صفحه اول     تماس با ما     پیوندها     درباره ما  
شنبه، 8 اردیبهشت 1403 - 00:27   
  تازه ترین اخبار:  
 پربازدیدترین اخبار
  ۸۰ بسته پوشاک به ایتام شهرستان پاوه اهداء شد
  اسلامشهر بیشترین نذورات برای عتبات عالیات در استان تهران را دارد
  نگاه ما به موضوع حجاب و عفاف هرگز امنیتی و انتظامی نیست
  در چه سنی می‌توان یک فرد را «پیر» دانست؟
  ۷ دلیل که باید انار بخورید
  صدور اسناد مالکیت برای ۴ میلیون مترمربع از اراضی ملی شهر مهاجران
  کشور مهیای برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس است
  ۲۱ هزار داوطلب در اردبیل وارد کارزار کنکور شدند
  شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است
  منظور: ایران گام‌های مهمی برای کاهش موثر خطر بلایا برداشته است
  مصرف شکر را به خاطر حفظ سلامتی خود کاهش دهید
  هدف قرار دادنیک کشتی اسرائیلی در خلیج عدن
  کمک بیش از ۱۰ میلیارد تومانی حامیان به ایتام و فرزندان محسنین
  بیش از ۸ هزار محفل شیرخوارگان حسینی برپا می‌شود
 
 یادداشت
  اربعین؛ نمایش بزرگی از اقتدار و ظرفیت جامعه اسلامی
  عامل موفقیت دکترین نظامی کشور چیست؟
  لزوم مبارزه با مبانی دیکته شده غربی ها
  عشق و ارادت علامه امینی به مولا علی (ع)
  صحابه در رکاب حسین (ع)
  جامعه‌شناسی دینی و دیوار کوتاهش!
  از (( سنگ نگاره ها )) تا فضای مجازی
  *پارک بی بی مریم ایذه تفریگاه یا قتلگاه؟
  راز لوح پاشی و عنوان بخشی به عبدالباقی چه بود !
  زوج رئیسی و رضایی، عصر جدیدی را در عبور دولت از تفکرات اقتصادی نئولیبرال رقم می زند
 
 گزارش
  دست دلالان از قیمت گذاری برنج کوتاه می‌شود
  آمایش سرزمین در برنامه هفتم مورد توجه قرار گیرد
  آیین نکوداشت استاد زال پور در دزفول برگزار گردید
  قطع آب کرخه در ۱۰ هزار هکتار زمین‌ کشاورزی دشت‌آزادگان
  پیاز به نرخ دلار و خرمایی که به دهان خارجی‌ها شیرین است
  آهوی ریم در دام بی تدبیری!
  فاضلاب شهری؛ بزرگترین تهدید سلامتی انسان
  از زالودرمانی تا فواید بسیار آن
  سد گتوند بلای جان کشاورزی در خوزستان
  نشست هیئت علمی موسسه ی زبان خوزی گویش(دزفولی/شوشتری) برگزار گردید
 
 وب گردی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 27670صفحه نخست » گزارشچهارشنبه، 16 مرداد 1392 - 21:21
نمای جدید؛ رختی ناموزون بر تن شهرهای خوزستان
  

اگر از شما به عنوان یک فرد میانسال خواسته شود خانه‌ای را در ذهن مجسم کنید؛ شما با تناسب سن و بر اساس تصویری که از چیزی به نام خانه در حافظه دارید، پاسخی به یقین متفاوت با یک نوجوان ارایه خواهید کرد. این تفاوت از چیزی نشات نمی‌گیرد به جز خاطرات شما.
 

عملکرد ذهن انسان به گونه‌ای است که برای هر پدیده یک تصویر ذهنی از گذشته آن در خاطر دارد و آن تصویر را با شرایط کنونی پدیده مقایسه می‌کند. در صورتی که تغییرات به صورت تدریجی و منطقی اتفاق افتاده باشد، فرد آن را درک کرده، قادر است آینده آن پدیده را پیش‌بینی نماید و می‌تواند میان گذشته و امروز ارتباط برقرار کند.
 

این قانونی است که در رابطه با هر مساله روزمره‌ای از جمله اقتصاد، فرهنگ، مدرنیته و ... صدق می‌کند. پس به تناسب آن باید درباره هنر معماری نیز صادق باشد. آنچه یک معمار انجام می‌دهد پیش از آن‌که یک بنا باشد باید پاسخی باشد به نهاد انسان. اما آیا چیزی که از معماری امروز ساختمان‌های استان خوزستان می‌بینیم آن روند منطقی را پشت سر نهاده است؟
 

حالت‌های شناخته شده در بدنه شهری
 

رابطه یک بنا با محیط پیرامونش را می‌توان با سه حالت همگونی شدید، تضاد و همگونی نسبی توصیف کرد. هر یک از این سه حالت در صورت به کارگیری منطقی، می‌تواند معیار مناسبی باشد برای ارزش‌گذاری و شایستگی هنری یک بنا.
 

همگونی شدید
 

در مکان‌هایی با ارزش تاریخی که بیانگر هویت تاریخی یک ملت هستند، رعایت همگونی شدید در ساخت بناها، الزامی است. همان‌طور که ساخت یک هتل با ارتفاع زیاد در حوزه نفوذ میدان "نقش‌جهان" در اصفهان، اعتراض سازمان یونسکو را برانگیخت.
 

تضاد
 

این حالت در جایی مورد نیاز است که ساختمان نقشی سمبلیک پیدا می‌کند. برای مثال هنگامی که بدنه ساختمان‌های مسکونی مجاور یکدیگر توسط یک ساختمان اداری قطع می‌شود، باید تفاوتی میان ساختمان اداری و بدنه مسکونی ایجاد گردد. روالی که گاه کاملا برعکس آن را در چینش ساختمان‌های شهرمان مشاهده می‌کنیم. یعنی همگون‌سازی ساختمان اداری و بدنه مسکونی و ایجاد تفاوت نما در بناهای مسکونی مجاور. گویی معماران ما تضاد را هم با تضاد به کار می‌گیرند.
 

همگونی نسبی
 

این حالت همان حالت مورد انتظار و مطلوب برای ساختمان‌های موجود در یک خیابان از شهر است. اهمیت همگونی نسبی نه تنها از منظر زیبایی مورد توجه قرار می‌گیرد بلکه وقتی مجموعه‌ای دارای همگونی نسبی باشد، بیشتر به چشم آمده، در یاد می‌ماند و حتی می‌تواند تبدیل به یک نشانه شهری شود.
 

روند نامطلوب نماسازی ساختمان در استان خوزستان نه تنها سیمای شهری را بر هم زده بلکه با به کارگیری مصالح نامناسب با اقلیم گرم و خشک استان، کیفیت زندگی شهروندان را نیز تحت شعاع قرار داده است.
 

دکتر محمدابراهیم مظهری، دکترای معماری و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) –منطقه خوزستان- گفت: یکی از فاکتورهای مورد توجه برای ساخت نما در کنار عواملی مانند ارتفاع، تقسیم‌بندی، رنگ و ... جنس مصالح به کارگیری شده است.
 

وی ادامه داد: با توجه به شرایط آب و هوایی خوزستان، معماران همواره باید به دنبال مصالحی با مقاومت حرارتی بالا و ضریب حرارتی پایین باشند، اما شاهد هستیم که بسیاری از ساختمان‌های شهر اهواز با مصالحی نظیر کامپوزیت، نماسازی می‌شود که نه تنها دارای ضریب هدایت حرارتی بالا بوده و سریعا گرما را به هوای اطرافش منتقل می‌کند بلکه با ضریب انعکاس بالایی که دارد، افراد پیاده‌رو را نیز مورد هجوم دوچندان آفتاب قرار می‌دهد.
 

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: با نیم‌نگاهی به بافت تاریخی شهرهای دزفول و شوشتر می‌توان دریافت که معماری دیروز تا امروز خوزستان چه روند رو به افولی را پشت سر نهاده است.
 

مظهری عنوان کرد: در بافت تاریخی شهرهای دزفول و شوشتر نمی‌توان دو خانه را با پلانی کاملا مشابه یافت در حالی که نقشه داخلی منازل امروز استان خوزستان را یک سری پلان کپی‌برداری شده تشکیل می‌دهند.
 

وی افزود: همگونی نماهای بافت تاریخی شهرهای استان خوزستان در مقایسه با اغتشاشی که امروزه در نمای ساختمان‌ها می‌بینیم خبر از اغتشاش ذهنی معماران‌ این بناها می‌دهد. معمارانی که بعضا خود اذعان دارند که اسیر بازار کار شده‌اند.
 

مظهری اظهار کرد: متاسفانه توجه سازمان‌های مسئول درباره زیباسازی شهری بیشتر معطوف شده است به جرایمی مانند جلوگیری از ساخت متراژ اضافه یا مواردی از این قبیل که بیشتر جنبه جریمه و درآمدزایی دارند.
 

قانون چه می‌گوید؟
 

طبق ماده 73 آیین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان یکی از وظایف هیات مدیره سازمان نظام مهندسی هر استان، نظارت بر حسن اجرای خدمات مهندسی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی در طرح‌ها و فعالیت‌های غیردولتی در حوزه استان‌ها و تعقیب متخلفان از طریق مراجع قانونی ذی‌صلاح است.
 

برای پیگیری درباره اقدامات صورت گرفته توسط سازمان نظام مهندسی استان خوزستان در قبال صدور مجوز برای ساختمان‌های غیراصولی از لحاظ معماری و نماسازی، گفت‌وگویی داشتیم با رییس سازمان نظام مهندسی خوزستان.
 

فرخ حاج شیخ‌الاسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای خوزستان گفت: یکی از وظایف سازمان نظام مهندسی، نظارت بر طراحی صحیح نمای ساختمان‌ها و استفاده از مصالح متناسب با اقلیم در نما است اما این مساله تاکنون حالتی انفعالی داشته و علی‌رغم این‌که ضوابطی پیرامون این موضوع از جانب شورای عالی شهرسازی به سازمان نظام مهندسی ابلاغ شده است، این ضوابط مانند بسیاری دیگر در حد مستندات باقی مانده‌اند و عملی نشده است.
 

وی سرمنشاء مشکل را، ضعف همکاری میان سه دستگاه شهرداری، سازمان مسکن و شهرسازی و نظام مهندسی ساختمان دانست و اظهار کرد: بحث کیفیت نماسازی، کاری جمعی می‌طلبد که این امر تاکنون اتفاق نیفتاده و قوانین خاص و روشنی در این باره وجود ندارد.
 

رییس سازمان نظام مهندسی خوزستان ادامه داد: همچنین بخشی از مشکل از آنجایی ناشی می‌شود که متاسفانه معماری استان خوزستان تبدیل به معماری سوداگرا شده است که منافع مالی کارفرما در آن حرف اول را می‌زند.
 

درباره چرایی عدم پیگری معضل نماسازی در خوزستان توسط شهرداری و تدوین نشدن قوانین لازم در این باره به سراغ شهرداری رفتیم.
 

ارسلان شهنی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اهواز، در گفت‌و گو با ایسنای خوزستان گفت: از چند سال گذشته تا کنون سازمان زیباسازی همواره به دنبال این بوده است که در مناطقی که به سمت انبوه‌سازی می‌روند با کمک مشاور اقدام به تعریف ضوابط لازم برای ساخت نمای ساختمان کند اما با نتیجه ندادن پی‌گیری‌ها، اکنون حدود یک سال و نیم است که دیگر سازمان زیباسازی در این باره پی‌گیری نکرده است.
 

وی درباره علت متوقف شدن پی‌گیری‌ها از جانب سازمان شهرسازی اظهار کرد: پیش از این، رییس وقت هیات مدیره معاونت شهرسازی خوزستان با طرح پیشنهادی سازمان زیباسازی برای تدوین ضوابط نما مخالفت کرد و خواستار پی‌گیری این مساله از طریق معاونت شهرسازی شد، اما کاری از پیش نرفت.
 

شهنی ادامه داد: در حال حاضر کمیته سیما و منظر شهری در استان برای رسیدگی به معضل نمای ساختمان‌ها تشکیل شده است ولی سازمان زیباسازی که یکی از متصدیان این امر است، به جلسات دعوت نشده و طبق اطلاعات رسیده جلسات این کمیته نیز تشکیل نمی‌شود.
 

 

مشکل اینجا تمام نمی‌شود
 

ناهمگونی نمای شهری در استان خوزستان تنها به نمای ساختمان‌ها محدود نشده و خیابان‌ها و سنگ‌فرش‌های شهر را نیز شامل شده است.
 

برای مثال می‌توان به بدنه ناهمگون ساختمان‌ها در خیابان 24 متری و 30 متری اهواز اشاره کرد که تا سال‌ها پیش توسط رواق‌هایی یک‌دست که بر روی پیاده‌رو سایه می‌انداخت، پوشانده شده بود اما با خراب کردن رواق‌ها، بافت فرسوده و سیمای ناخوشایند این قسمت پر رفت و آمد شهر، بار دیگر نمایان شد.
 

با این اوصاف، اغراق نیست اگر وضعیت سیمای امروز شهر اهواز را معضلی بنامیم که روند اقدامات برای اصلاح آن، آن‌قدر کند پی گرفته می‌شود که امید را برای داشتن شهری زیبا و در خور شان یک کلان‌شهر به کورسویی تبدیل می‌کند.

...................................................................
 

گزارش از مهرنوش پورآقاجان، ایسنای خوزستان

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
  مخاطب گرامی از انتشار نظرات تکراری و یا به زبانی غیر از فارسی و یا حاوی توهین معذوریم
  کد امنیتی:
 
 آخرین اخبار
  ایران قهرمان رقابت‌های کشتی فرنگی جام تختی شد
  ۳ هزار میلیارد تومان برای رفع نقاط حادثه خیز اختصاص یابد
  موضوع حجاب و عفاف از برنامه دشمن و مقابله جبهه کفر برابر حق است
  گردشگری در شادگان رونق و توسعه یابد
  عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی اسرائیل را از بین برد
  تعطیلی پنجشنبه یا شنبه در صحن مجلس پیگیری می‌شود
  چند بار باید دستان خود را بشویید؟
  بانکها حق تعطیل کردن بنگاه ها را ندارند
  حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  ایران در بین 8 کشور دارای فناوری اصلاح نژاد مرغ قرار گرفت
  خطر ریزگردهای قم بیخ گوش تهران
  خط کشتیرانی منظم از ایران به غرب آفریقا راه‌اندازی می‌شود
  بازگشت ۳۰۰۰ واحد تعطیل به تولید
  نیاز به فضاهایی برای شادی دختران و سپری کردن اوقات فراغت آنان داریم
  بیانات رهبر انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه کارگری است
  کاهش چشمگیر بهای سکه و طلا در یک هفته اخیر
  ۴۰ هزار پروژه نیمه تمام استانی در کشور وجود دارد
  افزایش ۶ برابری مصرف برق با استفاده از کولر گازی در مناطق معتدل
  برنامه‌های گردشگری باید با پیوست‌های فرهنگی و دینی تدوین شود
  گره گشایی از روند احداث زیرساخت‌های کشاورزی و صادراتی در خوزستان
  شرکت بیش از ۷۱ هزار داوطلب خوزستانی در کنکور ۱۴۰۳
  بیش از ۸ هزار محفل شیرخوارگان حسینی برپا می‌شود
  سپردن امور به دست مردم افتخار انقلاب اسلامی است
  کمک بیش از ۱۰ میلیارد تومانی حامیان به ایتام و فرزندان محسنین
  رشد خوبی را در پروژه‌های نهضت ملی مسکن شاهد هستیم
  عملیات «وعده صادق» سایه جنگ را از کشور دور کرد
  قانون افزایش ظرفیت پزشکی، امسال هم اعمال می‌شود
  بازگرداندن پسر بچه 3 ساله به آغوش مادر
  ۶۹ درصد کنکوری های مرحل اول هرمزگان بانوان بودند
  نرخ بیکاری در کشور ۱.۵درصد کاهش یافت
  هشت هزار هکتار از نخلستان‌های بوشهر نیازمند نوسازی و بهسازی است
  رییس سازمان حج و زیارت: میانگین سن حجاج امسال ۵۷ سال است
  اسکیمر چیست و چگونه در دام کلاهبرداری اسکیمری قرار نگیریم؟
  کیش برترین منطقه آزاد در حوزه اقتصادی شد
  عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه
  لزوم کاهش مصرف کیسه‌ها و ظروف یکبار مصرف پلاستیکی
  ۱۷ هزار تن کلزا از کشاورزان ایلامی خریداری شد
  تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان
  ​حضور ۸ هزار گردشگر در جشنواره «گیلاس کن»
  سن مناسب برای فرزندآوری؛ از تصویر تا واقعیت
  کنکور علوم تجربی صبح امروز‌ برگزار شد
  شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود
  یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است
  راه‌اندازی شبکه ملی روستا در صدا و سیما
  جذب معلم در مدارس اوتیسم از طریق دانشگاه فرهنگیان و آزمون استخدامی
  ادامه آخرین اخبار
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
خوزنا شروع فعالیت: 1388
khoozna@gmail.com
پشتیبانی توسط: خبرافزار