خوزنا : روز تولد «مريم ميرزاخاني» جهاني شد
چهارشنبه، 24 مرداد 1397 - 07:24     کد خبر: 79479

خبرگزاري ايسنا: اتحاديه بين‌المللي انجمن‌هاي رياضي جهان با پيشنهاد كميته بانوان انجمن رياضي ايران، روز تولد مرحوم "مريم ميرزاخاني"، سوم ماه مي (13 ارديبهشت) را روز جهاني زن در رياضيات نامگذاري كرد.

دكتر مژگان محمودي، دبير كميته بانوان انجمن رياضي ايران با اعلام اين خبر گفت: اين پيشنهاد در جلسه عمومي بانوان اتحاديه بين‌المللي انجمن‌هاي رياضي جهان در روز 9 مرداد به تصويب رسيد.

وي افزود: متن اين پيشنهاد را اعضاي كميته بانوان به كمك دكتر رحيم زارع نهندي و دكتر سياوش شهشهاني تهيه كردند و دكتر دانش‌خواه نيز آن را در دومين كنفرانس بانوان رياضيدان جهان در برزيل ارائه كرد.

روز تولد «مريم ميرزاخاني» جهاني شد

محمودي خاطرنشان كرد: اين موفقيت را به جامعه رياضي كشور، به ويژه بانوان رياضيدان تبريك مي‌گوييم.

به گزارش ايسنا، مريم ميرزاخاني، رياضي‌دان ايراني و استاد دانشگاه استنفورد در ۱۳ ارديبهشت سال ۱۳۵۶ در تهران متولد شد و در سال ۲۰۱۴ به دليل انجام تحقيقات در زمينه «ديناميك و هندسه سطوح ريماني و فضاهاي پيمانه‌اي آنها» برنده مدال فيلدز به عنوان بالاترين جايزه در رياضيات شد. وي نخستين زن و نخستين ايراني برنده مدال فيلدز بوده است.

زمينه تحقيقاتي وي مشتمل بر نظريه "تايشمولر"، هندسه "هذلولوي"، نظريه "ارگوديك" و هندسه "هم‌تافته" بوده است.

مريم ميرزاخاني در دوران تحصيل در دبيرستان فرزانگان تهران، برنده مدال طلاي المپياد جهاني رياضي در سال‌هاي ۱۹۹۴ (هنگ‌كنگ) و ۱۹۹۵ (كانادا) شد و در اين سال به عنوان نخستين دانش‌آموز ايراني جايزه نمره كامل شد.

وي نخستين دختري بود كه به تيم المپياد رياضي ايران راه يافت و نخستين دختري بود كه در المپياد رياضي ايران طلا گرفت. ميرزاخاني سپس در سال ۱۹۹۹ كارشناسي خود را در رشته رياضي از دانشگاه شريف و دكتراي خود را در سال ۲۰۰۴ از دانشگاه هاروارد به سرپرستي كورتيس مك‌مولن از برندگان مدال فيلدز گرفت.

وي به عنوان يكي از 10 ذهن جوان برگزيده سال ۲۰۰۵ از سوي نشريه پاپيولار ساينس در آمريكا و به عنوان «ذهن برتر» در رشته رياضيات تجليل شد.

ميرزاخاني برنده جوايزي چون جايزه «ستر» از انجمن رياضي آمريكا در سال ۲۰۱۳، جايزه كلي و مدال فيلدز در سال ۲۰۱۴ است. وي از يازدهم شهريور ماه ۱۳۸۷ (اول سپتامبر ۲۰۰۸) در دانشگاه استنفورد استاد دانشگاه و پژوهشگر رشتهٔ رياضيات بوده و پيش از آن نيز به عنوان استاد دانشگاه پرينستون مشغول به فعاليت بوده است.

وي در اسفندماه ۱۳۷۶ در بيست و دومين دوره مسابقات رياضي دانشجويي كه در آن تيمي متشكل از ميرزاخاني، ايمان افتخاري و حسين نمازي حضور داشتند، رتبه اول كشور را كسب كرد.

اتوبوس حامل اين تيم كه از اهواز راهي تهران بود، به دره سقوط كرد و 6 نفر از دانشجويان نخبه رياضي دانشگاه صنعتي شريف شامل آرمان بهراميان، رضا صادقي - برندهٔ دو مدال طلاي المپياد جهاني - عليرضا سايه‌بان، علي حيدري، فريد كابلي، دكتر مجتبي مهرآبادي و مرتضي رضايي دانشجوي دانشگاه تهران جان باختند و مريم ميرزاخاني از جمله دانشجويان بازمانده از اين سانحه بود.

اين نابغه رياضي ايران پس از چهار سال مبارزه با بيماري سرطان سينه در بيست‌وسوم تير ماه 1396 دار فاني را وداع گفت.


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها