صفحه اول     تماس با ما     پیوندها     درباره ما  
پنجشنبه، 6 اردیبهشت 1403 - 08:23   
  تازه ترین اخبار:  
 پربازدیدترین اخبار
  چلسی در امارات به توپ بسته شد!
  سیل سوادکوه موجب تخریب چند واحد مسکونی شد
  قبله گاه تهران در عزای سفیر اهل بیت
  چند شهرک صنعتی در باوی احداث می‌شود
  بازتاب سفر رئیسی به پاکستان در رسانه‌های بین‌المللی
  نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران
  چرا شادترین شاعر ایران سال‌ها نادیده گرفته شد؟
  کشف جسد زن ۵۹ ساله در تالش
  مراسم بزرگداشت شاهنامه‌پژوه کرمانی برگزار شد
  استادیوم بازی ملاثانی و سپاهان مشخص شد
  نقش آموزش در کاهش اقلام دارویی و آزمایش پزشکان انکارناپذیر است
  استقبال گردشگران خارجی از سفر به گیلان
  جلوگیری از ورود 20هزار مترمکعب فاضلاب به تالاب انزلی
  مزایای بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر اطلاع رسانی شود
 
 یادداشت
  اربعین؛ نمایش بزرگی از اقتدار و ظرفیت جامعه اسلامی
  عامل موفقیت دکترین نظامی کشور چیست؟
  لزوم مبارزه با مبانی دیکته شده غربی ها
  عشق و ارادت علامه امینی به مولا علی (ع)
  صحابه در رکاب حسین (ع)
  جامعه‌شناسی دینی و دیوار کوتاهش!
  از (( سنگ نگاره ها )) تا فضای مجازی
  *پارک بی بی مریم ایذه تفریگاه یا قتلگاه؟
  راز لوح پاشی و عنوان بخشی به عبدالباقی چه بود !
  زوج رئیسی و رضایی، عصر جدیدی را در عبور دولت از تفکرات اقتصادی نئولیبرال رقم می زند
 
 گزارش
  دست دلالان از قیمت گذاری برنج کوتاه می‌شود
  آمایش سرزمین در برنامه هفتم مورد توجه قرار گیرد
  آیین نکوداشت استاد زال پور در دزفول برگزار گردید
  قطع آب کرخه در ۱۰ هزار هکتار زمین‌ کشاورزی دشت‌آزادگان
  پیاز به نرخ دلار و خرمایی که به دهان خارجی‌ها شیرین است
  آهوی ریم در دام بی تدبیری!
  فاضلاب شهری؛ بزرگترین تهدید سلامتی انسان
  از زالودرمانی تا فواید بسیار آن
  سد گتوند بلای جان کشاورزی در خوزستان
  نشست هیئت علمی موسسه ی زبان خوزی گویش(دزفولی/شوشتری) برگزار گردید
 
 وب گردی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 34536صفحه نخست » آخرین اخبار یکشنبه، 15 تیر 1393 - 05:30
مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان:تغییر در جامعه از تحول در مدرسه آغاز می‌شود
  

 مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان با بیان این‌که سطح فکری و فرهنگی هیچ جامعه‌ای بالاتر از مدرسه‌اش نخواهد رفت، گفت: مدرسه، دانش‌آموز و آموزش‌وپرورش باید اولویت نخست جامعه باشد؛ همه باید آموزش‌وپرورش را بشناسند و به جامعه معرفی کنند.
 

به گزارش خبرنگار علمی‌وآمورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)‌ - ‌منطقه خوزستان - محمد تقی‌زاده در نخستین حضور رسانه‌ای خود پس از گذشت پنج ماه از سکانداری آموزش‌وپرورش خوزستان، با بازدید از تحریریه این خبرگزاری به تشریح طرح‌ها و برنامه‌های این اداره‌کل پرداخت.
 

تدوین برنامه 23 گانه آموزش‌وپرورش خوزستان در قالب 23 طرح جامع با انجام نزدیک به 18، 19 ساعت کار زیربنایی مطالعاتی، فرصتی فراهم کرد تا مدیرکل آموزش‌وپرورش استان جهت اطلاع‌رسانی و تبیین جزئیات این برنامه در تحریریه ایسنا حضور پیدا کند.
 

وی که تألیف چهار عنوان کتاب در حوزه‌های مختلف خوزستان شناسی، تاریخ خوزستان، شوشتر و اهواز را نیز در کارنامه فعالیت‌های خود دارد و از اهالی قلم است، با نگاه اندیشمندانه و علمی به مسایل، مهم‌ترین آسیب و چالش آموزش‌وپرورش استان را "نداشتن برنامه" می‌داند و به همین دلیل هم با صرف ساعت‌ها کار مطالعاتی، نخستین برنامه مدون و فراگیر آموزش‌وپرورش را در سطح استان و حتی کشور تدوین کرده‌است.
 

برنامه‌ای در قالب 23 طرح که تاکنون سه طرح آن عملیاتی شده‌ و دیگر طرح‌های آن نیز در برنامه زمان‌بندی خاص در حال عملیاتی‌شدن است و امید می رود تحول و تحرکی در آموزش‌وپرورش استان ایجاد کند که علی رغم هم تلاش‌های انجام شده، هنوز در رتبه‌بندی علمی کشور، در رتبه یکی مانده به آخر جای دارد.
 

به گزارش ایسنا این برنامه مورد حمایت وی‍ژه استاندار نیز قرار گرفت و در شورای آموزش‌وپرورش استان نیز به تصویب رسیده‌است.
 

 

سطح فکری هیچ جامعه‌ای بالاتر از مدرسه آن نیست
 

مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان در این نشست با بیان این‌که فکر می‌کنم همه به این موضوع اعتقاد و باور داشته باشیم که هیچ تغییر، ‌تحول و تکاملی در هیچ جایی به وجود نمی‌آید مگر آن‌که ابتدا این تغییر و تحول در مدارس ایجاد شود، خاطرنشان کرد: سطح فکری و فرهنگی هیچ جامعه‌ای بالاتر از مدرسه‌اش نخواهد رفت بنابراین مدرسه، دانش‌آموز و آموزش‌وپرورش باید اولویت نخست جامعه باشد.
 

آموزش‌وپرورش اولویت اول دولت‌ها نبوده است
 

تقی‌زاده با ابراز تأسف از عدم تحقق این نگاه در طول تاریخ کشور و به وی‍ژه تاریخ معاصر تصریح کرد: متأسفانه از زمانی که این قید به نام آموزش‌وپرورش به‌وجود آمده که این مجموعه حامل هویت دینی، ملی و فرهنگی ما است، یک آسیب، چالش و مصیبت بزرگ همواره آموزش‌وپرورش را تهدید می‌کرد و آن این بود که "آموزش‌وپرورش اولویت اول دولت‌ها نبوده است" و وقتی این گونه نباشد قطعأ هیچ تغییر و تحولی در جامعه به وجود نخواهد آمد.
 

وی با تاکید بر این‌که آموزش‌وپرورش زمانی توسعه می‌یابد که اولویت اول دولت باشد، خاطرنشان کرد: ‌یکی از فلاسفه بیان داشته است که انجام 2 کار بسیار مشکل است؛ اول کشور داری و بعد تعلیم‌وتربیت. معتقدم کشورداری اصلا مشکل نخواهد بود اگر تعلیم‌وتربیت خوبی داشته باشیم زیرا در این صورت رئیس جمهور، استاندار و نماینده خوبی خواهیم داشت و تا پایین‌ترین لایه‌های اجتماعی هر جامعه‌ای این کیفیت حفظ خواهد شد.
 

همه باید آموزش‌وپرورش را بشناسند و معرفی‌کنند
 

مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان افزود: بنابراین باید هریک از آحاد  جامعه در هر موقعیت و مسئولیتی که قرار دارد به هر شکل ممکن برای معرفی آموزش‌وپرورش تلاش کند و آموزش‌وپرورش را بشناسد. ما هم اکنون همین کار را انجام می دهیم و البته این طور نیست که تنها من به‌عنوان مدیرکل باید آموزش‌وپرورش را بشناسم و معرفی کنم بلکه همان خدمتگزار در پایین‌ترین لایه ساختاری مدرسه هم هر روز هفت تا هشت ساعت با دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها ارتباط مستقیم دارد و بنابراین لازم است درک و فهم درستی از فضا و محیط کار خود داشته باشد و بتواند آن را به جامعه معرفی کند.
 

آموزش‌وپرورش همه هویت ما است
 

تقی‌زاده خاطرنشان کرد: ‌اگر بتوانیم چنین شرایطی را ایجاد کنیم قطعا بسیار موفق خواهیم شد و در دیگر بخش‌های جامعه اعم از اقتصاد و صنعت و یا آسیب های اجتماعی دیگر مشکلی نخواهیم داشت؛ بیانات رهبر در حوزه فرهنگ و مسائل فرهنگی نیز از این طریق محقق می شود که آموزش‌وپرورش را خوب بشناسیم، به خوبی معرفی کنیم و درون آن تولیدات خوبی داشته باشیم زیرا آموزش‌وپرورش همه هویت ما است و هویت دینی، ملی، فرهنگی و اجتماعی همه فرزندان ما در این محیط شکل می‌گیرد.
 

وی با تاکید بر این‌که باید در آموزش‌وپرورش به گونه‌ای کار کنیم که امروز دانش‌آموز خوبی داشته باشیم، تصریح کرد:‌ در این صورت فردا جامعه خوبی خواهیم داشت و اکنون سعی مجموعه آموزش‌وپرورش بر تحقق این هدف است. اهل شعارگرایی و کلی‌گویی هم نیستیم و سعی می‌کنیم با برنامه‌های خود پیش برویم زیرا هویت سازمانی ما همین برنامه است و این موضوع را به رؤسای ادارات، مدیران مدارس و کارشناسان هم تذکر داده‌ام که حق ندارند جایی برای سخنرانی بروند مگر آن که براساس برنامه عمل کنند.
 

مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان اظهار کرد:‌ اگر مدیر یا کارشناسی از آموزش‌وپرورش بخواهد در یک سخنرانی صحبت‌های کلی و عمومی را مطرح کند به چه درد آموزش‌وپرورش یا مدیر و معلم مدرسه می خورد و به چه کاری می آید اما اگر براساس شاخص‌های بین‌المللی، ملی و منطقه‌ای برنامه‌ای تولید و بر آن اساس حرکت کنید موفق خواهید شد؛ در غیر این صورت ممکن است از یک ساعت سخنرانی کلی و عمومی، پنج دقیقه در اذهان باقی بماند و همان هم بعدها فراموش شود ولی وقتی برنامه مکتوب و دستورالعمل اجرایی به مدارس برود ناگزیر باید مدارس خود را با آن تطبیق دهند.
 

ورود نخستین برنامه توسعه آموزشی استان به مدارس از شهریورماه
 

تقی‌زاده با بیان این‌که در حال حاضر برنامه تدوین‌شده، نخستین برنامه در سطح استان و کشور است، اظهار داشت:‌ این برنامه در شورای آموزش‌وپروش استان هم به تصویب رسیده‌است و همه صاحبنظران و دست اندرکاران قبلی آموزش‌وپرورش هم تائید کردند که نخستین برنامه براساس شاخص‌های علمی است و باید اجرایی شود که هم‌اکنون تصویب شده‌است؛ این برنامه مشتمل بر 23 محور طراحی شده که به احتمال زیاد به طرح‌های آن افزوده می شود زیرا هنوز نهایی نشده‌است.
 

وی با اشاره به وجود 9 هزار مدرسه در استان خاطرنشان کرد:‌ این برنامه تا شهریورماه باید وارد همه مدارس استان شود و مدیران براساس آن برنامه مدرسه خود را دنبال کنند؛‌ همچنین در تدوین آن به شاخص‌های بومی و شرایط مختلف استان و کشور توجه شده‌است و با وجود آن‌که طرح‌های آن در ردیف‌های یک تا 23 عنوان‌بندی شده‌اند اما همه برنامه‌ها اولویت اول هستند زیرا نخستین اولویت ما موضوع سواد آموزی است.
 

نخستین اولویت؛ سواد آموزی/ وجود بیش از 9 میلیون بی‌سواد در کشور
 

مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان با یادآوری این‌که مدعی هستیم که انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی، علمی و‌آموزشی است، تصریح کرد: ‌با این وجود وقتی شرایط را بررسی می کنیم به آمار تاسف‌آور وجود بیش از 9 میلیون بی‌سواد در سطح کشور می‌رسیم که 650 هزار نفر از این تعداد در این استان هستند؛ استانی که با سابقه تمدنی درخشان و پیشینه ملی بسیار غنی بستر شکل‌گیری نخستین تمدن‌ها در طول تاریخ بوده است و اولین دانشگاه‌ جهان(جندی شاپور) را در خود جای داده‌است.
 

تقی زاده افزود: از سوی دیگر مشاهده می‌کنیم در همین استان در کوتاه‌ترین زمان پس از احداث مدرسه در عربستان توسط پیامبر اسلام(ص)، صدای زنگ آن خیلی زود در این استان طنین‌انداز می‌شود و به دنبال آن مدارس اسلامی و حوزه‌های علمیه و علمای دین فعالیت خود را در این استان آغاز می کنند اما اکنون بی سوادی در استان بیداد می کند.
 

وی ادامه‌داد: البته آمار واقعی بسیار بیشتر از این رقم است زیرا این آمار تنها در برگیرنده افراد فاقد سواد سوم ابتدایی است که پایه سواد محسوب می‌شود و اگر آمار سواد براساس پایه پنجم ابتدایی یا سوم راهنمایی اخذ شود، این رقم بسیار بیشتر خواهد بود که بسیار جای تاسف است و به همین دلیل توسعه سواد آموزی اولین اولویت کاری آموزش‌وپرورش استان است.
 

توسعه پیش‌دبستانی با احیای طرح "نوآموزبگیری"
 

مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان اولویت دیگر را توسعه آموزش پیش‌دبستانی عنوان کرد و با اشاره به اجرای طرح "نوآموزی بگیری" در استان طی سال های 79 تا 85 در زمان تصدی معاونت آموزش عمومی آموزش‌وپرورش، ‌افزود: مرا بیشتر با آموزش پیش‌دبستانی می‌شناسند زیرا برای نخستین‌بار این آموزش را در استان احیا کردم و همان زمان طرحی را با عنوان "نوآموز بگیری" کلید زدم که هر جا نوآموزی را دیدند آن‌ها را جذب کرده و سر کلاس بنشانند.
 

وجود 200 هزار دانش‌آموز در مناطق 2 زبانه استان
لزوم کاهش سن آموزش و تعلیم‌وتربیت
 

تقی‌زاده با بیان این‌که در حال حاضر در استان هر سال حدود 100 هزار دانش آموز ورودی پایه اول وجود دارد، خاطرنشان کرد: ‌این دانش‌آموزان در جامعه‌ای با تنوع زبانی زندگی می‌کنند و در حال حاضر حدود 200 هزار دانش‌آموز با گویش‌های مختلف در مقاطع و پایه‌های مختلف تحصیلی در مناطق مرزی 2 زبانه، مناطق عشایری و روستایی تحصیل می‌کنند؛ از سوی دیگر با وجود محرومیت‌های فرهنگی در این استان باید سن آموزش و تعلیم‌وتربیت را کاهش دهیم.
 

تقی زاده در ادامه با تاکید بر این‌که نمی‌توانیم منتظر بمانیم تا کودکان به سن 6 سالگی برسند و تازه به مدرسه وارد شوند، خاطرنشان کرد: در این صورت این کودکان با استرس، ‌اضطراب و مشکلات زیادی مواجه می‌شوند و از نظر تکلم و دیگر موارد دارای مشکل هستند؛ بنابراین بهتر است سن ورود به آموزش رسمی اجباری کاهش داده شود تا بخشی از این مشکلات رفع شود و هنگامی که این نوآموز به مدرسه وارد می شود مشکلات کمتری داشته باشد.
 

وی افزود: مبانی دینی، احادیث و روایات رسیده از ائمه و معصومان نیز همه بر لزوم توجه و رسیدگی دقیق به کودک حتی پیش از تولد تأکید دارد تا رشد و پرورش جسمی، ‌فکری و ذهنی کودک به بهترین شکل محقق شود.
 

مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان بر این اساس توسعه پیش‌دبستانی را یکی از عمده‌ترین و اساسی‌ترین اولویت‌های برنامه آموزش‌وپرورش استان خواند و ادامه‌داد: این برنامه به‌وی‍ژه در مناطق حاشیه‌ای، عشایری، روستایی و نقاط آسیب‌پذیر بیشتر مورد تاکید و توجه است.
 

رفع تبعیض‌های جنسیتی در مدارس دخترانه؛ یک برنامه محوری
 

تقی‌زاده یک مشکل دیگر در سطح جامعه و به‌ویژه استان خوزستان را اعمال تبعیض‌های جنسیتی بر قشر زنان و دختران دانست و افزود: ‌یک نوع فقر فرهنگی در این حوزه در استان مشاهده می‌شود و به همین دلیل یک کار محوری و اساسی آموزش‌وپرورش، رفع تبعیض‌های جنسیتی در مدارس دخترانه از نظر فرهنگی، بهداشتی و ورزشی است زیرا دختران جامعه ما متأسفانه حتی از نظر جسمی هم سطح توانایی بسیار پایین‌تری نسبت به یک دختر و یا حتی یک زن میانسال در یک کشور توسعه‌یافته دارند.
 

وی تصریح کرد:‌ معتقدیم اگر در خانواده‌ای دختر یا مادر خانواده با سواد باشد، سطح فکری و فرهنگی خانواده به مراتب بسیار متفاوت‌تر از خانواده‌ای است که دختر یا مادر آن بی‌سواد باشد.
 

شاخص نگران‌کننده مطالعه در کشور؛ 2 دقیقه برای هر ایرانی
 

مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان همچنین با بیان این‌که کتاب و کتابخانه نیز یکی از اولویت‌های برنامه آموزش‌وپرورش است، این موضوع را از شاخص‌های جهانی عنوان کرد و اظهار داشت: هنگامی که بخواهند وضعیت علمی هر کشوری را بررسی کنند اولین شاخص مدنظر شاخص چاپ است که در حال حاضر در این شاخص بسیار پایین‌تر از میانگین جهانی هستیم و برخی آمار واقعا نگران کننده است.
 

تقی‌زاده افزود: به طور مثال میانگین مطالعه هر فرد ایرانی 2 دقیقه است در حالی که یک فرانسوی حدود سه ساعت در روز مطالعه می‌کند بنابراین چگونه می‌توان با این دو دقیقه مطالعه به آن سه ساعت، برسیم؛ همچنین میزان چاپ در طول یک سال برای هر ایرانی 3 کیلو ولی برای یک فرد انگلیسی 30 کیلوگرم است.
 

 

محل ورود و آغاز چالش‌ها از مدرسه است
 

وی با بیان این‌که ما دارای یک گذشته بسیار غنی در زمینه مبانی اعتقادی، دینی و ملی هستیم با طرح این پرسش که چرا امروز دچار آسیب‌ها و چالش های این چنینی شدیم، پاسخ داد: در واقع محل ورود و آغاز این چالش‌ها از مدرسه است و اگر آموزش‌وپرورش بتواند ذهن خانواده‌ها و دانش‌آموزان را نسبت به مطالعه کتاب و کتابخوانی درگیر و معطوف کند و مطالعه صرفأ از چارچوب کتاب کلاسی و مدرسه‌ای خارج و وارد دنیای واقعی شود، کمک بسیار زیادی هم به درک و فهم کتاب مدرسه‌ای خواهد کرد.
 

مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان با تاکید مجدد بر این‌که این اولویت‌ها و اولویت‌های دیگری در حال تدوین هستند تا بتوان یک حرکت و تحرک در مجموعه آموزش‌وپرورش استان ایجاد کرد، اظهار داشت: بزرگ‌ترین آسیب را در آموزش‌وپرورش نداشتن برنامه می‌دانم. آموزش‌وپرورش استان هم دارای منابع انسانی و منابع مالی خوب و غنی است اما این منابع باید مدیریت شوند و برنامه‌ای برای بهره‌مندی هر چه بهینه‌تر و بهتر از این منابع در جهت ارتقا، پیشرفت و توسعه آموزش‌وپرورش براساس شاخص‌های علمی تولید و تدوین شود.
 

برنامه‌های اوقات فراغت دانش‌آموزان در تابستان
 

تقی‌زاده‌ در خصوص برنامه‌های آموزش‌وپرورش برای غنی‌کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان در فصل تابستان، تصریح کرد:‌ در تابستان اگرچه مدارس تعطیل می‌شود اما تربیت و آموزش نباید تعطیل شود و به همین دلیل برنامه‌های متنوعی در این زمینه در حوزه‌های مختلف مسایل آموزشی، تربیتی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و علمی هم برای دانش‌آموزان دختر و پسر تدوین و به مدارس اعلام شده‌است که متولی اجرای آن حوزه معاونت پرورشی است.
 

 

30 سازمان متولی طرح اوقات فراغت به آموزش‌وپرورش کمک کنند
 

وی افزود: آموزش‌وپرورش به‌عنوان یک دستگاه علمی و آموزشی و فرهنگی با حدود نزدیک به 950 هزار دانش آموز در این استان وظیفه دارد برای غنابخشیدن به اوقات فراغت دانش‌آموزان به نحو مطلوب تلاش و برنامه‌ریزی کند اما باید درنظر داشت که 30 دستگاه و سازمان، متولی طرح اوقات فراغت هستند که آن‌ها باید در این راستا به آموزش‌وپرورش کمک کنند و حداقل منابع مالی در اختیار آموزش‌وپرورش قرار دهند.
 

فعالیت 300 پایگاه و 62 کانون متولی اوقات فراغت در سراسر استان
 

مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان با اشاره به فعالیت 62 کانون فرهنگی در سراسر استان خاطرنشان کرد:‌ این کانون‌ها برنامه‌های متنوع و تعریف‌شده‌ای در فصل تابستان برای دانش‌آموزان در نظر گرفته اند. همچنین 300 پایگاه در مدارس در طول تابستان راه‌اندازی شده و فعالیت می‌کند که متولی طرح اوقات فراغت دانش‌آموزان هستند تا بتوانند سال تحصیلی گذشته را به سال تحصیلی جدید وصل کند و این فرصت در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان از دست نرود.
 

