|
|
  - اندازه متن: + -
| کد خبر: 228786 | صفحه نخست » آخرین اخبار | دوشنبه، 14 مهر 1404 - 22:32 |
|
|
| نظریه خطابات قانونی رونمایی شد |
|
| در آیینی به همت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) دفتر قم، تازهترین اثر پژوهشی حجتالاسلام والمسلمین امین صدوقی با عنوان «نظریه خطابات قانونی (مبادی، آثار و پیامدها)» رونمایی شد؛ اثری که به بازخوانی یکی از مباحث کلیدی در علم اصول ، با محوریت اندیشه امام خمینی(س) میپردازد. |
| |
| پایگاه خبری خوزنا: حجتالاسلام صدوقی در ابتدای نشست، با قدردانی از برگزار کنندگان، این کتاب را حاصل سالها پژوهش در امتداد رساله دکتری خود دانست و گفت: اثر حاضر در چهار فصل تنظیم شده است؛ در فصل نخست، مفاهیم و واژگان بنیادین مانند حکم، خطاب، قانون و انحلال به دقت تحلیل شده و در فصل دوم، مبادی نظریه از جمله تعلق احکام به نوع یا فرد، نقش عرف در قانونگذاری شرعی و مراتب حکم مورد بررسی قرار گرفته است.
او با اشاره به جایگاه ویژه نظریه امام خمینی(س) در میان اندیشههای اصولی افزود:در فصل سوم، نظریه امام همراه با دیدگاههای رقیب، بهویژه نظریه انحلال مرحوم نائینی، مقایسه و حدود دویست نقد و اشکال از فقها و اصولیان تحلیل شده است.
صدوقی هدف اصلی پژوهش خود را «تبیین ساختار جامع نظریه خطابات قانونی و تمایز آن از نگاه فرد محور در فهم تکالیف شرعی» عنوان کرد و گفت: بر اساس دیدگاه امام، خطابات شرعی از سنخ جعل قانون کلی است نه خطابهای شخصی؛ بنابراین قانون عام، شامل همه افراد جامعه جاهلان و عاجزان میشود و این نگاه در تبیین تکلیف کفار و معذوران آثار مهمی دارد.
او تأکید کرد: که «ثمرات این نظریه در فقه کاربردی و حتی در فتاوای امام قابل مشاهده است» و از استادان و ناقدان نشست، بهویژه حجتالاسلام والمسلمین محمدهادی فاضل، قدردانی کرد.
«نظریه خطابات قانونی» از زاویه امام خمینی(س)
در بخش دیگری از این مراسم، حجتالاسلام والمسلمین محمدهادی فاضل به نقد و بررسی کتاب پرداخت و گفت:امام خمینی در دوران تدریس خود در نجف، شیوهای آزاد و نقادانه در طرح مباحث علمی داشتند. این روش متفاوت، موجب شد برخی در آن زمان نتوانند عمق نگاه ایشان را دریابند و نظریاتشان کمتر شناخته شود.
او با اشاره به جامعیت علمی امام در فقه، اصول و فلسفه ادامه داد:امام با ترکیب عقل و نقل، نظامی منسجم در استنباط احکام پدید آوردند که نظریه خطابات قانونی، ثمره همین رویکرد تحلیلی است. در این نظریه، خطاب شرعی از سنخ قانون عام است نه خطاب شخصی، و همین تمایز، وجه برجسته دیدگاه امام در برابر نظریه انحلالی اصولیان پیش از ایشان به شمار میآید.
فاضل افزود:اگرچه امام فصل مستقلی درباره این نظریه ننوشتهاند، اما از خلال آثار ایشان میتوان چارچوب کامل این دیدگاه را بازسازی کرد. به باور من، این نظریه حلقه مفقودهای در علم اصول است که رابطه حکم با طبیعت و مکلف را از زاویهای نو تبیین میکند.
وی در پایان تأکید کرد:شناخت علمی امام، تنها با تکرار آثار او ممکن نیست، بلکه نیازمند نقد، پژوهش و بازخوانی مستمر است. باید این میراث فکری را با کار دقیق و منصفانه زنده نگه داشت. |
| |
| |
|
|