خوزنا : واليبال و بسكتبال قد كودك را بلند مي‌كنند؟
یکشنبه، 1 اردیبهشت 1398 - 12:56     کد خبر: 82936

يك مدرس بدنساز مي‌گويد: در هر رشته ورزشي اگر شدت، حجم و تعدد جلسات تمرين اصولي و درست انجام شود تا فشار زيادي به صفحات رشد كودك وارد نشود، منجر به كوتاهي قد نمي‌شود.

ايسنا:دكتر حميد آقا علي نژاد در پاسخ به اين پرسش كه شروع رشته‌هاي قدرتي و استقامتي در كودكان آيا تأثيري در قد آنها دارد يا خير؟ افزود: تمام پژوهش‌هاي صورت گرفته در اين زمينه نشان مي‌دهد كه هيچ ارتباطي بين قد كودكان و ورزش وجود ندارد و كوتاهي و بلندي قد جنبه‌ي ژنتيك دارد. به طوري كه اگر والدين كودكي كوتاه قد باشند، از نظر ژنتيك كودك نيز كوتاه قد خواهد بود و اين مساله ارتباطي به ورزش ندارد.

وي گفت: اين كه برخي از افراد معتقدند واليبال يا بسكتبال سبب بلند شدن قد و برعكس رشته‌هاي قدرتي همچون وزنه‌برداري، كشتي و جودو سبب كوتاه شدن قد كودك مي‌شود، تصور نادرستي است. هر ورزشي كه در آن شدت، حجم، بار تمرينات و تعداد جلسات تمرين به شكل درست و اصولي انجام شود كه به صفحات رشد كودك فشاري وارد نشود، تأثيري در كوتاهي قد كودك نخواهد داشت.

اين مدرس بدنساز خاطرنشان كرد: زماني كه كودك در حال رشد است انجام تمرينات با حجم و فشار بالا و طولاني بودن تعداد جلسات جلوي رشد كودك را مي‌گيرد و سبب كوتاه شدن قد او مي‌شود.

آقا علي نژاد در پايان تصريح كرد: حتي دويدن غير اصولي و نادرست با شدت تمريني بالا روي صفحات رشد اثرات نامطلوبي مي‌گذارد. در طراحي تمرين بايد ويژگي‌هاي فيزيولوژيكي و روانشناختي كودك و نوجوان در نظر گرفته شود. بنابراين والدين قبل از اين كه تصميم بگيرند كودكان خود را در چه رشته ورزشي ثبت‌نام كنند بايد بدانند كه مربي آن باشگاه از نظر روانشناختي و فيزيولوژيكي شناخت كافي نسبت به كودكش دارد يا خير تا در آينده از نظر رشد قدي دچار مشكل نشود.


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها