خوزنا : شهريه مدارس غيردولتي شفاف مي‌شود
جمعه، 7 اردیبهشت 1403 - 10:11     کد خبر: 199661

خوزنا :

مديركل مدارس غيردولتي وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ابلاغ آيين‌نامه جديد مدارس غيردولتي وضعيت نظارت بر شهريه، ساعت كار و بيمه معلمان را شرح داد.

بهنام نيك‌نژاد؛ مديركل مدارس غيردولتي وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري تسنيم درباره ابلاغ آيين‌نامه جديد مدارس غيردولتي و ساماندهي وضعيت شهريه اين مدارس اظهار كرد: طبق اين قانون سامانه نظارت بر مدارس غيردولتي با هدف شفاف سازي ايجاد مي‌شود البته اين در گذشته ايجاد شده بود اما چون پشتوانه قانوني نداشت، عمدتاً مورد اعتراض مدارس قرار مي‌گرفت.

وي در پاسخ به اين پرسش كه سازمان مدارس غيردولتي چگونه در سامانه نظارت بر وضعيت مدارس ميزان شهريه دريافتي، تعداد كاركنان و وضعيت فضاي آموزشي را نظارت مي‌كند؟ عنوان كرد: وزارت آموزش و پرورش مكلف است حداقل 6 ماه بعد از ابلاغ قانون، سامانه الكترونيكي مديريت، نظارت و ارزيابي مدارس و مراكز غيردولتي را ايجاد كند و تمام اطلاعات از جمله آمار كاركنان و دانش‌آموزان مدارس غيردولتي، فضا و نوع مالكيت، تجهيزات آموزشي، مجوزهاي تأسيس و راه اندازي، شاخص‌هاي ارزيابي، ميزان شهريه دريافتي، درآمد و هزينه‌ها را ثبت كند.

امكان نظارت مجلس

مديركل مدارس غيردولتي وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اينكه در گذشته مدارس براي اعلام درآمد و هزينه‌ها همراهي نمي‌كردند، افزود: مجلس و سازمان مدارس غيردولتي به عنوان ناظر مي‌تواند سامانه نظارت را رصد كنند؛ در گذشته معلمان مدارس غيردولتي همواره اعتراض داشتند كه حقوق آنها اندك است هم‌اكنون سامانه نظارت مي‌تواند درباره شفاف‌سازي مبالغ پرداختي به كاركنان مدارس شفافيت ايجاد كند.

 

وي ادامه داد: امكان ارزيابي و رصد سامانه شفافيت براي مديران آموزش و پرورش و اعضاي كميسيون آموزش مجلس فراهم است همچنين اولياي دانش‌آموزان مدرسه مي‌توانند به اطلاعات مربوط به فضا، نوع مالكيت، تجهيزات آموزشي، شاخص‌هاي ارزيابي و ميزان شهريه دريافتي دسترسي داشته باشند، دريافت اين اطلاعات جامع مي‌تواند به اجراي رتبه‌بندي مدارس غيردولتي كمك كند.

نيك‌نژاد بيان كرد: والدين نسبت به شهريه بالاي مدارس غيردولتي معترض هستند از سوي ديگر مؤسسان مي‌گويند كه چرا شهريه مدرسه را پايين تعيين مي‌كنيد، در گذشته چون نمي‌توانستيم اطلاعات مربوط به درآمد و هزينه مدارس را به صورت سامانه‌‌اي و آنلاين مشاهده كنيم در نهايت شهريه برخي مدارس بسيار زياد و برخي پايين مي‌شد.

حساب‌هاي مختلف مدارس بايد ساماندهي شود

مديركل مدارس غيردولتي وزارت آموزش و پرورش با تأكيد بر اينكه بايد به وضعيت مدارس غيردولتي نظم داد، افزود: حساب‌هاي مختلف مدارس بايد ساماندهي شوند و شفاف‌سازي به نفع مؤسسان و مردم است.

وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا امكان برداشت شهريه دريافتي اضافه از حساب مدرسه وجود دارد، بيان كرد: طبق قانون جديد امكان جريمه نقدي مؤسس تا 100 درصد شهريه ابلاغي كل دانش‌آموزان مدرسه در همان سال متناسب با مبلغ تخلف مالي وجود دارد، در گذشته جريمه نقدي وجود نداشت.

برگرداندن شهريه به مردم و جريمه مدارس

نيك‌نژاد ادامه داد: به مدرسه‌اي كه بيشتر از شهريه مصوب دريافت كند فرصت مي‌دهيم شهريه اضافه را به خانواده‌ها بازگرداند و بعد از آن براي مدرسه جريمه تعيين مي‌كنيم روند كار بدين صورت است، وقتي در استان رأي صادر شد كه مؤسس مدرسه بايد جريمه پرداخت كند 20 روز فرصت براي اعتراض دارد پس از آن پرونده در شوراي سياست‌گذاري و نظارت بر مدارس غيردولتي بررسي مي‌شود، وقتي آنها جريمه مدرسه را تاييد كردند، قطعيت يافته و از مدرسه دريافت مي‌شود.

وي افزود: جريمه نقدي به حساب درآمدهاي عمومي نزد خزانه‌داري كل كشور واريز و به طور كامل در اختيار صندوق حمايت از مدارس غيردولتي قرار مي‌گيرد تا در راستاي ارتقاي كيفيت و عدالت آموزشي و پرورشي در مدارس غيردولتي مناطق محروم هزينه شود.

مديركل مدارس غيردولتي وزارت آموزش و پرورش تأكيد كرد: شهريه بايد به حساب مدرسه واريز بشود و پس از در پايان سال تحصيلي اگر مبلغي باقي ماند، مؤسس مي‌تواند به عنوان سود برداشت كند.

ساماندهي ساعت كار و بيمه معلمان

نيك‌نژاد درباره ساماندهي حقوق و بيمه معلمان مدارس غيردولتي عنوان كرد: در قانون جديد آمده است، ساعات فعاليت تمام وقت معلمان و كاركنان آموزشي غير رسمي مدارس و مراكز آموزشي و پرورشي غير دولتي شامل برنامه درسي ملي و فوق برنامه درسي مصوب شوراي عالي آموزش و پرورش و آمادگي براي حضور در كلاس درس، 30 ساعت در هفته و ساعات كار مديران، معاونان و كاركنان اداري دفتري و خدماتي اين مدارس و مراكز 36 ساعت در هفته با احتساب حضور در جلسات و شوراهاي آموزشي، پرورشي و اداري مدرسه تعيين مي‌شود.

وي ادامه داد: در گذشته قانون كار مبنا بود و با استناد به آن معلمان مدارس غيردولتي براي دريافت حقوق و بيمه كامل بايد 44 ساعت در هفته تدريس مي‌كردند اما اكنون در قانون جديد ساعت تمام وقت معلمان 30 ساعت است و مؤسسان مدارس غيردولتي و مهدكودك‌ها بايد با رعايت اين موضوع كاركنان خود را بيمه كنند و امكان رصد به صورت آنلاين براي سازمان مدارس غيردولتي وجود دارد.


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها