خوزنا : برخورد شديد با سود سپرده بالاي ۲۰ درصد
دوشنبه، 19 آذر 1397 - 13:11     کد خبر: 81287

رئيس كل بانك مركزي تاكيد كرده است بانك مركزي از اين به بعد با افتتاح حساب با سپرده يكساله با نرخ سود سپرده بالاي 20 درصد به شدت برخورد خواهد كرد.

 خبرگزاري فارس:در جلسه اخير رئيس كل بانك مركزي با مديران عامل بانك‌ها موضوع نرخ سود بانكي مطرح شد كه در اخبار رسمي به آن اشاره‌اي نشده بود.

همتي در اين جلسه تاكيد كرده است از امروز به بعد بانك مركزي با بانك‌هايي كه بالاتر از 20 درصد سود سپرده پرداخت كنند، به شدت برخورد خواهد كرد.

وي تصريح كرده است از نظر ما نرخ سود هماني است كه شوراي پول و اعتبار تصويب كرده است (15 درصد نرخ سود سپرده يك‌ساله) اما چون تعداد تخلفات از مصوبه شوراي زياد است به صورت گام به گام به سمت مصوبه شورا حركت مي‌كنيم. همانطور كه براي كاهش نرخ ارز گام به گام حركت كرديم براي نرخ سود بانكي هم از اين روش استفاده مي‌كنيم.

همتي بر التزام بانك مركزي بر نرخ سود سپرده مصوب شوراي پول و اعتبار تاكيد كرده و گفته است در گام اول از امروز نرخ سود بالاي 20 درصد نبايد داشته باشيم و اگر بانكي بالاتر از اين نرخ سود سپرده تعيين كرد، به طور جدي و به سرعت با آن بانك برخورد مي‌كنيم.

براساس پيگيري‌هاي خبرنگار ما از وضعيت نرخ سود سپرده در شبكه بانكي، نرخ سود در چندين بانك خصوصي بالاتر از 20 درصد بوده است.

بانك‌هاي خصوصي به دليل پرداخت نرخ سود بالا و سرمايه‌گذاري‌هاي پر ريسك در ۵ سال اخير بيش از ۷۶ هزار ميليارد تومان از بانك مركزي اضافه برداشت داشته‌اند كه اين رقم به تنهايي حدود يك سوم پايه پولي كشور را تشكيل مي‌دهد.

بر اساس گزارش مركز پژوهش هاي مجلس ۸۵ درصد كل سپرده‌هاي سيستم بانكي متعلق به ۲.۵ درصد افراد جامعه است. بنابراين بانك مركزي بيش از ۶۰ هزار ميليارد تومان پايه پولي براي بازپرداخت سود سپرده به ۲.۵ درصد از ثروتمندترين افراد جامعه خلق كرده است.

دليل اصلي اضافه برداشت بانك‌هاي خصوصي ناترازي منابع و مصارف اين بانك‌ها در چند سال اخير بوده است. صورت هاي مالي نشان مي‌دهد نرخ بالاي سود سپرده از دلايل اصلي شكل‌گيري اين ناترازي است.


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها