوتاه می‌شود
  آمایش سرزمین در برنامه هفتم مورد توجه قرار گیرد
  آیین نکوداشت استاد زال پور در دزفول برگزار گردید
  قطع آب کرخه در ۱۰ هزار هکتار زمین‌ کشاورزی دشت‌آزادگان
  پیاز به نرخ دلار و خرمایی که به دهان خارجی‌ها شیرین است
  آهوی ریم در دام بی تدبیری!
  فاضلاب شهری؛ بزرگترین تهدید سلامتی انسان
  از زالودرمانی تا فواید بسیار آن
  سد گتوند بلای جان کشاورزی در خوزستان
  نشست هیئت علمی موسسه ی زبان خوزی گویش(دزفولی/شوشتری) برگزار گردید
 
 وب گردی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 30778صفحه نخست » گزارشجمعه، 24 آبان 1392 - 03:31
چرا با انتقال آب کارون مخالفت می شود؟
مقدار آبى که سالیانه از رودخانه کارون بزرگ عبور می کند، بسیار متغیر است. در سا لهاى خشک این مقدار به هشت میلیارد متر مکعب می رسد و در معدود سالهاى سیلابى به 27 میلیارد مترمکعب نیز می رسد. مقدار متوسط دراز مدت آب عبورى 17 میلیارد مترمکعب برآورد شده است. جهت ذخیره آب فصول پرآبى و استفاده از انرژى برقابى این آب، پیش بینى شده که تعداد یازده سد بر روى رودخانه کارون و تعداد پنج سد بر رودخانه دز ساخته شود.
  

دکتر مهدی قمشی     

                                                           چرا با انتقال آب کارون مخالفت می شود؟


کارون را از قدیم به عنوان پر آبترین رود و تنها رودخانه قابل کشتیرانى ایران می شناسیم. این رودخانه از کوههاى زاگرس سرچشمه می گیرد که از نظر موقعیت جغرافیایى در استا نهاى چهارمحال بختیارى و کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد و بعد از آن وارد خوزستان می شود.

در استان خوزستان در محلى بنام بندقیر با رودخانه دز که خود از استان لرستان سرچشمه می گیرد و سپس وارد خوزستان می شود، یکى شده و کارون بزرگ را تشکیل می دهند. رودخانه کارون بزرگ با عبور از اهواز به سمت خرمشهر سرازیر شده و در نزدیکى خرمشهر به دو شاخه تقسیم می شود که یکى از آ نها بهمنشیر نام دارد و با عبور از آبادان در منطقه اروندکنار به خلیج فارس می ریزد و دیگرى وارد اروند رود شده و از آن طریق وارد خلیج فارس می شود.

مقدار آبى که سالیانه از رودخانه کارون بزرگ عبور می کند، بسیار متغیر است. در سا لهاى خشک این مقدار به هشت میلیارد متر مکعب می رسد و در معدود سالهاى سیلابى به 27 میلیارد مترمکعب نیز می رسد. مقدار متوسط دراز مدت آب عبورى 17 میلیارد مترمکعب برآورد شده است. جهت ذخیره آب فصول پرآبى و استفاده از انرژى برقابى این آب، پیش بینى شده که تعداد یازده سد بر روى رودخانه کارون و تعداد پنج سد بر رودخانه دز ساخته شود.

از طرفى خوزستان داراى 3 میلیون هکتار زمین قابل کشت است که حدود 2 میلیون هکتار آن اطراف رودخانه هاى کارون و دز است. علاوه بر این شرایط آب و هوایى این استان سبب شده است ضمن داشتن ظرفیت تنوع کشت، در چهار فصل سال نیز بتوان از زمین هاى استان بهره بردارى کرد. در حال حاضر تراکم کشت در 1 (یک و هفت دهم) است یعنى بطور متوسط / زمین هاى استان 7 هر زمین نزدیک به دو بار در سال کشت می شود. ضمنا در کارهاى کشاورزى نمی توان بر مقدار آورد متوسط سالیانه حساب باز کرد زیرا این مقدار آورد در نصف سال برآورده نمی شود بنابراین طورى باید برنامه ریزى شود که حداقل در 80 درصد سالها مشکل کم آبى نمود پیدا نکند.

 با این وضعیت مقدار آبى که در حوزه کارون بزرگ می تواند مورد برنامه ریزى قرار گیرد عددى نزدیک به 13 میلیارد مترمکعب خواهد بود. حتى اگر مبناى آورد آب ر ا همان 17 میلیارد مترمکعب متوسط آورد قرار دهیم و در شرایط راندمان بالاى استفاده از آب نیز هیچوقت نمی توان 2 میلیون هکتار زمین موجود در پیرامون رودخانه استان خوزستان را زیرکشت برد و این مقدار حداکثر در حد 1.2 (یک و دو دهم) میلیون هکتار باقى خواهد ماند.

چرا با انتقال آب کارون مخالفت می شود؟

با این مقدمه نسبتا طولانى وارد اصل مطلب شویم و آن این است که چرا مردم خوزستان نسبت به آب کارون حساس شده اند و نسبت به انتقال آب کارون از سرشاخه ها عکس العمل نشان دادند؟ مساله در دو چیز می تواند خلاصه شود، کمیت و کیفیت آب کارون در شرایط فعلى.

در سا لهاى اخیر مقدار آورد رودخانه از نظر کمیت دچار کاهش شدید شده است این مساله به این دلیل است که در سا لهاى گذشته چندین طرح انتقال آب از سرشاخه هاى کارون و دز به مناطق مرکزى صورت ، گرفته است که مهمترین آ نها تونل کوهرنگ 1، تونل کوهرنگ 2 تونل کوهرنگ 3، طرح چشمه لنگان و انتقال آب به قمرود است. در مجموع در سا لهاى اخیر حدود یک و نیم میلیارد مترمکعب در سال از بالادست کارون منتقل شده است. همچنین استانهاى کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال بختیارى و لرستان که در حوضه این رودخانه قرار دارند بیشتر از آ بهاى این رودخانه استفاده می کنند. بنابراین در شرایط فعلى حداقل 2 میلیارد متر مکعب در سال از آب رودخانه در مناطق بالادست درون حوضه مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل توسعه کشاورزى در آینده بیشتر نیز خواهد شد. 

چرا با انتقال آب کارون مخالفت می شود؟

متاسفانه در سا لهاى اخیر نمود تغییر اقلیم در کشور ما ایران به صورت کاهش ریزش نزولات جوى در نیمه غربى کشور به اثبات رسیده است به طورى که مقدار آورد رودخانه دیگر هیچ وقت مانند گذشته نخواهد بود. از نظر کیفیت آب، در دهه هاى 50 و 60 آب کارون از کیفیت مطلوبى برخوردار بوده است. مثلا از نظر شورى متوسط آن حدود 600 میکروموس بوده است (که از نظر شرب در محدوده مطلوب قرار دارد)

 اما در چند سال گذشته کیفیت آب شهرى نامطلوب شده است به طور نمونه، مقدار متوسط شورى به 2500 میکروموس رسیده است یعنى بیش از چهار برابر گذشته شده است؛ به طورى که هم اکنون در اغلب شهرهاى استان از جمله اهواز، آبادان و خرمشهر آب لوله کشى شهرى قابل استفاده جهت شرب و سایر نیازهاى خانگى نیست و مردم از دستگاههاى تصفیه خانگى استفاده می کنند یا آب تصفیه شده اصطلاحا بشکه اى استفاده می کنند این شورى آب بر بخش کشاورزى نیز سبب خسارات زیادى شده است زیرا بالا بودن شورى آب افت شدیدى در محصولات کشاورزى ایجاد کرده است.

 متاسفانه هم اکنون زه کشهاى کشاورزى، خانگى و صنعتى به مقدار زیاد بدون هیچ پالایشى وارد رودخانه کارون می شوند. کاهش ورود آب شیرین از بالادست به دلایل فوق الاشاره غلظت آلاینده ها را در خوزستان بیشتر کرده است و سد گتوند که روى رودخانه کارون ساخته شده نیز مشکل سازند نمکى دارد که انحلال این نمک ها در آب مخزن مقدار شورى آب خروجى از سد را افزایش داده است.

چرا با انتقال آب کارون مخالفت می شود؟

رودخانه کارون 90 سال پیش در اهواز 

در این شرایط است که تصمیم به انتقالهاى بی رویه از بالادست به منظور فعالیتهاى کشاورزى هم مقدار کمیت و هم کیفیت آب را تحت تاثیر قرار خواهد داد. ناگفته نماند که متخصصان آب کشور از جهت اقتصادى نیز با طرحهاى انتقال آب که از بالادست کارون به منظور غیر شرب انجام می شود موافق نیستند که دلایل آن را به اختصار می توان به شرح زیر دانست:

اول آب کارون تماما می تواند به منظور کشاورزى در خوزستان به کار گرفته شود. دوم اینکه انتقال از سرشاخه هاى کارون کسب انرژى برقابى از پنج نیروگاه بزرگ واقع در سدهاى ساخته در مسیر را تحت تاثیر قرار می دهد و از این بابت به منافع ملى ضرر عمده اى وارد می کند. همچنین هزینه هاى انتقال بسیار زیاد است. در یک مورد که تونلى به طول 60 کیلومتر در عمق بین 300 مترى تا 1200 مترى زمین باید ایجاد شود حداقل هزینه اى برابر هفت هزارمیلیارد تومان باید صرف شود در حالى که با این سرمایه در استان خوزستان می توان نزدیک به یک میلیون هکتار زمین را تحت آبیارى آن هم از نوع آبیارى تحت فشار قرار داد.

چرا با انتقال آب کارون مخالفت می شود؟


از دیگر سوکاهش آورد رودخانه مسائل و مشکلات زیست محیطى جدى در پایین دست رودخانه کارون یعنى در خوزستان ایجاد می  کند. علاوه براین باید توجه داشت که کشور عزیزمان ایران از نظر حجم آب شیرین قابل استحصال سالیانه جزو کشورهایى است که با تنش آب روبروست یعنى مقدار آب شیرین موجود کفاف همه نیازهاى کشور را نمی دهد.

بنابراین نمی توانیم همه زمینهاى قابل کشت موجود در کشور را با آب شیرین موجود به زیر کشت ببریم در این صورت انتقال آب تنها می تواند محل کشاورزى را از منطقه اى به منطقه دیگر جابجا کند. بنظرمی رسد مشکلات مناطق کم آب مرکزى کشور باید با رو شهاى غیر از انتقال بین حوض هاى مانند مدیریت تقاضا، بالا بردن راندمان آبیارى و استفاده از آبهاى غیر متعارف (در صنعت) و... حل شود.

نکته آخر اینکه با توجه به محدودیت آبهاى شیرین در کشور مسئولان و دستگاه هاى متولى آب کشور باید به وظیفه ذاتى خود توجه و به دقت نسبت به چگونگى استفاده از این آ بها برنامه ریزى کنند تا با اعلام آن و دقت در استفاده بهینه از آن از ایجاد مشکلات احتمالى آینده جلوگیرى کرد. 

--------------------------------------------------------------------------------

دکتر مهدی قمشی

استاد دانشگاه شهید چمران اهواز
مشاور استاندار خوزستان در امور مدیریت منابع آب و صیانت از رودخانه های استان خوزستان

   
  

نظرات کاربران: 1 نظر (فعال: 1 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 0)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | کمترین امتیاز | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
اهواز
| 1392/8/28 - 02:08 |     8     0     |
مقاله ی بسیار پرباری بود
سپاس


نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
  مخاطب گرامی از انتشار نظرات تکراری و یا به زبانی غیر از فارسی و یا حاوی توهین معذوریم
  کد امنیتی:
 
 آخرین اخبار
  مراجعه بیش از یک هزار بیمار تنفسی به مراکز درمانی خوزستان
  درخشش خبرنگارخورستانی در جشنواره ره آورد سرزمین نور
  مدارس نوبت صبح برخی شهر‌های خوزستان غیر حضوری شد.
  «پلاستیک‌ زیستی» جایگزینی برای پلاستیک
  مدارس نوبت صبح ۶ شهرستان خوزستان فردا غیرحضوری است
  بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شده اما همچنان آب نیازمند توجه است
  خواص شگفت‌انگیز پوست موز
  استان خوزستان ۴۰۳۹ روستا دارد
  "قاچاق" چالش عمده در حوزه محصولات آرایشی و بهداشتی است
  شگفت‌زدگی خارجی‌ها از دستگاه ایرانی درمان سرطان
  آخرین جزییات از دوره جدید کالابرگ
  رونمایی رسمی از بزرگترین پویش کشور در زمینه انرژی
  صدور مجوز جذب ۳۰۰‌معلم برای مناطق محروم و صعب‌العبور در هرمزگان
  رفع یک مشکل حوزه دامپزشکی پس از نیم قرن
  پیام تبریک رئیس پلیس فتا استان خوزستان به مناسبت فرا رسیدن روز کارگر
  منشور مشاوره خانواده به تدوین نهایی رسید
  مراقب «کلاهک‌های مرگ» باشید
  سرانه مصرف برق صنایع بالاتر از متوسط جهانی است
  رییس سازمان ملی استاندارد: امضای ایرانی جهانی شد
  پیش‌بینی تولید ۳۰۰ هزار تن گوجه‌فرنگی برای فصل پاییز
  بیشترین و کمترین تعطیلات رسمی از آن کدام کشور است؟
  عمره‌گزاران ایرانی لباس احرام به تن کردند
  کاهش هزینه‌های ازدواج جوانان اولویت طرح وصال شیرین
  برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش ویژه رشته شغلی مشاغل کیفیت بخشی در استان
  تئاتر در کاهش مشکلات ناشی از آسیب‌های اجتماعی نقش بسزایی دارد
  برگزاری اولین نمایشگاه نقاشی خط و کالیگرافی هنرجویان هنرستان هنر و اندیشه در اردکان
  همایش ملی نمک در آران و بیدگل برگزار می شود
  همایش ملی نمک در آران و بیدگل برگزار می شود
  ۸۸ درصد متقاضیان در قم تسهیلات ازدواج دریافت کردند
  کارخانه های آرد مازندران نوسازی و بهسازی می شود
  موضوعات مشترک کشورهای عضو ACD پیگیری شود
  عملیات «وعده صادق» بخش کوچکی از توان نظامی ایران بود
  همکاری‌های بین‌المللی و رشد اقتصادی نیازمند برقراری صلح است
  دهه کرامت فرصتی برای مقابله با توطئه دشمنان است
  برگزارى جلسه وبینارى کنترل پروژه نصب و راه اندازى اولین سامانه رادارى بومى کشور در فرودگاه آبادان
  پروژه محوطه سازی ترمینال های فرودگاه آبادان آغاز شد
  «دختران حاج قاسم» فرماندهان جنگ نرم و جهاد تبیین هستند
  برگزاری مانور آمادگی نیروهای عملیاتی و تجهیزات کردستان در طول سال
  خطر انقراض در کمین گیاهان کوهی ایلام
  دوره «هم‌صدا در دادرس» به میزبانی زنجان پایان یافت
  زیمبابوه به صنعت کشاورزی و دارویی ایران نیازمند است
  ۳۱۰۰ فقره انشعاب غیرمجاز آب در مازندران شناسایی شد
  خواستار مساعدت بابت حل برخی مشکلات اهدای خون در شهرستان ها شد
  دهقانی اشکذری: برخورد غیر منطقی با تحصن کنندگان دانشگاه کلمبیا، این حرکت را جهانی کرده است
  افزایش احتمال بروز تب کریمه کنگو در استان یزد
  ادامه آخرین اخبار
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
خوزنا شروع فعالیت: 1388
khoozna@gmail.com
پشتیبانی توسط: خبرافزار