هوشمندسازی شرط موفقیت نیست
 

تقی‌زاده در خصوص برنامه آموزش‌وپرورش در زمینه هوشمندسازی مدارس نیز تصریح کرد:‌ هوشمندسازی طرح خوبی است اما نباید فریب این را هم بخوریم که فقط مدارسی موفق می‌شوند که از این تکنولوژی به‌خوبی استفاده کنند زیرا وقتی بسیاری از کشورهای پیشرفته را بررسی می‌کنیم شاهد هستیم آنچه را که تحت عنوان هوشمندسازی به آن می پردازیم، نداشته‌اند اما در بسیاری از زمینه‌های تکنولوژی و صنعت از نظر علمی به پیشرفت‌های خوبی دست یافتند.
 

وی خاطرنشان کرد: ‌هوشمندسازی مدارس ضمن این‌که یکی از اولویت‌های برنامه توسعه آموزشی استان است و در همه مناطق به‌ویژه مناطق حاشیه‌ای و روستایی مورد توجه قرار می‌گیرد که مورد غفلت واقع نشوند و تاکید و توجه خاصی بر آن می‌شود اما منابع مالی آموزش‌وپرورش هم در این زمینه اندک است.
 

راه‌اندازی موزه و کتاب تاریخ آموزش‌وپرورش؛ چرا؟
 

مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان همچنین درباره راه‌اندازی موزه آموزش‌وپرورش وتألیف کتاب تاریخ آموزش‌وپرورش، متولی این دو طرح را رئیس روابط عمومی این اداره‌کل معرفی کرد و اظهار داشت: آموزش‌وپرورش خوزستان پس از تبریز، تهران و بوشهر از نظر پیشینه تاریخی چهارمین منطقه‌ای است که آموزش‌وپرورش نوین را آغاز کرده‌است و در همین راستا مدارسی در اهواز یا شوشتر هم‌زمان با این شهرها آغاز به کار کرده‌اند و افرادی مانند دکتر معین زمانی در اهواز مسئول راه‌اندازی دانشسرای مقدماتی بودند.
 

تقی‌زاده افزود: در حقیقت افراد بسیاری در حوزه آموزش‌وپرورش استان فعالیت کردند و زحمات بسیاری در این حوزه کشیدند که باید تاریخ گذشته این اشخاص را معرفی کنیم و آثار به جامانده از آن زمان را به دانش‌آموزان و معلمان استان بشناسانیم زیرا آثار ذی قیمتی هستند که گاهی اوقات علی‌رغم همه پیشرفت‌های امروزه، متاسفانه مانند آن‌ها دیگر تولید نمی شود و بنابراین باید گذشته فرهنگی، تاریخی و علمی استان را که بخشی از تجربیات و هویت ملی ما محسوب می شود همواره حفظ کرده و پاس بداریم تا با استفاده از آن‌ها بتوانیم جهت رفع مشکلات آینده گام برداریم.
 

وی خاطرنشان کرد:‌ در خصوص کتاب تاریخ آموزش‌وپرورش به تمام مناطق استان اعلام شده‌است که هر منطقه تاریخ آموزش‌وپرورش خود را بر اساس شاخص‌های تعریف‌شده تهیه کند. این گزارش‌ها سپس در مرحله بعدی توسط یک تیم بازنگری و در نهایت مکتوب می‌شود تا برای آیندگان باقی بماند.
 

هیچ مدرسه دولتی حق دریافت وجه نقد ‌جز حق بیمه و مبلغ کتب را ندارد
با مدیران متخلف برخورد می‌شود
 

مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان در خصوص نظارت بر شهریه مدارس غیردولتی باتوجه به آغاز ثبت‌نام دانش‌آموزان برای سال تحصیلی جدید، خاطرنشان کرد:‌ طی ابلاغ بخشنامه به کلیه مناطق و همچنین اعلام در جلسات رؤسای ادارات و مصاحبه‌های خبری اعلام کردیم که تحت هیچ شرایطی هیچ مدیری در مدارس دولتی استان به‌جز حق بیمه و مبلغ کتب دوره ابتدایی، شاخه‌های فنی و پیش‌دانشگاهی، حق دریافت هیچ‌گونه مبلغی را از دانش‌آموزان ندارند.
 

تقی‌زاده افزود: با توجه به این ابلاغ حتی در یک مورد که تخلف گزارش شده بود، دستور عزل مدیر را صادر کردم؛ مدارس غیر انتفاعی نیز کاملا تحت نظارت آموزش‌وپرورش هستند و در چارچوب ضوابط و آیین‌نامه های اجرایی از وزارت‌خانه مجاز به افزایش مبلغ شهریه هستند؛ تاکنون برخوردهایی با مدارس متخلف انجام شده‌است و تحت هیچ شرایطی اجازه داده نمی‌شود که مدارسی مانند مدارس غیر‌انتفاعی خارج از ضوابط تعیین‌شده برای مردم ایجاد نگرانی کنند.
 

دروغگویی آمار در اعلام رتبه آموزش‌وپرورش؟
 

وی در خصوص رتبه آموزش‌وپرورش استان که پیش از این در جایگاه 15 اعلام شده‌ بود، خاطرنشان کرد:‌ بنا ندارم که به گذشته بازگردم اما یکی از آسیب‌های اجتماعی که در جامعه ما وجود دارد و به‌ویژه در دهه اخیر به وجود آمد، دروغگویی آمار است؛ در واقع ما بیش از آنچه کار انجام می‌دهیم معمولا گزارش می‌کنیم که این رویه را به صلاح نمی‌دانم و معتقدم آموزش‌وپرورش باید در یک فضای آرام همراه با آرامش و به دور از مسیر منازعات سیاسی کار خود را انجام دهد.
 

مهم‌ترین عامل افت در آموزش‌وپرورش "نداشتن برنامه" است
 

تقی‌زاده با بیان این‌که نمی‌خواهم عملکرد گذشته را زیر سؤال ببرم، افزود: با این حال این واقعیت را هم باید گفت و واقعیت این است که آموزش‌وپرورش خوزستان از نظر علمی و شاخص‌های وزارت‌خانه‌ای  در رتبه یکی مانده به آخر قرار دارد؛ البته فرد یا افراد خاصی را در این خصوص مقصر نمی‌دانم زیرا افت در آموزش‌وپرورش علل و عوامل بسیاری دارد و مسایل مختلفی منجر به ایجاد این وضعیت شده‌است که باید این علل و عوامل را از بین ببریم و همان‌طور که گفتم مهم‌ترین این عوامل نداشتن برنامه است.
 

تقی‌زاده خاطرنشان کرد:‌ اگر برنامه داشته باشیم و براساس برنامه کار کنیم با توجه به وجود نیروهای مستعد در آموزش‌وپرورش خوزستان و بالاتربودن تعداد نیروهای فوق لیسانس و دکتری استان نسبت به میانگین کشوری که از نظر هویت دینی و ملی هم افراد بسیار قوی و غنی هستند، می توان به چشم‌انداز بسیار روشن‌تری دست یافت اما این افراد و منابع باید مدیریت شوند.
 

نفت و گاز یک ملت ضعیف را قوی نمی‌کند/مدیریت صحیح معیار است
 

وی با اشاره به سخن یکی از بزرگان که "یک مدیریت صحیح از یک ملت ضعیف، قوی‌ترین ملت را می‌تواند ایجاد کند" تصریح کرد:‌ این انسان وارسته نمی‌گوید که یک ملت اگر نفت یا گاز داشته باشد می‌تواند از ضعف خارج شود بلکه مدیریت قوی را ملاک می‌داند بنابراین اگر یک مدیریت قوی در مجموعه حاکم شود می توان بسیاری از کاستی‌های موجود را رفع کرد و این کار زمانی میسر است که ابتدا درد را خوب بشناسیم و در این صورت درمان هم به‌خوبی انجام می شود.
 

راه‌اندازی سایت کنکور در برنامه است
 

مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان همچنین درباره فعالیت ستاد کنکور آموزش‌وپرورش در سال تحصیلی جاری، خاطرنشان کرد:‌ ستاد کنکور با استقرار پایگاه‌هایی در سطح استان در حوزه‌های مختلف آموزشی برای دانش‌آموزان متوسطه فعالیت کرده‌است و در برخی مدارس و مراکز این پایگاه‌ها فعال بودند و فعالیت خوبی انجام شده‌است اما به نظر می‌رسد که کافی نبوده‌است و به همین دلیل راه‌اندازی یک سایت کنکور در برنامه آموزش‌وپرورش قرار دارد و این سایت دانش‌آموز را از ابتدا تا انتها مشاوره، راهنمایی و هدایت می کند.
 

نگاه به پیش‌دبستانی، موفقیت در کنکور را رقم می‌زند
 

تقی‌زاده تاکید کرد: ‌با این وجود معتقدم نگاهمان به کنکور نباشد بلکه به پیش‌دبستانی معطوف و متمرکز شود زیرا در این صورت خروجی دانش‌آموزان در کنکور بسیار خوب و موفقیت‌آمیز خواهد بود.
 
وی همچنین در ارزیابی داوطلبان کنکور امسال استان، خاطرنشان کرد:‌ قابل پیش‌بینی نیست که امسال هم بتوانیم در رتبه‌های تک رقمی کنکور سهمیه‌ای داشته باشیم اما امیدوارم چنین توفیقی شامل حال دانش آموزان استان شود.


 

   
  

نظرات کاربران: 1 نظر (فعال: 1 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 0)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | کمترین امتیاز | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
یک معلم خوزستانی
| 1393/5/22 - 16:54 |     1     0     |
باسلام . توضیح و تفسیر مسائل آموزش و پرورش در مقام حرف کار ساده ایست . همه ما در کلاسهای درس دانشگاه این مطالب را تدریس می کنیم . اما عمل کردن دراین وادی کارهرکسی نیست . مدیریت در آموزش و پرورش آنهم خوزستان بسیار سخت و طاقت فرسا ست.
امیدواریم سهم کمی از این حرفها به عمل درآید .


نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
  مخاطب گرامی از انتشار نظرات تکراری و یا به زبانی غیر از فارسی و یا حاوی توهین معذوریم
  کد امنیتی:
 
 آخرین اخبار
  مهار آتش سوزی در دبیرستان دخترانه اسما اهواز
  اعزام ۲۵۵ زائر حج عمره خوزستانی به سرزمین وحی
  غذا خوردن به این شکل شما را افسرده حال می‌کند
  ۵ لوازم خانگی که قبض برق شما را نجومی می‌ کنند
  ۲۷.۳ سالگی میانگین سن مادران ایرانی در تولد اولین فرزند؛ پدر ۳۲.۱ سالگی
  افزایش ۳۰درصدی قیمت خرید برگ سبز چای
  از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟
  «متفورمین» پرفروش‌ترین دارو در سال ۱۴۰۲
  دانش‌آموزان امسال ۳ نوع مهارت را فرامی‌گیرند
  کدام استان‌ها و دستگاه‌ها در تبدیل مجوزهای کاغذی صدرنشین هستند؟
  انعقاد تفاهم نامه همکاری مابین روابط عمومی شرکت توزیع برق خوزستان و سازمان بسیج رسانه استان
  ایجاد ۱۴۰ نهالستان به همت دولت سیزدهم در خوزستان
  افزایش دما و رطوبت تا هفته آینده در خوزستان
  کمباین وارداتی جدید در کارون رونمایی شد
  اولین عرضه خودرو‌های برقی در روز‌های آینده
  سلامت جامعه در گرو کاهش مصرف پلاستیک و سیگار
  میانگین سن پدرها و مادرها در اولین فرزندآوری ۳۲ و ۲۷ سال
  پرستو‌های دریایی کجا آشیانه ساخته اند؟
  بزرگ‌ترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو در ایستگاه پایانی
  رئیس کل جدید دادگستری استان یزد معرفی شد
  کشف ۵ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در ماهشهر
  آغاز اجرای پروژه ملی فیبر نوری‌ منازل و مشاغل در خوزستان
  باند سازمان یافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد
  فعالیت هنرستان انرژی اتمی هرمزگان از مهر ماه سال جاری آغاز می‌شود
  شرکت ۲۰ هزار نفر در المپیاد ورزشی فرهنگی بسیجیان مازندران
  استان قزوین رتبه نخست توسعه اقتصاد دانش بنیان کشور
  توانمندی‌های سپاه برای دشمنان ناشناخته است
  احتمال پس‌زدگی روان آب‌ها از شبکه فاضلاب خانگی یزد
  استقبال گسترده دانش‌آموزان یزدی از رویداد ایده شو دانش‌آموزی
  طرح «شنبه‌های احیا» در کردستان اجرا می‌شود
  بروز کمترین آسیب باران در بافت تاریخی یزد با همکاری جامعه محلی
  ۳.۵ درصد از رشد اقتصادی ایلام مربوط به بهره وری است
  آیت الله خاتمی، خطیب این هفته نماز جمعه تهران
  «وعده صادق» پایانی بزرگ برای گردن‌کشی اسرائیل بود
  برگزاری الکترونیک مرحله دوم انتخابات مجلس در ۸ حوزه
  استقبال رسمی از رئیس جمهور در سریلانکا
  اروپا نباید از توصیه واشنگتن پیروی کند
  مراسم معارفه امام جمعه بخش سردشت دزفول
  لغوسیزدهمین جلسه شورای شهر اهواز
  راه اندازی قرارگاه شعار سال در خوزستان
  خوب شدن حال کارگر یعنی خوب شدن حال کشور
  ماجرای دو روز شکنجه اسرای ایرانی در عراق
  تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران
  توافق برای گسترش بیشتر همکاری‌های اقتصادی
  کدام استان‌های کشور بارانی است؟
  ادامه آخرین اخبار
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
خوزنا شروع فعالیت: 1388
khoozna@gmail.com
پشتیبانی توسط: خبرافزار