خوزنا : اعلام جزئيات پروازهاي حج تمتع در سال ٩٨
چهارشنبه، 29 خرداد 1398 - 11:45     کد خبر: 83681

قائم مقام مديرعامل شركت هواپيمايي ايران اير جزئيات پروازهاي حج تمتع در سال جاري براي جابجايي ٨٦ هزار و ٥٥٠ زائر ايراني را تشريح كرد.

 ايسنا: حسن قاسمي در نشستي خبري كه صبح امروز در محل شركت هواپيمايي ايران اير به منظور تشريح وضعيت پروازهاي حج تمتع در سال جاري برگزار شد، اظهار كرد: هر ساله ٥٠ درصد پرواز حجاج توسط شركت‌هاي هواپيمايي عربستاني و ٥٠ درصد نيز توسط شركت‌هاي هواپيمايي ايران انجام مي‌شد كه ٢٥ درصد پروازها توسط ايران اير و ٢٥ درصد توسط هواپيمايي ماهان انجام مي‌شد.

وي ادامه داد: طي دو سال گذشته با توجه به محدوديت به وجود آمده براي ماهان اير، ٢٥ درصد پروازهاي طرف ايراني از سوي قشم اير انجام مي‌شد كه در سال جاري طرف سعودي اعلام كرد در عمليات حج جمهوري اسلامي ايران شركت نمي‌كند تا اين موضوع باعث شود ١٠٠ درصد عمليات حج در سال جاري توسط ايران اير انجام شود.

قائم مقام مديرعامل هما با بيان اينكه در سال جاري ۸۶ هزار و ۵۵۰ نفر به حج تمتع خواهند رفت، بيان كرد: با توجه به شرايط پيش آمده شركت هواپيمايي ايران اير كار بسيار سختي پيش رو دارد و با سازمان حج و زيارت در اين رابطه جلسه‌اي برگزار كرده‌ايم و از مسئولان اين سازمان تقاضا كرديم كه با سعودي‌ها مذاكره كنند و به اين سمت برويم كه مجوزهاي لازم به منظور انجام پرواز توسط قشم اير را كسب كنيم تا آنها بتوانند در انتقال حجاج به ما كمك كنند و فشار از روي هواپيمايي هما كاسته شود كه در اين رابطه اعلام شد رايزني‌ها از قبل انجام شده و ادامه خواهد يافت تا نتيجه آن اعلام مي‌شود اما د رحا ل حاضر قرار بر اين است كه صد در صد پروازها توسط شركت هواپيمايي هما انجام شود.

قاسمي به اشاره به اينكه جلسه‌اي در رابطه با رئيس سازمان هواپيمايي كشوري و تمامي شركت‌هاي داخلي برگزار و محدوديت‌هاي به وجود آمده براي آنها بيان شد، گفت: ايران اير تمام هواپيماهاي خود از مسيرهاي مختلف كه نسبت به آن تعهد داشته، خارج كرده و در اولين روز حج تمام امكانات هما در مسير انتقال حجاج قرار مي‌گيرد و اين عمليات از ۱۷ فرودگاه آغاز مي‌شود كه ايران اير امكانات خود را بين اين ۱۷ استان تقسيم كرده است.

وي با بيان اينكه ۸۶ هزار و ۵۵۰ زائر در ۵۷۳ كاروان به حج تمتع خواهند رفت، بيان كرد: در مجموع ۷۲۲ پرواز رفت و برگشت در كل عمليات حج برگزار مي‌شود كه ۳۶۱ پرواز مربوط به عمليات رفت و ۳۶۱ پرواز مربوط به عمليات برگشت است و در مجموع ميزان ساعت پرواز كل عمليات رفت و برگشت ۴۵۲۴ ساعت خواهد بود كه در عمليات رفت ۹ هواپيما و در عمليات برگشت ۱۰ هواپيما پروازها را انجام خواهند داد.

مدير عمليات حج تمتع همچنين با بيان اينكه عمليات رفت در طول ۳۳ روز و عمليات برگشت حج در طول ۲۳ روز انجام خواهد شد، اظهار كرد: اولين پروازها از فرودگاه‌هاي امام خميني (ره)، فرودگاه اهواز و يزد انجام مي‌شود و تعداد پروازهاي رفت از فرودگاه امام ۱۴۴ پرواز است كه شامل ۳۰ هزار زائر خواهد بود و كمترين عمليات زائرين از فرودگاه گيلان با ۴۸۶ زائر است كه فرودگاه امام بيشترين حجم از زائران را انتقال خواهد داد.

قاسمي با اعلام اينكه عمليات رفت پروازهاي حج تمتع در سال جاري از هفدهم تيرماه آغاز مي‌شود، گفت: تا ۱۶ تيرماه و طي سه روز عوامل سازمان انتقال خواهند يافت و از ۱۷ تيرماه به طور رسمي انتقال زائران به مدينه و جده انجام مي‌شود و ۱۴ مرداد ماه عمليات رفت پايان مي‌يابد.

وي افزود: در عمليات رفت، ۱۶۲ پرواز به جده و ۱۹۹ پرواز به مدينه انجام خواهد شد كه ۵۶ درصد زائران مدينه اول و ۴۴ درصد زائران مدينه دوم هستند.

قائم مقام مديرعامل هما با بيان اينكه عمليات برگشت پروازي حج تمتع از ۲۶ مردادماه سال جاري از فرودگاه‌هاي جده و مدينه به سمت ايران آغاز و تا ۱۷ شهريورماه ادامه مي‌يابد، اظهار كرد: در عمليات برگشت ۱۸۶ پرواز از فرودگاه جده و ۱۸۵ پرواز از فرودگاه مدينه انجام مي‌شود كه در مجموع طي ۲۳ روز خواهد بود و ۵۱ درصد زائران از مدينه و ۴۹ درصد از جده به ايران منتقل مي‌شوند كه تمهيدات لازم در اين خصوص انديشيده شده است.

قاسمي همچنين در مورد ميزان بار مجاز همراه مسافران خاطرنشان كرد: بار همراه مسافران غير از سفر حجاج ۳۰ كيلوگرم است اما در پروازهاي حج اين ميزان ۴۰ كيلوگرم و در دو بسته در نظر گرفته شده است و زائران مي‌توانند وزن ساك دستي مجاز جهت ورود به كابين هواپيما براي آنها ۵ كيلوگرم است.

به گفته وي، زائران مي‌توانند جهت كسب هر گونه اطلاعات بيشتر به سايت شركت هواپيمايي هما مراجعه كرده و يا با شماره تماس‌هاي ۰۹۱۲۱۱۳۲۵۴۰ و ۰۹۱۲۲۹۹۷۱۰۸ تماس حاصل نمايند.

مدير عمليات حج تمتع در مورد تأخيرهاي پروازي نيز خاطرنشان كرد: تأخير در انجام پروازها اجتناب‌ناپذير است و به طور مثال در بحث آب و هوايي نمي‌توان كار خاصي انجام داد اما تلاش ما بر اين است كه تأخير در كمترين زمان ممكن وجود داشته باشد و هواپيماي پشتيبان نيز در عمليات رفت و برگشت لحاظ شده است تا اگر تأخير يا مسئله‌اي به وجود آمد بتوانيم تصميمات لازم را اتخاذ كنيم.

قاسمي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر نحوه تسويه حساب ايران اير با ساير شركت‌هاي هواپيمايي بيان كرد: ما اگر نتوانيم به نحو احسن در پروازها غير از حج به مسافران خدمت‌رساني كنيم، بايد جريمه پرداخت كنيم اما با توجه به اينكه وظايف مربوطه از سوي دولت به ما تكليف شده است، موظف به انجام آن هستيم و مسئوليت‌هايي كه براي ما اتفاق افتاده، اجتناب‌ناپذير است و تمام تلاش خود را به كار خواهيم گرفت تا پروازي لغو نشود. چرا كه ما نمي‌دانستيم بايد تمام امكانات خود را به مقوله حج اختصاص دهيم.

وي همچنين در مورد پرداخت جريمه به مسافراني كه با توجه به تغيير هواپيما اين امكان در مورد آنها وجود دارد كه از خدمات مشابه ايران اير استفاده نكنند، گفت: با توجه به اينكه ما بليت‌فروشي كرده و تعهد داريم فشار به هواپيمايي ايران اير و نه به مسافران پروازي وارد مي‌شود.

قائم مقام مديرعامل هما همچنين در مورد مقوله سوخت‌رساني به هواپيماهاي مربوطه خاطرنشان كرد: با توجه به مجوز ارائه شده از سوي عربستاني‌ها مشكلي در سوخت‌رساني نخواهيم داشت.

به گفته قاسمي پرواز حجاج از تهران، اهواز، يزد، رشت، بيرجند، اصفهان، بندرعباس، بوشهر، گرگان، ساري، كرمان، تبريز، مشهد، زاهدان، اروميه، كرمانشاه و شيراز انجام مي‌شود.


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها