خوزنا : جذب معلم در مدارس اوتيسم از طريق دانشگاه فرهنگيان و آزمون استخدامي
جمعه، 7 اردیبهشت 1403 - 10:06     کد خبر: 199658

خوزنا :

رئيس سازمان آموزش‌وپرورش استثنايي با بيان اينكه جذب معلم در مدارس خاص اوتيسم از بين دانشجويان رشته كودكان استثنايي دانشگاه فرهنگيان انجام مي‌شود گفت: بخش ديگر نيز از طريق آزمون استخدامي و از ميان فارغ التحصيلان رشته‌هاي روانشناسي با گرايش كودكان استثنايي جذب مي‌شوند.

حجت الله الماسي در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينكه مدارس خاص اوتيسم جز گروه مدارس آموزش و پرورش استثنايي هستند گفت: گروه‌هاي مختلف در سازمان استثنايي شامل كم توان ذهني، ناشنوا، نابينا، معلول جسمي حركتي هستند كه اوتيسم جز يكي از اين گروه‌هاست.

وي با بيان اينكه در مدارس اوتيسم اختصاصا دانش‌آموزان با اختلالات طيف اوتيسم تحصيل مي كنند افزود: پايه‌هاي تحصيلي آنها از پيش دبستاني تا متوسطه دوم و كار و دانش ويژه است؛ الگوي آموزشي در اين مدارس از پيش دبستاني تا پايان دوره ابتدايي عموما آموزش انفرادي كه در دنيا رايج است صورت مي‌گيرد و كمتر كار گروهي و فعاليت گروهي انجام مي‌شود.

رئيس سازمان آموزش‌وپرورش استثنايي حداكثر تراكم كلاس در مدارس اوتيسم را پنج نفر عنوان كرد و ادامه داد: در متوسطه اول و يا به عبارتي پيش حرفه‌اي و كار و دانش خاص با توجه به ويژگي‌هاي هر كدام از گروه‌هاي دانش آموزان با نيازهاي ويژه در طيف اوتيسم، در گروه‌هاي كوچك آموزش‌هاي كلاسي ارائه مي‌شود.

الماسي تفاوت اين مدارس با مدارس عادي را اينگونه توضيح داد: در اين مدارس سعي مي‌كنيم متناسب با نياز دانش‌آموزان طيف اوتيسم كه عموما به عدم ارتباط و تعامل با محيط و عدم توجه دچار هستند، مناسب سازي‌ لازم انجام شود به عنوان مثال نور در چنين مدارسي بايد خاص باشد.

وي با بيان اينكه طيف اوتيسم در سه سطح خيلي شديد، شديد و خفيف تعريف مي‌شود گفت: ميزان آموزش‌ها با توجه به شدت معلوليت انجام مي‌شود. در آموزش با نيازهاي ويژه در طيف اوتيسم بيشتر تمركز بر ارائه محتواي ديداري و تصاوير است و كمتر متن و ساير رسانه‌هاي ديگر اهميت دارند.

رئيس سازمان آموزش‌وپرورش استثنايي تعداد دانش آموزان با اختلالات اوتيسم در كشور كه در مدارس استثنايي تحصيل مي‌كنند را حدود ۳۵۰۰ نفر عنوان كرد و افزود: حدود ۳۵۰ نفر طيف اوتيسم با شدت كم يا خفيف در مدارس عادي مشغول به تحصيل هستند.

الماسي با بيان اينكه در كشور ما ۳۵ مدرسه خاص اوتيسم وجود دارد اظهار كرد: در استان‌هاي مختلف بعضا بيشتر از يك مدرسه وجود دارد و بعضي استان‌ها مدرسه ندارند.


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها