صفحه اول     تماس با ما     پیوندها     درباره ما  
شنبه، 29 اردیبهشت 1403 - 18:11   
  تازه ترین اخبار:  
 پربازدیدترین اخبار
  آغاز تجارت برق بین ایران و ترکیه
  موفقیت ایران در "کشت آکواپونیک" با ۹۸ درصد صرفه‌جویی آب!
  برگزاری جشنواره غذاهای سنتی در بوکان
  ۵۰ درصد گونه‌های حیات وحش را در نیم قرن اخیر از دست داده‌ایم
  مجلس یازدهم به ایستگاه پایانی رسید
  با درمان‌های روان‌شناختی فشار خون آشنا شوید
  مالیات ۹۰ درصد صنوف و مشاغل، فقط صفر تا ۲۰ میلیون
  رشد ۱۸ درصدی زایمان‌های سوم به بعد در کشور
  دانش آموزان نگران کارت ورود به جلسه امتحانات نهایی نباشند
  پرسه‌زنی کودکان در هزارتوی مجازی
  حضور بیش از ۳۶۰۰ زائر خوزستانی در حج امسال
  انجام تمهیدات لازم برای تردد زائران در پایانه‌های مرزی خوزستان
  پرداخت خسارت‌های درمانی بازنشستگان تامین اجتماعی تا اسفند
  ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی دزفول رفع تصرف شد
 
 یادداشت
  حریق در بیشه
  اربعین؛ نمایش بزرگی از اقتدار و ظرفیت جامعه اسلامی
  عامل موفقیت دکترین نظامی کشور چیست؟
  لزوم مبارزه با مبانی دیکته شده غربی ها
  عشق و ارادت علامه امینی به مولا علی (ع)
  صحابه در رکاب حسین (ع)
  جامعه‌شناسی دینی و دیوار کوتاهش!
  از (( سنگ نگاره ها )) تا فضای مجازی
  *پارک بی بی مریم ایذه تفریگاه یا قتلگاه؟
  راز لوح پاشی و عنوان بخشی به عبدالباقی چه بود !
 
 گزارش
  دست دلالان از قیمت گذاری برنج کوتاه می‌شود
  آمایش سرزمین در برنامه هفتم مورد توجه قرار گیرد
  آیین نکوداشت استاد زال پور در دزفول برگزار گردید
  قطع آب کرخه در ۱۰ هزار هکتار زمین‌ کشاورزی دشت‌آزادگان
  پیاز به نرخ دلار و خرمایی که به دهان خارجی‌ها شیرین است
  آهوی ریم در دام بی تدبیری!
  فاضلاب شهری؛ بزرگترین تهدید سلامتی انسان
  از زالودرمانی تا فواید بسیار آن
  سد گتوند بلای جان کشاورزی در خوزستان
  نشست هیئت علمی موسسه ی زبان خوزی گویش(دزفولی/شوشتری) برگزار گردید
 
 وب گردی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 78707صفحه نخست » یادداشتپنجشنبه، 7 تیر 1397 - 18:08
ساماندهی سه‌چرخه‌های بلاتکلیف شهر اهواز یک فرصت است
  

شاید شما هم جزء افرادی باشید که در حین رانندگی، یکی از سه‌چرخه‌های بدون چراغ و علام، جلوی مسیر حرکت شما سبز شده یا بدون توجه به‌حق رعایت حق تقدم‌ها از فرعی به اصلی یا چراغ راهنمایی عبور کرده و جلوی خودروی شمارا سد کرده باشد. راکب این سه‌چرخه‌ها اغلب بی‌توجه به دیگر وسایط نقلیه موتوری در هر شرایطی به فکر انجام کارهای خود هستند. عدم توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی و حقوق دیگر شهروندان معمولاً جزء اعمال یومیه آن‌ها محسوب می‌شود.

ازجمله کارهایی که این سه‌چرخه‌های پریشان و متفرق در شهر اهواز انجام می‌دهند می‌توان به جمع‌آوری پسماندهای مختلف مانند کارتن‌های مقوایی، انواع نایلون و پلاستیک در قالب به هم ریختن سطل و کیسه‌های زباله در سطح معابر و مناطق شهری اشاره نمود. تعدادی هم در مشاغلی مانند فروش میوه و تره‌بار، انواع ماهی و آب تصفیه و یا خرید ضایعات فعالیت دارند. تعدادی از آن‌ها به‌صورت کلونی در بعضی بازارهای محله ای و بعضی معابر مرکزی شهر به صورت متمرکز و ساکن به فروش مشغول هستند. اما تعداد زیادی از آن‌ها در معابر شلوغ و پرتردد سطح شهر فعالیت دارند.


طبق قانون کلیه وسایل نقلیه موتوری باید دارای پلاک راهنمایی مشخص باشند تا حرکت‌های آن‌ها قابل ره‌گیری و اعمال قانون باشد. اما این وسایط نقلیه فاقد پلاک بوده و امکان اعمال قانون از سوی پلیس راهور میسر نیست. فراتر از آن در صورت وقوع هرگونه مشکل در سطح شهر اگر راکب سه چرخه متوقف نشود، شهروندان نمی‌توانند آنان را رهگیری یا متوقف و احقاق حق نمانید مگر اینکه منجر به درگیری فیزیکی و اعمال زور گردد که از مصادیق هنجارشکنی و بروز بی‌قانونی است که درخور و شایسته شهر و شهروندان نیست. البته مسائل و مشکلات آن‌ها محدود به موارد ذکرشده نیست و موارد متعددی از تخلفات فراتر از قانون توسط آن‌ها انجام می‌گیرد که همه شهروندان به‌نوعی با آن‌ها آشنایی دارند و نیازی به گفتن ندارند.


استفاده از انواع سه‌چرخه‌ها برای اولین بار در سده نوزده میلادی در اروپا رایج شد. اولین سه‌چرخه‌ها توسط نیروی پا حرکت می‌کردند و بعدها توسط احشام کشیده می‌شدند و بعد از اختراع موتورهای بنزینی توسط نیروی کشنده موتوری به طرز گسترده‌ای مورداستفاده قرار گرفتند. امروزه در کشورهای مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری شرق آسیا این وسیله نقلیه در کشوهایی مانند تایلند، هند، بعضی از شهرهای چین، نپال، بنگلادش، فیلیپین، سریلانکا، پاکستان و افغانستان کاربرد و استفاده‌های فراوان دارد.

در این کشورها بیشتر کاربرد این وسیله نقلیه، جهت جابجایی مسافرین است. به‌طور مثال در بعضی از شهرهای توریستی تایلند از این وسیله نقلیه به دلیل ارزان بودن و آلودگی کمتر محیط‌زیست استفاده می‌شود. مدل ساخت این وسایط نقلیه که در کشورهای مختلف به نام‌هایی مانند اتوریکشا، تک‌تک، زرنج و... خوانده می‌شوند متغییر بوده و توسط چند کمپانی معروف با سوخت بنزینی و اخیراً هم گازی تولید می‌شوند. هدف از ذکر این نمونه‌ها این معلوم شدن این نکته است که اگر علم استفاده و برنامه‌ریزی در کار باشد اتفاقاً می‌توان از وجود این وسیله نقلیه فرز و چابک و کوچک بهره‌های زیادی برد که در کاهش میزان ترافیک و ارائه خدمات شهری مفید است.


در طی سال‌های اخیر که استفاده از این وسیله نقلیه رو به افزایش رفت است متأسفانه مدیران شهری پیش‌بینی مشکلاتی را که ممکن است عدم ساماندهی آن‌ها به همراه داشته باشند را موردبررسی و تدبیر قرار ندادند. ماحصل نتیجه این شد که به دلیل شرایط نا مناسب اقتصادی و مشکل اشتغال و آمار بالای حاشیه نشینی در کلان‌شهر اهواز، تعداد زیادی از شهروندان جهت امرارمعاش خود به استفاده و به‌کارگیری از این وسیله نقلیه روی آوردند، که در بعد اجتماعی و انسانی این تلاش آن‌ها قابل‌تقدیر است و خدایی نکرده هدف از نقد موضوع سدکردن کار آنان و بریدن رزق و روزی حلال آنان نیست بلکه لزوم یافتن راه چاره‌ای است تا بتوان فعالیت آن‌ها را ساماندهی و انضباط شهری را برقرار نمود. اگر از بعد اجتماعی به قضیه نگریسته شود باید اذعان کرد در صورت عدم فعالیت این افراد، شاید آن‌ها به کارهای نامعقول دیگری روی می‌آوردند که زمینه ساز بروز مشکلات و معضلات دیگری برای جامعه می‌شد.

ازجمله مهم‌ترین فعالیت‌هایی که این سه‌چرخه‌ها در آن فعالیت دارند طرح تفکیک زباله در مبدأ و یافتن پسماندهای بازیافتی است که بعد از جمع‌آوری آن‌ها را به متقاضیان می‌فروشند. در این زمینه می‌توان به‌عنوان یک پتانسیل بالقوه به آن نگریسته شود و مجموعه مدیریت شهری اهواز شامل فرماندار محترم و فرماندهی پلیس راهور و شهرداری بامطالعه دقیق اوضاع،دستورالعملی را تدوین و اجرایی و کلیه سه‌چرخه‌هایی را که تمایل دارند در این زمینه فعال باشند را طبق برنامه و روش‌های ویژه‌ای به‌کارگیری نمایند (بازیافت پسماند یکی بزرگ‌ترین مواردی شهری است که به‌عنوان طلای سیاه روی زمین مانده و تاکنون اقدام مؤثری در شهر اهواز بر روی آن به عمل نیامده است).

البته ذکر موضوع یک ایده خام است و باید کارشناسی دقیق بر روی آن انجام گیرد. درزمینهٔ تعدادی از سه‌چرخ‌ها که به فروش اجناس مشغول هستند باید توسط مدیریت شهری یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌های اهواز یعنی نبود بازارچه‌های تعریف‌شده میوه و تره‌بار و ... بر اساس استاندارهای رایج (گرچه در بعضی مناطق برقرار است ولی نیاز به ساماندهی دارند) را تدوین و طراحی کرد که می‌توان این سه‌چرخه‌ها را در محل بازارچه‌ها مستقر نمود.

در بعد دیگر می‌توان به‌عنوان یکی از ظرفیت‌های حمل‌ونقل درون‌شهری (با به‌کارگیری از انواعی که برای حمل مسافر طراحی می‌شوند) از آن‌ها استفاده و بخشی از مشکلات جابجایی شهروندان خصوصاً در هسته مرکزی شهر را برطرف نمود که خود مطالعه جداگانه و جامعی را می‌طلبد. همچنین در بعضی از مشاغل خاص دیگر مانند امکان حمل بار در مناطق شهری، ارائه بعضی از کارهای خدماتی توسط آن‌ها قابل انجام است که باید در قالب یک طرح موضوع موردبررسی دقیق قرار گیرد.

درنهایت باید در قابل یک پروژه و طرح جامع موضوع موردبررسی قرار گیرد تا راهکارهای سامان‌دهی و استفاده از این ظرفیت مشخص و جهت تصمیم‌گیری نهایی در اختیار مدیران و مسئولان کلان‌شهر اهواز قرار گیرد. در غیر این صورت همه‌روزه بر تعداد آن‌ها افزوده‌شده و بر میزان به‌هم‌ریختگی شهری یعنی بروز نابهنجاری‌های اجتماعی می‌افزایند.


من ا.. التوفیق

 نوید قائدی

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
  مخاطب گرامی از انتشار نظرات تکراری و یا به زبانی غیر از فارسی و یا حاوی توهین معذوریم
  کد امنیتی:
 
 آخرین اخبار
  برخورد قانونی با عاملان سوزاندن کاه و کلش در خوزستان
  تعمیر شکستگی خط لوله آبرسانی به هندیجان
  درخشش آموزش و پرورش ایذه در جشنواره ملی کارینو
  نجات جان مارگزیده از کوه‌های جیریا
  دانش‌آموزان با شناسنامه در امتحانات نهایی حاضر شوند
  توییت نماینده مردم اهواز پیرامون وضعیت آموزش و پرورش
  بزرگ‌ترین لیگ رسانه‌ای کشور آغاز به کارکرد
  اصلاح هندسی میدان باهنر کلید خورد
  امداد رسانی به ۱۳۵ نفر در مناطق عشایری استان انجام شد
  جشن‌های دهه کرامت در مساجد لرستان برگزار می‌شود
  ثبت ملی ۶ اثر میراث منقول لرستان
  تامین بیش از سه هزار هکتار زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در خوزستان
  تولید محصولات فولادی راه توسعه اقتصاد کشور را هموار کرده است
  تولید محصولات فولادی راه توسعه اقتصاد کشور را هموار کرده است
  فرماندار: عملیات برخورد با فروشندگان و دارندگان سلاح غیرمجاز در شوش اجرا شد
  احداث ۲۹ پل در محورهای خوزستان
  تولد نخستین گوزن خارج از اسارت کشور در پارک ملی دز
  آغاز ثبت‌نام اوقات فراغت دانش‌آموزان از اول خرداد
  تغذیه مناسب برای مبتلایان به واریس
  شیب افزایش سزارین در اصفهان در سال‌های اخیر کاهش یافته است
  مردان و زنان ایرانی سال گذشته در چند سالگی پدر و مادر شدند؟
  افزایش اختیارات شوراها سبب جلب رضایت مردم می‌شود
  هوای ۵ شهر خوزستان در وضعیت خطرناک
  درآمد یارانه‌بگیران به زودی بازنگری می‌شود
  حداکثر زمان استفاده از مسواک چند ماه است
  تلاش می کنیم کام ملت با فرزندآوری آسان شیرین شود
  زمان انتظار رسیدگی به پرونده ها در گیلان به کمتر از میانگین کشوری رسید
  آلودگی بیش از حد هوا در پنج شهر خوزستان
  چهار هزار تن قیر به دزفول تخصیص داده شد
  فرماندار: سفر استاندار خوزستان به شهرستان کرخه ۳۰ مصوبه داشت
  گرد و خاک با منشا کشور عراق تا اواخر وقت امروز در خوزستان ادامه دارد
  شبکه برق اسماعیلیه اهواز اصلاح و بهینه سازی شد
  امکان ثبت نام سرویس مدرسه در سامانه سپند از اول خرداد
  مسواک معمولی بهتر است یا برقی
  طب ایرانی می تواند مکمل پزشکی نوین باشد
  شرط افزایش افراد تحت پوشش برنامه سلامت خانواده
  مجوز وکالت الکترونیکی می‌شود
  دانش آموزان نگران دریافت کارت ورود به جلسه امتحانات نهایی نباشند
  اجتماع بزرگ امام رضایی‌ها در اهواز
  مخالفت آیت‌الله سبحانی با تعطیلی شنبه ها
  چگونه از اضطراب در طول سفر حج جلوگیری کنیم؟
  رشته کارشناسی‌ارشد اقتصاد بهداشت در علوم پزشکی اهواز راه‌اندازی می‌شود
  آخرین روز اعزام حجاج خوزستان چهارشنبه است
  روزانه ۳ پرواز برای اعزام حجاج خوزستانی انجام می‌شود
  ورود موج بارشی جدید به کشور از اواسط هفته آینده
  ادامه آخرین اخبار
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
خوزنا شروع فعالیت: 1388
khoozna@gmail.com
پشتیبانی توسط: خبرافزار