خوزنا : روشي براي جلوگيري از سرقت واي‌فاي منزل
جمعه، 31 فروردین 1397 - 19:15     کد خبر: 77088

خبرگزاري ايسنا:سوءاستفاده از شبكه‌هاي واي فاي خانگي توسط برخي از همسايگان، اتفاقي است كه با استفاده از ناآگاهي برخي شهروندان شيوع پيدا كرده است؛ موضوعي كه با رعايت يكسري اصول ساده مي‌توان از آن جلوگيري كرد.

 تصور كنيد شما در خانه آماده پخش آخرين قسمت سريال مورد علاقه‌ي خود هستيد اما مي‌بينيد كه ويدئو به هم ريخته است و متوقف مي‌شود. آيا ارائه‌دهنده اينترنت شما سرعت را كم كرده است يا اتفاق ديگري افتاده است؟  روزهايي هست كه متوجه مي‌شويد كه سرعت اينترنت برروي هر وسيله‌اي افت مي‌كند، چه در جريان ويدئو، چه گشت و گذار روزانه و به طور منظم در تبلت يا رايانه. برخي اوقات اين فقط مي‌تواند عملكرد اينترنت شما باشد يا حتي ممكن است كسي اينترنت شما را سرقت كند و پهناي باند شما را مورد استفاده قرار دهد.

براي اينكه بفهميد چه كسي اينترنت شما را سرقت مي‌كند، بايد با جمع‌آوري اطلاعات از شبكه كار خود را آغاز كنيد. به روتر (دستگاه يا شبكه) خود وارد شويد و قسمتي را كه نشان مي‌دهد چه وسايلي به روتر شما متصل هستند را بررسي كنيد. مطابق با گزارش سايت افتا، اگر يك راه حل ساده‌تر هم مي‌خواهيد، مي‌توانيد به طور موقت يك اكانت به نام Wireless Network Watcher (ناظر شبكه بي سيم) بگيريد.

اين برنامه رايگان به شما ليستي از ابزارهاي متصل به شبكه Wi-Fi شما مي‌دهد. شما مي‌توانيد به سرعت هر موقع آن را بخواهيد بررسي و يا باز كنيد. هنگامي كه فهرستي از دستگاه‌هاي متصل داريد، مواردي كه متعلق به شما هستند را شناسايي كنيد. براي مثال، رايانه‌ي شما بايد با نام خودش در ليست باشد. تبلت يا گوشي هوشمند شما بايد با نام توليدكننده خود در آنجا باشد.

 چگونه Wi-Fi خود را امن كنيد؟

اگر شما نمي‌توانيد، موارد ذكر شده در ليست را حذف كنيد. به سادگي يكي يكي دستگاه‌ها را خاموش كنيد يا فقط Wi-Fi آن‌ها را قطع كنيد تا متوجه شويد چي به چي است. زماني كه دستگاهي متصل به شبكه را پيدا مي‌كنيد كه متعلق به شما نيست، شما مي‌فهميد كه يك مجرم يا سارق داريد. اگر كاهش سرعت اينترنت به صورت تصادفي باشد، ممكن است لازم باشد چند بار آن را بررسي كنيد. مجرمان ممكن است از اينترنت شما به ندرت استفاده كنند.

اگر شبكه شما قبلا رمزگذاري شده است و كسي هنوز آن را دارد، شما بايد رمز عبور خود را بلافاصله تغيير دهيد. سپس حواستان را جمع كنيد كه آيا دوباره موفق به ورود خواهند شد يا خير. اگر وارد شدند، ممكن است آن‌ها به روتر شما دسترسي داشته باشند.

روتر خود را به تنظيمات كارخانه باز گرداني كنيد. راهنماي خود را براي دستورالعمل بررسي كنيد، سپس از ابتدا آن را دوباره تنظيم كنيد، به معني تغيير دادن گذر واژه، فعال كردن رمز گذاري، انتخاب يك SSID جديد و غير فعال كردن ويژگي‌هاي كنترل از راه دور است. توجه كنيد كه اگر گذر واژه رمزگذاري خود را تغيير دهيد، حتما بايد رمز عبور را در تمام ابزارهاي خود به‌روزرساني كنيد.


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها