صفحه اول     تماس با ما     پیوندها     درباره ما  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 08:45   
  تازه ترین اخبار:  
 پربازدیدترین اخبار
  در سال ۱۴۰۳ رویدادهای فضایی متعددی خواهیم داشت
  تسریع آسیب مغزی با استفاده مکرر از روغن سرخ کردنی
  زباله‌گردی و کودکان کار امسال ساماندهی می‌شوند
  فیلم‌های شبکه‌های سیما در نهم فروردین
  بارش‌های رگباری در استان چهارمحال و بختیاری
  وزیر امور خارجه وارد ترکمنستان شد
  بلداجی سردترین نقطه چهارمحال و بختیاری
  چند باور غلط در مورد عسل
  معرفی سرپرست کانون چهارمحال و بختیاری
  باران وسرما در راه کرمان
  قطع سهمیه سوخت مناطق گازکشی شده در جیرفت
  بهره برداری ازپالایشگاه جمع‌آوری گازهای مشعل در دهلران
  کشف کلاهبرداری به شیوه خرید ارز دیجیتال در کازرون
  شناسایی ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین
 
 یادداشت
  اربعین؛ نمایش بزرگی از اقتدار و ظرفیت جامعه اسلامی
  عامل موفقیت دکترین نظامی کشور چیست؟
  لزوم مبارزه با مبانی دیکته شده غربی ها
  عشق و ارادت علامه امینی به مولا علی (ع)
  صحابه در رکاب حسین (ع)
  جامعه‌شناسی دینی و دیوار کوتاهش!
  از (( سنگ نگاره ها )) تا فضای مجازی
  *پارک بی بی مریم ایذه تفریگاه یا قتلگاه؟
  راز لوح پاشی و عنوان بخشی به عبدالباقی چه بود !
  زوج رئیسی و رضایی، عصر جدیدی را در عبور دولت از تفکرات اقتصادی نئولیبرال رقم می زند
 
 گزارش
  دست دلالان از قیمت گذاری برنج کوتاه می‌شود
  آمایش سرزمین در برنامه هفتم مورد توجه قرار گیرد
  آیین نکوداشت استاد زال پور در دزفول برگزار گردید
  قطع آب کرخه در ۱۰ هزار هکتار زمین‌ کشاورزی دشت‌آزادگان
  پیاز به نرخ دلار و خرمایی که به دهان خارجی‌ها شیرین است
  آهوی ریم در دام بی تدبیری!
  فاضلاب شهری؛ بزرگترین تهدید سلامتی انسان
  از زالودرمانی تا فواید بسیار آن
  سد گتوند بلای جان کشاورزی در خوزستان
  نشست هیئت علمی موسسه ی زبان خوزی گویش(دزفولی/شوشتری) برگزار گردید
 
 وب گردی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 32542صفحه نخست » آخرین اخبار پنجشنبه، 19 دی 1392 - 05:54
خواست اصلی ایران در سال ۲۰۱۴ چیست؟
  

پایگاه «پروجکت سیندیکیت» یادداشتی منتسب به رئیس جمهوری اسلامی ایران را منتشر کرده است که در آن دکتر حسن روحانی به تشریح برنامه‌های دولت خود در سال جدید میلادی پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پایگاه «پروجکت سیندیکیت» یادداشتی منتسب به رئیس جمهوری اسلامی ایران را منتشر کرده است که در آن دکتر حسن روحانی به تشریح برنامه‌های دولت خود در سال جدید میلادی پرداخته است. ترجمه متن این یادداشت در ادامه ارائه شده است:

زمانی که من در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری شرکت کردم، قول دادم که واقعیت‌‌گرایی را با تلاش برای تحقق ایده‌ال‌های جمهوری‌اسلامی همراه کنم و توانستم حمایت اکثریت قابل توجهی از مردم ایران را در انتخابات کسب کنم. با توجه به حمایت عمومی که کسب کردم، من متعهد به پیروی از اعتدال و تدبیر شدم،‌ اصولی که هدایت‌کننده تمامی سیاست‌های دولت بنده است. این تعهد مستقیما منجر به دستیابی به یک توافق موقت بین‌المللی در ژنو درباره برنامه اتمی ایران شد. این اصول همچنان هدایت‌کننده تصمیم‌گیری‌های ما در سال 2014 خواهد بود.

در واقع، در حوزه سیاست خارجی، دولت من رویکردهای افراطی را کنار گذاشته است. ما به دنبال دستیابی به روابط دیپلماتیک سازنده و مؤثری بوده و بر ایجاد اعتماد متقابل با همسایگان خود و دیگر بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی تمرکز داریم،‌ امری که در نهایت ما را قادر می‌سازد تا سیاست خارجی خود را به سمتی جهت دهیم که توسعه اقصاد داخلی حاصل شود. برای رسیدن به این هدف ما به دنبال از بین بردن تنش‌ها در روابط خارجی خود و تقویت پیوندها با شرکای سنتی و جدیدی هستیم. این اتفاق نیازمند ایجاد اجماع داخلی و شفاف کردن اهداف است، امری که در حال پیگیری است.

در حالی که ما از رودرویی و تقابل اجتناب خواهیم کرد، ‌در همان زمان نیز به دنبال منافع بزرگتر خود نیز خواهیم بود. اما در شرایطی که دنیای کنونی به شدت به هم وابسته و مرتبط است، چالش‌های موجود تنها از طریق تعامل و همکاری میان دولت‌ها قابل حل خواهد بود. هیچ کشوری (حتی قدرت‌های بزرگ) تنها با تکیه بر توان خود نمی‌تواند از چالش های موجود بر سر راه خود عبور کند.

در واقع قدرت اقتصادی کشورهای درحال توسعه و توان اقتصادهای نوظهور به سرعت در حال رشد آن‌ها،‌ به حدی رسیده است که در حال پشت سر گذاشتن کشورهای پیشرفته هستند. پیش بینی می‌شود سهم تولید ناخالص داخلی کشورهای در حال توسعه و دارای اقتصادهای نوظهور از حجم اقتصاد جهانی که در سال 2000 برابر با 40 درصد بود، تا سال 2030 به حدود 60 درصد برسد، و آن‌ها را قادر سازد تا نقشی به مراتب بزرگتر در عرصه جهانی برعهده گیرند.

در این دوره از تغییرات سریع، ایران نیز می‌تواند نقش‌آفرینی جهانی خود را بهبود بخشد. انتخابات اخیر ریاست جمهوری که نزدیک به 75 درصد واجدان شرایط در آن شرکت کردند،‌ نشان دهنده بلوغ مردم‌سالاری دینی در کشور ما است. فرهنگ و تمدن باستانی ایران، سابقه و تداوم طولانی تشکیل حکومت در این سرزمین، موقعیت ژئوپولتیک آن، برخورداری از ثبات اجتماعی در میانه منطقه‌ای آشوب‌زده، و بهره‌مندی از جوانان تحصیل‌کرده به ما این امکان را می‌دهد تا به آینده خود با اطمینان بنگریم و به دنبال ایفای نقش مهمی در عرصه جهانی همانطور که مردم ما لیاقتش را دارند باشیم، نقشی که هیچ کنشگری در عرصه سیاست جهانی نتواند آن را نادیده بگیرد.

ما همچنین در حال بررسی راه‌هایی هستیم تا روابط دو جانبه و چند جانبه خود را با کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی بر اساس احترام متقابل بازسازی و بهبود ببخشیم. این موضوع نیاز به کاهش تنش و اجرای یک رویکرد جامع که روابط اقتصادی را نیز شامل شود، دارد.

می‌توانیم این راه را با اجتناب از هرگونه تنش جدید در روابط ایران و آمریکا شروع کنیم و به طور همزمان برای از بین بردن تنش‌هایی که از قبل وجود داشته است و موجب تیرگی روابط دو کشور شده است، تلاش کنیم. اگرچه شاید ما نتوانیم بی‌اعتمادی و سوء‌ظن ایرانیان به دولت های آمریکا در طول 60 سال گذشته را فراموش کنیم اما در حال حاضر ما باید نگاه خود را به آینده متمرکز کنیم.

این بدان معناست که ما بالاتر از خط مشی‌های سیاسی حقیر حرکت کنیم و گروه های مخالف در کشور خود را رهبری  کنیم به جای آنکه از آنها پیروی کنیم.

به نظر ما، همکاری در مسائل مورد علاقه و مشترک نیز می‌تواند به کاهش تنش‌ها در منطقه کمک کند. این بدین معنی است که با کسانی که در آمریکا و منطقه افکار عمومی و جامعه بین المللی را از مسائلی که خود آنها به طور مستقیم درگیر هستند، منحرف می‌کنند و خواهان جلوگیری از افزایش قدرت ایران در منطقه هستند، مقابله کنیم.

اما با رفتاری که به کاهش امیدها برای رسیدن به یک توافق دائمی درباره برنامه هسته‌ای ایران منجر شود، این احتمال وجود دارد  که بن‌بست روابط ایران و آمریکا همچنان ادامه یابد.

منطقه ما اکنون بیش از هر زمان دیگری با فرقه گرایی، درگیری و دشمنی گروه‌های مختلف و همچنین ایجاد زمینه‌ برای افراط گرایی و تروریسم، دست و پنجه نرم می‌کند. در عین حال موضوع استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه می‌تواند مردم منطقه را سال‌های زیادی درگیر کند. ما بر این باور هستیم که در چنین شرایطی صدای اعتدال در منطقه می‌تواند بر روی حوادث منطقه به شکلی سازنده و مثبت تاثیرگذار باشد.

هیچ شکی نیست که در مقابل آشوب موجود در برخی کشورهای نزدیک به ما که بر منافع بسیاری از نقش‌آفرینان منطقه‌ای و جهانی تأثیر گذاشته است،‌ نیازمند اتخاذ اقدامات عملی برای اطمینان از ایجاد ثبات در طولانی مدت است. ایران به عنوان یک قدرت اصلی منطقه‌ای، به‌طور کامل اماده حرکت در این مسیر بوده و مانع از هیچ تلاشی برای ایجاد ثبات نخواهد شد. در این شرایط کشورهایی که ایران را به عنوان یک تهدید مطرح کرده و به دنبال تضعیف اعتبار منطقه‌ای و جهانی آن است،‌ برای رسیده به صلح و آرامش در منطقه، می‌بایست اقدامات خود را متوقف کنند.

من به شخصه از تراژدی انسانی رخ داده در کشور سوریه و مصایبی که طی سه سال اخیر بر سر مردم این کشور آمده است،‌ به شدت متأثر هستم. دولت بنده به عنوان نماینده کشوری که خود تجربه ترس از حملات شیمیایی را از سر گذرانده، به شدت استفاده از این گونه تسلیحات در سوریه را محکوم می‌کند. من همچنین نگران از اینکه بخش‌هایی از سرزمین‌های سوریه به محلی برای خونریزی ایدئولوژی‌های افراطی و فعالیت‌های تروریستی تبدیل شده است، نگران هستم. امری که یادآور وقایع رخ داده در مناطق مرزی شرقی کشورمان در دهه 1990 است. این موضوع برای بسیاری از کشورهای دیگر نیز مایهه نگرانی است. در این شرایط دست یافتن به یک راه حل با ثبات سیاسی در سوریه نیازمند همکاری و تلاش‌های مشترک است.

بنابر این ما خوشحال هستیم که در سال 2013 میلادی دیپلماسی بر تهدیدات مربوط به دخالت نظامی در سوریه فائق آمد. ما باید این واقعیت را درک کنیم که سوریه نیاز مبرمی به تلاش های هماهنگ بین المللی و منطقه ای دارد. ما آماده هستیم تا برای برقراری ثبات و آرامش در سوریه از طریق مذاکرات منطقه ای و فرامنطقه ای مشارکت کنیم.ما باید از تبدیل مذاکرات سوریه به بازی با حاصل جمع صفر جلوگیری کنیم.

در دهه های اخیر گمانه زنی های نادرستی در خصوص برنامه صلح آمیز هسته ای ایران مطرح شده است. از اوایل دهه 1990 میلادی فرضیه و پیش بینی های مختلفی پشت سر هم در خصوص نزدیک شدن ایران به دستیابی به بمب اتمی مطرح شده ولی ثابت شده است که این فرضیه ها و پیش بینی ها نادرست و بی پایه و اساس بوده است. در طول این مدت هشداردهندگان سعی کردند تا ایران را به عنوان یک تهدید بر ضد خاور میانه و جهان قلمداد کنند.

همه ما می دانیم که برهم زننده اصلی آرامش منطقه کیست و اهداف اصلی از فرافکنی موضوع هسته ای ایران چه بوده است. ما همچنین می دانیم که طرح این ادعا برای منحرف کردن فشارهای بین المللی در خصوص متوقف کردن ساخت شهرک های صهیونیستی و پایان دادن به اشغال اراضی فلسطین است. این هشدارهای نادرست و غلط علی رغم براوردهای اطلاعات ملی آمریکا ادامه پیدا می کند. برآوردهای اطلاعات ملی آمریکا نشان می دهد که ایران هیچ تصمیمی برای دستیابی به سلاح هسته ای ندارد.

در جریان مبارزات انتخاباتی، من خود را متعهد کردم که هر کاری در حیطه قدرت من لازم باشد برای حل و فصل سریعتر مناقشات بر سر برنامه‌های هسته‌ای‌مان انجام دهم. برای عمل به این تعهد و استفاده از این فرصت که بر اثر انتخابات اخیر ایجاد شده، دولت من مصمم است، هر کاری که برای یافتن یک راه‌حل پایدار قابل قبول دو طرفه لازم باشد، انجام دهد. متعاقب توافق اولیه در نوامبر، ما آماده ادامه همکاری با 1+5 (پنج عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان) و سایرین برای اطمنیان سازی از شفافیت کامل برنامه‌های هسته‌ای خود هستیم.

این توانایی صلح‌آمیز هسته‌ای که ما به آن رسیده‌ایم در چارچوب تدابیر به رسمیت شناخته شده بین‌المللی استفاده خواهد شد و نظارت چند جانبه بر آن، همانطور که در طی سا‌ل‌های گذشته صورت می‌گرفت برای سازمان بین‌المللی انرژی اتمی قابل دسترسی خواهد بود. بدین ترتیب جامعه بین‌الملی می‌تواند به ماهیت صرفا صلح آمیز برنامه هسته‌ای ما اعتماد کند. ما هیچ وقت از حق خود برای بهره بردن از انرژی هسته‌ای چشم پوشی نخواهیم کرد. اما آماده همکاری برای از بین بردن هرگونه ابهام و سوال منطقی درباره برنامه‌ هسته‌ای خود هستیم.

اصرار بر اعمال فشار، ارعاب و اقداماتی با هدف قطع کردن دسترسی به طیفی از نیازها _ از تکنولوژی تا پزشکی و غذایی_ تنها فضا را مسموم می‌کند و شرایطی را که برای پیشبرد لازم است از بین می‌برد.

همانطور که ما در سال 2013 نشان دادیم، به صورت کامل آماده تعامل با جامعه بین‌المللی و مذاکره با طرف‌های مقابل بر اساس حسن نیت هستیم. ما امیدواریم که همتایان ما، همچنین آماده استفاده از این فرصت ایجاد شده باشند.

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
  مخاطب گرامی از انتشار نظرات تکراری و یا به زبانی غیر از فارسی و یا حاوی توهین معذوریم
  کد امنیتی:
 
 آخرین اخبار
  اشتغال و کار آفرینی جوانان سملقانی در تولید فلنج
  برداشت اولین خوشه‌های طلایی گندم در راسک
  انهدام باند سازمان یافته قاچاق سوخت در کرمان
  باران ،طوفان وسرما در کرمان
  رتبه نخست خراسان جنوبی در کاهش تصادفات جرحی
  تقویت ناپایداری های جوی در خراسان جنوبی
  پایان هفته سرد در سمنان
  احتمال رگبار موقت باران
  شازند میزبان مسافران نوروزی
  مسمومیت دسته‌جمعی با گاز مونواکسیدکربن
  افزایش وصول حقوق دولتی بخش معادن
  باغداران هشدار‌های هواشناسی را جدی بگیرند
  گشایش در‌های تالار تیموری اصفهان پس از ۵ سال
  شهادت ۱۳ هزار کودک در تجاوز نظامی به غزه
  حضور تجار ۱۰۰ کشور در نمایشگاه ایران اکسپو در تهران
  حمله هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه
  تاکید پلیس فتا بر مراقبت از کارت‌های بانکی
  شهرستان اردل میزبان مسافران و گردشگران نوروزی
  رونمایی از چندین پروژه شهری در سنندج
  آخرین وضعیت ترافیکی راه‌های البرز/۹ فروردین ماه
  افزایش ۱۵ درصدی تردد خودرو در استان قزوین
  دیدار هم‌شاگردی‌ها پس از چند دهه در آوج
  کاهش فوتی‌های سوانح رانندگی
  ورود بیش از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر به مشهد
  کشف دارو و پودر بدنسازی قاچاق در اهواز
  رفع کدری آب شرب مناطق خرم آباد
  فعالیت ۳۵ گروه جهادی نشاط اجتماعی در کشور
  جایگاههای سوخت زیر ذره بین تعزیرات
  وارد شدن خسارت به جاده‌های عشایری گچساران
  خسارت ۱۳۰ میلیاردی سیل اخیر در الیگودرز
  توضیحات دادستان در خصوص قتل ۲ نفر در یاسوج
  فرونشست زمین در محدوده میدان مادر کرج
  ثبت بیش از۳میلیون تخلف سرعت غیرمجاز در استان تهران
  آیا تخم مرغ شکستن برای دفع چشم زخم موثر است ؟
  راز عمر ۱۰۰ساله مردم این کشور چیست؟
  ردیابی گوشی سرقتی با چند ترفند ساده
  ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از طریق ناوگان حمل‌ونقل عمومی جابه‌جا شدند
  باند سازمان‌یافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد
  قم به ترمینال صادرات کفش کشور تبدیل شده است
  توزیع ۱.۲ میلیون غذای گرم میان نیازمندان خوزستانی
  مراسم احیای شب‌های قدر در بیش از ۱۵۰۰ مسجد خوزستان برگزار می‌شود
  جسد کودک ۴ ساله در رودخانه شاوور در شوش کشف شد
  تداوم روند افزایش دما تا هفته آینده در خوزستان
  کشف حیوات تاکسیدرمی شده از یک خانه در رشت
  نخستین مرحله رزمایش کمک‌های مومنانه کمیته امداد در خوزستان اجرا شد
  ادامه آخرین اخبار
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
خوزنا شروع فعالیت: 1388
khoozna@gmail.com
پشتیبانی توسط: خبرافزار