مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: در جلسه امروز شورای آموزش و پرورش در خصوص مشکلات و شرایط آموزشی دانش آموزان مناطق مرزی بحث شد.
محمد تقیزاده در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ گفت: مباحثی در شورای آموزش و پرورش در خصوص مشکلات و شرایط آموزشی دانش آموزان مناطق مرزی مطرح شد.
وی، با بیان این که ما حدود 200 هزار دانش آموز مرزی با تنوع قومی و زبانی و محرومیتهای فرهنگی و اجتماعی داریم، افزود: این دانش آموزان مشکلات خاص خودشان را دارند که باید از دو جهت به آنها نگاه ویژهای داشته باشیم؛ یکی از لحاظ آموزشی که نرخ بالای ترک تحصیل و افت تحصیلی است و دیگری به لحاظ تراکم آسیبهای اجتماعی و فرهنگی است.
وی توضیح داد: بخشی از این عقبماندگی و توسعهنیافتگی ناشی از بافت جغرافیایی منطقه است و بخش دیگر همسایگی آنها با برخی کشورهای بیگانه و ساختار فرهنگی ـ اجتماعی و پیشینیه تاریخی این مناطق است که همواره در معرض آسیبهای اجتماعی و هجمه فرهنگی و اقتصادی کشورهای بیگانه بودند.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان اظهار کرد: برای تغییر وضعیت باید اساس کارمان بر آموزش باشد و به نظر میآید در زمینههایی در آموزش و پرورش باید نگاه قویتری داشته باشیم که محورهایی را برای تحول منطقه در نظر گرفتهایم. یکی از این محورها بحث پیش دبستانی است که به علت تنوع قومی و زبانی باید به پیش دبستانی به شکل ویژه و پر رنگ نگاه کرد و بحث دیگر افزایش پوشش تحصیلی است که با توجه به نرخ بالای ترک تحصیل و بازماندگان از تحصیل باید مورد توجه قرار گیرد.
تقیزاده بیان کرد: باید به تعمیم باورهای دینی و توجه به هویت و وحدت ملی به دلیل هجمه خاصی که متوجه این مناطق است توجه شود. همچنین به علت محرومیت فرهنگی موجود در جامعه باید سطح سواد دختران و زنان منطقه را ارتقا دهیم و نیز توجه به بیسوادی در منطقه است که باید ریشه کن شود.
وی تصریح کرد: باید هنرستانهای فنی و حرفهای و به خصوص دانشگاههای فنی و حرفهای را در منطقه توسعه دهیم. همچنین حفظ و تقویت ارزشهای فرهنگی قومی و زبانی مردم منطقه در چارچوب قوانین کشور باید مورد توجه خاص قرار گیرد.
مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان خاطرنشان کرد: اینها مواردی هستند که در جلسه شورای آموزش و پرورش استان در دستور کار قرار گرفتند که با توجه به نرخ بالای تراکم آسیبهای اجتماعی در منطقه باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند.
تقیزاده گفت: سایر سازمانها برای رفع این مشکلات باید به کمک ما بیایند به خصوص استانداری که باید ما را هدایت و کمک کند. سایر سازمانها هم باید کمک کنند. اگر آموزش و پرورش و سایر سازمانها دست در دست هم دهند قطعاً مشکلات رو به کاهش خواهد رفت. |