صفحه اول     تماس با ما     پیوندها     درباره ما  
شنبه، 15 اردیبهشت 1403 - 03:14   
  تازه ترین اخبار:  
 پربازدیدترین اخبار
  تداوم بارش باران در خوزستان
  خطرناک‌ترین استان‌های ایران در میزان «فرونشست»
  ورود وزیر آموزش و پرورش به خوزستان
  کشف شگفت‌انگیز سرنخ‌های ژنتیکی افسردگی
  حفاظت از محیط‌زیست باید مردمی شود
  قطع شدن دسترسی به سه نقطه سردشت دزفول
  اگر خونتان غلیظ شده این راهکار‌ها را به کار بندید
  صفرشدن تعرفه تجارت کالاها بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده
  افزون بر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار فرصت شغلی جدید در کشور ایجاد شد
  حمله موشکی از عراق به مقر موساد در تل آویو
  ورزش درمانی برای رفع کف پای صاف
  امکان اعتراض برای دریافت سهام عدالت جاماندگان به وزارت رفاه
  صنایع غذایی رتبه دوم گردش مالی کشور را دارد
  اولین کتابخانه تخصصی ارتباطات در تبریز راه‌اندازی می‌شود
 
 یادداشت
  اربعین؛ نمایش بزرگی از اقتدار و ظرفیت جامعه اسلامی
  عامل موفقیت دکترین نظامی کشور چیست؟
  لزوم مبارزه با مبانی دیکته شده غربی ها
  عشق و ارادت علامه امینی به مولا علی (ع)
  صحابه در رکاب حسین (ع)
  جامعه‌شناسی دینی و دیوار کوتاهش!
  از (( سنگ نگاره ها )) تا فضای مجازی
  *پارک بی بی مریم ایذه تفریگاه یا قتلگاه؟
  راز لوح پاشی و عنوان بخشی به عبدالباقی چه بود !
  زوج رئیسی و رضایی، عصر جدیدی را در عبور دولت از تفکرات اقتصادی نئولیبرال رقم می زند
 
 گزارش
  دست دلالان از قیمت گذاری برنج کوتاه می‌شود
  آمایش سرزمین در برنامه هفتم مورد توجه قرار گیرد
  آیین نکوداشت استاد زال پور در دزفول برگزار گردید
  قطع آب کرخه در ۱۰ هزار هکتار زمین‌ کشاورزی دشت‌آزادگان
  پیاز به نرخ دلار و خرمایی که به دهان خارجی‌ها شیرین است
  آهوی ریم در دام بی تدبیری!
  فاضلاب شهری؛ بزرگترین تهدید سلامتی انسان
  از زالودرمانی تا فواید بسیار آن
  سد گتوند بلای جان کشاورزی در خوزستان
  نشست هیئت علمی موسسه ی زبان خوزی گویش(دزفولی/شوشتری) برگزار گردید
 
 وب گردی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 32557صفحه نخست » آخرین اخبار پنجشنبه، 19 دی 1392 - 20:20
کاش آقای روحانی قبل از سفر به خوزستان پلاکاردهایمان را ببیند
به نظرم هر خوزستانی یک بنر یک متر مربعی برای بیان مهم ترین خواسته اش از آقای روحانی در زمان سفرش به خوزستان در دست بگیرد تا در مجموع خواسته های اصلی مان را گفته باشیم
  

شوشان - عماد جعفری پور : پس از چندین سال پیگیری مسائل زیست محیطی و معیشتی کشورمان و همچنین وعده های مسئولین مربوطه کم کم دارم به این نتیجه میرسم که  مصیبتی به نام "سناریوهای متعدد" و مصیبت دیگری به نام "وعده های بدون زمانبندی" باعث سردرگمی مردم و مسئولین میشود و این سردرگمی ها زمینه را برای سوء استفاده رانتخواران مهیا میکند تا در استان های مختلف با انگیزه اقتصادی به جان طبیعت بیمار ایران بیفتند.


در خصوص سفر رئیس جمهور محترم مان جناب آقای روحانی به خوزستان چند نکته خطاب به هم استانی هایم و نیز خطاب به آقای روحانی عرض میکنم شاید مفید باشند.


اولا بسیار خوشحالم که ما مردم خوزستان سهل انگاری و بیخیالی مشهورمان را کنار گذاشته ایم و با جدیت و آرامش و رعایت تذکرات پلیس مطالبات مان را به طرق مختلف از اینترنتی و دیوارنویسی گرفته تا تشکیل تجمع و زنجیره انسانی بیان کرده ایم. همچنین خوشحالم که استاندار محترم، نمایندگان و سرکار خانم دکتر ابتکار با حمایت جانانه شان باعث شدند آقای روحانی راهی سفر خوزستان شود. حال دیگر وقت نتیجه گیری از انبوه این تلاشها و حمایت هاست.


دوما ملتمسانه از هم استانی های نازنینم تقاضا دارم از هرگونه نامه نگاری و مطرح کردن تقاضاهای شخصی و غیر عمومی از رئیس جمهور خودداری کنیم چرا که ارسال دهها هزار نامه به رئیس جمهور بیفایده و گیج کننده است و حتی اگر برخی از این نامه ها را هم رئیس جمهور محترم پاراف کند صرفا یک اقدام غیر قانونی انجام داده چرا که اصولا رئیس جمهور وظایف کلان اجرایی را به عهده دارد و حق ندارد در جزئیات مسائلی مثل پرداخت وام کشاورزی به حاج مرتضی یا استخدام پسر مشهدی کریم در اداره پست دخالت کند و وقتش را اینگونه تلف کند.
سوما به نظرم هر خوزستانی یک بنر یک متر مربعی برای بیان مهم ترین خواسته اش از آقای روحانی در زمان سفرش به خوزستان در دست بگیرد تا در مجموع خواسته های اصلی مان را گفته باشیم و گوی در زمین دولت باشد. بیان اعتراض، روایت درد و سخن گفتن از مطالبات همیشه به نفع مسئولین و به نفع مردم هست چرا که تا مسائل مان را بیان نکنیم نمیتوانیم انتظار پیگیری و توجه داشته باشیم. این مورد را خواهشا سرسری نگیرید. هزینه چاپ بنر متری هفت هزار تومن هست و هزینه بالایی نیست. مهمترین حرف من به عنوان یک شهروند خوزستانی همین بنر زیر هست یعنی پرهیز ایشان از کلی گویی و پرهیز از دادن وعده های مبهم. برایم مهم است که وخیم بودن وضعیت زیستی در خوزستان را جدی بگیرد و به ما اسکجول بدهد یعنی برنامه زمانبندی برای هر اقدام دولت.اگر چنین برنامه ای بیان شود، هر خوزستانی میشود یک ناظر برای دولت. هر خوزستانی میتواند این برنامه را پرینت بگیرد و به دیوار پذیرایی منزلش بچسباند و در تاریخ های مقرر سراغ تکمیل اقدامات مندرج در وعده ها را بگیرد و اگر تاخیری در کار باشد به مسئولین و نهادهای نظارتی در استان و در سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه اطلاع دهد.


چهارم این که انتظار داشتیم در زمان باران اسیدی و مراجعه پنجاه هزار خوزستانی به مراکز درمانی، ستاد بحران تشکیل شود ولی نشد. انتظار ما این است که عوامل باران اسیدی به طور شفاف به مردم گفته شود ولی متاسفانه نمیشود و در عوض دهها مصاحبه منتشر میشود که هر کدام پنج یا حتی ده سناریوی مختلف برای باران اسیدی مطرح میکنند و اینگونه سناریو پراکنی فقط یک نتیجه دارد "افزایش ابهام غیر ضروری".
بنده تخصصم آلودگی هوا نیست (ایمنی صنعتی است) ولی از همکاران ایرانی و خارجی که پرسیده ام و در اینترنت جستجو کرده ام عمدتا بیان میشود که باران اسیدی منشا برون مرزی ندارد و مثلا چنین مشکلی در بصره و کویت وجود ندارد و از آنجا نشات نمیگیرد بلکه توسط کارخانه ها و تاسیسات نفتی و غیر نفتی در همین  خوزستان ایجاد میشود. مثالهایی هم میزنند که باران اسیدی فقط در اثر وجود ترکیبات گوگردی و نیترات در هوا و سپس ترکیب آن با آب باران در نقاط مختلف جهان رخ داده است. مثلا در مورد دی اکسید سولفور فرمول باران اسیدی به این شکل میشود که ترکیب مولکول های این گاز سمی با مولکول های آب اسید سولفوریک تولید میکند، یعنی همان اسیدی که باعث عفونت چشم ها و خونریزی ریه های هزاران خوزستانی شده بود.


SO2 + 2H2O = H2SO4


این عوامل یعنی گازهای گوگردی و نیترات ها به راحتی قابل شناسایی هستند. دستگاههای آنالیز گاز با قیمت حدودا دو میلیون تومن وجود دارد که در اکثر شرکتهای ایرانی بزرگ نیز هم اکنون فراهم میباشند و اگر در کنار خروجی دود کارخانه ها قرار داده شوند، در مدت فقط بیست ثانیه غلظت گازهای مختلف را اندازه گیری میکنند و مثلا میگویند دی اکسید سولفور SO2 چند قسمت در میلیون PPM هست و ترکیبات نیترات چقدر است و مونوکسید کربن چقدر است و ... . 
بدیهی است اگر انجام این کار از خود کارخانجات خواسته شود واقعیت را نخواهند گفت. لذا ضروری است توسط سازمان محیط زیست یک تیم مستقل و صاحب اختیار از کارشناسان تشکیل شود تا با مراجعه به کارخانجات و تاسیسات مختلف در قدم اول بیان کنند که منشا انتشار گازهای گوگردی و نیترات در هوای خوزستان کدام کارخانجات هستند. حتی اگر دویست کارخانه هم باشند ایرادی ندارد، میخواهیم در قدم اول بدانیم و این حق ما مردم است. از نگاه مدیریتی هیچ مشکلی با پنهان کاری درست نمیشود. به جای تقابل و نگاه محتاطانه بین مسئولین و مردم در این مساله، بهتر است مردم و مسئولین با اعتماد به هم و دست در دست هم در یک سمت قرار بگیرند و در سمت دیگر انبوه مشکلات قرار بگیرد.
در این صورت با همکاری صمیمانه و درک متقابل خواهیم توانست به تدریج قدم های مثبت و سازنده برداریم. اگر به عنوان نمونه دولت محترم نگران تبعات اقتصادی ناشی از کاهش فعالیت یک واحد پتروشیمی است، خوب ما مردم هم نگرانیم. ما هم دلمان نمیخواهد صدها نفر به انبوه جمعیت بیکاران اضافه شوند. ولی با اعتماد و درک مشترک میتوان اینگونه مشکلات را به تدریج حل کرد. پس از انتشار فهرست کارخانه های آلاینده از لحاظ گوگرد و نیترات، سپس قادر خواهیم بود با استفاده از کارشناسان دولت و نیز استفاده از کارشناسان سازمانهای مردم نهاد و داوطلبان مردمی در گروههای مختلف اقدام به انجام تحقیقات تکمیلی و ارائه راهکارهای موثر کنیم. مثلا اگر فیلتر اروپایی گیر نمی آید شاید بتوانیم از فیلتر غیر اروپایی فعلا استفاده کنیم. اگر فیلتر چاره کار نمیکند شاید بتوانیم به جابجایی کارخانه ها فکر کنیم. اگر اراده جدی باشد حتی جابجایی چند کارخانه نیز دشوار نیست چرا که در سال 2014 و یا  1392 هستیم و حتی فونداسیون کارخانه ها را نیز میشود با مصالح پیش ساخته در مدت یک یا دو ماه احداث کرد و سپس قطعات کارخانه ها را جابه جا و نصب کرد. میشود مواد اولیه برخی کارخانجات را تعویض نمود یا از جنس مرغوبتری تهیه کرد و دهها اقدام موثر دیگر. در ابتدای مسیر باید چراغی برداریم و آن چراغ اعتماد بین مردم و مسئولین و فرو ریختن ترسهای کاذب هست. باید اجازه داده شود فهرست کارخانه های آلاینده به اطلاع عموم رسانده شود و گر نه همین وضعیت ادامه خواهد داشت و حتی وخیم تر خواهد شد.


پنجم این که
هم استانی های عزیزم، بیایید این بار با جدیت کامل برای تغییر شرایط وخیم زندگیمان تلاش کنیم. هموطنان عزیزمان در اراک و زنجان و ... ثابت کردند که اگر مردم با هم و جدی باشند، حتی تعطیلی برخی کارخانه های آلاینده هم شدنی است چرا که ساز و کارهای قانونی متعددی برای اولویت دادن به شرایط زیستس وجود دارد فقط مستلزم پیگیریهای مستمر هست. مسائل کارون که برای همه مان جای خود دارد. صادقانه و با نگرانی عرض میکنم شاید این آخرین تلاشها قبل از متروکه شدن خوزستان مان باشند. استان ما واقعا دارد غیر قابل سکونت میشود، از همه لحاظ. حتی اگر فکر میکنید این تلاشها بی نتیجه است باز هم بیایید لا اقل پیش وجدان خودمان آسوده باشیم و بتوانیم بگوییم "تا جایی که توانستیم زورمان زده ایم و حمایت نشدیم"ا


ششم این که، هم استانی های عزیزم
به نظرم هر وقت آقای روحانی در سخنرانیش حرفهای خوب و مردم پسند بزند همه جمعیت با هم شعار بدهیم و بگوییم
"این خودشه ما هم همینو میخواهیم"
و هر وقت حرفهای مبهم و ناخوشایند بزند باید همه جمعیت فریاد بزنیم و جوری که طنین انداز بشود بگوییم
"لطفا به فکر ما باشید مسئولین محترم"

کاش آقای روحانی قبل از سفر به خوزستان پلاکاردهایمان را ببیند

کاش آقای روحانی قبل از سفر به خوزستان پلاکاردهایمان را ببیند

   
  

نظرات کاربران: 1 نظر (فعال: 1 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 0)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | کمترین امتیاز | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
شهروند آبادانی
| 1392/10/20 - 02:59 |     3     0     |
دمت گرم هم استانی، ما هم هستیم/


نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
  مخاطب گرامی از انتشار نظرات تکراری و یا به زبانی غیر از فارسی و یا حاوی توهین معذوریم
  کد امنیتی:
 
 آخرین اخبار
  هشدار نارنجی به کشاورزان؛ گندم و غلات را به مناطق امن حمل کنید
  نیمی‌از کم‌ بارشی‌های اخیر کشور با بارش‌های امسال جبران شد
  وضعیت رودخانه دز در بارش های اخیر
  تداوم وقوع رگبار و تندباد در خوزستان
  کدام شهرهای خوزستان بیشترین بارندگی را داشتند؟
  کسب برنز تور جهانی امارات توسط دختر دونده ایران
  ورزش باعث رشد قد می‌شود؟
  ۲ کشته در تصادف زنجیره‌ای در آزادراه خلیج فارس
  خوزستانی‌ها از تردد غیرضروری در محورها خودداری کنند
  دختر دانش‌آموز اهل لالی به سه بیمار جان دوباره بخشید
  ورود آب به برخی منازل در اهواز
  دانشجویان یهودی و مسیحی در حال حمایت از مردم غزه‌اند
  محققان: «استویا» بهترین جایگزین شکر از لحاظ سازگاری با مغز
  باران شدید به کشاورزان دزفول خسارت قابل توجه زده است
  تجویز داروی خارج از فهرست دارویی توسط پزشکان ممنوع است
  تروما چهارمین علت مرگ در دنیا
  سخنگوی دولت: تراز تجاری کشور بدون نفت مثبت شد
  انتقال زائران حج تمتع از مدینه به مکه با قطار سریع‌السیر
  مردم ۷۰ درصد هزینه‌های آزمایشگاهی را از جیب پرداخت می‌کنند
  رشد ۴۷ درصدی ترانزیت از مسیر ایران در فروردین ۱۴۰۳
  نصف کم‌بارشی‌های کشور با بارش های امسال جبران شد
  خوزستانی‌ها از تردد غیرضروری در محورهای استان خودداری کنند
  آموزش و پرورش را براساس سند تحول بنیادین اداره خواهیم کرد
  حمله موشکی از عراق به مقر موساد در تل آویو
  قطع واردات ورق‌های گالوانیزه خودرو به کشور
  امکان ساخت ۴.۵ میلیون واحد مسکونی جدید در بافت‌های فرسوده
  رشد ۴۷ درصدی ترانزیت خارجی از مسیر ایران در فروردین‌ماه
  دستورالعمل‌ بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد
  نیمی از مدارس کشور مربی پرورشی ندارند
  تاسیس موسسات هوشمند ترافیک در کشور
  خودداری از مصرف خودسرانه هرگونه قارچ خود رو در طبیعت
  امدادرسانی نجاتگران هلال احمر استان ایلام به ۵۴ نفر متاثر از سیل
  تعداد کودکان کار در پایتخت کاهش یافته است
  ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار دانش‌آموز غربالگری روانشناختی شده‌اند
  توصیه‌هایی به داوطلبان کنکور برای تأیید سوابق تحصیلی
  توافق ایران و امارات برای تقویت همکاری‌های تجاری
  امکان تامین نهاده دام و طیور با کشت فراسرزمینی
  یک‌ماه تا افتتاح بزرگترین کارخانه سرب و روی کشور
  کاهش قیمت نوبرانه‌ها تا پایان اردیبهشت
  تعاونی‌های صید و صیادی در سیستان و بلوچستان احیا می‌شوند
  صدور کارنامه رشدی تربیتی دانش‌آموزان؛ به زودی
  کد یکتا برای واحدهای صنفی اجباری است
  کشف مزرعه خشخاش در کاشمر
  اولین کتابخانه تخصصی ارتباطات در تبریز راه‌اندازی می‌شود
  فقر مکان‌های گردشگری در کلانشهر اراک
  ادامه آخرین اخبار
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
خوزنا شروع فعالیت: 1388
khoozna@gmail.com
پشتیبانی توسط: خبرافزار