صفحه اول     تماس با ما     پیوندها     درباره ما  
دوشنبه، 19 آبان 1404 - 19:11   
  تازه ترین اخبار:  
 پربازدیدترین اخبار
  مرگبارترین نوع مسمومیت غذایی
  مدارس شهرهای آلوده خوزستان تا پایان ماه غیرحضوری شد
  ۱۵۰۰ اثر به چهارمین جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی رسید
  خواب بد با پیری زودرس مغز مرتبط است
  هشدار به والدین درباره واکسیناسیون و علایم بیماری
  تحمل مردم خوزستان در آلودگی هوا از دست رفته است
  حضور ۷ خوزستانی در اردوی تیم ملی کشتی فرنگی نونهالان
  کلاس‌های حضوری متوسطه دوم خوزستان با پروتکل‌های بهداشتی ادامه دارد
  آیا دیابتی ها از خوردن شیرینی محرومند؟!
  افزایش ۸۰ هزار ساعتی خدمات مشاوره در مدارس
  بررسی تخلفات مدارس غیردولتی طبق قانون
  مجوز حضور بانوان در استادیوم تختی آبادان صادر شد
  شرور مسلح در شهرستان کارون دستگیر شد
  ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی مفیدتر است یا زینک؟
 
 یادداشت
  پیوند دولت، ملت و سپاه؛ ستون فقرات ایران قوی
  اندیمشک؛ جهانشهر ریلی ایران
  بازی عامل رشد همه‌جانبه کودکان؛ از مهارت‌آموزی تا اجتماعی شدن
  نادان، اینجا آبادان است
  اولویت آب؛ چالش حیاتی دولت چهاردهم برای توسعه
  روایتی از غم، موسیقی و وقار مردمان جنوب ایران
  ۸ مدال تکواندوکاران ایران در چین
  لزوم خدمت دائمی پزشکان متخصص در مناطق محروم
  غنی سازی اوقات فراغت با اقتصاد
  حریق در بیشه
 
 گزارش
  چرخشِ چرخه‌ی امید در تولید
  دست دلالان از قیمت گذاری برنج کوتاه می‌شود
  آمایش سرزمین در برنامه هفتم مورد توجه قرار گیرد
  آیین نکوداشت استاد زال پور در دزفول برگزار گردید
  قطع آب کرخه در ۱۰ هزار هکتار زمین‌ کشاورزی دشت‌آزادگان
  پیاز به نرخ دلار و خرمایی که به دهان خارجی‌ها شیرین است
  آهوی ریم در دام بی تدبیری!
  فاضلاب شهری؛ بزرگترین تهدید سلامتی انسان
  از زالودرمانی تا فواید بسیار آن
  سد گتوند بلای جان کشاورزی در خوزستان
 
 وب گردی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 230213صفحه نخست » آخرین اخبار سه شنبه، 13 آبان 1404 - 20:34
طرح بیمه اجباری تأمین اجتماعی، ترمز تازه برای اشتغال رانندگان اینترنتی
  
پایگاه خبری خوزنا:

زنگ خطر برای رانندگان تاکسی‌های اینترنتی به صدا درآمد. آیین‌نامه اجرایی بند «چ» ماده ۲۸ قانون برنامه هفتم که قرار بود حامی رانندگان اینترنتی فاقد بیمه باشد، اکنون در دست تغییر است.

به گزارش بازرگانی مهر؛ زنگ خطر برای رانندگان تاکسی‌های اینترنتی به صدا درآمد. آیین‌نامه اجرایی بند «چ» ماده ۲۸ قانون برنامه هفتم توسعه که قرار بود حامی رانندگان فاقد بیمه در پلتفرم‌های مجازی باشد، اکنون در دست تغییر است. به تازگی، طرحی، با موضوع اجباری کردن پرداخت حق بیمه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی، با پیگیری تامین اجتماعی، به مجلس ارائه شده که در صورت تصویب می‌تواند به تهدیدی برای رانندگان تاکسی‌های اینترنتی تبدیل شود. در حالی که قانون‌گذار قصد پوشش بازنشستگی رانندگان تاکسی‌های اینترنتی را داشت، تغییر رویکرد از بیمه اختیاری به اجباری زنگ خطر انحراف از هدف حمایتی را به صدا درآورده است. اجبار بیمه شدن برای تمامی رانندگان تاکسی‌های اینترنتی به این معنی است که همه آن‌ها -فارغ از اینکه نیازی به بیمه شدن دارند یا خیر- موظف خواهند بود ۱۳.۵ درصد درآمد ماهانه‌شان را برای حق بیمه پرداخت کنند و علاوه بر آن ۴ درصد از دریافتی‌شان از هر سفر هم به حساب تامین اجتماعی کسر خواهد شد.

در آیین‌نامه اجرایی بند «چ» ماده ۲۸ قانون برنامه هفتم توسعه، موضوع بیمه اختیاری رانندگان تاکسی‌های اینترنتی به تصویب رسیده بود، اما این روزها دولتمردان در حال تغییر این قانون از اختیاری به اجباری هستند. هرچند رویکرد اولیه این آیین‌نامه حمایت از رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بود، اما با تحمیل هزینه بیمه اجباری به جای مدل اختیاری، فعالان اقتصادی هشدار می‌دهند که این قانون از هدف خود منحرف شده است. این طرح، صنعت حمل‌ونقل آنلاین را در آستانه یک تحول پرهزینه قرار خواهد داد و اشتغال منعطف هزاران راننده را تهدید می‌کند.

بیمه اجباری؛ تهدیدی برای بازنشستگان و شغل‌دومی‌ها

در طرح مذکور «بیمه اختیاری» رانندگان تاکسی‌های اینترنتی جای خود را به «بیمه اجباری» می‌دهد. این طرح تمامی رانندگان را موظف به پرداخت حق بیمه می‌کند، در حالی‌که ساختار جمعیتی فعال در این حوزه و قوانین موجود با این اجبار در تضاد هستند؛ بسیاری از این رانندگان را بازنشستگان یا شغل‌دومی‌ها یا مشمولان دریافت حقوق بی‌کاری تشکیل می‌دهند؛ گروه‌هایی که بیمه مضاعف آن‌ها را از دریافت مستمری بازنشستگی یا حق بیمه بی‌کاری محروم می‌کند. همچنین برای افرادی که رانندگی در تاکسی‌های اینترنتی شغل دوم آن‌هاست، این آیین‌نامه تنها با تحمیل هزینه اضافی بابت حق بیمه از طریق کارگاه دوم همراه خواهد بود.

بازگشت به عصر سفرهای ناامن و غیرشفاف دربستی

طبق قانون کار و قانون تامین اجتماعی، برای برقراری بیمه اجباری به رابطه کارگر-کارفرمایی و درآمد مقطوع نیاز است. بخشی از حق بیمه را کارگر می‌دهد، بخشی را کارفرما و بخش دیگر را دولت. در طرح مذکور، تامین اجتماعی با تعریف مدل پرداخت ۲۷ درصدی، نیمی از حق بیمه را بر گردن راننده و نیم دیگر را با افزایش ۴ درصدی به هزینه سفرها بر گردن سکوها به عنوان جایگزین کارفرما گذاشته است. این در حالی است که اگر راننده‌ای حق بیمه خود را پرداخت نکند، با وجود کسر ۴ درصدی از هزینه سفرها، بیمه‌ای برای راننده منظور نخواهد شد یا در صورت عدم نیاز به بیمه تامین اجتماعی، همچنان ۴ درصد از هزینه هر سفرش جهت واریز به حساب تامین اجتماعی کسر خواهد شد. رانندگان برای فرار از این کسورات اجباری حق بیمه و جبران کاهش درآمد، ممکن است ترجیح دهند سفرهای خود را خارج از بستر اپلیکیشن و به صورت دربستی انجام دهند که این امر شفافیت مالی و نظارت بر فعالیت‌های آن‌ها را تضعیف می‌کند. بازگشت به مدل سنتی حمل‌ونقل عمومی و گسترش استفاده از تاکسی‌های گذری به جای سفرهای ثبت‌شده در بستر پلتفرم‌ها می‌تواند امنیت مسافران و رانندگان را تهدید کند. در مجموع پر واضح است که این اقدام حرکت در جهت عکس سیاست‌های کلی کشور و قانون برنامه هفتم پیشرفت است که بر توسعه اقتصاد دیجیتال تاکید دارد.

هزینه‌ای که به مسافران نیز تحمیل می‌شود

هنوز مشخص نیست سازمان تامین اجتماعی بر اساس چه مبنای محاسبه‌ای درخواست دریافت ۴ درصد از هزینه هر سفر را دارد. در این طرح این مبلغ به نرخ هر سفر اضافه می‌شود؛ رقمی که ارزش مادی آن را معادل نیمی از ۲۷ درصد در نظر گرفته‌اند و مستقیم به حساب تامین اجتماعی واریز می‌شود. نتیجه‌ی چنین افزایشی بالا رفتن مستقیم نرخ کرایه‌ها و در نهایت تشدید فشار تورمی بر خانوارهاست؛ چرا که هزینه‌ی سفرهای درون‌شهری بخش ثابتی از سبد روزمره مردم است. اما این همه ماجرا نیست؛ با افزایش نرخ کرایه‌ها بدیهی است که شاهد کاهش درخواست سفر از طریق تاکسی‌های اینترنتی خواهیم بود و این موضوع تاثیر مستقیمی بر فعالیت پلتفرم‌ها می‌گذارد. این در حالی است که فعالان اقتصاد دیجیتال خواستار تغییر رویکرد دولت از مداخله قهری به حمایت هوشمند هستند و می‌خواهند دولت به جای تحمیل هزینه، نقش تسهیل‌گر را ایفا کند.

جای خالی نقش حمایت‌گری دولت

اقتصاد پلتفرمی در ایران توانسته چالش بزرگ ایجاد اشتغال سریع و منعطف را در شرایط اقتصادی و اجتماعی امروز کشور حل کند و به سرمایه ملی ارزشمندی تبدیل شود. ایجاد شبکه مستقیم عرضه و تقاضا، شفافیت قیمت‌گذاری، اشتغال‌زایی برای میلیون‌ها نفر به عنوان شغل اصلی یا شغل دوم و استفاده بهینه از ظرفیت‌های خالی ناوگان حمل‌ونقل شهری و بین شهری از جمله ارزش‌های ایجاد شده توسط این پلتفرم‌ها هستند. در این میان هرگونه قانون‌گذاری تنبیهی که به جای تسهیل‌گری، تحمیل‌کننده بار مالی به این پلتفرم‌ها باشد، مستقیماً این سرمایه را تهدید می‌کند.

اجباری کردن بیمه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی، بدون ایجاد یک چارچوب قانونی شفاف برای «اقتصاد پلتفرمی»، در واقع تحمیل مدل قرن بیستمی بر کسب‌وکار قرن بیست‌ویکمی است. دولت باید با پیروی از الگوی «حمایت هوشمند» و پذیرش نقش تسهیل‌گر و حامی، هزینه‌های بیمه را در یک مدل مشارکتی تنظیم کند تا هم امنیت شغلی راننده تأمین شود و هم پلتفرم‌های موفق داخلی تضعیف نشوند و بتوانند به حیات خود ادامه دهند.

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
  مخاطب گرامی از انتشار نظرات تکراری و یا به زبانی غیر از فارسی و یا حاوی توهین معذوریم
  کد امنیتی:
 
 آخرین اخبار
  پیش‌بینی آغاز بارندگی موثر در خوزستان از آذر
  بکارگیری تمام ظرفیت‌های خوزستان برای حمایت از واحدهای تولیدی
  احتمال بارش‌های سنگین در اهواز
  ۵ عادت ساده برای پیشگیری از دیابت نوع ۲
  پرداخت وام‌های ودیعه مسکن، ازدواج و فرزندآوری بدون محدودیت اعتباری
  پوستر همایش کتابخوانی «یار مهربان» در خوزستان رونمایی شد
  شهردار و مسئول اجراییات منطقه سه شهرداری اهواز بازداشت شدند
  مردودی سریال‌های نمایش خانگی در سلامت روان
  مشکل پرورش‌دهندگان مجتمع میگو چوئبده چیست؟
  شهادت مامور پلیس رامشیر در عملیات دستگیری سارقان مسلح
  پایان دومین روز بازی‌های کشورهای اسلامی با ۱ طلا و ۳ برنز برای ایران پایان دومین روز بازی‌های کشورهای اسلامی با ۱ طلا و ۳ برنز برای ایران
  شرط رئال مادرید برای جدایی سه ستاره تیم
  فوتسال ایران با عبور از ازبکستان به فینال رسید
  بررسی تخلفات مدارس غیردولتی طبق قانون
  افزایش ۸۰ هزار ساعتی خدمات مشاوره در مدارس
  ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی مفیدتر است یا زینک؟
  تحمل مردم خوزستان در آلودگی هوا از دست رفته است
  هشدار به والدین درباره واکسیناسیون و علایم بیماری
  کلاس‌های حضوری متوسطه دوم خوزستان با پروتکل‌های بهداشتی ادامه دارد
  مجوز حضور بانوان در استادیوم تختی آبادان صادر شد
  سرمربی جدید تیم فوتبال بانوان صنعت‌نفت آبادان انتخاب شد
  حضور ۷ خوزستانی در اردوی تیم ملی کشتی فرنگی نونهالان
  شرور مسلح در شهرستان کارون دستگیر شد
  کارت‌های اضطراری سوخت جایگاه‌ها جمع‌آوری نشده‌اند
  خواب بد با پیری زودرس مغز مرتبط است
  آیا دیابتی ها از خوردن شیرینی محرومند؟!
  مرگبارترین نوع مسمومیت غذایی
  مدارس شهرهای آلوده خوزستان تا پایان ماه غیرحضوری شد
  ۱۵۰۰ اثر به چهارمین جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی رسید
  معامله ملکی را در چه شرایطی می‌توان فسخ کرد؟
  کاهش ۱۶.۱میلی متری بارندگی نسبت به سال گذشته
  لزوم تسریع در صدور مجوزها برای آغاز عملیات احداث پتروپالایشگاه شادگان
  همکاری «ستاد آب» و «کشت‌ و صنعت کارون» برای بازچرخانی آب و بازیافت پسماند نیشکر
  تدریس ۳ کتاب جدید در مدارس برای تقویت سواد دفاعی و هویت ملی
  واردات برنج حدود ۲ برابر شد
  با فناوری تولید جنین دام می‌توان در ۵ سال به خودکفایی گوشت رسید
  کالای ایرانی در عراق گران‌تر از چینی و ترکیه‌ای!
  سرما، فصل پرخطر برای کودکان
  هر ۱۲ دانش آموز نیازمند حداقل یک ساعت مشاور در مدرسه
  مرگ در جاده؛ روایت خاموش از جنگی بی‌صدا میان آسفالت، انسان و آهن
  رونمایی از سامانه استعلامات قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول
  برترین های مسابقات سوارکاری استقامت خوزستان معرفی شدند
  آغاز اجرای خط انتقال آب خام تاسیسات شهدای ام‌الغریب
  کاهش ۸۹ درصدی مغروقین فوتی با اجرای طرح پیشگیری از غرق شدگی در خوزستان
  قرمزپوشان ویس نفس به نفس آبی پوشان حمیدیه در لیگ برتر خوزستان
  ادامه آخرین اخبار
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
خوزنا شروع فعالیت: 1388
khoozna@gmail.com
پشتیبانی توسط: خبرافزار