خوزنا : تورم سالانه در زنجان ۶ درصد كاهش يافت
جمعه، 31 فروردین 1403 - 16:30     کد خبر: 199199

خوزنا :

معاون هماهنگي امور اقتصادي استاندار زنجان گفت: بر اساس آخرين آمار منتشر شده توسط مركز آمار ايران، نرخ تورم سالانه اين استان در ۱۲ ماهه منتهي به اسفند ۱۴۰۱ برابر ۴۴.۶ درصد بود كه در سال ۱۴۰۲ حدود ۶ درصد كاهش يافت.

 ايسنا، حسين محمدي افزود: نرخ تورم سالانه استان در ۱۲ ماهه منتهي به اسفند ۱۴۰۲ برابر ۳۸.۷ درصد بود و زنجان، ششمين استان با نرخ تورم سالانه پائين در كشور بوده و در بين استان‌هاي همجوار كمترين نرخ تورم را داشته است.

وي با بيان اينكه در تورم نقطه‌به‌نقطه نيز زنجان جزو استان‌هاي داراي نرخ پايين قرار گرفت، اظهار كرد: نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه به اين معناست كه خانوارهاي استان به طور ميانگين در سال گذشته ۲۷.۲ درصد بيشتر از اسفند ۱۴۰۱ براي خريد يك مجموعه كالا و خدمات يكسان هزينه كرده‌اند.

او به فرآيند و سازوكار محاسبه نرخ تورم اشاره كرد و گفت: براي محاسبه نرخ تورم از اطلاعات جمع‌آوري شده از قيمت ۴۷۵ قلم كالا و خدمت در قالب ۱۲ گروه اصلي از طريق اجراي طرح‌هاي شاخص قيمت مصرف كننده شهري، روستايي و اجاره بها استفاده مي‌شود.

به نقل پايگاه اطلاع‌رساني استانداري زنجان، معاون هماهنگي امور اقتصادي استاندار زنجان گفت: اطلاعات جمع‌آوري شده توسط مركز آمار ايران مورد بررسي و محاسبه قرار مي‌گيرد و در نهايت نرخ تورم استان با توجه به ضريب اهميت كالاها و خدمات در استان در قالب ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه محاسبه و اعلام مي‌شود.


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها