خوزنا : ماليات بر خانه‌هاي خالي امسال اجرا مي‌شود
شنبه، 16 فروردین 1399 - 11:23     کد خبر: 87672

فارس: محمد اسلامي وزير راه و شهرسازي در گفت‌وگوي زنده در شبكه دو سيما در پاسخ به اين سوال كه آيا با وضع ماليات از خانه‌هاي خالي از سكنه موافق هستيد؟، گفت:در قانون ماليات‌هاي مستقيم اخذ ماليات قانون است و در اختيار ما نيست.

وي افزود: در بسياري از كشورها براي خانه هاي خالي از سكنه ماليات وضع مي كنند تا سرمايه ها راكد نماند.

اسلامي تاكيد كرد: تكليف وزارت راه و شهرسازي اين بود كه سامانه املاك را راه اندازي كند و آن را پارسال راه اندازي كرد و ديتابيس هايي براي شناسايي خانه هاي خالي از سكنه انجام شد .

وزير راه و شهرسازي خاطر نشان كرد:به هر حال اين اخذ ماليات مي تواند موجب تحرك در بخش مسكن شود و اين واحدها مي‌تواند به بخش اجاره مسكن و يا براي فروش به بازار مسكن تزريق شود.

وزير راه و شهرسازي در پاسخ به اين سوال كه چه تفاوتي ميان طرح اقدام ملي مسكن و طرح مسكن مهر است گفت: مسكن ملي و مسكن مهر ريشه در تكليف قانوني دارند و اين تكليف همانا فراهم كردن شرايط براي خانه دار شدن مردم است.

وي ادامه داد: در هر دوره اي دولتها طرحهايي را مطرح مي كنند و ما در اين دوره با تجربه اي كه از مسكن مهر داشتيم تا موتور محركه آن مردم باشند و دولت تسهيل گر باشد.پس مردم با سلايق خود پيشبرد برنامه اقدام ملي مسكن باشند.

اسلامي گفت: ما زمين را در نقاطي انتخاب كرديم تا از امكانات شهري برخوردار باشند، پس تفاوتي كه در طرح اقدام ملي مسكن بود اين بود كه مثل مسكن مهر هر جايي كه شد مسكن نسازيم.

وي با اشاره به اينكه هنوز هم در مسكن مهر ما با فاقد متقاضي مواجه هستيم گفت: در ثبت نام مسكن ملي ما محدوديت دهكي براي ثبت نام نداريم، اما بايد ثبت نام كنندگان شرايط متاهل بودن، نداشتن مسكن،عدم استفاده از امكانات دولتي و پنج سال سكونت را دارا باشند.

اسلامي تاكيد كرد: در طرح اقدام ملي مسكن در بسياري از شهرها زمين را آماده كرديم و به گروهي زمين را واگذار مي كنيم و پروژه‌هاي بزرگ را به سازنده هاي بزرگ واگذار مي‌كنيم.

وي با بيان اينكه در طرح اقدام ملي مسكن ريزش حدود ۵۰ درصدي داشتيم گفت: در ماه جاري ثبت نامي هاي مسكن ملي تعيين تكليف مي‌شوند، اما متقاضياني كه به روش پيامك ثبت نام كرده‌اند، در ارديبهشت ماه تعيين تكليف خواهند شد.

*برنامه‌ريزي براي توليد ۲۰۰۰ دستگاه انواع ناوگان ريلي

وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه سال گذشته ۷۷۸ دستگاه انواع ناوگان فعلي توليد داخل وارد شبكه شد، گفت: برنامه‌ريزي كرديم در سال جهش توليد اين رقم به ۲۰۰۰ دستگاه انواع ناوگان ريلي برسد.

وزير راه و شهرسازي امروز در برنامه زنده تلويزيوني اظهار داشت: از همه فعالان بخش حمل و نقل در اين شرايط شيوع كرونا قدرداني مي‌كنيم، خصوصاً رانندگان اتوبوس و كاميون، خلبانان، ملوانان و همه فعالان بخش حمل و نقل كه با جانفشاني در اين بخش خدمت مي‌كنند.

وي ادامه داد: امروز همه بنادر ما مملو از بار است و كاميون ها در بنادر براي بارگيري كالاهاي اساسي در صف هستند.

وي با بيان اينكه جاده بايد از قابليت اعتماد بالا برخوردار باشد، تا راننده درست رانندگي كند، گفت: بيش از ۸۵ درصد حوادث رانندگي ناشي از خواب آلودگي عدم رعايت قوانين و مقررات و خستگي است.

*حذف ۲۰۰ نقطه پرحادثه در سال ۹۸

وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه در سال هاي ۹۸ و ۹۹ رفع نقاط پرحادثه دنبال شد و مي‌شود گفت: پيش از اين پليس ۲۴۰ نقطه پرحادثه را شناسايي و به ما معرفي كرد تا نواقص آن را رفع كنيم كه در اين باره در سال ۹۸ تعداد ۲۰۰ نقطه شد و تا امروز طبق اظهار پليس نقطه پرحادثه برطرف شده و آشكار نشده نداريم.

* ساخت ۷۳۲ كيلومتر بزرگراه در سال جاري

اسلامي بيان كرد: سال گذشته ۷۳۲ كيلومتر بزرگراه به بزرگراه‌ها اضافه كرديم و امسال نيز همين ميزان بزرگ را به بزرگراه‌هاي كشور اضافه مي‌شود.

* ساخت ۵۸۰ كيلومتر آزادراه

وي با بيان اينكه ساخت آزادراه‌ و خطوط ريلي در سال ۹۹ نيز دنبال مي‌شود گفت: دولت در دو سال اخير ۵ استان كشور را به شبكه ريلي متصل كرد.

اسلامي اضافه كرد: ۵۸۰ كيلومتر آزادراه به آزادراه هاي كشور اضافه مي‌كنيم، ضمن آن كه امسال نوسازي ناوگان كاميوني و اتوبوسي با حمايت سازمان برنامه و بودجه دنبال مي‌شود.

وزير راه و شهرسازي گفت: با توجه به كاهش سفرها به دليل شيوع كرونا از ۲۵ اسفند ۹۸ تا ۱۱ فروردين 99 از نظر تعداد سفر با كاهش ۷۰ درصدي از نظر تعداد مسافر با كاهش ۷۶ درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه بوديم.

* امسال هزار كيلومتر راه روستايي در كشور ساخته خواهد شد

اسلامي گفت: سال گذشته در جلسه اي با حضور رييس جمهور درباره اقدامات توسعه اي در روستاها مباحتي مطرح شد و آنجا به رئيس جمهور قول داديم تا پايان سال ۹۸ ميزان ۲ هزار كيلومتر راه روستايي آسفالت راه‌هاي روستايي كشور اضافه شود كه تا شب عيد هزار و ۵۵۰ كيلومتر راه روستايي آسفالت ساخته شد.

* هدف گذاري ساخت ۲۰۰۰ دستگاه انواع ناوگان ريلي توليد داخل در سال ۹۹

اسلامي اظهار داشت: در سال گذشته براي اولين بار در يكسال ۷۷۸ دستگاه انواع ناوگان ريلي توليد داخل تحويل شركت‌هاي ريلي شد.

وي گفت: روز ۱۲ فروردين ۹۹ نيز در جلسه‌اي كه در دفتر رئيس سازمان برنامه و بودجه درباره جهت توليد داشتيم اعلام كرديم كه اين رقم ۷۷۸ دستگاه انواع ناوگان ريلي در سال قبل و در سال 99 به ۲ هزار دستگاه افزايش مي‌يابد.

اسلامي اضافه كرد: در اين راستا بايد از منابع بخش خصوصي تسهيلات صندوق توسعه در تبصره ۱۸ و مساعدت وزارت راه و شهرسازي استفاده شود و ۱۶ شركت ريلي در بار و مسافر با ۱۱ شركت سازنده انواع ناوگان ريلي ارتباط مناسب داشته باشند.

* ضدعفوني چمدان‌هاي مسافران

وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه پروتكل هاي وزارت بهداشت در حمل و نقل عمومي و در پايانه ها، ايستگاه هاي راه آهن، بنادر و فرودگاه ها اجرا مي شود، گفت: در كنار ضد عفوني انواع ناوگان شامل هواپيما، كشتي، قطار و اتوبوس حتي چمدان‌هاي مسافران ضدعفوني مي شود.

اسلامي تاكيد كرد: در اين مدت نيازهاي فوري وزارت بهداشت از طريق پرواز به كشورهاي آسيايي و اروپايي با پروازهاي اختصاصي محقق شد.

اسلامي افزود: ۴۷ پرواز اختصاصي بحث كرونا انجام داديم همچنين مسافران را كه در كشورهاي ديگر به دليل توقف پروازها مانده بودند به كشور برگردانيم.

*تدوين مقررات ضدعفوني ناوگان و پايانها از نيمه بهمن ۹۸

اسلامي اظهار داشت: از زماني كه شهر ووهان چين به قرنطين رفت يعني اواسط بهمن ماه، ما مقررات غربالگري مسافران در ورودي و خروجي ها، ضدعفوني وسايل حمل و نقل حمل و وسايل بكار گرفته شده در فرودگاه‌ها، راه آهن، بنادر و پايانه‌ها را دنبال كرديم و زماني كه اولين نمونه كرونا در اواخر بهمن و اوايل اسفند در كشور پياده شد نسبت به پياده سازي اين پروتكل هاي وزارت بهداشت اقدام كرديم.

 
 

پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها