صفحه اول     تماس با ما     پیوندها     درباره ما  
دوشنبه، 31 اردیبهشت 1403 - 12:54   
  تازه ترین اخبار:  
 پربازدیدترین اخبار
  ایران بزرگترین پالایشگاه تولید بنزین در جهان را دارد
  بدهی قریب به ۴۳۰ میلیارد تومانی مشترکان برق در استان
  برای نظارت بر بازار گیلان ۱۰ هزار بازرسی انجام شده است
  ضرورت اصلاح نقاط حادثه خیز در اهوا
  تولید امید در جام رسانه امید/ گفتن از ناگفته‌ها
  امسال ۳ میلیون تن سنگ آهن خریداری می شود
  انتقاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از سزارین ۸۰ درصدی استان
  ارائه آموزش‌ و تسهیلات کم‌بهره اشتغال به سربازان نظام وظیفه
  صادرات بذر شرکت توسعه ذرت خوزستان، ۲۸۰ هزار دلار ارزآوری داشت
  آغاز طرح پایش ۳۷۷ مزرعه پرورش ماهیان سردابی لرستان
  واکنش علی‌اف به سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور ایران
  بهسازی ۶ کیلومتر راه روستایی در دلفان
  عنوان برترین سازمان بسیج رسانه به خوزستان رسید
  ادامه جمع‌آوری مرسولات نمایشگاه کتاب تا سوم خردادماه
 
 یادداشت
  حریق در بیشه
  اربعین؛ نمایش بزرگی از اقتدار و ظرفیت جامعه اسلامی
  عامل موفقیت دکترین نظامی کشور چیست؟
  لزوم مبارزه با مبانی دیکته شده غربی ها
  عشق و ارادت علامه امینی به مولا علی (ع)
  صحابه در رکاب حسین (ع)
  جامعه‌شناسی دینی و دیوار کوتاهش!
  از (( سنگ نگاره ها )) تا فضای مجازی
  *پارک بی بی مریم ایذه تفریگاه یا قتلگاه؟
  راز لوح پاشی و عنوان بخشی به عبدالباقی چه بود !
 
 گزارش
  دست دلالان از قیمت گذاری برنج کوتاه می‌شود
  آمایش سرزمین در برنامه هفتم مورد توجه قرار گیرد
  آیین نکوداشت استاد زال پور در دزفول برگزار گردید
  قطع آب کرخه در ۱۰ هزار هکتار زمین‌ کشاورزی دشت‌آزادگان
  پیاز به نرخ دلار و خرمایی که به دهان خارجی‌ها شیرین است
  آهوی ریم در دام بی تدبیری!
  فاضلاب شهری؛ بزرگترین تهدید سلامتی انسان
  از زالودرمانی تا فواید بسیار آن
  سد گتوند بلای جان کشاورزی در خوزستان
  نشست هیئت علمی موسسه ی زبان خوزی گویش(دزفولی/شوشتری) برگزار گردید
 
 وب گردی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 27716صفحه نخست » گزارشپنجشنبه، 17 مرداد 1392 - 11:09
فاجعه دریاچه سد کارون ۳
  

با آب‌گیری سد کارون 3 در 15 کیلومتری شهرستان ایذه، راه‌های ارتباطی قریب به 30 روستا در در منطقه دنبال رود جنوبی واقع در بخش دهدذ به زیر آب رفته و بیش از 15 هزار نفر از ساکنان این منطقه بختیاری در محاصره دریاچه قرار گرفته‌اند. شرکت آب نیرو قبل از آب‌گیری سد، زمین‌های آبی و دیم واقع در حاشیه دریاچه را با قیمت‌های نازلی خریداری کرد و متعهد شده بود که برای روستائیان منطقه جاده، جایگزین احداث نماید. اما قبل از انجام این تعهد، سد کارون 3 آبگیری شد و مردم آن دیار به یکباره خود را در محاصره دریاچه دیدند. گفته می‌شود که شرکت آب نیرو به طور موقت خط حمل و نقل آبی را با به آب انداختن چند یدک کش که به بارج معروف شده‌اند راه‌اندازی کرد تا جاده‌های جایگزین احداث شوند. 11 سال از آب‌گیری سد می‌گذرد و مردم در فصول سرد و گرم سال ناچارند با مشقت زیاد با این یدک‌کش‌‌‌ها که سرعت پایینی دارند و فقط ساعات مشخصی در اسکله‌‌‌ها تردد می‌کنند به شهرستان ایذه و دهدز و روستا‌های همجوار رفت و آمد کنند و در غیر ساعات معین شده که در اسکله گدار رکعت به شیوند تا ساعت 5 بعد از ظهر و در اسکله گدار شهپیر تا ساعت 9 می‌باشد از همه دسترسی‌‌‌ها محرومند و در صورتی که کسی بیمار شود یا زنی نیاز به وضع حمل پیدا کند یا کسی دچار مار گزیدگی و عقرب گزیدگی شود اصلاً امکان انتقال به بیمارستان وجود ندارد. براساس اطلاعات موجود تاکنون افراد زیادی به دلیل قرار گرفتن در وضعیت اورژانسی و محدودیت تردد، در پشت دریاچه ماندند و جان به جان آفرین تسلیم کردند. در حالی که اگر امکان تردد برای آنان فراهم بود زنده می‌ماندند. از طرف دیگر تردد با یدک‌کش‌‌‌ها طاقت‌فرسا و مشکل‌آفرین است. زیرا اولاً حرکت آن‌‌ها بسیار کند است و درگدار رکعت به روستای شیوند یک ساعت به طول می‌انجامد، ثانیاً پیمانکار شرکت از نصب تعدادی نیمکت در حاشیه یدک‌کش برای نشستن مسافران در طول این سفر یک ساعته که با توقف‌های پی‌درپی در ساحل روستا‌های مسیر مواجه می‌شوند ناچارند سر پا بایستند و رنج مضاعفی را تحمل کنند، ثالثاً هیچ سایبان و حفاظی نیز در یدک‌کش‌‌‌ها تعبیه نشده؛ در نتیجه در تابستان آفتاب سوزان مسافران را می‌آزارد و در زمستان باران‌های شدید!

من بار‌‌ها در این سفر‌های طاقت‌فرسا با اهالی محترم و نجیب آن منطقه همراه بودم و وضعیت رقت‌انگیز آنان را از نزدیک مشاهده کردم. بنابراین آنچه نوشته می‌شود از سر دلسوزی و دردی است که در عمق جان حس می‌کنم و خود را در رنج و درد مردم آن دیار شریک می‌دانم. گفته می‌شود که وزارت نیرو در طول سال، مبلغی در حدود 3 میلیارد تومان به عنوان هزینه تردد به پیمانکار می‌پردازد. برخی نیز می‌گویند مبلغ 5 میلیارد تومان. اگر رقم اخیر درست باشد مبلغ کل هزینه در طول این 11 سالی که از آب‌گیری سد میگذرد به 60 میلیارد تومان می‌رسد. آیا اگر چنین مبلغ هنگفتی صرف احداث جاده‌های جایگزین می‌شد به نفع دولت و خزانه کشور نبود؟ آیا اگر با این مبلغ جاده‌‌ها مرمت و یا احداث می‌شدند امروز شاهد وقوع این فاجعه انسانی در گدار شهپیر و غرق شدن 12 زن و کودک مظلوم و محروم روستایی بودیم؟ آیا کسانی که پیش از این فاجعه، جان خود را از دست دادند از مرگ نجات پیدا نمی‌کردند؟ و سؤال‌های دیگری از این دست که به ذهن می‌رسد.

