خوزنا : ربات انسان‌نماي تسلا در آستانه عرضه به بازار
جمعه، 7 اردیبهشت 1403 - 08:01     کد خبر: 199652

خوزنا :



در حالي كه به نظر مي‌رسد جهان بيش از هر وقت ديگري به بكارگيري ربات‌هاي مستخدم انسان‌نما در خانه‌ها نزديك شده است، ايلان ماسك در جديدترين اظهار نظر خود اعلام كرده است كه ربات انسان‌نماي اپتيموس شركت تسلا احتمالا از سال ۲۰۲۵ فروش خود را آغاز مي‌كند.

به گزارش ايسنا، ربات‌هاي انسان‌نما نسل جديد و مورد انتظاري از ربات‌ها هستند كه با استقبال خوبي از جانب مردم و توليدكنندگان و توسعه دهندگان مواجه شده‌اند. در حالي كه شايد در گذشته اين نوع ربات‌ها فقط در داستان‌ها و فيلم‌هاي علمي-تخيلي حضور داشتند و كسي فكرش را نمي‌كرد كه به همين شكل به زندگي روزمره ما وارد شوند، اما به نظر مي‌رسد اين امر در حال وقوع است.

اكنون از آنجايي كه به نظر مي‌رسد شركت تسلا در توسعه ربات انسان‌نماي اپتيموس(Optimus) پيشرفت جديدي داشته است، طبق اعلام ايلان ماسك، اين ربات مي‌تواند تا سال ۲۰۲۵ فروش خود را آغاز كند.

ايلان ماسك مديرعامل تسلا پيش‌بيني جسورانه‌اي در مورد ربات‌هاي انسان‌نما كرده است. وي ضمن افشاي تاريخ احتمالي عرضه اپتيموس ادعا كرد كه اين ربات‌ها مي‌توانند به ارزشمندترين دارايي شركت تسلا تبديل شوند.

ماسك با تاكيد بر جنبه مالي همه چيز گفت: من فكر مي‌كنم اپتيموس از هر چيز ديگر ارزشمندتر خواهد بود.

ربات اپتيموس در حال حاضر كارهاي ساده‌اي را در كارخانه‌هاي اين شركت انجام مي‌دهد. همچنين خبري كه چند ماه پيش منتشر شد نشان داد كه ربات‌هاي اپتيموس به كارخانه‌هاي بزرگ در سراسر ايالات متحده ارسال شده يا خواهند شد.

ايلان ماسك به تازگي گفته است: ما قادريم كارهاي ساده كارخانه‌اي يا حداقل اينطور بگويم، كارهاي كارخانه‌اي را در آزمايشگاه انجام دهيم. ما فكر مي‌كنيم اپتيموس را در توليد محدود در كارخانه خود خواهيم داشت و تا قبل از پايان سال جاري خواهد توانست وظايف مفيدي را انجام دهد. سپس فكر مي‌كنم ممكن است بتوانيم آن را تا پايان سال آينده به فروش برسانيم. اينها فقط حدس و گمان است.

وي افزود: اگر يك ربات انسان‌نما داريد كه قادر به حركت در واقعيت و انجام وظايف در صورت درخواست است، هيچ محدوديت معناداري براي اندازه اقتصادي آن وجود ندارد.

شواهد حاكي از آن است كه شركت تسلا به طور كامل توسعه هوش مصنوعي را به عنوان بخشي جدايي ناپذير از هويت خود پذيرفته است، اما ايلان ماسك مي‌گويد من فكر مي‌كنم ما بايد يا به عنوان يك شركت هوش مصنوعي يا يك شركت رباتيك شناخته شويم.

ماسك مي‌گويد: اگر شركت تسلا را يك شركت خودروسازي صرف مي‌دانيد، اساساً‌ اين اشتباه است و اگر سؤال اشتباهي بپرسيد، پاسخ درست به آن غيرممكن است. بنابراين منظورم اين است كه اگر كسي باور ندارد كه تسلا مي‌خواهد خودمختاري را حل كند، فكر مي‌كنم نبايد در شركت سرمايه‌گذاري كند.

ماسك مطمئن است كه تسلا مسئله فناوري خودران خودروها را با يا بدون او حل خواهد كرد. با اين حال، توسعه ربات انسان‌نماي اپتيموس موضوع ديگري است، زيرا خطرات خاص خود را دارد.

در اوايل سال جاري ايلان ماسك گفت كه مي‌خواهد ۲۵ درصد كنترل راي را در تسلا به دست آورد تا ببيند آيا توسعه اپتيموس ايمن است و به درستي انجام مي‌شود؟

خبر جديد ماسك در زماني اعلام شده است كه تعداد زيادي از شركت‌ها روي توسعه ربات‌هاي انسان‌نما سرمايه‌گذاري كرده‌اند. چندين شركت از جمله هوندا، هيونداي، بوستون دايناميكس و فيگور به طور فعال در حال توسعه انواع ربات‌هاي انسان‌نماي خود هستند.

با اين حال ماسك بر اين باور است كه تسلا به طور منحصر به فردي در جايگاه رهبري توليد تجاري چنين ربات‌هايي قرار دارد. همانطور كه گفته شد به گفته ماسك، نمونه اوليه اپتيموس در حال حاضر وظايف ساده‌اي را در كارخانه‌هاي تسلا انجام مي‌دهد.

با توجه به كاهش فروش خودروهاي برقي تسلا، اين اطلاعيه در مورد ربات اپتيموس اهميت بيشتري پيدا مي‌كند.

چشم‌انداز بزرگ‌تر براي تسلا

اين شركت اخيراً كاهش ۹ درصدي سالانه درآمد سه ماهه را گزارش كرده است كه بزرگترين كاهش آن از سال ۲۰۱۲ است. علاوه بر اين، فروش خودروهاي تسلا در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ بيش از ۲۰ درصد نسبت به سه ماهه قبل كاهش يافته است.

شايد به همين دليل است كه ايلان ماسك در مورد برنامه جاه‌طلبانه رباتيك خود براي اطمينان بخشيدن به سرمايه‌گذاران چنين خبرهايي را اعلام مي‌كند. تاكيد او بر ربات‌هاي انسان‌نما نشان‌دهنده تلاش حساب‌شده براي تغيير موقعيت تسلا در بازار است.

او تصور مي‌كند كه فروش ربات‌ها در نهايت به بخش بزرگي از تجارت تسلا تبديل مي‌شود.

در عين حال، ربات اپتيموس به شكل غير قابل انكاري با سرعتي ثابت در حال پيشرفت است. يك ويديوي اخير نسخه جديدي از آن را نشان داد كه وظايفي مانند تا كردن يك لباس را در تاسيسات تسلا انجام مي‌دهد.

اين شركت اولين نسل ربات‌هاي خود را با نام بامبل‌بي(Bumblebee) در سپتامبر ۲۰۲۲ رونمايي كرد.

با اين حال، اظهارات ماسك را بايد كمي خوشبينانه تلقي كرد، زيرا او در گذشته نيز چندين بار وعده‌هاي پيش از موعد داده است. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۹ ادعا كرد كه تسلا تا سال ۲۰۲۰ يك ميليون ربوتاكسي در جاده‌ها خواهد داشت، اتفاقي كه هنوز در سال ۲۰۲۴ رخ نداده است.

يك رقابت شديد

تسلا در اين زمينه رو به رشد با رقابت شديدي روبرو است. شركت فيگور كه توسط شركت‌هاي بزرگ مايكروسافت و انويديا پشتيباني مي‌شود، اخيراً همكاري خود با خودروساز آلماني ب‌ام‌و را براي استقرار ربات‌هاي انسان‌نما در تاسيسات اين شركت در آمريكا اعلام كرده است.

ويديويي كه توسط فيگور در ماه فوريه منتشر شد، ربات آن موسوم به «فيگور ۰۱» را نشان مي‌دهد كه وظايفي مانند درست كردن قهوه را انجام مي‌دهد.

به طور مشابه، شركت بوستون داناميكس هفته گذشته از ربات انسان‌نماي اطلس(Atlas) خود در يك ويديو رونمايي كرد كه در آن مشاهده مي‌شود كه در حال انجام مانورهاي آكروباتيك، از حالت دراز كش به ايستادنه و راه رفتن است.

رقابت براي دستيابي به ربات‌هاي انسان‌نماي تجاري با دوام در حال داغ شدن است. ورود تسلا با آخرين پيش‌بيني‌هاي جسورانه ايلان ماسك، بُعد جديدي به اين چشم‌انداز فناوري كه به سرعت در حال تحول است، داده است.

در حالي كه سال ۲۰۲۵ براي ورود اپتيموس به بازار ممكن است خيلي بلندپروازانه به نظر برسد، تأثير آنها در آينده نزديك براي متحول كردن نحوه كار و زندگي انسان‌ها برجسته خواهد بود.


 


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها