صفحه اول     تماس با ما     پیوندها     درباره ما  
جمعه، 14 اردیبهشت 1403 - 10:31   
  تازه ترین اخبار:  
 پربازدیدترین اخبار
  فرصت توسعه صادرات ماشین‌آلات کشاورزی به ترکمنستان
  برگزاری دوازدهمین کارگاه بین‌المللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
  فصل نوینی از تعاملات اقتصادی ایران و امارات رقم می‌خورد
  پیش بینی تقویت سامانه بارشی در خوزستان
  حمله افراد ناشناس به پزشکان در «کرخه
  ۲۰ توصیه رهبر انقلاب در دیدار فرهنگیان چه بود؟
  آغاز تبلیغات مرحله دوم انتخابات مجلس
  با رعایت این ۴ نکته ساده، عمرتان را ۶ سال افزایش دهید
  ایجاد کد تعرفه اختصاصی برای صادرات "گیوه"
  دو مصدوم در انفجار گاز در اهواز
  ثبت ۷۲ میلیمتر بارندگی در «حسینیه» اندیمشک
  آرمان ما گسترش اندیشه های ایرانی اسلامی است
  ضرورت توجه به حقوق و مسائل مادی معلمان
  تداوم رگبارهای پراکنده در خوزستان تا شنبه
 
 یادداشت
  اربعین؛ نمایش بزرگی از اقتدار و ظرفیت جامعه اسلامی
  عامل موفقیت دکترین نظامی کشور چیست؟
  لزوم مبارزه با مبانی دیکته شده غربی ها
  عشق و ارادت علامه امینی به مولا علی (ع)
  صحابه در رکاب حسین (ع)
  جامعه‌شناسی دینی و دیوار کوتاهش!
  از (( سنگ نگاره ها )) تا فضای مجازی
  *پارک بی بی مریم ایذه تفریگاه یا قتلگاه؟
  راز لوح پاشی و عنوان بخشی به عبدالباقی چه بود !
  زوج رئیسی و رضایی، عصر جدیدی را در عبور دولت از تفکرات اقتصادی نئولیبرال رقم می زند
 
 گزارش
  دست دلالان از قیمت گذاری برنج کوتاه می‌شود
  آمایش سرزمین در برنامه هفتم مورد توجه قرار گیرد
  آیین نکوداشت استاد زال پور در دزفول برگزار گردید
  قطع آب کرخه در ۱۰ هزار هکتار زمین‌ کشاورزی دشت‌آزادگان
  پیاز به نرخ دلار و خرمایی که به دهان خارجی‌ها شیرین است
  آهوی ریم در دام بی تدبیری!
  فاضلاب شهری؛ بزرگترین تهدید سلامتی انسان
  از زالودرمانی تا فواید بسیار آن
  سد گتوند بلای جان کشاورزی در خوزستان
  نشست هیئت علمی موسسه ی زبان خوزی گویش(دزفولی/شوشتری) برگزار گردید
 
 وب گردی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 60665صفحه نخست » مقالهسه شنبه، 21 دی 1395 - 19:06
جایگاه ادبیات و موسیقی در برنامه های پرورشی مدارس
  

خوزنا:در نظام های آموزشی  علاوه بر آموزش درسی  به جنبه های تربیتی نیز توجه می شود . برنامه های فرهنگی  که در مدارس برگزار می شود ، به منظور تاثیر گذاری در تربیت  و  رشد شخصیت کودکان و نوجوانان است . در نظام  اداری آموزش و پرورش فعالیت های پرورشی ، تربیت بدنی و  مشاوره زیر نظر  امور تربیتی انجام می شود . در این میان سهم زیادی از برنامه ها  به معاون پرورشی اختصاص دارد .

برنامه های معاونت پرورشی

برنامه های پرورشی مدارس در دو بخش ( قرآن و معارف ) و ( فرهنگی – هنری )  عرضه می شود . بخش قرآن و معارف شامل مسابقات  قرائت قرآن ، احکام ، صحیفه سجادیه ، نهج البلاغه ، تفسیر قرآن و انشاهایی با موضوعات دینی است .

بخش فرهنگی – هنری شامل مسابقات سرود ، انواع نمایش ( عروسکی ، صحنه ای ، نقالی ، نمایش نامه خوانی )  ، نشریه الکترونیک ، وبلاگ ، مطالعه و تحقیق ( تهیه مقاله پژوهشی)  داستان نویسی ، سرودن شعر ، نقد ادبی و.... می باشد .

البته مسابقات فرهنگی - هنری در این سطح گسترده در همه مدارس کشور  اجرا  نمی شود .

معمولا معاون و مربی پرورشی ، تخصص کافی در تمام این  رشته های هنری را ندارند  . علاوه بر آن  مدارس نیز بودجه کافی برای جذب مربی  در اختیار ندارند . در هر مدرسه متناسب با شرایط  موجود بعضی از این مسابقه ها اجرا می شود . علاوه بر  مسابقات  ( فرهنگی – هنری ) و ( قرآن و عترت ) اجرای آیین های جشن  و سوگواری ، مراسم صبحگاه ، دعوت از کارشناسان دینی به مناسبت های خاص ، تشکیل هیئت های عزاداری ، جشن تکلیف ، برگزاری اردوهای دانش آموزی ، نماز جماعت و انتخابات شوراها  نیز  زیر نظر معاون پرورشی انجام می شود .

در  اغلب مدارس معاون و مربی پرورشی ،  از برگزاری مراسم نماز جماعت ، سخنرانی کارشناسان مذهبی ، روضه خوانی و .....

 گزارش تهیه می نمایند  و  همراه مستندات به اداره متبوع خود ارسال می کنند . بدیهی است  که این تراکم برنامه ها ، کارِ معاون  و مربی پرورشی  را  سنگین  می کند .  

 ارسال بخشنامه های معاونت پرورشی ، آن قدر سریع است که معاونان پرورشی گاه فرصت اطلاع رسانی  تمام بخشنامه ها را هم پیدا نمی کنند . علاوه بر این  برنامه ها ، معمولا  تابلوهایی  در مدارس وجود دارد که به معاون پرورشی ، مشاور ، تربیت بدنی و بهداشت اختصاص دارند . از این تابلوها  ، حجم زیادی از  مطالب مربوط به معاون پرورشی است  که شامل احادیث  و ادعیه دینی ، شعارها  و تصاویر مناسبتی است . در بعضی مدارس حتی  تابلوهای پرورشی بر اساس موضوع تفکیک شده اند :

تابلو مختص حجاب ، تابلو ادعیه و احادیث  ، تابلو نماز ، تابلو مهدویت  ، تابلو بسیج و......

از پوسترهایی که بر در و دیوار مدارس نصب می شود ، بیشترین حجم به پوسترهای مذهبی و اعتقادی اختصاص دارد .

اولین پرسشی که به ذهن می رسد ، این است که معاونت پرورشی این وزارتخانه از مراحل  و مدت زمان اجرایی شدن بخشنامه ها ، به درستی اطلاع دارند  ؟  همچنین  از حجم کتاب های درسی  و امتحانات پی در پی  دانش آموزان  مطلع هستند  ؟

اطلاع رسانی محتوای بخشنامه ها به دانش آموزان ، ثبت نام  از  متقاضیان  و در نهایت  تمرین  و پیگیری اجرای هر برنامه وقت زیادی می گیرد . اغلب معاونان پرورشی از حجم زیاد بخشنامه های این معاونت شاکی هستند و به گفته خودشان  صدایشان به جایی نمی رسد . عجیب تر آن که بیشتر این مسابقات اواخر آذر و دیماه باید  به اداره ارسال شود که فصل امتحانات است !!!

واقعیت این است اهداف پرورشی – و گاه سیاسی – که در این برنامه ها دنبال می شود ، برای عملی شدن ، زمان زیادی را طلب می کند . زمانی بیش از آن که دانش آموزان را در اختیار داریم و از طرفی محتوای اغلب برنامه ها و اهداف آنها یکسان است . شتابی که معاونت پرورشی وزارتخانه برای تربیت دینی نوجوانان این کشور در پیش گرفته ، خارج از حد متعارف است و باید به  این معاونت  گفت : به کجا چنین شتابان .... ؟!!  

بررسی محتوای برنامه های پرورشی  

بررسی محتوای  برنامه های صبحگاه ، مسابقات ، سخنرانی ها ، برنامه های مناسبتی ، محتوای تابلوها و پوسترهای پرورشی

نشان می دهد بیشترین حجم موضوعات ، مربوط به مسائل اعتقادی و مناسبت های مذهبی است . در انبوه  بخشنامه های

 ارسالی  به معاون پرورشی ، تنوع چندانی  دیده نمی شود . اغلب برنامه های فرهنگی مدارس ، بر اساس یک اندیشه و تفکر

غالب شکل می گیرد که  پیرامون  موضوعات عقیدتی است عاری از هر گونه نوآوری .

با توجه به اینکه در تمام سطوح تحصیلی ،  آموزه های دینی در کتاب های درسی تدریس می شود ، آمیختگی بیش از حد برنامه های پرورشی با موضوعات اعتقادی برای نوجوانان تکرار مکررات است .

  تجارب این سال ها نشان می دهد از  این تکرارها  نتیجه مطلوبی نگرفته ایم و  علیرغم تمام این  تبلیغات  نتوانسته ایم  بر

گرایش های فکری  نوجوانان تاثیر  قابل توجهی بگذاریم . هر چه  در مسائل اعتقادی سختگیری ها را بیشتر کردیم  و  در را  به روی اندیشه های  نو  بستیم ، کم توجهی ها  در این نسل  بیشتر  شد .

 از طرفی مدارسی  چون مدارس علوم و معارف اسلامی  و حوزه های علمیه در کشور ما دایر هستند که با اهدافی خاص

تاسیس می شوند و چنانچه نوجوانانی مایل به تحصیل در این رشته ها باشند می توانند در این مدارس ویژه ثبت نام کنند .

در انبوه  برنامه های پرورشی ، به حوزه های ملی و میهنی  و حتی ادبی کمتر توجه می شود . جای  شعر و موسیقی در برنامه های فرهنگی مدارس ، خالی است . شعر و موسیقی غذای روح  هستند که  به  انسان آرامش و نشاط می بخشند . متاسفانه  از این غذای روح در مدارس  ما  خبری نیست . در این زمینه خط قرمزها زیاد هستند و آن قدر تنوع تصمیم گیری هست که کسی حتی  به  پیشنهاد دادن  هم  فکر  نمی کند .

موسیقی به عنوان یک ابزار قدرتمند آموزشی در افزایش آرامش  و رشد خلاقیت مؤثر است . در حالی که روانشناسان ، معتقدند موسیقی می تواند در درمان اختلالات  روانی مؤثر باشد و موجب التذاذ  روحی  می شود ، در آموزش و پرورش در را به روی موسیقی بسته ایم حتی به مناسبت های ویژه ، یک موسیقی کوتاه  و یا  همنوازی یک ارکستر را  نمایش نمی دهیم

سرودهای زیبایی در شبکه های مجازی دست به دست می گردد  که از نظر محتوا و اجرا  با فضای آموزشی تناسب دارند اما  حتی این  سرودها  مجوز ورود به مدارس را ندارند . اهداف پرورشی مدارس  در یک جهت خاص  و با  غلظت مسائل دینی انتخاب می شوند .

با  ایجاد تنوع ، طرحی نو دراندازیم

نوجوان امروزی تنوع طلب و نوگراست .  شعارهای  تکراری  و نصایح خشک و مستقیم برای آنان جذبه ای ندارد .

امروزه  حتی آموزه های تربیتی و انتقادی را در قالب های هنری ارائه می کنند . با تنوع بخشیدن به  برنامه های پرورشی  می توان  فضای شادتری را در مدارس ایجاد کرد .

 در مراسم صبحگاه  بعد از قرائت دعا و احادیث ، غالبا  نصایح تکراری ، تهدید نمره انضباط و به مناسبت هایی شعارهای مرگ بر ... مرگ بر .... برگزار  می شود . در این مراسم نوجوانان کمتر مطالبی را  می شنوند که به تلطیف روحیه آنها کمک کند .  در  برنامه های فرهنگی مدارس ، جای ادبیات  و موسیقی خالی است  . مراسم صبحگاه می تواند با  پیام های دوستی و صلح  ، با  نغمه ای لطیف و با سرود همدلی ، یک روز خوب و مثبت را  رقم بزند  .  

شعر و موسیقی که روح انسان را جلا می بخشد ، در برنامه های فرهنگی مدارس جایگاهی ندارد . .در جشن ها  و  آیین

های ملی -  به جز دهه فجر و آن هم یک سرود  - نغمه ی موسیقی  به گوش نمی رسد  . اگر هم باشد آن قدر اندک  است

که  شنیده  نمی شود در حالی که  در بسیاری از کشورها آموزش موسیقی یک واحد درسی است  و کودکان با موسیقی 

بزرگ می شوند  .

در برنامه های فرهنگی مدارس ،   بهره گیری از  آثار ادبی هم نادیده گرفته می شود . در مراسم صبحگاه خواندن چند بیت از شاهنامه فردوسی که  روح میهن دوستی را  برمی انگیزد  و خواندن ابیاتی از شاعران سنتی یا معاصر که موجب التذاذ ادبی و تلطیف روحیه  می شود ، فراموش گشته است .

ادبیات فارسی سرشار  از  آموزه های اخلاقی ، صلح آمیز  ،  میهن دوستی و توصیفات گوناگون است . متاسفانه  در برنامه های فرهنگی مدارس به این گنجینه ادبی توجهی نمی شود . 

قرائت اشعار زیبا  ، نقل یک حکایت ، معرفی شخصیت های علمی ، فرهنگی ، خاطرات یا سفرنامه بزرگان و ...  موجب التذاذ ادبی می شود  . بهره گیری از ادبیات می تواند انگیزه ای در  نوجوانان ایجاد کند تا  شعری را به خاطر بسپارند  و  حکایتی را در ذهن خود ثبت کنند و  بدین ترتیب بر دانش ادبی آنها هم  افزوده  می گردد .

 امروزه خشونت در جامعه ما بیداد می کند .  این خشونت را در  نزاع های  خیابانی ، در مواجهه با وضعیت ترافیکی  و در برخوردهای روزمره مشاهده می کنیم .

برای کاهش خشونت باید جامعه را به شادی و آرامش  سوق داد . هنر متعالی نقش مهمی در کاهش خشونت  دارد . برای رسیدن به آرامشی درونی و تلطیف روحیه افراد ، ادبیات و موسیقی بسیار کارساز هستند . دانش آموزان در مدرسه با استرس های مختلفی مواجه می شوند ، ابزار هنر ( موسیقی ، شعر ، سرود و نمایش ) می تواند در کاهش این استرس  مؤثر باشد .

آن چه مسلم است در نظام آموزشی شالوده  تفکر سازنده ، نوآوری و تقویت روحیه پرسشگری کودک و نوجوان شکل می

گیرد . اگر  در یک نظام ،  نوجوانان  تنها با یک  طرز تفکر  تربیت شوند و زمینه  نقد مهیا نباشد ، آزاد اندیشی و خلاقیت  رشد نمی کند  . برای پرورش  نوجوانانی  شاد  و مبتکر ، به فضایی شاد  و با طراوت در مدارس نیازمندیم .

برای تحقق این منظور ، می توان  هنر و ادبیات را  در  بخشی از برنامه های فرهنگی جای داد .  برای ایجاد چنین تحولاتی و برای  شادکردن فضای مدارس ،  به تحولی جدی در نگرش مدیران و مسئولان  آموزش و پرورش نیازمندیم .

 

فاطمه سادات   اشرفی زاده

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
  مخاطب گرامی از انتشار نظرات تکراری و یا به زبانی غیر از فارسی و یا حاوی توهین معذوریم
  کد امنیتی:
 
 آخرین اخبار
  کشف مزرعه خشخاش در کاشمر
  اولین کتابخانه تخصصی ارتباطات در تبریز راه‌اندازی می‌شود
  فقر مکان‌های گردشگری در کلانشهر اراک
  امکان اعتراض برای دریافت سهام عدالت جاماندگان به وزارت رفاه
  هشدار درباره "افت درسی و ترک تحصیل" دانش‌آموزان
  صفرشدن تعرفه تجارت کالاها بین ایران و اوراسیا تا ۲ ماه آینده
  عدم الزام فعالان حوزه طلا به ثبت همزمان صورتحساب الکترونیکی
  مشق عشق بر لوح سفید کودکان؛ چرا بانوان معلمی را ترجیح می‌دهند؟
  تأثیرات گوناگون تغییرات اقلیمی بر زندگی انسان
  یک درصد آسیبهای اجتماعی رفتارهای «پرخطر» هستند
  چرا بدن‌درد می‌گیریم؟
  ۷ میلیون مبتلا به دیابت در کشور
  جزییات درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال
  دزفول، دارای خاستگاه فرهنگی و تمدنی عمیق
  ورزش درمانی برای رفع کف پای صاف
  حفاظت از محیط‌زیست باید مردمی شود
  حمله موشکی از عراق به مقر موساد در تل آویو
  ترکیه همه روابط تجاری با تل‌آویو را تعلیق کرد
  تخلیه آبگرفتگی خیابان‌های اهواز با ۱۰۰ مکنده/
  آموزش و پرورش ما سربلند است
  تخریب و آبگرفتگی برخی منازل در آغاجاری
  خطرناک‌ترین استان‌های ایران در میزان «فرونشست»
  اگر خونتان غلیظ شده این راهکار‌ها را به کار بندید
  کشف شگفت‌انگیز سرنخ‌های ژنتیکی افسردگی
  صنایع غذایی رتبه دوم گردش مالی کشور را دارد
  افزون بر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار فرصت شغلی جدید در کشور ایجاد شد
  کشاورزان بوشهری مراقبت‌های بعد از بارندگی در مزارع را جدی بگیرند
  زیرساخت‌های بندری استان بوشهر تقویت می‌شود
  تداوم بارش باران در خوزستان
  درگیری منجر به قتل یک دانش آموز در شوش
  قطع شدن دسترسی به سه نقطه سردشت دزفول
  ورود آب به برخی منازل در اندیمشک و دزفول
  توزیع ٢۵ تن مصالح ساختمانی بین گروه‌های جهادی اهواز
  ورود وزیر آموزش و پرورش به خوزستان
  آرمان ما گسترش اندیشه های ایرانی اسلامی است
  با دعای خیر مردم به خوشرنگ ترین مدال المپیک فکر می کنم
  ایران سراسر باران؛ ۱۳ اردیبهشت نحس نبود
  پیش‌بینی رگبار شدید باران در برخی نقاط 21 استان
  افزایش جذابیت صنعت نیروگاهی کشور برای بخش خصوصی
  فرصت توسعه صادرات ماشین‌آلات کشاورزی به ترکمنستان
  مرغداران وارد بازی مافیایی واردات مرغ نشوند
  رقابت بیش از ۱۲ هزار نفر در آزمون دستیاری پزشکی
  سی. ان. جی؛ تجربه موفقی که فراموش شد
  فصل نوینی از تعاملات اقتصادی ایران و امارات رقم می‌خورد
  آمادگی سرمایه گذار برای ساخت مدرن ترین شهربازی در نیشابور
  ادامه آخرین اخبار
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
خوزنا شروع فعالیت: 1388
khoozna@gmail.com
پشتیبانی توسط: خبرافزار