علاوه بر مسئله انسانی، اگر از بعد اقتصادی به موضوع نگاه شود درمی‌یابیم که منطقه مورد بحث جزء فعال‌ترین مناطق اقتصادی شهرستان ایذه از حیث کشت برنج و گندم و محصولات باغی است که به دلیل مشکلات حمل و نقل، هر ساله لطمات زیادی به معیشت مردم، و در مجموع به اقتصاد کشور وارد می‌شود. روستا‌های سادات حسینی و شهپیر و روستاهای غریبی و بخشی از اراضی روستا‌های شیوند زیر کشت برنج می‌روند و برنج آن از مرغوبیت بالایی برخوردار است، محصولات باغی روستاهای شیوند به خصوص انار و انجیر و گردو و انگور در منطقه معروف هستند و در صورت تسهیل در انتقال در فصل برداشت، کل استان خوزستان را تامین می‌کند. بر محصولات این منطقه باید محصولات باغی روستاهای غریبی را نیز اضافه کرد. بسیاری از اهالی روستاهای شالو، سادات موسوی، غریبی، زندی، خواجوی، خدابخشی، چاربنیچه، شیوند، سادات حسینی، سادات شهپیر، گل بامکی به دلیل از دست دادن زمین‌های خود به شهر مهاجرت کرده‌اند و در حاشیه شهر ساکن شده اند و به خیل بیکاران اضافه گردیده اند. برخی اهالی روستاهای شالو هنوز نتوانسته‌اند قیمت زمین‌های زیر آب رفته ی خود را بگیرند و ظلم مضاعفی را تحمل می‌کنند.
تغییرات زیست محیطی، گرمای طاقت فرسای ناشی از فعل و انفعالات دریاچه، شرجی‌های مستمر، به هم خوردن فعالیت عادی ساکنان آن منطقه را نیز باید به مشکلات پیش گفته اضافه کرد.

امروز که فاجعه غرق شدن 12 هموطن شریف به وقوع پیوسته و وجدان عمومی‌را جریحه‌دار کرده از مسئولان وزارت نیرو انتظار می‌رود بیش از این اجازه ندهند محاصره دریایی 15 هزار هموطن زحمت‌کش ما در منطقه دنبال رود جنوبی ادامه یابد. توجه داشته باشیم که ما در قرن 21 زندگی می‌‌کنیم و وقوع چنین حوادثی اسباب سر افکندگی ما را در دنیا فراهم می‌کند. مردم آن سامان هموطن ما هستند؛برخورداری آنان از امکانات مناسب، توقع زیادی نیست. کشور ما ثروتمند است. احداث یک جاده ی روستایی و برخورداری مردم نجیب و زحمتکش منطقه حق آنان است. پیش از اینکه شاهد وقوع حوادث تلخ دیگری باشیم بیایید و به وضع مشقت بار ساکنان آن منطقه توجه کنید وتعهدات خود را بجا آورید. مباد که با پرداخت خسارت به خانواده‌های حادثه دیدگان مسئله را تمام شده تلقی کنید و ان را به فراموشی بسپارید. از مسئولان کشوری تن‌‌ها دکتر رضایی دبیر محترم مجمع تشخیص مصلت نظام از حادثه دیدگان تفقد کرده است. ضمن تشکر از ایشان، لازم است سایر مسئولان ذیربط به خصوص وزارت نیرو نیز در این خصوص اقدام کنند و با مردم اظهار همدردی نمایند. در پایان لازم می‌دانم از آیت‌الله آملی لاریجانی که در اقدامی‌به جا، دادستان محترم کشور را مامور رسیدگی به این حادثه کردند تشکر می‌کنم.

منبع: تابناک

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
  مخاطب گرامی از انتشار نظرات تکراری و یا به زبانی غیر از فارسی و یا حاوی توهین معذوریم
  کد امنیتی:
 
 آخرین اخبار
  کدام استان‌های کشور بارانی است؟
  چرا برخی سرطان‌ها بعد از درمان عود می‌کنند؟
  روند کاهشی دفن در بهشت زهرا از سال آینده
  امید به زندگی در جهان تا ۲۰۵۰ بیش از ۴ سال افزایش می یابد
  ارتباط استفاده از سیگار الکتریکی با صرف وقت در رسانه‌های اجتماعی
  فرصت ۲۰ روزه مودیان مالیاتی برای ارسال فهرست حقوق بگیران
  تعرفه واردات خودروهای برقی و هیبریدی اعلام شد؛ از نیم تا ۱۵ درصد
  بیمه سلامت با ۱۴۴ مرکز درمان ناباروری قرارداد دارد
  خرید بیش‌ از یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار تن گندم در خوزستان
  فروش ماهی ‌رودخانه‌ای‌ در دزفول تا پایان فصل زادآوری ممنوع است
  جزئیات برنامه‌های ‌هفته‌ بسیج عشایر در خوزستان
  شهید آیت‌الله رئیسی در راه خدمت به مردم شهید شد
  محل بالگرد پیدا شده ؛ نشانه ای اززنده بودن مشاهده نشد
  یام فراکسیون اهل سنت مجلس در پی حادثه بالگرد رئیس جمهور
  دعای مفتی‌اعظم مسلمانان روسیه برای سلامتی رئیس‌جمهور ایران
  اعلام آمادگی روسیه برای جستجوی بالگرد حامل رئیس جمهور
  بیانیه حماس در پی وقوع سانحه بالگرد رئیس جمهور ایران
  بازتاب در رسانه های بوسنی و هرزگوین
  انعکاس گسترده حادثه بالگرد حامل رئیس جمهور در فرانسه
  سوریه و لبنان در میان بیم و امید
  آمادگی کمک همه جانبه مسکو به دوست دیرینه خود ایران
  نگرانی شدید قطر در واکنش به سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور
  سخنگوی سازمان ملل سانحه رئیس‌جمهور ایران را دنبال می‌کند
  پیام رئیس جمهور ترکیه درباره سانحه بالگرد رئیس جمهور ایران
  شرحی از سفر امروز رئیس‌جمهور و آنچه رخ داد
  قالیباف: برای سلامتی رئیس جمهور دعا کنیم
  عملیات جست‌وجوی بالگرد حامل رئیس جمهور همچنان ادامه دارد
  اعلام آمادگی روسیه برای جستجوی بالگرد حامل رئیس جمهور
  تذکر دادستانی تهران به برخی از افراد رسانه‌ای
  برقراری تماس با دو همراه رئیس جمهور در بالگرد
  آخرین گزارش‌ها از سانحه بالگرد در دولت ارائه شد
  تشکیل جلسه تجسس و نجات در فرودگاه تبریز
  دستور سرلشکر باقری برای تفحص بالگرد رئیس‌جمهور
  واکنش علی‌اف به سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور ایران
  پاداش پایان خدمت معلمان بازنشسته تا فردا تسویه می‌شود
  واکنش‌‎‌ها به سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور
  امیدواریم خداوند رئیس جمهور را به آغوش ملت برگرداند
  پیگیری خبرصحیح سانحه بالگرد رییس جمهور در خوزنا
  نمایش آثار بیست و پنجمین جشنواره تئاتر فتح خرمشهر آغاز شد
  انتقال بیش از یک‌هزار زائر با از فرودگاه اهواز به سرزمین وحی
  ادامه جمع‌آوری مرسولات نمایشگاه کتاب تا سوم خردادماه
  ۶۵۰ برنامه به مناسبت چهارم خرداد در دزفول اجرا می‌شود
  کمباین‌های فرسوده نان 8.5 میلیون نفر را هدر می‌دهند
  روند صعودی ایران در آمار اهدای عضو موارد مرگ مغزی
  ۱۰ هزار کلاس درس در اصفهان به بازسازی، بهسازی و نوسازی نیاز دارند
  ادامه آخرین اخبار
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
خوزنا شروع فعالیت: 1388
khoozna@gmail.com
پشتیبانی توسط: خبرافزار